Vad kostar en helikopter? =)

Medlem
Vad kostar en helikopter? =)

Är lite nyfiken, har sett att det finns en del mindre helikoptrar som privatpersoner äger, och funderar lite över hur mycket det egentligen kostar att köpa en sådan? Nu är det ju inte så att jag är i köpetankar direkt, men det vore kul att se ungefär hur mycket det kostar med en, och försäkring, bensin för att flyga en timme etc.

Vore väldigt intressant. Kan någon hjälpa? Google ger inget vettigt.

Inaktiv

beror väl på något med 500.000 till några miljoner (ingen aning faktiskt)


signatur

My way is better than yours :D

Medlem

Räkna med runt en mille för en flygfärdig helikopter i stil med Hiller eller Enstrom. Timkostnad på ~1000kr för att flyga och några hundratusen i servicekostnad efter ett par tusen flygtimmar. Försäkring osv har jag ingen aning om.

Säkert billigare och framför allt lättare att hyra en.

Medlem

Finns väl Kit-helikoptrar som kostar lite mindre, fast då får man ju bygga den själv


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av Rissan:

Finns väl Kit-helikoptrar som kostar lite mindre, fast då får man ju bygga den själv

Skulle ju vara ballt.. Men skulle aldrig våga flåga något som jag byggt ;P

Väldigt ospecifikt.. Gissar också på från några hundra miljoner och uppåt..

Medlem
Skrivet av zAjben:
Skrivet av Rissan:

Finns väl Kit-helikoptrar som kostar lite mindre, fast då får man ju bygga den själv

Skulle ju vara ballt.. Men skulle aldrig våga flåga något som jag byggt ;P

Väldigt ospecifikt.. Gissar också på från några hundra miljoner och uppåt..

Några hundra tusen och uppåt hoppas jag du menar.

Vad sägs om denna Bell 430 från år 2000. Jetblack till färgen och plats för 9 personer. DVD, 2 skärmar i taket och annat godis ingår.

Pris: $6 150 000 motsvarande 43 554 300 SEK


signatur

[size="9"]CONCORD Notice: Don't drink and fly. Drunken jumping can result in loss of ship through "navigational error".[/size]

Avstängd

43,5 mille? Inte så farligt. Gå och köp vetja.

Medlem

Bjud hem karlsson på taket sen snor du hans heli-pack.

Näe men försökt goggla efter den där lilla civila helikoptern som var med på discovery kommer inte ihåg vad den hette, var då liknade som den militära "little bird" och ganska bränsle snål.

Har du flygar licens redan eller? lär ju gå på några tusen det med.

Medlem
Skrivet av Bravo:

Bjud hem karlsson på taket sen snor du hans heli-pack.

Näe men försökt goggla efter den där lilla civila helikoptern som var med på discovery kommer inte ihåg vad den hette, var då liknade som den militära "little bird" och ganska bränsle snål.

Har du flygar licens redan eller? lär ju gå på några tusen det med.

Runt 170 000 SEK för en helikopter utbildning (PPL - private pilot licence). Tror du måste ha tilläggslicens för att ta upp passagerare.


signatur

[size="9"]CONCORD Notice: Don't drink and fly. Drunken jumping can result in loss of ship through "navigational error".[/size]

Medlem

I våran strad finns det folk som har köpt flygande båtar, känns mer värt.


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Medlem
Skrivet av SoniC:

I våran strad finns det folk som har köpt flygande båtar, känns mer värt.

[retort]Fan du är ju bonnläpp! Ingen kommer lita på dig iaf.[/retort]


signatur

[size="9"]CONCORD Notice: Don't drink and fly. Drunken jumping can result in loss of ship through "navigational error".[/size]

Medlem

här utanför jönköping (mellan bankeryd och jönköping för folk som känner till det) finns ett gammal ruckel i en kurva (mitt ute i ingenstans typ).

för runt 10 år sen så var det en sexaffär med strippor m.m kallades Sextemplet
han som ägde hade det bara i så många år det tog honom för att skrapa ihop pengar till en helikopter (han hade tidigare jobbat inom det militära som helikoptermekaniker), så nu för tiden driver han ett eget företag som erbjuder helikopter-flyg för olika människor (är nog främst för t.ex. filmning, fotografering osv. men även lite "turist-attraktion")


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Inaktiv
Skrivet av Werzion:

här utanför jönköping (mellan bankeryd och jönköping för folk som känner till det) finns ett gammal ruckel i en kurva (mitt ute i ingenstans typ).

för runt 10 år sen så var det en sexaffär med strippor m.m kallades Sextemplet
han som ägde hade det bara i så många år det tog honom för att skrapa ihop pengar till en helikopter (han hade tidigare jobbat inom det militära som helikoptermekaniker), så nu för tiden driver han ett eget företag som erbjuder helikopter-flyg för olika människor (är nog främst för t.ex. filmning, fotografering osv. men även lite "turist-attraktion")

LOL, klockrent ju Undra om han hade helikopter delen i bakhuvudet hela tiden eller om han bara kom på det när han skulle lägga av den första rörelsen

Inaktiv

Var tydligen en helikopter som störta här i krokarna nyss. Några italienare som köpt en begagnad, den gick i backen efter 15 min i luften.

Medlem
Skrivet av Bravo:

Näe men försökt goggla efter den där lilla civila helikoptern som var med på discovery kommer inte ihåg vad den hette, var då liknade som den militära "little bird" och ganska bränsle snål.

Har du flygar licens redan eller? lär ju gå på några tusen det med.

Nope, har ingen flyglicens. Egentligen inga planer på att ta någon heller, det var bara

Sökte dock på helikoptercertifikat CPL som man tydligen får flyga passagerar med, kostar typ 350,000kr i USA. Är mest bara nyfiken över vad det egentligen kostar, har alltid tyckt det varit häftigt med helikoptrar, men har ingen uppfattning om vad ett spekatkel som det kostar.

Var det en sådan här du menar?

http://en.wikipedia.org/wiki/MD_Helicopters_MD_500

Tydligen den civila versionen av Little bird.. Vad tror ni en sån kostar? Bränslesnål, vad kostar det att flyga per timme då?

EDIT:

Hittade:

Citat:

Costs (Kosten)
The MD 500E sold for 820000 US-Dollars in early 2000, compared with around 835000 US-Dollars in 1997. Thre price will rise to 825000 US-Dollars in 2001.
Direct operating costs were put at 189 US-Dollars/hour in 1999.

Medlem
Skrivet av zAjben:

Är lite nyfiken, har sett att det finns en del mindre helikoptrar som privatpersoner äger, och funderar lite över hur mycket det egentligen kostar att köpa en sådan? Nu är det ju inte så att jag är i köpetankar direkt, men det vore kul att se ungefär hur mycket det kostar med en, och försäkring, bensin för att flyga en timme etc.

Vore väldigt intressant. Kan någon hjälpa? Google ger inget vettigt.

Ja eller så kan du göra så här ......Bygg en egen och skit i licensen så länge
Kolla detta http://www.youtube.com/watch?v=CwpksY1Sj64

Medlem

*host host*

Väldans massa damm när denna tråden drogs fram.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

1
Skriv svar