Noob, veteran eller ubergamer?

Medlem
Noob, veteran eller ubergamer?

Funderar på det här med svårighetsgrad i spel... det är ju lotteri när man köpt ett nytt spel och den första frågan man får är "vilken svårighetsgrad vill du spela på?"

Jag vet inte alls hur svårt spelet kommer att vara men jag måste ändå välja hur svårt det skall vara... urdumt, det borde komma ett alternativ till detta eller att alla kommer överrens om en standard...

Vad är svårare? Fler fiender? Träffsäkrare fiender?
Får du färre vapen? Blir dina vapen klenare? Finns det färre pickups?

Skall man behöva spela lite och sedan börja om med en passande inställning? Räcker det inte med att man måste ALLTID starta om för att få de grafikinställningarna man vill ha? FSS, vaddå dessa ändringar utförs nästa gång du startar om spelet? Jag gjorde dem NU! Starta om spelet då om det nu måste göras...whatsupp liksom?

Det finns ju en massa sätt ett spel kan göras svårare på, tyvärr är många samma som tråkigare... jag vill gärna att ett spel skall vara utmanande och lite knepigt här och där men jag vill inte att mina vapen skall bli så klena att man måste headshotta någon fem, sex gånger för att han skall lägga ned... gärna samtidigt som jag själv tål ett headshot...

Tycker ni inte att det borde finnas en standard?
Så att om man tex väljer "noob" så kan fiende sikta ganska dåligt, de tål lite osv... man vet detta från börja liksom.

Jag tänker mest på er, själv ställer jag alltid in det svåraste och tycker att det är FÖR lätt. :heart:


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

Ofta får jag spela med ögonbindel och ena armen bakom ryggen på högsta svårighetsgraden innan det blir lite utmaning av det. Ni andra n00bs kan ju sitta där med era gamma-hacks.

Avstängd

Jag gillar inte att dö för ofta, men det är inte roligt om det går för lätt heller. Därför brukar jag köra på normal/medium.

Inaktiv

Brukar testa att köra på standard först. Är det helt åt skogen börjar jag om. Men visst, ibland kan det vara jobbigt när man suttit i en timme eller två och inser att det är på tok för svårt eller lätt. Men hellre för svårt än för lätt imo.

Medlem

standard eller lätt om det är uber svårt.

högsta svårighet är bara typ mer fiender ganska meningslöst o köra med det.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

bruka köra normal


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Normal här med, senaste spelet jag körde på svåraste var dock Call Of Duty 2, det var så sjuuuukt kul spel, och blev 10ggr bättre på svåraste


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Inaktiv

Brukar starta på normal, men har gått över till att köra hard i fps-spel, för de är oftast alldeles för enkla annars. Tycker t ex att FEAR är allra bäst på svåraste.

Sen finns det de där spelen som inte förändras egentligen. Som Dark Messiah, det är på tok för enkelt på alla svårighetsgrader.

Om jag ska ge en eloge till något spel i svårighetsgrader så är det Ninja Gaiden (Black). Det är kämpigt redan på normal i början, men sedan lär man sig spelet allt eftersom. När man börjar om på hard sen så är det som att man är tillbaka på ruta 1, och så är det för varje svårighetsgrad. Fienderna ändras en del, men huvudsakligen är det nyansskillnader i fiendernas AI som gör att man inte kommer undan med samma saker som man gjorde tidigare.

Medlem

brukar köra normal, funkar nästan alltid helt ok.

tror inte att det går att göra en fungerande standard, däremot kunde det ju vara praktiskt om man fick köra ett tag och sedan bestämma sig för svårighetsgrad. det bästa systemet är dock när man kan ändra fram och tillbaka hur man vill


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Hard för de flesta FPS, som alla är alldeles för lätta på alla svårighetsgrader Utmaning tack!

Ninja Gaiden. Perfekt svårighetsgrad. Att de lade till easy var onödigt, lär er spela istället för att gnälla ffs

Medlem

defaults i princip alltid förutom när jag känner att det blir träkigt att slakta folk megalätt


signatur

Bengebolle

Medlem

Hard först sen om spelet var kul så kör man på det svåraste. (endel spel har fler än 3 svårhetsgrader)
minns på den gamla cs-tiden då man hade en så dålig gamma-inställning på skärmen att man fick springa runt med ficklampan på det var riktigt jäkla mörkt

Medlem

Jag försöker bedömma lite i förväg hur svårt spelet är via recensioner och dyl.. Default är dock hard på FPS och medium på RPGs.. blir det för svårt eller för lätt startar jag om, men pallar sällan.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Inaktiv

Jag är egentligen jävligt dålig på spel, så det brukar bli det lättaste


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Medlem

måste slänga in det obligatoriska "halo är jättekul om man kör på heroic/legendary, det blir ett helt annat spel än om man kör på lättare svårighetsgrader och bara glider runt, mer taktik och mindre reptilhjärne-FPS"

Så:
halo är jättekul om man kör på heroic/legendary, det blir ett helt annat spel än om man kör på lättare svårighetsgrader och bara glider runt, mer taktik och mindre reptilhjärne-FPS

Köpte precis F.E.A.R, kör på "hard". Jag dog dock kanske 4-5 ggr på första gruppen fiender, innan jag fick pli på slowmotion-knappen. Nu glider jag runt som värsta john-woo hjälten i en blodig balett. kul spel. lite väl läskigt kanske...

Inaktiv
Medlem
Medlem

Normal eller hard blir det oftast för mig. Easy brukar vara så lätt att man kan spela med en hand och ögonbindel.

Medlem

jag brukar sätta god mode på och alla vapen det första jag gör när jag startar upp spelet första gången. Annars får man ju vänta en evighet innan man får allt skoj.


signatur

thank you, come again

MFC
Medlem

asså.. jag är nog en av de största n00bsen här inne.. sett till min ålder.. men jag tycker ändå att en nivå som n00b bör vara ganska svår ändå.. för vad man vill åt i spel är realism och i realiteten tror jag monster, soldater och annat är ganska jobbigt att tampas med .. sedan kan man ha übergamer-nivå som kräver militärutbildning och en examen i militär taktik


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Fan, jag som bara vill ha roligt när jag spelar.
Blir det för mycket allvar och för lite nöje så är det dax att fundera på om det är värt det.

Jag kör oftast på normal och höjer sen om jag känner för det.


signatur

Neva knock on 'eavens door.
Ring da bell an scurry, ee 'ates dat.

Medlem

Det som är tråkigt med att köra "Hard" är att det ofta bara betyder att du får mindre ammo :[

Medlem
Skrivet av ReDog:

Det som är tråkigt med att köra "Hard" är att det ofta bara betyder att du får mindre ammo :[

Och "Insane" betyder att du får en jävla massa ammo men inget vapen!


signatur

Neva knock on 'eavens door.
Ring da bell an scurry, ee 'ates dat.

Medlem

Normal/Medium första starten, är det för enkelt ställer jag om till hard/annat.

Är det svårt som satan på normal/medium så spelar jag på det.


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Inaktiv

FarCry (har jag för mig det var) har ett ganska bra system. När man väljer svårighetsgrad så står det vad varje alternativ innebär.
Typ
Easy - Du tål extra mycket stryk
Normal
Hard - Dubbelt så mycket fiender som vanligt
Insane - Du börjar med 3% hälsa.

I andra spel är det precis som du sa rena rama lotteriet

Medlem

Ah, minns Soldiers of Fortune där man kunde ställa in lite olika parametrar, hur många vapen man kunde bära, hur högt dom lät, antal "saves" per bana.

Det gjorde en hel del skillnad.


signatur

Neva knock on 'eavens door.
Ring da bell an scurry, ee 'ates dat.

Medlem

jag kör SP spel i Medium.
jag hatar att köra samma sak två gånger, så jag orkar inte med att köra om det är för svårt, finns inget overkligare än att göra exakt samma sak en gång till.
tycker hela alltet faller sönder då.

därimot i MP spel, så är svårt helt underbart UT2k3. GOGO UT2k3 o/


signatur

R.I.P The_maxx

1
Skriv svar