Lära sig skriva snyggare?

Medlem
Lära sig skriva snyggare?

Jag är lite undrande över ifall någon har något tips på hur man kan förbättra sin handstil, kompendier, övningar, och böcker etc. Sådana som man hade i t.ex. skrivstil på lågstadiet. Tydligen lärde jag mig inte tillräckligt under dessa lektioner i lågstadiet, och nu lider jag kroniskt av skit-ful-handstil-syndromet. Det är jobbigt dels för att jag har ca 4,5 års studier kvar och ett liv med massa skrivande framför mig! Å nej, jag behöver skriva på vanligt papper också - skriva på dator går alldeles utmärkt!

Tips, trix, länkar eller liknande?

Medlem

Har samma problem som dig >_< Föredrar att skriva på dator nuförtiden, så folk ska slippa läsa min stil


signatur

Videomupp

Inaktiv

zAjben , jag har nog också Extremt-Överdrivet-Alledes-För-Fult-SKIT-Fult-Syndrom grad 11


signatur

My way is better than yours :D

Medlem

Det bästa är faktiskt att läsa. Man kan inte skriva bra om man inte är bra på att läsa, det sade alltid min grundskolelärare, och det stämmer.
Läs mer avancerad litteratur än vad du brukar, tro mig, man lär sig mycket.

EDIT: Missuppfattade visst... jag är jävligt trött. Du vill alltså förbättra din handstil... det borde väl gå att beställa stavnings- och stilstenciler kan jag tänka mig.

Medlem

Handstil? Vem fan skriver för hand nu för tiden?


signatur
Medlem

Enda gången jag skriver för hand är när jag skriver under papper

Lär dock komma en dag då jag måste skriva något för hand, och då lär det inte se så bra ut

Skrivet av cammo:

Handstil? Vem fan skriver för hand nu för tiden?

Läkare som skriver recept ! och dom skriver som kråkor på recepterna ... undrar om han ska bli läkare ?


signatur

För det mesta bakbinds Troubadix och förses med munkavle .

Medlem

seriöst, finns inte två identiska exemplar av min namntäckning... den ser annorlunda ut varenda gång... och min vanliga handstil ska vi inte snacka om

(damn va snyggt majoriteten av tjejer skriver däremot... antar att dagbok har stor skyldighet till det hehe)


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Skriv allt för hand ett tag framöver. Det är som med allt annat; träning ger färdighet. Viktigast är väl egentligen att bara vara avslappnad i handen/fingrarna när man skriver. Nu är jag inte den som gillar att skriva men brukar teckna en hel del, vilket har hjälpt handstilen mycket.

Medlem

det som brukar finnas på endel högskolor är lärare som kan lära ut just att förbättra sin handstil nu när Datoråldern är inne och folk har tappat kontakten rätt mycket med papper & penna.

Men om du råkar läsa på t.ex läkarhögskola så har du inget att oroa dig om, alla läkare skriver som kråkor

Medlem

Jo, det känns ju nästan som att det ingår lite i yrkesrollen att skriva som en kråka.. Men vill helst att det blir rätt när jag en gång i framtiden skriver ut mediciner.. Har bestämt en teori om att när det är riktigt jävlig handstil på journalen som inte går att läsa så är det bara för att läkaren inte har någon aning om vad som är fel på patienten, och det som egentligen står i journalen är ett utdrag ur senaste Kalle Anka.. ;P

Sitter ju och pluggar hela dagarna och skriver anteckningar etc. men ändå ser jag knappt någon skillnad på min handstil nu och för något år sedan, kanske har jag uppnått min maximala förmåga?

Finns det inga gratis stenciler eller dylikt online? Man tycker ju att det borde vara fler i världen som har problem med det här, och att någon vänlig själ borde knåpat ihop ett "hjälp-dig-själv"-kit!

Förstår inte heller det där fenomenet med att tjejer skriver snyggt.. Dagbok kan ju som sagt vara en bra bidragande orsak.. Man kanske helt enkelt borde bli kvinna?

Medlem

Anteckningar som man tar på en föreläsning brukar oftast bli rätt slarviga. Ett tips kan ju vara att du renskriver dom efteråt om du har tid och ork. Det borde ju ge någon form av träning.

Medlem

Jag tror ärligt talat att det är svårt att förbättra handstilen. Har man hållt på att skriva de senaste 13 åren utan förbättring de senaste 6-7 åren så känns det ju lite lönöst.
Lider också av nämnda syndrom och det fick jag höra under hela min skolgång typ ;). Beror säkert på hur jag håller pennan tillsammans med att jag måste ha lillfingret rakt ut pga. av liten olycka.

Youtube-proffs
Skrivet av Werzion:

seriöst, finns inte två identiska exemplar av min namntäckning... den ser annorlunda ut varenda gång... och min vanliga handstil ska vi inte snacka om

Exakt samma här, det är ju fan retligt hur alla andra har så perfekta identiska stilar. Medans jag går runt o kladdar. Kommer aldrig bli vd tack are de


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

Egentligen är det ju rätt farligt att ha en så kass handstil att man aldrig får till namnteckning 2ggr likadant.. Det är ju lätt att förfalska. Lider också av detta problem!

Medlem

Jag gör ett A sen lite vågor och så ett till A och lite mer vågor, där har ni min namntäckning!..

Medlem

Börja anteckna på en laptop istället

Medlem

Tänk så här då, ända sen jag har varit liten har min handstil varit RIKTIGT ful, sen när jag var typ tretton år så skadade jag min hand och förvärrade det helt, min nuvarande skrivstil är nästintill oläslig :D.

Inaktiv

Jag tycker fin handstil är skit coolt, jag själv har helt ok enligt min mening har tränat med hjälp av att göra 85-90%% av alla skol grejjer för hand

Medlem

Jag har en jäkligt ful handstil. Har hänt att lärare inte förstått vad jag skrivit, och satt fel på något som är rätt (löser sig alltid när jag visar det dock).

Men jag orkar inte snygga till den... Den sitter så pass bra nu att jag antagligen skulle bli tvingad till massor av timmar av tränande för att få bort den. XD

Medlem

Äh vafan skaffa en laptop


signatur

yolo

Avstängd

Det finns massor av såna böcker på biblioteket.

Inaktiv

skriver en jävla massa för hand, föreläsningsanteckningar.. men dom ska bara jag läsa (som tur är) (:


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

"Har bestämt en teori om att när det är riktigt jävlig handstil på journalen som inte går att läsa så är det bara för att läkaren inte har någon aning om vad som är fel på patienten, och det som egentligen står i journalen är ett utdrag ur senaste Kalle Anka.. ;P "

HA Ha Ha ..... har läst någonstans att personalen på apoteken väldigt ofta har problem med att läsa vad läkarna skrivit ut för något ....

Enligt ditt resonemang så måste det betyda att läkarna väldigt ofta inte har en susning om vad som är fel på patienterna . Detta är kanske lite skrämande kan man tycka

lycka till med renskrivningen föresten


signatur

För det mesta bakbinds Troubadix och förses med munkavle .

Medlem
Skrivet av Earth and Wind:

HA Ha Ha ..... har läst någonstans att personalen på apoteken väldigt ofta har problem med att läsa vad läkarna skrivit ut för något ....

det är bara därför som elektroniska recept tagit över de gamla recepten.


signatur

thank you, come again

Skrivet av huxflux:
Skrivet av Earth and Wind:

HA Ha Ha ..... har läst någonstans att personalen på apoteken väldigt ofta har problem med att läsa vad läkarna skrivit ut för något ....

det är bara därför som elektroniska recept tagit över de gamla recepten.

tur att utveklingen går framåt även på det området case closed


signatur

För det mesta bakbinds Troubadix och förses med munkavle .

Medlem

Handstil? Skriver som en 7-åring med spasmer.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Skrivet av KlosterKatten:

Handstil? Skriver som en 7-åring med spasmer.

så jobbigt för dig


signatur

För det mesta bakbinds Troubadix och förses med munkavle .

Medlem
Skrivet av Earth and Wind:
Skrivet av KlosterKatten:

Handstil? Skriver som en 7-åring med spasmer.

så jobbigt för dig

Har ju datorer i både skolan och hemma, så jag överlever


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

12
Skriv svar