Wow-scammad och hotad via telefon

Inaktiv
Wow-scammad och hotad via telefon

Hej hopp

Sålde ett icke aktivt wowkonto med en level56 druid för ca 3 veckor sedan. Personen som köpte sade sig bo i Skåne, och skulle skicka 300kr i ett kuvert till min adress, om personen inte gjorde det inom en vecka skulle jag m.h.a. secret question ta tillbaks kontot. Så löd överenskommelsen över msn. Personen sade sig ha ett gaming card för betalning av månadskostnaden. (anledning till att jag frågade om betalning av månadskostnad var att personen sade sig icke kunna betala med internetbank, vilket jag tolkade som avsaknad av kontokort och därav avsaknad av möjlighet att spela på kontot)

Efter en vecka (ca 2 veckor sedan) hade jag inte fått något kuvert och personens msn hade inte loggat in på hela veckan, dock var lösenordet till kontot ändrat, så jag nollställde lösenordet, loggade in på wow-eu.com och såg att ett visa-kort har en subscription med betalning per månad och nästa avbetalning är 22mars. Någon hade spelat upp druiden till level 57.

För några timmar sedan (ca 22:00 den 16e mars) addade en viss email mig på sin msn, jag kände inte till emailen och det var inte samma email som "köpt det obetalda kontot". Personen bakom tangentbordet frågar om jag spelar wow. Jag säger att jag gjort det men inte spelar längre pga studier, och att jag sålt mina två konton, dock att det ena togs tillbaka till min ägo eftersom jag inte fått betalning, men att idioten som försökt scamma mig betalat månadsavgiften. Personen frågar om den kan provspela kontot. Jag frågar hur personen fått min email. Personen säger att den inte vet, möjligen från cs. Jag säger att jag aldrig spelar andra spel än wow, och påminner om att jag slutat spela det. Personen frågar om personen kan få spela kontot eller inte, eftersom någon annan ändå betalar för det. Visst om du ringer mig säger jag. Någon minut senare, ca 22:15 ringer en person från Okänt Nummer, personen talar med bred skånsk dialekt (reminder: personen som försökt scamma mig 3 veckor sedan sade sig bo i skåne) och vi pratar en stund, han frågar vart jag bor etc (skövde säger jag och han undrar om det ligger långt upp i landet..allmänbildning?). Jag försöker få personen att erkänna att det var han som försökt scamma mig, och att det är hans visakort som betalar månadskostnaden. Personen viskar någonting till en annan person, sedan erkänner han och jag skrattar och frågar honom varför jag skulle vilja ge honom mitt konto utan att han betalar för det, framförallt eftersom han redan försökt lura mig på kontot en gång tidigare. Då flippar personen och hotar med att komma till skövde och sparka ner mig.

Det är ett brott mot svensk lag.

Personen som skrivit på msn säger något senare att det var hans kompis som ringt mig, och att hans kompis hotat att sparka ner mig eftersom jag skrattat åt honom över telefon. Jag säger att jag på grund av tidigare genomförd utbildning inte är det minsta rädd för att bli nersparkad och att jag seriöst kommer att kontakta polisen angående hotet, främst för att jag har väldigt svårt för personer som försöker lura (och i det här fallet hota) till sig spelkonton som folk investerat hundratals timmar av deras liv i. Personen blånekar nu till allt och säger att allt är ett missförstånd. Jag sätter min msn-status till "visa som offline", ca en minut senare får jag upp en ruta med en okänd emailadress som försöker adda mig på msn.

Jag använder regelbundet msn men senaste gången någon addade sig till min msnlista innan ikväll var när jag försökte sälja det omtalade wow-kontot (3veckor sedan). Hela soppan luktar otroligt mycket scam i min mening.

Någon på detta forum som vet om polisens IT-enhet utreder brott om wow-scam? Eller om telia/annan operatör sparar mobiltelefonsamtal på något sätt? Att slå #31# eller liknande innan samtal döljer ju numret för mobiler/nummerpresentatörer och det kan teleoperatören fixa men för att sätta dit personen för hot behöver jag ha samtalet inspelat..vilket jag inte har.

Detta är alltså en offentlig ansökan om hjälp i frågan att sätta dit en sannorlik scammer och tillika förbrytare mot lagen om olaga hot, åtminstone för att få saken undersökt, ingenting annat. All hjälp välkomnas.
//lindish

*ändrat, råkade hitta ett stavfel

Medlem

Hmm, hade en som hotade mig via hemligt nummer en gång. Telia kunde hjälpa mig ta fram numret, sa dem iaf. Fick hem ett papper som skulle skrivas under och fyllt med info om att använda denna tjänst. Skulle gå på 500 kronor, om dem INTE fick fram numret. Fick dem fram det skulle dem ha mer. Naturligtvis fick dem inte fram det och det var 500 spänn åt fanders >_>

Nu är jag ganska otydlig i infon jag kan ge, men det var många år sen detta gjordes. Kort sagt, du KAN få fram numret på snubben, men chansen är att du bara kommer betala pengar för ingenting. Tror förövrigt polisen inte kommer kunna göra mycket. Du kan göra en anmälan för hot tror jag, men den kommer nog bara falla igenom. Förövrigt *får* man ju inte sälja WoW konton och därför kan du inte anmäla scammen om jag inte har fel, vilket jag säkert har, men iaf


signatur

Videomupp

Medlem

Vad jag undrar är hur du överhuvudtaget lyckas komma på med tanken att sälja ditt konto. Senast jag minns så bryter det mot Blizzards EULA. Hade du följt den från början att du inte hamnat i sånt rötmos.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Om han inte tänker spela mer är det väl skitsamma om Blizzard skulle komma på det och banna kontot

Medlem

Jag tror inte att din hälsa är någon fara med, utan det var nog bara ett tomt hot.
Personligen tror jag väll dock att personerna i fråga är- eller kommer bara bli samhällsbördor och ett samtal från polisen kanske kan skrämma dom till rätt väg.

Information för anmälan om hot går att hitta här:
http://www.polisen.se/inter/nodeid=41461&pageversion=1.jsp


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Tror inte polisen har så hög prioritet på sådant här, tror det händer väldigt ofta. Men berättar du hela historien kanske någon polis kan ringa upp och bara snacka lite med dom, och skrämma dom på rätt väg som talaren över mig skrev!

Medlem
Skrivet av SuperTank:

Jag tror inte att din hälsa är någon fara med, utan det var nog bara ett tomt hot.
Personligen tror jag väll dock att personerna i fråga är- eller kommer bara bli samhällsbördor och ett samtal från polisen kanske kan skrämma dom till rätt väg.

Information för anmälan om hot går att hitta här:
http://www.polisen.se/inter/nodeid=41461&pageversion=1.jsp

Tycker inte han ska ta det som tomma ord. vad vet vi om vad det är för persson i fråga är kapabel till?

har själv varit utsatt för liknade dock var den persson snäppet dummare. skickade en bild av mitt hus med text om att han viste vart jag bodde.. *skickat via telia mail vilka jag då jobbade för*

Nej kolla upp det där man kan aldrig vara nog försiktig


signatur

jepp du gissade rätt! jag är dysslektiker.

Medlem

Hoppas idioterna är fz medlemmar och läser denna tråden.

Medlem
Skrivet av Efraim:

Hoppas idioterna är fz medlemmar och läser denna tråden.

Det är ju ytterst sannolikt.

Inaktiv

Jo, jag är medveten om att det är emot Blizzards regler att sälja kontot, men så vitt jag vet är det inte emot svensk lag för det? Skulle förvåna mig iaf.

Och visst känns det tveksamt att polisen skulle bry sig om stöld av datorspelskonton, egentligen är det ju bara någon megabyte data i en server, men eftersom det i vissa fall rör sig om betydligt mer pengar än i mitt fall så tänkte jag att nååågon kanske hört talas om ett fall där polisen engagerat sig eller så..

Angående hotet är jag inte speciellt uppskrämd, personen lät som att den var runt tio år yngre än mig själv men eftersom det med stor sannorlikhet är samma persson som försökte sno kontot för tre veckor sedan, och den personen skulle skicka pengar med posten så har han mitt namn och min adress..

Well jag får väl se det från den ljusa sidan, hans visakort tappar 120kr i månaden tills han blockar det

Om någon som känner till ett fall där någon polisanmält wow-scam så skriv gärna, eller diskutera gärna scammning i övrigt, det är väldigt lätt och otroligt lamt och bör diskuteras imo.

Medlem

Som brott är själva WoW-säljandet är helt ointressant i den här delen. Det är själva hotet som är det allvarliga. Blizzard kan ju starta en civilrättslig process om de vill. Hur de nu skulle få reda på vad som skett är dock för mig obegripligt.

Scamen är heller inte specifik för WoW. Det är ju precis som att skicka vilket spel som helst och hoppas att de skickar pengar i ett kuvert sedan. Antingen kör man postförskott, träffas IRL eller så kör man överföring av pengar på nätet. På så sätt skyddar du iaf dina pengar/spel på något sätt.

Inaktiv

Hmm.. Den personen som sa att det va en kompis som sa..
Det måste nog vara samma person. Eller?


signatur

My way is better than yours :D

Inaktiv

Ni som behövde skäl för att sluta spela WOW, här har ni det. Spelet förstör hela jäkla världen moraliskt, ekonomiskt och fysiskt.


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Inaktiv

Fan vad trist för dig att detta har hänt. Men jag tror inte att det är någon fara för din hälsa
Och att Polisanmäla tror jag hjälper föga...tyvärr.

Medlem

*Sckaau ja spacha iihn skahlleeeen pååh dääiig*

Låter som riktiga skitstövlar hoppas du får reda på vilka det är, mycke dålig stil av dom att hålla på trakasera dig sådär efter den tid du lagt ned på spelet.

Medlem
Skrivet av SgtKelly:

Ni som behövde skäl för att sluta spela WOW, här har ni det. Spelet förstör hela jäkla världen moraliskt, ekonomiskt och fysiskt.

Word.

Medlem

har han sitt visa nummer i din wow-konto borde väl den gå att spåra?


signatur

thank you, come again

Medlem

Funkar inte så, man ser väl max de sista 4 siffrorna eller nåt. Snackar han med blizz så får han nog ändå inte cred kortet och blir säkerligen bannad på köpet.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem
Skrivet av lindish:

Well jag får väl se det från den ljusa sidan, hans visakort tappar 120kr i månaden tills han blockar det

Om han polisanmäler dig först så är det du som åker dit.

Polisen lär skita i er wow deal, men om du låter betalningen gå igenom så är du skyldig till bedrägeri.


signatur
Inaktiv
Inaktiv

"Hmm.. Den personen som sa att det va en kompis som sa..
Det måste nog vara samma person. Eller?"

Nej killen som snackade var kanske inte den person som skötte msn, för telefonkillen viskade vid ett tillfälle till någon annan.

"Om han polisanmäler dig först så är det du som åker dit.

Polisen lär skita i er wow deal, men om du låter betalningen gå igenom så är du skyldig till bedrägeri."

Tack. Det visste jag inte, men jag kan mycket väl tänka mig att det är som du säger.

Wow är för övrigt det enda "tv-spelet" jag tycker är roligt nog att lägga tid på, och det behöver inte alls förstöra för någon förutsatt att man inte spelar för mycket.. vilket varierar från spelare till spelare. Som underhållning tycker jag att det att det ibland kan vara roligare än att t.ex. spela fotboll. Team PvP i mmorpgs är sjukt underhållande om man försöker hitta bra taktiker etc. Någon sorts fysisk aktivitet är väl inte fel dock

Inaktiv

va äre för skitsnack, varför skulle lindish vara skyldig till bedrägeri?
klart polisen skiter i wow-EULAN, den har absolut noll att säga till om här

det handlar om ett hot, det är allt..
om jag var du skulle jag skita i det dock, inte direkt så att dom kommer göra nåt ändå


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem
Skrivet av cammo:

Polisen lär skita i er wow deal, men om du låter betalningen gå igenom så är du skyldig till bedrägeri.

Ja den var bra. Blizzards EULA har lika mycket laglig förankring i Sverige, som en toapappersrulle.
Hur skulle man kunna begå bedrägeri när avtalet gäller rätten till att utnyttja deras tjänst eller inte?


signatur
Medlem
Skrivet av prikk:

va äre för skitsnack, varför skulle lindish vara skyldig till bedrägeri?

Läs lite bättre nästa gång.

"om du låter betalningen gå igenom så är du skyldig till bedrägeri"


signatur
Medlem
Skrivet av cammo:
Skrivet av prikk:

va äre för skitsnack, varför skulle lindish vara skyldig till bedrägeri?

Läs lite bättre nästa gång.

"om du låter betalningen gå igenom så är du skyldig till bedrägeri"

Den diskussionen skulle jag ta varje dag. Det bedrägliga beteendet har till att börja med skett när personen "lurat" till sig WoW-kontot utan att betala för det. Han har alltså lurat till sig en tjänst som han ska betala för.
Det närmaste man kan beskriva det som är att säljaren har hävt köpet p g a utebliven betalning. För att det skulle bli tal om bedrägeri (eller snarare bedrägligt beteende i det här fallet) skulle säljaren sedan sätta sig och spela med hjälp av den månadsbetalning som köparen gjort. Ingen egen vinning, inget bedrägeri.

Inaktiv

Står det inte något namn på subscription då? Man uppger ju det namn som står på visa kortet osv.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

Om han hotade dig så skall du anmäla honom för det. Hatar folk som gömmer sig bakom nätet.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Ett tips för framtiden: När en främling kontaktar dej, svara inte på några frågor (förutom vem den pratar med i tfn, om du vill), utan att personen sagt vem den är och varför den kontaktar dej. Vill personen inte svara har den antagligen någon skum anledning, jag föreslår att du då avslutar samtalet/chattet. Nästa gång kanske det är ett myffo som bor i Skövde...


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av Döbringer:

Ett tips för framtiden: När en främling kontaktar dej, svara inte på några frågor (förutom vem den pratar med i tfn, om du vill), utan att personen sagt vem den är och varför den kontaktar dej. Vill personen inte svara har den antagligen någon skum anledning, jag föreslår att du då avslutar samtalet/chattet. Nästa gång kanske det är ett myffo som bor i Skövde...

Precis, den som kontaktar presenterar sig först.

Angående hans visa-kort så kan du ju alltid skriva ner kortnummret och sedan ringa in och spärra kortet för att jävlas.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

1
Skriv svar