Piratkopiering dödar PCn?

Medlem
Piratkopiering dödar PCn?

Jag blir så sur varenda gång jag inser att ett spel faktiskt inte släpps till PC utan bara på konsoll... Jag har inget emot konsoller i allmänhet, precis som bordshockey, biljard och flipper har de sitt underhållningsvärde för rätt människa, den människan är bara inte jag.

De flesta spel som tilltalar mig måste spelas på PC för att komma till sin rätt.

Det är ju inte så svårt att förstå varför man inte vill eller varför det inte lönar sig att utveckla för PC när det är så utbredd olaglig kopiering av spelen men jag blir fortfarande sur när spelen "hoppar över" pc...

Som jag ser det, en smula förenklat, så måste vi som gamers antingen sluta med den olovliga fildelningen av spel eller så får vi bojkotta konsoller... alternativt flasha/cracka/chippa/fildela konsollspel i samma utsträckning som PC.

Vad tror ni? Hur skall man få utvecklare att släppa spelen till PC?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Om utvecklarna gör ett bra spel så går dom med vinst även på PC. Det är en liten mer risk att uveckla på PC eftersom man kan ta hem spelen om dom inte år sådär jättebra. Men ett fulländat spel slänger man gärna sina stålar på!

Med Konsoll kan det kanske vara så att spelen inte behöver vara lika bra för att folk skall köpa dom.

My 2 cents.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Om jag i framtiden måste äga en konsol för att spela nya spel så har jag ensak att säga: Jag MÅSTE INTE ALLS. Jag kan välja bort spelande över en natt och lägga mina pengar på annat (går ju också att spela äldre spel).

Jag har inget svar. Utvecklarna styr här för de har fått för sig att piratkopieringen är anledningen till att deras skitspel inte säljer.

MFC
Medlem

Jag tycker det finns lösningar som fungerar på PC, som faktiskt håller piratkopieringen i hyfsad schack.. det jag syftar på är "spelklienter" såsom Steam och några andra. Jag vet att en del har synpunkter på Steam men jag tycker det är en bra lösning på problemet. Dels kan spelutvecklarna öka sina marginaler (och därmed vinsten) per spel eftersom man slipper emballage och distribution. Dels så har man mer kontroll på spelarna. Försöker någon spela ett piratkopierat spel så omöjliggör man spelandet via klienten.

Sedan håller jag med om att piratkopieringen är en av många skäl till att man väljer konsollen som plattform för sina spel. Men det finns ju andra saker som spelar in också.

För övrigt anser jag att spel man gillar ska man betala för. Det var längesedan jag spelade ett piratkopierat spel.. alla har kört "pirat"-spel någon gång men efter ett tag så inser man (hoppas jag iaf) värdet av att faktiskt betala för spelet.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Yepp steam har löst det hyffsat ok.

Och jag kan tänka mig andra speltillverkare kommer utnyttja mer och mer att att spelaren måste knappa in cd nyckel online och ha en aktiv uppkoppling för att köra även singelplayer spel.

Tyvärr är det en minoritet som verkligen köper spelen efter dom har laddat ner en fullversion.

Så länge speltillverkarna inte meckar med antipiratskydd som krashar datorn får dom göra vad dom vill för att stävja piratutdelning och kopiering.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Sälj spelen för vettiga priser så ingen behöver piratkopiera. Precis samma med musik CD:s.


signatur
Medlem

jag trodde att det helt enkelt var microsoft/sony/nintendo som "mutade" speltillverkaren att bara utveckla för dem. alternativt att det är konsoltillverkaren som äger produkten (halo).

Skrivet av cammo:

Sälj spelen för vettiga priser så ingen behöver piratkopiera. Precis samma med musik CD:s.

det finns en sanning i det. lite konstigt är det ju att nöjesindustrin "tillåts" göra vinster på hundratals procent medan de flesta stora företag får glädja sig åt 5-15% vinstmarginal.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Tycker det är naivt att säga att spelen inte köps för det är skitspel. Dom utvecklare som uttalat sig om detta är ID software och Epic vad jag har sett och dom gör ju ändå inga skitspel.

Sen är ju piratkopiering inte den enda orsaken som redan sagts. Ökad konkurrens gör ju att man inte säljer lika bra som förr och måste därför bredda sig. ID och Epic får in mycket pengar på att sälja grafikmotorer så dom såg säkert chansen att få en hel del licenser sålda om dom gjorde motorer som var anpassade för dom nya konsolerna.

Medlem

hm lästa bara snabbt nu, kanske inte fattar vad du menar, men jag ser inte skillnaden då spelen till tex xbox 360 går att tanka ner..

Medlem

skillnaden är ju att vem fan som helst kan klistra över en .exe fil, men till konsolerna krävs det lite mer kunskap, och iaf i dom tidigare konsolerna hårdvara för att kunna spela de piratkopierade spelen


signatur

"Let's face it, comedy's a dead art form. Tragedy, now that's funny!"

Medlem

Det är bara en tidsfråga innan folk kommer rippa över till pcn och även göra det lättare att ta på sig ögonlappen och kroksabeln.

Priserna är ju så löjligt höga att man knappt vill betala de flesta spel.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

MFC
Medlem

jag tycker smärtgränsen går vid 400:- Om spelet sedan kommer utan emballage är inget som bekymrar mig (ex: Steam).

Det enda "spel" jag kan tänka mig punga en extra slant för är Flight-Simulator.. som ju inte anses vara spel av vissa..


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

tror det är mer att utvecklarna sattsar mer för konsollen än vad det gör för PC nu.

Medlem
Skrivet av MammaMuu:

Tycker det är naivt att säga att spelen inte köps för det är skitspel. Dom utvecklare som uttalat sig om detta är ID software och Epic vad jag har sett och dom gör ju ändå inga skitspel.

Sen är ju piratkopiering inte den enda orsaken som redan sagts. Ökad konkurrens gör ju att man inte säljer lika bra som förr och måste därför bredda sig. ID och Epic får in mycket pengar på att sälja grafikmotorer så dom såg säkert chansen att få en hel del licenser sålda om dom gjorde motorer som var anpassade för dom nya konsolerna.

Nä precis. Det är lika naivt som att säga att piratkopiering är anledningen till att spelen inte säljs. Det är ju det bråket handlar om.
Men de glömmer massa annat som du och andra nu påpekat. Men hur många gånger skall man behöva upprepa alla faktorer för dessa döva öron.

Medlem

Online-verifiering mot servrar är väl sättet att göra det på. Valve har ju lyckats även om Steam var jävligt instabilt i början. Kan ju vara därför andra företag drar sig för att implementera det, men t ex EA är ju på god väg att göra det också. Det lär väl komma till konsollerna med när det blir för utbrett där. Att motverka piratkopiering handlar bara om att göra det svårt, inte omöjligt att kopiera.

Medlem

fick ett steam-spel (race eller nåt sånt hette det) när jag köpte grafikkort, min första tanke var att ladda ner en piratkopia för att slippa steam. lösningen blev att jag avinstallerade och slängde skivan i en byrålåda, så kul var det inte.

om dessa buggiga datorförstörare (steam, starforce etc.) är framtiden är det ju lika bra att skaffa en konsol direkt. jag har inte något intresse av att ha tio kraschande antipiratprogram som körs i bakgrunden.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

självklart stoppa piratkopiering kommer du aldrig kunna göra men du kan ju sakta ner det på olika sätt.

Typ få bort svensson från att tanka lir så har man ju kapat ganska stora delar av warez nedladdning.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

om dessa buggiga datorförstörare (steam, starforce etc.) är framtiden är det ju lika bra att skaffa en konsol direkt.

Hm. På vilket sätt är Steam en "buggig datorförstörare"? Jag har använt det mycket och har aldrig råkat ut för några problem, och min dator är lika bra som alltid. På vilket sätt förstör det min dator?


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem

...tycker ni att det är skillnad på piratkopiering av spel och fildelning av knäckta versioner av spel?

Jag tycker det är värre att kopiera och sälja vidare någonting du inte äger än att ta del av något utan att betala för det. Lite som att sno en påse godis och sälja den billigare utanför affären kontra att provsmaka ur plockgodiset innan man lassar i sin egen påse...

Jag tror att konsollerna är mest lönsamma för de som säljer piratkopior eftersom det behövs viss kompetens, kunskap och viss utrustning för att kunna spela/kopiera och ta del av "olagligt" material... alltså inget "svensson" gör själv.

t.o.m morsan kan ju använda piratebay liksom...

Edit: förtydliganden... någon retade sig på att jag presenterar mina åsikter som fakta så jag försöker justera språket för att inte reta upp folk.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

näe ok, jag uttryckte mig lite konstigt. steam är buggigt och starforce är datorförstörande

krashar, snor minne, fick installera spelet två gånger för att få det att funka osv...

sen är jag allmänt negativ till antipiratprogram, deras existens är ju en logisk kullerbytta. om jag piratkopierar kommer jag slippa se skymten av steam/starforce etc. men om jag är snäll och köper spelet då får jag det där skräpet som straff för att jag var ärlig?

Skrivet av CastorFiber:

...tycker ni att det är skillnad på piratkopiering av spel och fildelning av knäckta versioner av spel?

Jag tycker det är värre att kopiera och sälja vidare någonting du inte äger än att ta del av något utan att betala för det. Lite som att sno en påse godis och sälja den billigare utanför affären kontra att provsmaka ur plockgodiset innan man lassar i sin egen påse...

håller med.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Tror inte kopieringen är problemet. Det kopieras ungefär lika mycket till konsol som till pc.
Nästan alla som har ett Xbox har chippat det...och varför chippar man ett xbox? jo, för att kunna spela kopierade spel.

Jag tror att det är konsolernas "enkelhet" som lockar fler att skaffa konsol istället för en PC, om man är ute efter spel. Och där konsumenterna finns....där finns produkterna.

Inaktiv

tror att DeamoniC har rätt här, men spelen blir ju enklare och enklare att få tag i genom tex Steam och förhoppningsvis MS Vista Games meck..men så länge så tycker jag att vi alla bör köpa mer spel så att dom får mer cash

inget fel att wächa hem o testa först, men köp det som ni gillar
..funkar ju oftast av sig själv för spel som man också kan lira online, för det är ju då det blir extreeemt kul, ta CoH o Supcom tex

Medlem

Steam har väll egentligen rätt tanke, men när dom gör saker som att skaffa ett egtet antifusk system som inte funkar och i princip bannar dig från alla servrar på alla dinna spel utan att säga varför får mig att ta avstånd till allt sådant.


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Inaktiv

m-hmmmm....
...för konsolspel piratkopieras ju inte minst lika mkt? *host*


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

HL2 är väl Steam spel? Funkar väl utmärkt att tanka hem och sen köra...
Jag tror att det bästa sättet att få ner kopieringen är lägre priser, som redan sagts här.Helt får vi/spelbranschen aldrig bukt med det men ett lägre utgångspris är ett måste, och då menar jag att istället för som nu ligga på (oftast) 499 så vill jag ha ner det på MAX 299.

Förresten..Så länge spel som WoW finns så dör knappast PCn, möjligtvis ändras utbudet av spel.

Medlem

sia om ett bättre pris är meningslöst alla har olika åsikter på vad som är tillräckligt billigt.

med tanke på att folk piratkopierar helt ok spel som kostar typ 100spänn så är ju pris diskussionen i princip meningslös.

Däremot är det viktigt att priserna inte går upp extremt mycket och det ser jag inte dom heller göra.

Köpte spel till vic64 det låg på ca 400spänn nytt idag så är ju inte spel priserna mycket mer .

Sen är det fortfarande så att har man inte råd så får man vackert
vänta tills priset gått ner som det alltid göra efter ett tag.

Problemet är att folk ska ha nya produkter för reapris och det funkar inte

Nu pratar jag pc då ,


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

pirat ftw, oh no here comes the flames

Medlem

något som tyder på en ganska smutsig marknad är att alla (ja, nästan) spel (filmer och album) kostar lika mycket när de är nya. varför ska ett skitspel kosta lika mycket som ett bra spel.

sen fortsätter jag gnälla på nöjesindustrins höga vinster, det är inte motiverat att de sitter och gnäller när tex verkstadsindustrin får lägre och lägre vinster för varje år som går. antipiratbyrån, ifpi och allt vad de heter håller på att gräva sina ägares grav genom att försöka kriminalisera konsumenterna när det uppenbarligen inte är ekonomiskt motiverat.

såg en intervju med en representant för någon programutvecklarorganisation som hade en väldigt sund inställning. han poängterade att fildelning inte är något som kommit nyligen utan att det är ett problem de har tampats med sedan 80-talet och att man aldrig kommer att bli av med det helt. däremot kan man uppmuntra konsumenterna till att betala för sina program genom att visa fördelarna. att ta fram lagboken och handbojorna är motsatsen till en lösning.

i princip allt den här personen sa var ett finger i röven på vad pontén och andra mindre begåvade sagt.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Om dom pang bom skulle stoppa alla pirater på en natt skulle det inte säljas så mycket mer spel enligt mig. Visst, vissa hade säkert köpt något extra spel då och då men någon enorm skillnad tror jag inte det skulle bli.

Jag köper kanske 2-3 spel per år, fler bra spel i min smak tycker jag inte det släpps. Dom kan göra precis vad dom vill mot pirater, fler spel än så kommer jag inte köpa och jag tror det samma gäller den stora massan med.

Om dom ska sattsa på något så borde dom försöka sig på marknadsföring. Hur sugen på C&C 3 blir man inte när man ser reklamen på 6an tex? Eller va jag den enda som blev enormt nyfiken på Gears of War efter ha sett reklamen på TV?

Just nu är ju det bästa stället (förutom FZ) att se vilka nya spel som kommer just torrent-sidor :/

Det är vad jag tror iaf! :>

Inaktiv

problemet är att som liten spelutvecklare få cash från ett spelföretag som ea så måste man har en jäkligt bra idé, en fin techdemo och stora vinstmöjligheter, med pga piratkopiering så höjs ribban för vad som räknas ha god vinstmarginal och därför vågar inte spelföretag som ea chansa med nya fräsha spelidéer och istället masspruduceras spel som redan tidigare varit lyckade och mdet leder till att vi bara får en massa skitspel som handlar om samma sak om om och om igen.

Skriv svar