[omröstning] När vill DU att Sveriges nationaldag ska vara?

Medlem
[omröstning] När vill DU att Sveriges nationaldag ska vara?

tycker ni att vi ska ha kvar 6 juni eller byta till midsommar som vissa personer vill?. eller kanske ett eget datum? skriv i så fall. vad jag tyckerom saken, får ni inte veta:D midsommar är faktiskt en bra konkurrent mot 6 juni. aja ni röstar hur ni vill:P
diskutera!


signatur

-=Half-Life=-
-=TFC=-

Medlem

varför midsommar dagen? har väll inget med sverige som nation att göra.


signatur

"Let's face it, comedy's a dead art form. Tragedy, now that's funny!"

Medlem

midsommar är ju stort här i sverige och ganska unikt för norden och sverige. inse fakta: många fler personer firar midsommar än 6 juni. så varför inte flytta nationaldagen till midsommar? då kommer vi svenskar att fira iaf:P


signatur

-=Half-Life=-
-=TFC=-

Inaktiv

aldrig


signatur

My way is better than yours :D

Inaktiv

Nationaldagen ska ha en historisk anknytning, att folk inte firar den är absolut under några omständigheter ingen anledning till att flytta den.

Medlem

ja vill byta till julafton

Medlem

Firar varken eller, högtider är överskattat, men sedan ser jag ingen anledning och byta den heller.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Spelar inte så stor roll för mig egentligen. Men låt oss säga att den flyttas till midsommar. Då skulle i.a.f. rasiststämpeln försvinna i och med att dagen inte längre är en "riktig" nationaldag. Och kanske då äntligen skulle en svensk kunna få fira sin nationaldag utan att få höra att han/hon är rasist.

Medlem

Midsommar. Då faller firandet in naturligt. Att fira något som andra prackar på, som den 6 Juni fungerar inte.
Jag är väl medveten om historien, datumet har historisk betydelse, etc, men för genomsnittssvensken, så är man mer medveten om midsommardagen.

Medlem

tycker det låter som en utomordentligt korkad ide. midsommar är tyvärr upptaget, för då brukar jag fira midsommar. att flytta en högtid till en annan tjänar ju ingenting till, då kan vi ju för enkelhets skull lika gärna flytta ihop alla högtider till en dag och fira en timme av varje.

att midsommar skulle vara unikt för norden finns det nog en hel del tyskar/österrikare/schweizare som skulle ha en del att säga om.

tvätta bort rasiststämpeln gör man inte genom att byta dag, det gör man genom att sluta vara så jävla rädd och helt enkelt skita i vad andra tycker. dessutom är det enligt mina erfarenheter mest svenskar som har rasistskräck, invandrare kommer från länder där man inte skäms över sitt ursprung. bröderna fares(!) har fått kritik för att de ofta använder svenska flaggan i sina filmer, hur tragiskt är inte det?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Håller med, då är jag upptagen med att fira midsommar och antagligen dricker nubbe...


signatur

MaxH: Web, Spel, Kärlek, Nöje, Projekt, IRC
"Din mamma är en Google-sökning."-the_maxx

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

tycker det låter som en utomordentligt korkad ide. midsommar är tyvärr upptaget, för då brukar jag fira midsommar. att flytta en högtid till en annan tjänar ju ingenting till, då kan vi ju för enkelhets skull lika gärna flytta ihop alla högtider till en dag och fira en timme av varje.

att midsommar skulle vara unikt för norden finns det nog en hel del tyskar/österrikare/schweizare som skulle ha en del att säga om.

tvätta bort rasiststämpeln gör man inte genom att byta dag, det gör man genom att sluta vara så jävla rädd och helt enkelt skita i vad andra tycker. dessutom är det enligt mina erfarenheter mest svenskar som har rasistskräck, invandrare kommer från länder där man inte skäms över sitt ursprung. bröderna fares(!) har fått kritik för att de ofta använder svenska flaggan i sina filmer, hur tragiskt är inte det?

Detta förstår jag inte...

Hur kan folk vara så blinda? Det är knappt någon i detta landet som bryr sig om nationaldagen. Det är knappt någon som firar den. Det enda folk tycker är bra med nationaldagen, är att man är ledig.
Visst, midsommar är inte unikt för Sverige, men att påtvinga ett erkänt globaliserat och ickepatriotiskt folk en högtid som knappt någon identifierar sig med är mer fel, IMO. För de flesta länder runtom i världen är nationaldagen förknippad med någon viktig händelse, som genomsnittsmedborgaren kan identifiera sig med. Norrmännen är väl det närmsta exemplet. Den 17 Maj illustrerar de sin lycka över att det kunde frigöra sig från Sverige. I USA är det självständighetsförklaringen som undertecknades i Philadelphia den 4 Juli 1776 som firas. I Frankrike minns man minnet av stormningen av Bastiljen den 14 Juli. I Sverige firar man för att... för att... Gustaf Vasa valdes till kung? Det finns en stor och väsentlig skillnad, mellan ländernas nationaldagsfiranden.
Det svenska nationaldagsfirandet är krystat, simple as that. Dessutom har alltid midsommar generellt sett varit det största glädjeämnet för medelsvensson. Sommar, semester, sol, tid med familjen, etc.

Måste vi fira en nationaldag då? Det om något är väl påtvunget?

Medlem

Chief Red Cloud: om du tycker att nationaldagsfirandet är krystat är det väl bara att låta bli att fira? varför skulle du ta bort en annan högtid för att få nationaldagen att bli "bättre"?

angående 6 juni och gustav vasa så är det ju friheten från danskarna vi firar, om det är mer värt att fira än något av de exempel du gav är upp till var och en att bedöma.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

nackdelen med 6 juni är att den kan hamna mitt i veckan, och vem bryr sig om att fira ordentligt mitt i veckan?


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

Chief Red Cloud: om du tycker att nationaldagsfirandet är krystat är det väl bara att låta bli att fira? varför skulle du ta bort en annan högtid för att få nationaldagen att bli "bättre"?

angående 6 juni och gustav vasa så är det ju friheten från danskarna vi firar, om det är mer värt att fira än något av de exempel du gav är upp till var och en att bedöma.

Absolut, du har helt rätt, det är upp till var och en. Dock så tycker jag det är anmärkningsvärt att en bråkdel av befolkningen "firar" en så stor händelse som en nationaldag. Midsommar och nationaldagen skulle kunna smälta samman till ett. Att dansa runt en midsommarstång med blågula färger är väl mer passande på en nationaldag, för att ta ett exempel?
Även om Sverige inte var ett sjävstyrande land vid den tiden, så hade ändå "landet" existerat i över 400 år. Vad som är så speciellt med den händelsen ligger i som du säger, betraktarens öga.

EDIT:

Skrivet av huxflux:

nackdelen med 6 juni är att den kan hamna mitt i veckan, och vem bryr sig om att fira ordentligt mitt i veckan?

Absolut. Inte kul att komma bakfull till arbetet.

Inaktiv

skulle man flytta nationaldagen till midsommar skulle man iaf fira midsommar och nationaldagen skulle försvinna helt, tror jag

Inaktiv

vad finns att fira? (-:


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv

6 juni vell :).

Inaktiv

Jag måste påstå att midsommar mer känns som en nationaldag för mig. Alla firar den på något vis, njuter av den svenska sommarnatten och får en överdos av blågula flaggor. Det känns mer aktuellt och folkligt än att fira Vasas (förvisso väldigt viktiga) fasoner för nästan 500 år sedan. Midsommar är ju firande i samma klass som norrmännens sjuttonde maj, om inte värre.

Ska nog försöka göra ett ryck i år, knalla omkring i blågult den sjätte och försöka smitta av mig lite... Eller nåt


signatur

"Some peoples' internet should be made read-only"
http://pesnwiki.servehttp.com/

Medlem

Ge mig en godtycklig ledig dag när som helst, hellre än nationaldag. Kan inte bry mig mindre om vi har en nationaldag eller inte om man ser till syftet.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem
Skrivet av KlosterKatten:

Firar varken eller, högtider är överskattat, men sedan ser jag ingen anledning och byta den heller.

Du verkar vara en riktigt tråkig jävel, hur funkar det för dig?


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Inaktiv

man kan ju ha kul på andra dagar på året, när man själv finner en anledning till det..
istället för att fira något man inte står för och följa meningslösa traditioner bara för sakens skull, don't you think?


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Sonic... Du om någon borde inte uttala dig på det sättet. Kamma ditt eget hår, se dig själv i spegeln eller sopa framför egen dörr.

Medlem

Om folk vill fira nationaldagen be my guest men kan inte begripa varför en modern svensk behöver en nationaldag för att påminna en om att man är svensk.

Själv är jag en skön svensk snubbe året runt


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:

Sonic... Du om någon borde inte uttala dig på det sättet. Kamma ditt eget hår, se dig själv i spegeln eller sopa framför egen dörr.

Vad menar du med det?


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Medlem

Flyttar man på nationaldagen till en annan dag förlorar den ju lite av sin betydelse, man firar ju just på den dagen av en anledning.

Sonic, han menar kanske att du borde ägna dig åt lite självreflektion och sen sköta dig själv?


signatur

<3

MFC
Medlem

julafton hade passat bra, tycker det är dags att visa vem som är störst .. tomten eller tant svea..


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

1
Skriv svar