Köp av elgitarr!

Medlem
Köp av elgitarr!

Tjena!

Jag har spelat på vanlig gitarr ett tag nu och har bestämt mig för att gå över till elgitarr. Det sägs att elgitarr är lättare än en vanlig, det är ju bra. Så, nu till frågan: Vilken elgitarr ska jag välja?

Har ingen aning om vad man ska gå efter när man köper en elgitarr, därför frågar jag er som är mer erfarna. Jag vill ha en så bra elgitarr som möjligt och ett bra märke, men inte för dyrt! Vill helst ha den i svart (ännu bättre om den var hel svart med vita mönster). Just ja, glömde nästan att fråga.. Kan man spela på elgitarren utan högtalare? Om inte så behöver jag tips på bra högtalare också!

Observera att jag endast vill ha svar och tips från de som är erfarna, helst från de som spelar elgitarr också!

Tack på förhand!
// Walt

Edit: Vill helst ha länkade tips!!


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem
Skrivet av WaltX:

Tjena!

Jag har spelat på vanlig gitarr ett tag nu och har bestämt mig för att gå över till elgitarr. Det sägs att elgitarr är lättare än en vanlig, det är ju bra. Så, nu till frågan: Vilken elgitarr ska jag välja?

Har ingen aning om vad man ska gå efter när man köper en elgitarr, därför frågar jag er som är mer erfarna. Jag vill ha en så bra elgitarr som möjligt och ett bra märke, men inte för dyrt! Vill helst ha den i svart (ännu bättre om den var hel svart med vita mönster). Just ja, glömde nästan att fråga.. Kan man spela på elgitarren utan högtalare? Om inte så behöver jag tips på bra högtalare också!

Observera att jag endast vill ha svar och tips från de som är erfarna, helst från de som spelar elgitarr också!

Tack på förhand!
// Walt

Edit: Vill helst ha länkade tips!!

Nu vet jag ingeting om vilka som är bra elgitarrer, men tydligen ska man kunna köra med hörlurar också, fast en förstärkare är nästan ett måste om man ska vara seriös.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Hallu där!

Jag kör på en esp/ltd 602 och är grymt nöjd! Den passar till såväl metal/hårdrock och mer "lugna" låtar... och den är precis dom färgerna som du vill ha
Jag gav 12 lapp för den på Musikbörsen.
(går inte att länka inom musikbörsen)

När man väljer gitarr ska man tänka på vad man spelar för musik. Det finns gitarrer som lämpar sig för lugn musik, och det finns gitarrer som lämpar sig för hårdrock. Sen avgör ju priset vad man köper för gitarr, om du är rätt duktig på gitarr råder jag dig att inte köpa en elgura för under 4000-5000. Bättre att köpa EN dyrare gitarr än att köpa en för ca 3000 o sen köpa en för 5000, när den gamla är för dålig, när man kunde ha fått en grym gura för 7000.

Vad har du för budget?

Citat:

Kan man spela på elgitarren utan högtalare?

Hur menar du? Såklart man kan spela på gitarren utan högtalare, men det låter ju inte särskilt mycket. Du får en hyffsad förstärkare som räcker hemma att öva på för under tusenlappen, men om du sedan ska köra i en replokal med ett band behöver du kraftigare grejer!


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem
Skrivet av KlosterKatten:
Skrivet av WaltX:

Tjena!

Jag har spelat på vanlig gitarr ett tag nu och har bestämt mig för att gå över till elgitarr. Det sägs att elgitarr är lättare än en vanlig, det är ju bra. Så, nu till frågan: Vilken elgitarr ska jag välja?

Har ingen aning om vad man ska gå efter när man köper en elgitarr, därför frågar jag er som är mer erfarna. Jag vill ha en så bra elgitarr som möjligt och ett bra märke, men inte för dyrt! Vill helst ha den i svart (ännu bättre om den var hel svart med vita mönster). Just ja, glömde nästan att fråga.. Kan man spela på elgitarren utan högtalare? Om inte så behöver jag tips på bra högtalare också!

Observera att jag endast vill ha svar och tips från de som är erfarna, helst från de som spelar elgitarr också!

Tack på förhand!
// Walt

Edit: Vill helst ha länkade tips!!

Nu vet jag ingeting om vilka som är bra elgitarrer, men tydligen ska man kunna köra med hörlurar också, fast en förstärkare är nästan ett måste om man ska vara seriös.

Om man ska köra med hörlurar måste man ha en v-amp eller liknande. Då kan man också koppla elguran till högtalarna. En v-amp kostar inte allt för mycket, så det kan vara ett bra alternativ till en vanlig förstärkare. Man kan också ställa in rätt härliga ljud, som man inte kan på en vanlig förstärkare.


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem
Skrivet av Achronos:

Hallu där!

Jag kör på en esp/ltd 602 och är grymt nöjd! Den passar till såväl metal/hårdrock och mer "lugna" låtar... och den är precis dom färgerna som du vill ha
Jag gav 12 lapp för den på Musikbörsen.
(går inte att länka inom musikbörsen)

När man väljer gitarr ska man tänka på vad man spelar för musik. Det finns gitarrer som lämpar sig för lugn musik, och det finns gitarrer som lämpar sig för hårdrock. Sen avgör ju priset vad man köper för gitarr, om du är rätt duktig på gitarr råder jag dig att inte köpa en elgura för under 4000-5000. Bättre att köpa EN dyrare gitarr än att köpa en för ca 3000 o sen köpa en för 5000, när den gamla är för dålig, när man kunde ha fått en grym gura för 7000.

Vad har du för budget?

Citat:

Kan man spela på elgitarren utan högtalare?

Hur menar du? Såklart man kan spela på gitarren utan högtalare, men det låter ju inte särskilt mycket. Du får en hyffsad förstärkare som räcker hemma att öva på för under tusenlappen, men om du sedan ska köra i en replokal med ett band behöver du kraftigare grejer!

Tack så mycket för tipset!
Jag vill köpa en elgitarr för ca. 4 till 5 tusen, sen när jag är tillräckligt bra så köper jag nog en dyrare.

Glömde skriva om vilka låtar jag vill spela på elgitarren, här har ni några exempel:

Stockholm Syndrome - Muse
Canon Rock - JerryC
Supermassive Black Hole - Muse


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Inaktiv

en efter några timmar med gitarren blir det nåt sånthär

Medlem
Skrivet av priZma:

en efter några timmar med gitarren blir det nåt sånthär

Japp, spelar guitar hero, så jag är rätt grym på sådant.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Hittade ett par läckra gurur för 4000-5000

IBANEZ elgitarr GRG270BJB

Den tror jag kan vara rätt schysst, personligen gillar jag ibanez o den är riktig läcker.. påminner om min gura

Här är en ESP LTD M100FM som ser riktigt bra ut
Bra stall o bra mickar. Tummen upp för den


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem
Skrivet av WaltX:

Jag vill köpa en elgitarr för ca. 4 till 5 tusen, sen när jag är tillräckligt bra så köper jag nog en dyrare.

Kanske inte helt rätt, men jag har alltid diggat jazz-gitarrer. Passar inte musiksmaken, men jag spelar stoner-rock med min Ibanez semiakustiska och får härligt ljud, plus att man klarar sig utan förstärkare när det bara är det akustiska ljudet man vill ha på grillkvällarn.

Skrivet av priZma:

en efter några timmar med gitarren blir det nåt sånthär

Van Halen? På mitt internet?!

Medlem

gibson es 335 (elektriskspansk)
gibson les paul (eller epiphone om mindre pengar)
ovation model 1858 (halvakustisk 12-strängad med equalizer, det é jävlight najsh!)

fender stratocaster eller telecaster

och förresten för att spela utan förstärkare för du ha en halvakustisk eller en elektriskspansk gitarr

(det bästa halvakustiska som finns är läihht ovation men det kostar som det smakar)


signatur

Bengebolle

Medlem

Epiphones Les Paul är väl standardguran för det priset. Bra micar och bra gura helt enkelt.

Det är dock ganska stor skillnad på single coil (strata JerryC) och double coil (Matt Bellamy som dessutom har aktiva micar). Han spelar dock även på strator och Gibsons, men inte i de klippen du hänvisar till.

Sedan får du ju räkna med lite mer pengar för en stärkare, alternativt om du kan plugga in guran i datorn (de flesta ljudkort suger för att göra det om du inte har ett speciellt). För 2000 får du ett bra externt som gör jobbet kungligt, och kombinerat med guitar rig "there's no end to the possibilities".
V-amp känns B imho. Jag skulle hellre skaffa en liten stärkare om jag inte hade så mycket pengar men ville kunna ta med mig den lite överallt. Typ Roland Microcube, som kostar under tusingen, bjuder på lite olika effekter och stärkarmodeller.

http://www.harmony-central.com/ är bra för att kolla recensioner (som de oftast har i drivor för varje gura och stärkare). Bäst är ändå alltid att ta dig till en affär och rocka loss. Då känner du bäst vad som är rätt för dig. Breda eller smala band? Tjock eller smal hals? O s v.

Medlem

Tänkte fråga om någon hade nån sida med lektioner om hur man spelar gitarr? Tillexempel lär sig ackord osv. Har en elgitarr men det är inte så kul att spela om man inte kan om jag säger så. ^^ Det bästa är väl om det är filmer som dom visar hur man gör och som sagt nybörjar saker från scratch.

Inaktiv

ibanez/epiphone/squier.. är bara å kolla i den prisnivån så får du nåt som antagligen är värt pengarna
akta dig för floydrose-stall om du är nybörjare dock.. är lite drygt att börja med det vid strängbyte osv. (dock är ett helt suveräna stall som håller stämning hur länge som helst)

vet inte hur man ska definiera musiken du spelar, men jag har en förkärlek för ibanez.. finns väl några RG utan floyd rose tror jag.. Ibanez RG är extremt lättspelade å sköna gitarrer.
förstärkare är jag inte så jätteintresserad av, antingen köper du en V-Amp eller dyligt som förslaget, eller så köper du helt enkelt nån nybörjarstärkare för en tusing.. funkar med i princip vilken som helst i den prisklassen.
om du inte ska köpa nånting alls att sätta mellan gitarren å stärkaren.. se till att stärkaren har dist/overdrive/whatevertheywannacallit .. det kommer bli otroligt mkt roligare å spela då


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv
Skrivet av Qrush:

Tänkte fråga om någon hade nån sida med lektioner om hur man spelar gitarr? Tillexempel lär sig ackord osv. Har en elgitarr men det är inte så kul att spela om man inte kan om jag säger så. ^^ Det bästa är väl om det är filmer som dom visar hur man gör och som sagt nybörjar saker från scratch.

Finns en hel del bra på www.guitarforbeginners.com .

Medlem

Köp en begagnad billig, no-name gitarr tills du vet att det är ngt för dig. Det är mitt tips!

www.blocket.se


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av Qrush:

Tänkte fråga om någon hade nån sida med lektioner om hur man spelar gitarr? Tillexempel lär sig ackord osv. Har en elgitarr men det är inte så kul att spela om man inte kan om jag säger så. ^^ Det bästa är väl om det är filmer som dom visar hur man gör och som sagt nybörjar saker från scratch.

Jag är helt självlärd via [http://www.chordie.com] och deras ackordblad. Efter att man lärt sig lite ackord kan man börja leta efter enkla låtar, typ allways look on the bright side of life, och spela dessa.

Därifrån är det ett kort steg till att börja läsa tabbar på sidan. Sök en låt du vill ha, hitta en version som verkar simpel, lyssna på låten och spela med.

Nått som kan vara till hjälp är att en gitarrs strängar är stämda, från ljust till mörkt, i tonerna E, H, G, D, A, E (H kan även kallas B). Sedan lägger varje band till ett halvt tonsteg som intervall. Med den kunskapen kan du börja bygga egna ackord, om du bara vet vilka toner som ska vara med.

Edit: Tog bort smilies


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Inaktiv

du är fan den första personen jag "träffat" som är självlärd och använder H istället för B som notation, och drar EADGBE baklänges ;D

självlärd ftw btw.. första låten jag lärde mig var i högstadiet.. emilia - big big girl... eller vad hon nu hette (-:

inlärning bör imo ske typ i ordning.. ackord, lära sig allihopa, fatta hur dom hänger ihop osv.. sen barré (ouch)...
sen lära sig att allt pill är förgäves för på elgitarr drar man bara på råmkt dist och kör powerackord istället (obs. jag skämtar.)


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Ok, en förtydling då... Jag är helt självlärd på gitarr Har dock tagit pianolektioner av ryska tanter i min ungdom därav det något ålderdomliga H:andet.

Det har alltid känts naturligt att räkna nedifrån och upp för mig... kanske bara jag som tycker det dock. Har inte en aning om vad riktiga gitarrister säger

Din lilla inlärningskurva håller jag med om. Glömde barré-ackorden. De känns nästan enklare än de vanliga ackorden när man kan lägga kvinter. Bara att räkna toner från de två bassträngarna (varken "översta" eller "lägsta" kändes som rätt ord).


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

WaltX, gå till en seriös gitarrbutik och snacka med dom.
Det du är ute efter är en gitarr som är väldigt bred ljudmässigt, du vill inte stå där om 2 månader när du snöat in på någon ny genre och ha en gitarr som är värsta death metal guran.

Du pratar om "högtalare" men det du egentligen är ute efter är en förstärkare. 99% av alla gitarrbutiker säljer billiga gitarrpaket för nybörjare.

Men prata med personalen, och visa att du inte bara vill snabbt köpa det billigaste utan att lära dig och förstå lite mer innan du köper.

Sen är det bara att provspela och känna så att det känns bra, att köpa instrument är inget man gör på en kvart.

Länktips: http://www.ultimate-guitar.com
Mycket tabs, ackord till låtar men också artiklar och ett grymt forum med en jättebra nybörjar sektion där du kan få svar på alla frågor du kan tänkas ha.

Inaktiv

min favorit var [www.mysongbook.com] men sen gick helvetes jävla %"#&#""#¤&#"&#&"-RIAA lös på internet och gjorde sitt bästa för att förstöra för världens musiker, som vanligt...
...och hotade med stämningar mot alla tabulatur-sidor

det går att få tag på hela mysongbook-arkivet på andra ställen, t ex piratebay osv..
iaf. det speciella med mysongbook-sidan är att den använder ett program som heter guitar pro för sina tabs, och det är ett väldigt enkelt program för å lära sig spela låtar med.. med väldigt många kraftiga verktyg osv osv
den spelar upp tabsen åt en, och du kan ställa in hastighet, få hjälp med alla möjliga stämningar och dyligt..
[http://www.guitar-pro.com/] för den intresserade


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Mitt tips är, skaffa Guitar Hero II och njut haha. Mycket billigare och det låter bra som faun.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

http://www.ultimate-guitar.com är en jävligt bra sida, de flesta låtar finns där, och eftersom sidan är baserad i ryssland så kan inte IRA komma och förstöra, OCH om det är en låt med ackord så står det hur dessa ska spelas
En bra nybörjargitarr är ju de som kommer i ett paket, oftast nån billig Telecasterklon och en 5/15watt förstärkare, går väl på cirka 3-4 tusen.

Ett råd som någon sade är ju såklart att gå till närmaste seriösa musikaffär, och prata med dom, där kan du även känna på hur gitarren ligger i din hand, bara för att dina idoler lirar på gibson behöver inte det betyda att det är din gitarr.

Lycka till med spelandet, och ge inte upp för tidigt bara för att du inte kan lira några grymma riff i början

Och skaffa dig en stämapparat, om du inte känner någon som kan stämma åt dig de första månaderna


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

MFC
Medlem

Jag kör Ibanez.. smaken är som baken.. men jag gillar den tunna halsen.

Sedan vet jag inte men.. Epiphone har jag läst mycket skit om och de guror jag känt och klämt på känns .. mysko.

Allting hänger på hur guran känns. Ut och pollinera musikaffärerna är mitt tips :>

Skrivet av b0ne:

Mitt tips är, skaffa Guitar Hero II och njut haha. Mycket billigare och det låter bra som faun.

höhö.. inget går upp mot ett tungt metall-solo som väcker grannens hund.. föga jämförbart med fjuttguran i Guitar-Hero ;-).. med all respekt för hur kul man kan ha med den..

riktig elgura kickar så mycket mer röv än något gjort i plast!


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

scheisse les paul ffs!
riktigt trevlig gitarr funderar på att skaffa när jag hava flera många pengar

epiphone är ju en det av gibson


signatur

Bengebolle

Inaktiv

ja, epiphone är gibsons budgetmärke, och squier fenders budgetmärke..
föredrar ibanez jag också, dom är så jävla sköna att spela på.. sen kan man ju byta mickarna om man känner fört, vilket jag gjort (:

för er som nämner guitar hero... hrm.. kan säga att man har _ingen_ fördel whatsoever i guitar hero av att man kan spela gitarr... jo förresten, möjligen tremolot
möjligen kan man lära sig koordination lite men det är inte direkt det som är "problemet" när man spelar gitarr.. det kan vara exakt lika svårt med högerhanden som vänsterhanden
min teori är att man kan bli bättre på instrument av guitar hero... trummor!


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem
Skrivet av Achronos:

Jag kör på en esp/ltd 602 och är grymt nöjd! Den passar till såväl metal/hårdrock och mer "lugna" låtar... och den är precis dom färgerna som du vill ha
Jag gav 12 lapp för den på Musikbörsen.

Nu vet jag inte om detta redan har sagts, för jag pallar inte läsa igenom allt...

Som jag förstår det, så rekommenderar du han en av de dyrare modellerna av LTD's utbud, och samtidigt en förstärkare för under tusenlappen? Ursäkta, men vafan är poängen med det? I så fall är det bättre att han köper Squier strata för 2500kr, tills han känner sig redo och kunnig nog att investera i en ordentlig gitarr. För han kommer ju ändå inte kunna utnyttja sin 12000krs gitarr, om han sitter på en Ibanez 15wattare...

Jag har för övrigt jobbat på Musikbörsen (för ett par år sedan), och skulle någon ge en sådan rekommendation som ni gjorde, till en ung grabb som aldrig lirat elgitarr, så hade jag fan blivit skitförbannad.


signatur
Medlem
Skrivet av prikk:

min teori är att man kan bli bättre på instrument av guitar hero... trummor!

Kan inte låta det utspelet gå förbi.

Inte en chans att det där petandet lär dig någonting alls om att spela trummor. Fingerkoordination har man användning av i gitarr/piano, och man lär sig inte piano av GH2...

Man lär sig en sak av att spela Guitar Hero: Att spela Guitar Hero.


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem
Skrivet av Klfh:
Skrivet av prikk:

min teori är att man kan bli bättre på instrument av guitar hero... trummor!

Kan inte låta det utspelet gå förbi.

Inte en chans att det där petandet lär dig någonting alls om att spela trummor. Fingerkoordination har man användning av i gitarr/piano, och man lär sig inte piano av GH2...

Man lär sig en sak av att spela Guitar Hero: Att spela Guitar Hero.

Dock så tror jag mig ha fördel av att ha spelat gitarr när jag spelar guitar hero

Medlem
Skrivet av Fik0n:
Skrivet av Klfh:
Skrivet av prikk:

min teori är att man kan bli bättre på instrument av guitar hero... trummor!

Kan inte låta det utspelet gå förbi.

Inte en chans att det där petandet lär dig någonting alls om att spela trummor. Fingerkoordination har man användning av i gitarr/piano, och man lär sig inte piano av GH2...

Man lär sig en sak av att spela Guitar Hero: Att spela Guitar Hero.

Dock så tror jag mig ha fördel av att ha spelat gitarr när jag spelar guitar hero

Fullt möjligt, men då har du ju vänt på steken


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Inaktiv

äh, skitsnack.. man lär sig bara guitar hero, det är det enda jag går med på
runka ger lika bra/bättre träning för gitarrspelet


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

12
Skriv svar