Månförmörkelse ikväll

Medlem
Månförmörkelse ikväll

Månförmörkelse ikväll, precis som ämnesraden antyder.
Detta går av stapeln klockan elva (23 alltså) och ska kunna ses från hela Sverige så länge som det är molnfritt. Det är fullständig förmörkelse, btw.

Länk:
http://sunearth.gsfc.nasa.gov/eclipse/OH/OH2007.html#2007Mar0...

Tänk på att vi är UT+1 timme.
UT är inte unreal i detta fall, utan Universal Time


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Medlem
Skrivet av Svartsmurfen:

UT är inte unreal i detta fall, utan Universal Time

va, hur menar du då inte unreal?!

jag ser ingen måne utanför mitt fönster nu, betdyder det att det har börjat? :crazy:


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Nej då. Jag har en jättefet fullmåne utanför mitt fönster.
Ovanligt ljusstark ikväll

Om jag inte är helt förvirrad så borde månen just nu alltså vara i öster, om det hjälper.


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Medlem

haha, jag ser inte ens himlen därifrån jag sitter, var mest ett skämt

hmm, är den i öster kan jag inte se den iaf, fast man kan ju passa på att gå ut med hunden runt 23 då


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Om man ska vara petig har jag för mig att månen inte försvinner under en månförmörkelse, utan endast färgas starkt röd på grund av att det enda solljuset som når den och reflekteras tillbaks mot oss är det som redan brutits i Jordens atmosfär.

Det här är ett fenomen som jag bara inte får missa. Håller tummarna för en molnfri natt!


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

Uppdatering: Den har börjat naggas lite i nederkanten nu.

klfh, vet inte riktigt vad du menar med "försvinna", men går månen in i kärnskuggan så blir den rätt så mörk (eller rättare sagt ickeljus). Den blodröda effekten som du nog tänker på syns bäst när månen är i penumbran (ytterskuggan, i brist på bättre Svenskt ord).
Ser rätt så vampyrfilm ut


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Medlem

Mjo, jag såg också den där lilla naggningen

Mjo, det är rodnaden som är det balla. Jag har för mig att den aldrig blir helt svart... *letar källa*...

Skrivet av Illustrerad Vetenskap:

Under en förmörkelse blir månen inte helt svart, som man skulle kunna tro. Det beror på att jordens atmosfär böjer av en del av solljuset, så att detta ändå når månen. Den röda röda delen av ljuset, som har störst våglängd, böjs av mest, och resultat blir att månen färgas röd.


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem
Medlem

Riktigt häftigt med den röda månen!


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Såg lite tufft ut!

Medlem

Någon som fick några bilder?


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Medlem

Monltäcke här i USA, blev besviken.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem
Skrivet av Svartsmurfen:

Någon som fick några bilder?

Jag försökte fota... med min sunkiga lilla digitalkamera blev det dock bara helt svart och en liten prick i mitten. Helt omöjligt -.-

Men det var riktigt ballt att se faktiskt, och vädret var ju helt perfekt...


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

känns som att man behöver stativ och en hyfsad kamera för att det ska funka tyvärr...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Mjo det är nog så.... Dock kan man få riktigt vackra bilder om man bara har rätt uttrustning.

Exempel:

Tänk er om man hade någon sådan, fast typ 1000x1000 pixlar... Det skulle kunna vara en av de vackraste bilder som någonsin tagits.

Det krävs nog proffsutrustning för det, dock :/


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

Fan också jag missa att kolla på det här igår va klantigt av mig

Medlem

Jag kollade, men tyckte det inte var så specielt, blev inte så klart röd, kan ha varit tunna moln ivägen.

Medlem

Nice, men palla öppna persiennerna.


signatur

AYY LMAO

Medlem

Det verkar ha varit rätt så många som kollade i alla fall
Själv hade jag både film, kamera och stativ hemma,
dock är en 135 mm objektiv det fetaste jag har att komma med


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Medlem

Hade ju tänkt kolla.. Det var perfekt väder tills den var kanske 90% täckt.. sen vart det helt igenmulet här


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Inaktiv
Skrivet av Haziza:

Nice, men palla öppna persiennerna.

Haha, true

Medlem

På lördag är det dags igen. Börjar klockan 22 och slutar klockan 01 på söndagen. Maximum runt kvart över elva (23:14) på lördag.
Tänkte bara påminna de som av en händelse är intresserade och fortfarande prenumererar på tråden

Ny tråd om denna gång gjorde jag här:
http://www.fz.se/forum/thread.php?id=49577


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Medlem

Är det molnfritt kan det vara något att hålla ett öga på.

1
Skriv svar