Liv efter döden?

Inaktiv
Liv efter döden?

ja som sagt tror ni på liv efter döden?
själv gör jag det eftersom jag tror när man dör så kan det väl iinte bara vara slut på allt! eller vad säger ni

Medlem

nej, när vi dör är det slut


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Tror på reainkarnation.
Fast inte på det sättet att det är typ rankingsystem att ju bättre du är ju mer lik en ko blir du. Utan lite mer random.


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Medlem

Är öppen för olika idéer just för att jag inte vet exakt. Det du säger Budo har jag också som en uppfattning.
Men andra varianter kan ju vara att man lever samma liv om och om igen (det hör ihop med dejavu upplevelser jag haft och andra människors berättelser (och saker som förutsätts) vilket har förstärkt tron på den varianten.
Sen kan det ju bara vara slut... men vart försvinner i så fall "själen/energin", det personen varit.

det är en gullig teori det där med att man lever igen, o igen, o igen o igen? jag hoppas inte det stämmer iaf, tycker en gång räcker mer än väl. teorier finns det ju många av, men om man bortser från det mänskliga hollywood-drömmandet, och ser på saken ur någon form av nyktert perspektiv - så lever man inte igen.

vad skulle anledningen vara till att man lever igen? för att gud gillar återvinning? gud tycker vi är så jävla bra så han loopar oss genom oändligheten?

hypotetiskt: en kille tar livet av sig vid 15, sen gör han det nästa liv vid 15, o igen, o igen, o igen? ska gud sätta sig ner, klia sig i skägget, och börja fundera på att stänga av loopen för den här stackars grabben, eller ska han tvinga honom lida i oändlighet?

nja, jag tror vi återgår till samma stadie som vi var i innan vi föddes, när vi dör - noll existens.

Inaktiv

om det inte var slut på allt.. hur var det innan du var född? tror du på liv innan födseln också?


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv

jag tror att detta är bara ett stort test på hur vi uppför oss på jorden allt vi gör s.k skrivs ner och sen när vi dör så hamnar vi antigen på helvetet eller himlen pga hur vi har upfört oss här på jorden!

Medlem

Tror att man kommer till en annat ställe, men det är ju bara önsketänkande. Är nästan övertygad om att det finns något bortom döden iallafall, vad det skulle vara exakt vet jag inte.

Den som lever får se...


signatur

<3

Medlem

Klart det är slut, bara religiösa galningar som tror nått annat.


signatur
Inaktiv

det är ju samma sak som att säga att jesus inte är guds son vilket jag tror inte stämmer eftersom det det var maria som födde honom .... eller att gud inte skapade mäniskan!

hur tror du mäniskan kom till då?

Medlem

Evolution.....


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av cammo:

Klart det är slut, bara religiösa galningar som tror nått annat.

Utifrån din syn på verkligheten och din lära kanske det är "klart" men jag tycker inget är självklart när det gäller dena fråga. Finns inte en människa på jorden som kan säga "klart" vad som händer när man dör för ingen vet hur universum fungerar.


signatur

<3

Medlem

Liv efter döden? Jag som kämpar för ett liv före döden!

Jisses.


signatur

Neva knock on 'eavens door.
Ring da bell an scurry, ee 'ates dat.

Medlem

jag tror att när du dör så dör du, dvs det blir som "innan man var född"
så sry alla troende!


signatur

R.I.P The_maxx

MFC
Medlem

Nej, jag har inget minne av vad jag gjorde före mina första levnadsår, jag tror definitivt inte att jag kommer att minnas något efter min död heller. Vi förds, Vi är, vi finns, vi lever, vi dör. Själen lever och dör med vår kropp. Allting annat ser jag som önsketänkande.

Alla får tro vad dom vill och det är ju det underbara med vårt liv, vi får tro på vad vi vill utan att straffas för det så halleluja, lev och må väl, onanera regelbundet, tro på vem du vill. Vi är liksom fria. På ett sätt är det ju befriande att leva och tro på att vi lever vidare efter döden men för mig är det en befrielse att veta att man inte finns efter döden. Vi lever i en sjuk värld och jag är glad att jag bara lever den en gång. Fast visst, vissa saker kan man tänka sig att återuppleva men det är ju rent önsketänkande.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

jag har min egen moral, jag behöver ingen gud som lockar med himmelen eller hotar med helvetet. när man dör så är det troligen slut, men man kan ju knappast veta med säkerhet.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Alla har sin egen uppfattning om vad som händer efter döden, att argumentera mot vad andra tror är fel, alla tror på det dom tror :).

Jag är troende så givetvis tror jag på ett liv efter döden.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Du låter som min mormor 8)

Själv orkar jag inte spekulera i vad som händer efter döden. Känns inte som att det har så stor betydelse eftersom att hur man än vrider och vänder på det, så dör du. Den saken är ganska självklar. Sen om det blir någon fortsättning någon annanstans, i en annan kropp etc var ju en annan sak. Det lär väl märkas.

Medlem

Sålänge man är en bra människa och inte begår brott och behandlar alla andra bra osv *host* inte som dom religösa behandlar andra dvs *host* så känns det inte som man ska behöva oroa sig för vad som händer sen.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av IronHide:

Liv efter döden? Jag som kämpar för ett liv före döden!

Jisses.

QFT... riktigt bra sagt =>


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Inaktiv

Lustigt, tänkte faktiskt på döden igår för första gången på mycket länge. Men har börjat återuppta ett gammalt intresse, att ösa igenom teorier om universum och allt kring det ämnet, vilket slutligen alltid leder till det här med livet och den där olustiga känslan man får när man tänker i dom banorna.

Personligen är jag en skeptiker rakt igenom. Jag kräver bevis, antingen i form av hårdkokt fakta eller teorier som som teoretiskt kan bevisas hålla. Exempelvis vår vän Einsteins allmänna relativitetsteori. Mig veterligen finns det inget som direkt tyder på ett liv efter döden eller något annat åt det hållet. Alltså tror jag att vi, våra medvetande, dör med kroppen eftersom vi är en del av denna kropp och dess kemiska processer. Ett sådant öde är sorgligt, fruktansvärt orättvist och poänglöst men tyvärr är det just detta som är mest logiskt.

Det går att gå oerhört djupt inom ämnet när man börjar blanda in filosofi i vetenskapen. Exempelvis att vi är produkter av kod (dna) som programmerat oss för att söka mening men att universum och livet inte alls behöver ha någon mening. Detta är något som vi har väldigt svårt att acceptera, mig inräknad.

Därmed utesluter jag inte andra möjligheter helt enkelt enligt min skeptiska natur, vi vet ju inte säkert hur det ligger till ännu. Men vardagliga teorier som reinkarnation verkar för mig fullkomligt ologiska av ett oräkneligt antal skäl.

Medlem

Men om det bara är slut när vi dör, hur "upplever" man det då?

Jag ser i från mina ögon den sista sekunden i mitt liv, sen i nästa sekund blir allt bara svart i all evinerlighet? (stavning?)
Och jag kan inte röra mig eller ta mig någonstans?

Allt kan väl bara inte stanna upp och sluta finnas för mig när jag dör? eller kan det?

Jag är också öppen för förslag, men det ska tilläggas att jag är ateist.


signatur

Kan du läsa detta så har jag lärt mig att använda en Signatur. /cheer

Inaktiv

Du upplever det inte alls. Föreställ dig en drömlös sömn, vilka vi alla har, där ditt medvetande är bortkopplat. Skillnaden är bara att du aldrig vaknar ur den eftersom det är "omöjligt".

Medlem

människan tänker för mycket.
en hund/myra/blomma bryr sig inte om nått, utom att äta, göra barn.
Exakt det människan är gjort för, dom två sakerna och för att till sist lägga sig ner och dö, och ungarna börjar om med samma sak.
så enkelt är det.
Människan får sluta tänka och hitta på saker.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Nej. När vi dör är vi döda. Allt enligt den biologiska processen.

Medlem
Skrivet av RoGGe:

Du upplever det inte alls. Föreställ dig en drömlös sömn, vilka vi alla har, där ditt medvetande är bortkopplat. Skillnaden är bara att du aldrig vaknar ur den eftersom det är "omöjligt".

Du kan ha rätt.
Ta detta skämt på rätt sätt nu, men du menar typ att det blir en Major Disconnection från servern när man dör då? Fetlagg från helvetet?
Skulle inte förvåna mig alls om jag såg den dära Quake-lagg-ikonen (RJ-45-huvud som åker ur sitt uttag)
mitt i "skärmen" när jag dör..:D


signatur

Kan du läsa detta så har jag lärt mig att använda en Signatur. /cheer

Medlem
Skrivet av Araxnoid:

Men om det bara är slut när vi dör, hur "upplever" man det då?

Du upplever det inte alls, du upphör att existera.

"Livet är ganska kort om man tänker på hur länge man ska vara död"


signatur
Inaktiv

det är väl ingen idé att beskriva hur nåt känns när ni själva inte vet hur det känns?
känns lite menlöst imo


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

"They actually believe that theres an invisible man, living up in the sky, who sees everything you do, whenever and whereever you are. And he has a special list of ten things he doesnt want you to do and if you do any of them, he has a special place for you, full of brimstone, fire, pain, agony and despair where you will stay for the rest of eternity...But he loves you!"

"You might notice i refer to this "god" as a He. I do because it must be a man because no woman could ever fuck things up like this!"

- George Carlin


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Avstängd
Skrivet av Soulless:

"They actually believe that theres an invisible man, living up in the sky, who sees everything you do, whenever and whereever you are. And he has a special list of ten things he doesnt want you to do and if you do any of them, he has a special place for you, full of brimstone, fire, pain, agony and despair where you will stay for the rest of eternity...But he loves you!"

"You might notice i refer to this "god" as a He. I do because it must be a man because no woman could ever fuck things up like this!"

- George Carlin

Jag kan förstå George Carlin, men han har fått det hela på fel sätt.

Gud älskar oss människor och skapade oss för att kunna vara tillsammans med oss, men när Adam och Eva syndade så blev en klyfta mellan Gud och människan.
Syndens straff är döden, inte "vanlig" död som avlägsnar oss från vår fysiska kropp, utan evig död, i helvetet.
Eftersom att alla människor har syndat så har alla gjort sig skyldiga och ska till helvetet, men på grund av Guds otroliga kärlek till oss offrade han sin son för att vi ska blir syndfria och kunna komma till himlen och vara med honom i evighet.
Jesus blev den bron över klyftan, och nu kan vi ha en relation med honom och komma till himlen efter döden.
Det är bara det att för att vi ska få förlåtelsen måste vi ta emot den och leva tillsammans med Gud.

"Så älskade Gud världen att han gav den sin ende son, för att de som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv."
- Joh 3:16

Skriv svar