Medlem
Köpenhamn?

Vad är det som pågår? Såg bara rubrikerna nu nyss, vad "kravallerar" folk för?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

polisen stormade "Ungdomshuset" där en massa "aktivister" barrikaderat sig i protest mot att huset ska rivas

edit: [http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_14729209.asp]


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Kan någon förklara vad det är som är så fantastikt fint med detta "Ungdomshus" som gör det värt att starta upplopp beväpnade med allehanda vapen och dessutom förstöra oskyldigas egendom?

Medlem

StenkastarVänstern behöver inga anledningar.

Dom har tillochmed blivit erbjudna ett annat hus, men det spelar ju ingen roll, dom vill ju bara bråka.


signatur
Medlem

Allt detta för en jävla ungdomsgård?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

det gäller ju att ta chansen att kasta gatsten när man får den


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

typ


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

det huset dom blev erbjudna.. gick inte det på 12 miljoner?

sen köpte hon dära Ruth huset för 1 krona har jag hört bara för att det stog något om helvetet på någon skylt eller nått.

dom har väl haft huset i 25 år utan våldsamheter förens nu.

EDIT: ser hellre att huset är en mötesplats för unga en en frikyrka där man hatar helvetet osv.


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem

Från vad jag förstått (som mamma förklara, min reliable source of information) så fick för ungefär 20år sedan ungdomarna huset av kommunen vilket var nu detta "Ungdomshus".

För ungefär 5år sedan så sålde kommunen Ungdomhuset till någon random kyrka. Sedan dess har ungdomarna fortsatt att ha verksamheten där. Dvs. att vi har alla väntat på bråket i 5år, och det tog plats nu.

Själv tycker jag inte våld löser någonting i detta, men verkar ju inte som de får något nytt Ungdomshus heller, så tycker Kommunen fulat sig där.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Inaktiv

vill ni veta varför det händer? tvivlar på det iofs...
aja, kan dra en summering från dn ändå:

Citat:

Ungdomshusets historia började 1982 då ungdomarna fick ta över. Huset förföll och vandaliserades och drabbades av en omfattande brand 1996. År 2000 beslöt kommunen att sälja huset.

Ungdomarna hängde ut en banderoll med en ironisk text: "Till salu, inklusive 500 våldsälskande psykopater från helvetet".
Hade de inte skrivit det där sista ordet "helvete" hade historien kunnat få ett helt annat förlopp. Ruth Evensen driver den frireligösa kyrkan Fadershuset. När hon såg banderollen bestämde hon sig för att köpa huset.

- Vi kan inte ha något från helvetet på NØrrebro, det har Gud sagt till mig.

Hon köpte huset för två miljoner kronor 2001. När slutstriden om huset närmade sig bildades en stiftelse för att ungdomarna skulle få behålla det. Förra året erbjöd stiftelsen 14 miljoner kronor för huset.

Ruth Evensen sade blankt nej.

På torsdagen släpptes hon in bakom polisens avspärrningar till det tömda huset.

- Jag har inte bestämt mig än om det ska rivas eller rustas upp, sade hon före besöket.

dom brukar ha massa punkspelningar, det är en väldigt gammal squat och funkar typ som ett autonomt kulturcentrum där.. det har som sagt funnits väldigt länge, och nu vill en kristen sekt riva ställer för dom spelar djävulsmusik där. friskt.

observera att jag inte försvarar folk som skadar andra människor hur som helst, men jag har respekt för de som kraftigt protesterar mot galenskapen


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Jag har kollat bilder, filmer och läst lite och hur jag än försöker kan jag inte få denna nyhet till något hemskt... två dagars kravaller och vad hörde jag idag....fem skadade? Tror de har sittsår dessutom.

Media, era äckliga horor, gå vidare.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

Om nu denna ungdomsstiftelse har samlat ihop 14 miljoner kan de väl köpa ett annat hus och upprepa processen där med vandalism, bränder och förfall i bästa ghettostil. Denna gången är det iaf deras egendom som dom förstör och inte andra. Kanske dags att de får prova på hur det är att faktiskt äga och förvalta något.

Medlem
Skrivet av prikk:

vill ni veta varför det händer? tvivlar på det iofs...
aja, kan dra en summering från dn ändå:

Citat:

Ungdomshusets historia började 1982 då ungdomarna fick ta över. Huset förföll och vandaliserades och drabbades av en omfattande brand 1996. År 2000 beslöt kommunen att sälja huset.

Ungdomarna hängde ut en banderoll med en ironisk text: "Till salu, inklusive 500 våldsälskande psykopater från helvetet".
Hade de inte skrivit det där sista ordet "helvete" hade historien kunnat få ett helt annat förlopp. Ruth Evensen driver den frireligösa kyrkan Fadershuset. När hon såg banderollen bestämde hon sig för att köpa huset.

- Vi kan inte ha något från helvetet på NØrrebro, det har Gud sagt till mig.

Hon köpte huset för två miljoner kronor 2001. När slutstriden om huset närmade sig bildades en stiftelse för att ungdomarna skulle få behålla det. Förra året erbjöd stiftelsen 14 miljoner kronor för huset.

Ruth Evensen sade blankt nej.

På torsdagen släpptes hon in bakom polisens avspärrningar till det tömda huset.

- Jag har inte bestämt mig än om det ska rivas eller rustas upp, sade hon före besöket.

dom brukar ha massa punkspelningar, det är en väldigt gammal squat och funkar typ som ett autonomt kulturcentrum där.. det har som sagt funnits väldigt länge, och nu vill en kristen sekt riva ställer för dom spelar djävulsmusik där. friskt.

observera att jag inte försvarar folk som skadar andra människor hur som helst, men jag har respekt för de som kraftigt protesterar mot galenskapen

Kasta sten o vandalisera ÄR galenskap. Dom beter sig som revolterande fjortonåringar hela bunten. Maskerade står de där och sparkar o slår mot polisen, skriker slagord, kastar sten, startar bränder och slår sönder allt omkring sig och de flesta av dem tycker säkert att det är hur kul som helst.

Om dom slutade förvandla kvarter till getton, slutade maskera sig och erkände att en ordningsmakt inte är ren ondska utan kan va till nytta också, då skulle jag lyssna och säkert inse att vi har mycket gemensamt.
Men sålänge de stannar i puberteten så kan jag inte ta dem på allvar.

"När vi ropade ut och sa till dem att låta våra cyklar och gårdsmöbler vara ifred fick vi höra att vi bara skulle hålla tyst, annars så skulle de kasta sten genom fönstren också."

Vilken fin och bra frihet dessa "demonstranter" kämpar för.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Inaktiv

det är upplopp, folk är galna, inte direkt konstigt..
det suger att vanligt folk drabbas men ungdomshuset har en jävligt stor symbolisk innebörd, inte bara i danmark
jag tycker det är bra att dom inte ger sig utan en fajt, dom har ju redan försökt gå den diplomatiska vägen genom att försöka köpa tillbaka det för 7 ggr värdet det kostade från början
som jag förstått det är det en gammal squat, där flera bor permanent
for the record, det är fan inte alltid galenskap att "kasta sten o vandalisera", men i detta fallet är det knappast okej
förstår dock deras ilska, helt å hållet
varför ska dom erkänna att en ordningsmakt inte är ren ondska när allt den nånsin gjort är att knulla dom i röven?
tycker du ska gå och berätta det för dom.. att snuten egentligen vill dom väl, det är därför kommunen sålt deras squat till en sekt för att rivas:)


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

tror inte det där enbart har med själva ungdomens hus att göra. för några år sen var det snack om att christiania skulle stängas ner (det där snacket lär inte ha slutat, och sådant snack har alltid funnits bland danska politiker, men jag vet inte vad som händer.)

tror många danska ungdomar känner att staten är ute efter dem, och snart har de väl ingenstans att ta vägen. tro fan att de kämpar för vad som är "sitt." många av de där ungdomarna har säkert vuxit upp där, och bygger sina liv kring den verksamheten - så kommer nån religiös hora och börjar bråka, med singa pengar.

våld kanske inte löser något, men vad ska alla dessa frustrerade ungdomar göra? sätta sig ner och rösta lite? den svenska vägen kanske känns rätt, men har den någonsin funkat?

Inaktiv

våld löser många saker imo, det är bara att titta på världen för att förstå att man kan få vad man vill genom våld ^^

är inte christiania nedstängt? dom gick ju in där med svinmkt snutar å crap, i protest drog alla ut i hela köpenhamn å chillade där istället

det är som du säger, man kan inte göra nåt annat, det går inte.. man antas bara gilla läget att det man älskar rycks bort och förstörs, och protesterar man ger det ingen effekt.. detta leder till desperation och våld, no rocket science
det hjälper ju inte direkt när motivet är att det spelas djävulsmusik där
för å se det såhär, om det INTE blivit våldsamt, hade få av oss ens fått reda på ungdomshusets historia och haft en åsikt om det..


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem
Skrivet av prikk:

det är upplopp, folk är galna, inte direkt konstigt..
det suger att vanligt folk drabbas men ungdomshuset har en jävligt stor symbolisk innebörd, inte bara i danmark
jag tycker det är bra att dom inte ger sig utan en fajt, dom har ju redan försökt gå den diplomatiska vägen genom att försöka köpa tillbaka det för 7 ggr värdet det kostade från början
som jag förstått det är det en gammal squat, där flera bor permanent
for the record, det är fan inte alltid galenskap att "kasta sten o vandalisera", men i detta fallet är det knappast okej
förstår dock deras ilska, helt å hållet
varför ska dom erkänna att en ordningsmakt inte är ren ondska när allt den nånsin gjort är att knulla dom i röven?
tycker du ska gå och berätta det för dom.. att snuten egentligen vill dom väl, det är därför kommunen sålt deras squat till en sekt för att rivas:)

Jo det är alltid galenskap eftersom det inte löser nåntingt utan visar bara att dom som kastar sten är idioter som hellre slåss och vandaliserar än försöka komma fram till nån lösning.

Ordningsmakten skulle inte behöva "knulla dom i röven" om dom kunde bete sig som civiliserade människor.

Har inte mycket till övers (inget alls igentligen) för frireligösa dårar, men dom har köpt huset lagligt, så det är deras hus och dom får göra vafan dom vill med det.

Om dom samlat ihop 14 miljoner så räcker nog det rätt så väl till att köpa nån annan kåk någon annanstans, kanske långt ifrån normala människor?


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av prikk:

våld löser många saker imo, det är bara att titta på världen för att förstå att man kan få vad man vill genom våld ^^

är inte christiania nedstängt? dom gick ju in där med svinmkt snutar å crap, i protest drog alla ut i hela köpenhamn å chillade där istället

det är som du säger, man kan inte göra nåt annat, det går inte.. man antas bara gilla läget att det man älskar rycks bort och förstörs, och protesterar man ger det ingen effekt.. detta leder till desperation och våld, no rocket science
det hjälper ju inte direkt när motivet är att det spelas djävulsmusik där
för å se det såhär, om det INTE blivit våldsamt, hade få av oss ens fått reda på ungdomshusets historia och haft en åsikt om det..

Hade dom från början lett en fredlig protest och försökt disskutera om saken istället för att ockupera huset och bete sig som idioter kanske hela grejen sett väldigt annorlunda ut idag.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Inaktiv

Dom har "knullat sig själva i röven" genom att låta huset förfalla istället för att sköta det. De fick ett hus och en chans av kommunen att göra något bra och det ansvaret klarade ungdomarna uppenbart inte av. Med facit i hand kunde de redan -82 börjat samla in pengar för att köpa huset, men så länge de kan leva på skattepengar varför skulle de?

Medlem
Skrivet av teX:

Dom har "knullat sig själva i röven" genom att låta huset förfalla istället för att sköta det. De fick ett hus och en chans av kommunen att göra något bra och det ansvaret klarade ungdomarna uppenbart inte av. Med facit i hand kunde de redan -82 börjat samla in pengar för att köpa huset, men så länge de kan leva på skattepengar varför skulle de?

Bra sammanfattat.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

vet inte vad jag ska stå eller säga.
jag förstår deras agretion, men gillar inte det dom gör.
och jag förstår rättväsendet.'
men men tanke på att dom bar brytit imot en massa lagar och get sig på annans egendom så verkar staten vara den rätta partnern, om de nu kan sköta sig så det inte blir ett nytt göteborg.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Som vanligt så har polisen och övriga auktoritära myndigheter mina sympatier till 110% när det gäller sådana här frågor. Bort med denna rännstenspöbel.

Medlem

Ah, ungdomen, bara rättigheter, inga skyldigheter

Inaktiv

diskutera saken istället? det har dom ju för fan försökt göra i hur många år som helst
diskutera saken? snuten inledde med att gå in med insatsstyrka från taket, och utrymde byggnaden direkt, redo för att rivas.. enda sättet att protestera då är att blockera/ta till våld
vilket facit har du i din hand teX, det sköttes tydligen tillräckligt bra från 1982 till 2007 för folk att bo där och ha spelningar där.. nu kommer det inte finnas nånstans för DYI-turneringar för småband att bo och spela på, på vägen upp/från sverige
intressant hur dom "fick" ett hus av kommunen btw... som kommunen sen säljer..


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem
Skrivet av prikk:

diskutera saken istället? det har dom ju för fan försökt göra i hur många år som helst
diskutera saken? snuten inledde med att gå in med insatsstyrka från taket, och utrymde byggnaden direkt, redo för att rivas.. enda sättet att protestera då är att blockera/ta till våld
vilket facit har du i din hand teX, det sköttes tydligen tillräckligt bra från 1982 till 2007 för folk att bo där och ha spelningar där.. nu kommer det inte finnas nånstans för DYI-turneringar för småband att bo och spela på, på vägen upp/från sverige
intressant hur dom "fick" ett hus av kommunen btw... som kommunen sen säljer..

Huset var en gåva från kommunen, sen tog dom tillbaks gåvan för att sälja det. Möjligtvis för att dom inte skötte det särskilt bra.

Och nej, enda sättet att protestera är inte med våld. Våld är den dummes utväg.

Snuten inledde med att gå in? Dom har haft flera år på sig att lämna huset? Räcker inte det?

Dom har ju tydligen samlat in 14 miljoner, räcker inte det till att skaffa nåt nytt ställe där man kan ha turneringar osv?


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av prikk:

diskutera saken istället? det har dom ju för fan försökt göra i hur många år som helst
diskutera saken? snuten inledde med att gå in med insatsstyrka från taket, och utrymde byggnaden direkt, redo för att rivas.. enda sättet att protestera då är att blockera/ta till våld

så det är berättigat att ta till våld när ingenting annat fungerar? då kan man ju lika gärna ta till våld direkt eftersom det ändå alltid finns en förlorare som måste ta till våld.

jag skulle vilja att någon förklarar för mig på vilket sätt detta ungdomshus är en rättighet, så viktig för mänskligheten att andras hälsa och egendom ska offras. på vilket sätt är ett squatterhus en mänsklig rättighet?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av prikk:

det är upplopp, folk är galna, inte direkt konstigt..
det suger att vanligt folk drabbas men ungdomshuset har en jävligt stor symbolisk innebörd, inte bara i danmark
jag tycker det är bra att dom inte ger sig utan en fajt, dom har ju redan försökt gå den diplomatiska vägen genom att försöka köpa tillbaka det för 7 ggr värdet det kostade från början
som jag förstått det är det en gammal squat, där flera bor permanent
for the record, det är fan inte alltid galenskap att "kasta sten o vandalisera", men i detta fallet är det knappast okej
förstår dock deras ilska, helt å hållet
varför ska dom erkänna att en ordningsmakt inte är ren ondska när allt den nånsin gjort är att knulla dom i röven?
tycker du ska gå och berätta det för dom.. att snuten egentligen vill dom väl, det är därför kommunen sålt deras squat till en sekt för att rivas:)

Detta är människor som aldrig någonsin skulle erkänna att samhället behöver någon som säger vad man får och inte får göra, sålunda denna "någon" inte är dem själva. De förespråkar en frihet där du bara får göra som de tycker.

Jag förstår också folks ilska när de känner sig utelämnade, men hur förväntar sig dessa personer att få någon respekt, att någon ska lyssna på dem, när allt de uppmärksammas för är sitt hat mot den stat och regering som röstats fram av folket. De står på gatan, klädd som gangsters, och skriker slagord och svordomar och tycker alltså att folk ska hålla med dem efter att de har slagit sönder ett helt kvarter?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Inaktiv

Lugna er lite nu, se inte allt så svartvitt. Det är ju inte så att huset har varit fyllt med fjortisvänster som hamstrat gatsten och bara väntat på att få kasta (ja det var också en överdrift, vet att ingen har påstått detta). Verksamheten i och kring det här huset har ju varit ganska seriös i en ganska lång tid. Klart det är jävligt jobbigt för många när det måste läggas ner. Sen att tanten som ägde huset (om jag fattade rätt) inte går med på att sälja tillbaks det för sju gånger pengarna måste ju vara rätt jävla provocerande. Särskillt när hon inte ens vet om hon vill ha kvar det eller riva kåken. Det vet hon säkert om.

Sen är det väl som vanligt också att det kommer ganska mycket pack utifrån som gladeligen kastar sten och vandaliserar lite extra utan att bry sig om vad protesterna handlar om.

Jag vet aldeles för lite om det här men jag känner mig ganska säker på att man försökte med ganska mycket annat innan det blev våldsamt nu igår (förrgår?).

edit: annat som i andra metoder än våldsam demonstration alltså.

Medlem

Fast att hon inte vill sälja huset känns ganska orelevant, det är ju upp till henne vad hon vill göra med det, vare sig man tycker om det hon tänker göra eller ej.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Inaktiv

Det är klart att det är. Helt solklart till och med. Skönt att du påpekar det ändå, finns en del puckon på fz.

edit: Upp till henne alltså. Håller inte med om att det är irrelevant.
Jeez, får editera varenda inlägg sen "snabbsvar" introducerades. Jag är ett fz-pucko.

123
Skriv svar