På väg utför?

Inaktiv
På väg utför?

[http://en.wikipedia.org/wiki/Jim_Zumbo]

Finns det hopp för världen?


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Medlem

han verkar ju vettig iaf, så lite hopp finns det nog...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

vadå, menar ni att ak47 inte är ett jaktvapen? nä... men jag som...
ni skämta aprillo! O.O


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

AK47:an är ett utmärkt jaktvapen om man har noll respekt för jakt, djur och natur.

Medlem

Vem fan använder en jävla AK-47 för jakt, snubben har helt rätt. Sen blir jag så trött på dessa amerikaner som är så rädda för sin granne att de lägger minor i rabatten, murar igen sina dörrar, använder miniguns och är allmänt hjärndöda.

>> En i mängden

GAAAAHH.. Blir så trött.


signatur

"I don't rock and roll, I BURN!"

Avstängd

Ja, jag tycker inte att det verkar vara något större fel på Jim Zumbo, men då har jag inte läst hela heller.

Killen i den där filmen var ju sjuk - vem lär en bebis att skjuta med en pistol?! :O:down:

Inaktiv

haha det är så uppochner alltihop.. "terrorist rifles!"
visst, jag håller med om att det blir lite konstigt när man använder vapen gjorda för att döda människor som jaktvapen men men..


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv

Tänk er att ha en m60 stationerad på en stubbe, och sen när en hare kommer så kör man "spray and pray" i full auto mt den

Woho! 800 nästintill helt vettiga inlägg

Medlem

vad sägs om att jaga småvilt med ett sånt här?

woho! 2600 nästan helt onödiga inlägg


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

vad sägs om att jaga småvilt med ett sånt här?

woho! 2600 nästan helt onödiga inlägg

Pff, kom tillbaka när du har dubbelt så mycket och inte sagt något av vikt alls.

Amerikaner må ha för mycket vapen och det må vara dåligt men de skjuter inte rakt upp i luften (folk från texas undanräknade) så fort de blir lite glada som de gör i afrika och arabvärlden... vad handlar det om egentligen? För övrigt så har vi en mycket, mycket, mycket, mycket* större insyn i amerikaners vardagsliv än i andras...

*Mycket, mycket, mycket. ...mycket.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Hwergelmer:

vad sägs om att jaga småvilt med ett sånt här?

woho! 2600 nästan helt onödiga inlägg

Pff, kom tillbaka när du har dubbelt så mycket och inte sagt något av vikt alls.

haha, men jag har ju ett och ett halvt år tillgodo på dig


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

va fan, gubben har ju helt rätt!!

Prickskyttegevär m90 for teh win!


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Utan att bli allt för petig, men vad är problemet med att använda en AK-47 till att skjuta vilt med? Till skillnad från andra gascylinder-vapen så är den skapad för att kunna använda halvmantlad ammumintion. Bara för att ett vapen är framtaget för krig betyder inte att det saknar andra bruksområden.
Hur en AK-47 skulle vara sämre för jakt, djur och natur än andra gevär vettefan. Verkar mer som "det lät bra att säga".
Att det har ett stort mag gör bara att man blir orolig för att man kan modifiera vapnet till helautomatiskt, men i övrigt är det som vilket vapen som helst med pistolkolv.
Glock är antagligen ett av de populäraste pistolskyttevapnen i Sverige.

Inaktiv

håller med dig faktiskt, men jag tror det var nån konstig moralisk bit som hoppade in i det hela..
asså att inte använda jaktvapen, gjorda för att jaga djur med.. utan att använda vapen som bara tillverkas för att döda människor med

men det är som sagt helt uppochner och bisarrt, och hans anledning att det är terroristvapen var ju bara skrattretande..


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Avstängd

Vad jag vet (och jag vet inte särskilt mycket i området) så är det förbjudet att jaga med annat än jaktgevär.
Jag antar att det där om att inte jaga med krigsvapen är kanske för att de inte dör direkt, till skillnad från jaktgeväret.

MFC
Medlem

WTF!

Vilken idiot som låter sin unge skjuta med pistolen.. UTAN SKYDDSGLASÖGON.. när kommer kometen???


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av EliasN:

Vad jag vet (och jag vet inte särskilt mycket i området) så är det förbjudet att jaga med annat än jaktgevär.
Jag antar att det där om att inte jaga med krigsvapen är kanske för att de inte dör direkt, till skillnad från jaktgeväret.

Nej, vad du tänker på är att det är förbjudet att använda krigsammunition till att jaga med. Det för att militär ammunition är helmantlad enligt konventioner och därför inte lämpar sig något vidare vid jakt.
Militära vapen (Mauser m/96/98) används t o m i Sverige för jakt. Att notera är att USA har annorlunda regler också. De tillåter t ex jakt med pistol och båge, något som inte är tillåtet i Sverige (varierar som alltid från stat till stat).

Edit: med militära antar jag att du menar att syftet upsrpungligen var att användas vid krig och dyl. Det var det jag åsyftade iaf.

Inaktiv
Skrivet av Karmalicious:
Skrivet av EliasN:

Vad jag vet (och jag vet inte särskilt mycket i området) så är det förbjudet att jaga med annat än jaktgevär.
Jag antar att det där om att inte jaga med krigsvapen är kanske för att de inte dör direkt, till skillnad från jaktgeväret.

Nej, vad du tänker på är att det är förbjudet att använda krigsammunition till att jaga med. Det för att militär ammunition är helmantlad enligt konventioner och därför inte lämpar sig något vidare vid jakt.
Militära vapen (Mauser m/96/98) används t o m i Sverige för jakt. Att notera är att USA har annorlunda regler också. De tillåter t ex jakt med pistol och båge, något som inte är tillåtet i Sverige (varierar som alltid från stat till stat).

Edit: med militära antar jag att du menar att syftet upsrpungligen var att användas vid krig och dyl. Det var det jag åsyftade iaf.

Jag ser inget fel på att skjuta med pilbåge. skulle vara tufft om man kunde träffa något med pilpåge på 100m

Medlem

vet inte hur dessa semiutomatiska ak47:or skiljer sig från de militära, men de senare har väl relativt dålig träffsäkerhet vid längre avstånd pga låg utgångshastighet. vid jakt är det ju ganska viktigt att man träffar rätt, dels för att minimera risken för skadeskjutning och eftersök men också då köttet förstörs om man tex träffar i magen. mauser m/96 har väl något högre ugångshastighet tror jag?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Ett av det mer extrema var en interjuv med en amerikansk vapentillverkare som tillverkade vapen till militären och till civila.
Det som jag fann lite extremt var svaret på frågan varför dom civila köpte detta vapen, "nöje och jakt" blev svaret.

Har dom "Belgian Blue"-hjort på anabola därborta eller?!


signatur

Neva knock on 'eavens door.
Ring da bell an scurry, ee 'ates dat.

Medlem

ironhide: det där är ju absolut nödvändigt om man ska skjuta ett djur som gömmer sig bakom en trädstam


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

eh släng fram en minigun när vi ändå håller på garanterad träff

hela jakt grejen är ju snevriden eftersom majoriteten inte gör det för att hålla ner beståndet eller dylikt utan man gör det för spänningen hur korkat det än låter.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Rent praktiskt fungerar säkert den här varianten av AK47 till jakt men frågan är om det inte är lite osmakligt. Vapnet ifråga är ju högst förknippat med krig och elände.

Min (ogrundade) tanke är att folk som jagar med ett sådant vapen är mer av en vapenfixerad Rambotyp än naturintresserad jägare.

Det mest skrämmande är att bloggaren blir uppsagd från sina uppdrag enbart för att han framställt sin syn på saken.


signatur

Bicycle races coming your way, so forget all your dutys oh yeah!

Medlem

Haha, ja trästammar hjälper nog inte, djuren måste lära sig att huka bakom jägarnas bilar.
Större chanser får dom nog inte

Grundsyftet med jakten är att säkerställa en livkraftigt bestånd så att djuren skall överleva vintern utan att behöva svälta, en effekt av att rovdjuren är så få då dom inte sågs med blida ögon av jägare då det begav sig.

Men det syftet är nog inte dominerande idag om man skall tolka jägarnas sura reaktioner på att vargen tar så mycket vilt.


signatur

Neva knock on 'eavens door.
Ring da bell an scurry, ee 'ates dat.

Medlem

jägarna gnäller mest om att deras hundar blir dödade, smällar man får ta om man tränar en hund till att försöka ställa allt vilt den ser imho

självklart är inte viltbeståndet det som i första hand motiverar jägare, då skulle de knappast lägga ut så pass stora summor på utrustning och marker utan att kräva ersättning...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Jag undrar när det blir tillåtet att jaga småvilt med vätebomber.

Tycker det var lågt att förstöra Zumbos liv för det där.


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Medlem

Det är inget fel på träffsäkerheten med en AK-47a. Framförallt som man skjuter på avstånd som är långt under precisionskapaciteten för vapnet.
F ö tror jag inte vi ska prata kvalité när vi jämför ett extremt kvalitévapen med massproducerade genomsnittsvapen. Det finns gott om jaktgevär som inte är i närheten av vad mausern är i kvalité, men det är ju inte fråga om de skulle vara mindre lämpliga än AK-47 för det.
AK-47 har förvisso lite lägre utgångshastighet än andra 7,62 karbiner, men någonstans på 700m/s ligger det ändå på så det är nog inte där skon klämmer.

Diskussionen kring pilbåge är ganska intressant. Jag tror att motsättningen i Sverige kretsar kring just det som Ironhide tar upp. Det är ett relativt svårhanterligt vapen. Dock är den dödande kraften med jaktspetsar många gånger överlägsen gevärskulor så där torde inte problemet ligga. Jag tror helt enkelt att man är rädd för för mycket vådaskjutning.

Sedan tror jag precis som fifty att det mer handlar om vapentokar som vill ha en AK-47 som jaktvapen än AK-47s förmåga som jaktvapen. Att det rör sig om hemskheter för att man kopplar den till krig och sånt känner jag inte speciellt för just det vapnet. Det känner jag inför alla vapen.

Alla som har med djur att göra, må det vara får, renar, hundar eller vad som helst grinar ju om vargen. Med rätta i mångt och mycket.

Inaktiv

Jag invänder mig främst mot semi-auto funktion där efter du har skjutit ett skott har ett nytt i loppet. Risken för vådaskott ökar betydligt då någon glömmer att säkra vapnet.

Sen har semi-auto en annan effekt på jägaren och det är inställningen att det gör inte så mycket ifall det första skottet inte träffar för jag kan alltid slänga iväg ett par till.

Till siste finns det versioner av AK47 som är anpasade för jakt. Hade AK47 varit bra för jakt hade dessa versioner inte funnits.

Kvalitén på AK-47or är också väldigt varierande där jaktgevär i regel har en högre lägsta nivå när det gäller precision. AK-47:an har tillverkats för en billig peng i flera länder såsom Rumänien och Jugoslavien.

Gäller även ammunitionen och har man ett semi-auto är risken större att man köper den billiga sorten eftersom man gör av med mer ammunition. Man får hoppas att de använder den fina sorten när de ska på jakt.

Medlem

Nu vet jag inte hur jaktspetsen till en pilbåge ser ut men att den skall vara överlägsen en kula, nja, vissa ammunitionsorter gör enorma skador.

Pilbågar idag måste vara kraftiga så att revbenen inte stoppar pilen.
Förr, långt långt tillbaka, så kunde ett revben göra att viltet överlevde.


signatur

Neva knock on 'eavens door.
Ring da bell an scurry, ee 'ates dat.

Medlem

Själv jagar jag älg med nacksving. När jag fånfat en gör jag "sjömansbröst" på älgen tills han ger sig.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

12
Skriv svar