fordon och bränsle

Medlem
fordon och bränsle

http://www.emotor.se/nyheter/visa.php?1973

min första fråga/önskan är; när kommer hojar som går på etanol?
fast sen kommer jag att tänka på hur otroligt rika/glada försäkringsbolagen kommer bli på alla som bara måste ha en hayabusa som går på etanol med 150 hk/liter med bara en fjärdedels vikt av en bil...

sen glädjer det mig att det är just ett svenskt företag (SAAB) som presterar och presenter detta, medan framförallt amerikanare slår sig för bröstet när dom t.ex. pressar ner en onödigt stor och klumpig lastbilsmotor i en "liten bil" (japp, är Dodge Viper jag tänker på)

det SAAB nu stolt visar upp är framsteg och något att slå sig på bröstet för.

lyckas pressa ur 300 hk samt 400 nm ur en två-liters motor är inte illa - medan man samtidigt kan läsa om att kommande Lotus kommer ha en "4,4-liters V8 från BMW som med hjälp av turbo får strax under 400 hästkrafter." (bil.feber.se)


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Jo man måste ju säga att man känner sig lite stolt när svenska företag och forskare kommer med sånna här framsteg

Om man ska lyssna på grabbarna från Top Gear så är ju amerikanarna kassa på att bygga bilar. Stora, kraftiga och att dra så mycket bensin som möjligt är deras visa (Hummern är ett bra bevis på det)


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Hojar går inte på etanol, hojförare däremot..

Får se om SAAB klarar att gå med vinst, har haft en rätt dålig lönsamhet dom senaste åren.

Undrar vad det är för folk som utvecklar dom här nya motorerna? Ekologiska biltrimmare från greenpeace?!
Dom gör framtiden lite ljusare i alla fall.


signatur

Neva knock on 'eavens door.
Ring da bell an scurry, ee 'ates dat.

Inaktiv

Har ju inte varit nån hemlighet att etanol är ett effektfullt bränsle tidigare. Folk glömmer bort att anledningen till att man började använda olja som bränsle är för att det var "gratis". Men det är bra att man nu börjar vakna upp från dåtidens kortsiktighet och ser potentialen i alternativ.

Medlem
Skrivet av RoGGe:

Har ju inte varit nån hemlighet att etanol är ett effektfullt bränsle tidigare. Folk glömmer bort att anledningen till att man började använda olja som bränsle är för att det var "gratis". Men det är bra att man nu börjar vakna upp från dåtidens kortsiktighet och ser potentialen i alternativ.

Indeed, förhoppningsvis kommer bilföretagen mer och mer inse att det är dags att byta bränsle till nåt som inte kommer få planeten att bli helt blå.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Jag är ingen motorfantast men jag blir stressad av debatten kring oljebrist, jag har tänkt på detta i många år... Som ung och naiv hörde jag att oljan skulle vara slut om 50 år och det fick mig att fundera på hur framtiden skulle se ut... då oroade jag mig främst för att det skulle bli så svårt och dyrt att resa till utlandet eller bara ta sig runt i sin närmiljö. Lite äldre och förhoppningsvis visare inser man ju att problemen kommer bli långt mycket värre än att man måste cykla till jobbet. Jag behöver inte ens nämna oroshärdarna jag tänker på där både det ena och det andra görs pga olja i freden och frihetens namn...

Många av världens stora ekonomier är nog ganska hårt knutna till oljan och står och faller med den - leker lite med tankarna kring ett nytt revolutionerande bränsle och att det skulle kunna tänkas bli som med sprit. I princip kan alla göra det hemma men man måste köpa det via staten för det skall beskattas osv...
Tänk er en modern värld där allt är som i 30-talets spritförbuds-USA och Elliot Ness är Carl Bildt.
Man får tanka på svartmackar och hamstra bränsle i källaren hemma...

Frågan är om man kan uppfinna ett nytt bränsle och sedan kontrollera detta bränsle på ett sätt så man kan få liknande intäkter från bränslet... jag menar den allmänna befolkningen är inte får längre som bara går dit våra ledare pekar... eller vänta lite... ledarna är bara ersatta av Aftonbladet som berättar för dig vad du skall tycka. Bääääh!

För övrigt spelar de "All good things come to an end" med Nelly Furtado. Jag har aldrig hört något så dumt i hela mitt liv. Hon låter ju utvecklingsstörd och stönar bara bakom refrängen... Mitt nya hatobjekt, Nelly Furtado. Fy f*n.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Finns ju redan en del olika alternativa bränslen, men pga bilföretagens ovilja och oljeföretagen som har väldigt många lobbyister (är det ett ord?) som påverkar lite här och där (skulle inte förvåna mig om pengar byter ägare ibland också) så kommer det nog ta ett tag till innan vi går över till nåt annat bränsle. Hoppas det inte är försent då bara.

Citat:

.... då oroade jag mig främst för att det skulle bli så svårt och dyrt att resa till utlandet....

Virgin Atlantic Airways med Richard Branson i spetsen forskar och spenderar mycket pengar på att försöka få fram ett bra och miljövänligt bränsle till flygplan har jag hört.

Och:

Citat:

On September 27, 2006, Richard Branson, on behalf of Virgin Atlantic, announced plans to reduce greenhouse gas emissions by cutting down on aircraft weight and fuel consumption.

Tummen upp för Virgin airlines för det


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Inaktiv

Det som förbryllar mig är varför vi inte har motorer med ca 150 Hk som drar 0.1 liter milen. Jag menar bensinmotorer har ändå funnits ett bra tag, men de dricker fortfarande förbannat mycket. Ett fåtal undantag finns.

Eller nej, det förbryllar mig inte alls. De företag som kommer med bensinsnåla motorer blir antagligen uppköpta av företag som inte gillar den sortens framsteg.

Medlem

jo, oljebolagen och oljeshekrar (stavning?) är ju dom som totalt sett har mest pengar i världen (iallafall bland dom topp-10 eller så).

se hur mycket som har hänt med datorerna dom senaste 10 åren... enormt mycket - sen kollar vi motorn... på HUNDRA!! år så ser den likadan ut... är ganska säker på att oljebolag m.m köper upp ideer m.m som hotar deras inkomster/positioner.


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Självfallet är det så.

Är helt övertygad om att det finns gott om andra lösningar som mycket väl skulle funka och som dessutom inte förorenar.

Tänk den dagen våra fordon drivs på vatten. Sjukt jobbigt att behöva skatta 70% (är väl nåt sånt på bensinen idag) på vatten helt plötsligt.


signatur

Insert funny qoute here

Medlem

hatar oljebolag, giriga svin som inte tänker eller bryr sig om annat än sin aktier.

Jag hoppas på ny teknik ang motorer.
MEN jag kommer att vara jävligt ledsen när det här mullrande V8 motor ljudet är borta
och jag komme vara i nervrak tillstånd när jag inser att min fina underbara Mercedes 190E inte kommer att kunna åka pga att det inte finns bensin längre.
om ni tycker bensin priset är dyrt nu, herre jävlar, vänta tills det bara finns 1kubik kvar i världen


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Oljebolagen hade nog "skrotat" oljan om det hade funnits något alternativ som är lönsamt. Visst, viss tröghet finns ju alltid.
Bensinen är fortfarande billig och lönsam.

Sen att jämnföra datorernas utveckling med motorernas, Tror inte dom är jämnförbara, lite mer naturvetenskap för motorer än för datorer.

Tur vi inte jämnför datorer med människan, herrejävlar, där kan vi prata om en utveckling som stått stilla i ett par tusen år!


signatur

Neva knock on 'eavens door.
Ring da bell an scurry, ee 'ates dat.

Medlem

motorn jämfört med kunskaper om aerodynamik?
motorn jämfört med nåt så simpelt som glödlampor?
motorn jämfört med mp3-spelare?...
motorn jämfört med mobiltelefonen?
motorn jmfört med TV'n?

hur en motor fungerar idag är 80% (siffra taget ur luften) identisk med hur det var för etthundra år sedan
majoriteten av dom exempel jag tog upp har knappt existerat i 30 år men har utvecklats något så otroligt (p.s längtar till iPhonen kommer hehe)

att jämföra med människan evolution... inga kommentarer
eller kanske... hur mycket mer/nytt har vi inte lärt om oss själva (mediciner, operationer, DNA, sjukvård, friskvård m.m) dom senaste hundra åren? och hur mycket har vi utvecklat eller lärt oss om motorn?

jänkarna bevisar det ganska bra att vi inte lärt oss så mycket - vi "kan alltid" göra motorerna större och få dom att dra mer bensin och därigenom få mer Hk och Nm... så mycket mer vet/kan vi inte (sanning med modifikation hehe)

hur minimal har vi inte fått dagens mobiltelefoner att bli gentemot hur en "bärbar" klump större än en portfolio, och dessutom har vi nästan oändliga funktioner i dom, spela spel, miniräknare, surfa, kalender, alarm, ringsignaler m.m m.m
där snackar vi utveckling SAMT minskat hur mycket energi som krävs.


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Jag är mer nyfiken på hur framtiden kommer att se ut? Om vi säger 10 år så kör i pricip alla bilar med biobränsle. Hur kommer skatten se ut då? Fortfarande skit dyrt även fast miljön påverkas extremt mycket mindre? Kommer skatten i princip slopas? Var kommer isåfall dessa pengar dras från istället?


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Medlem

kanske inte just det blir denna skatten som ökas men... om tio år lär vi ju ha mer miljöproblem än idag, och därmed kommer staten behöva mer pengar/ta mer i skatt för att kunna göra förändringar m.m

(sen tycker jag det är komiskt hur vi i sverige ska bli mer miljövänliga m.m när vi är ett av absolut världens bästa länder när det gäller miljön, medan kina, usa, indien m.m skulle behöva skärpa till sig ordentligt)


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem
Skrivet av Werzion:

kanske inte just det blir denna skatten som ökas men... om tio år lär vi ju ha mer miljöproblem än idag, och därmed kommer staten behöva mer pengar/ta mer i skatt för att kunna göra förändringar m.m

(sen tycker jag det är komiskt hur vi i sverige ska bli mer miljövänliga m.m när vi är ett av absolut världens bästa länder när det gäller miljön, medan kina, usa, indien m.m skulle behöva skärpa till sig ordentligt)

Tror du man kan bli nog miljövänlig? Bara för att man är bäst betyder inte det att man ska sluta kämpa för att bli bättre.


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Inaktiv

frågan är ju hur stora _andra_ värden man ska offra för att åstadkomma förbättringar som inte ens ger märkbar effekt globalt...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Jag har en ide, vad sägs om att sluta bränna fossila bränslen och försöka köra stenhårt på sol och kärnkraft tills man har hela fusionsgrejen klar?


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

Så länge man med gott samvete (dvs man är bättre än andra) kan säga att man är bättre än andra så känns det som det är ok. Det är knappast nåt problem för svenska politiker att säga till amerikaner eller kineser att "ni suger på miljöområdet" även om Sverige inte är bättre än idag.

Ett problem i Sverige är att vi har en massa land och lite folk, vilket gör att vi ligger över genomsnittet när det gäller transportsträckor. Eftersom vi har såna supereffektiva och billiga lösningar som SJ (obs ironi) så måste vi använda bilar/bussar för att ta oss nånvart. Bilar/bussar finns mej veterligen inte med kärnreaktorer än

Medlem
Skrivet av SoniC:
Skrivet av Werzion:

kanske inte just det blir denna skatten som ökas men... om tio år lär vi ju ha mer miljöproblem än idag, och därmed kommer staten behöva mer pengar/ta mer i skatt för att kunna göra förändringar m.m

(sen tycker jag det är komiskt hur vi i sverige ska bli mer miljövänliga m.m när vi är ett av absolut världens bästa länder när det gäller miljön, medan kina, usa, indien m.m skulle behöva skärpa till sig ordentligt)

Tror du man kan bli nog miljövänlig? Bara för att man är bäst betyder inte det att man ska sluta kämpa för att bli bättre.

nej, självklart inte - men det känns irriterande att vi ska lägga ner miljarder med kronor på att förbättra oss ännu lite till, medan dessa stornationer fortsätter ösa ur flera miljarder ton avgaser...

vad hjälper det då i det stora hela att vi lyckats bli ytterliggare någon procent miljövänligare?

en procent förbättring av oss är en snorlorska i havet gentemot en procent förbättring av t.ex. Kina...
(eller tvärtom, en procent förbättring av dom gör större skillnad/nytta för världen en vad kanske tio procent av oss gör)

*edit*

hehe, nu spann min hjärna iväg på en rolig metafor:
det är som att sverige är en städskrubb i en stor villa som ingen får skita ner, och sedan städar man den efter världens hårdaste fest, så kommer resten av villan se ut som skit - så var det då någon direkt nytta att hålla den ren och framförallt att städa den efteråt?:P8)


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem
Citat:

nej, självklart inte - men det känns irriterande att vi ska lägga ner miljarder med kronor på att förbättra oss ännu lite till, medan dessa stornationer fortsätter ösa ur flera miljarder ton avgaser...

Håller med, man kan dock hoppas på att om Sverige och andra miljömedvetna länder fortsätter med sitt arbete så kanske Usa, kina och andra miljöbovar tillslut fattar att det kanske är dags att satsa lite mer på miljön. (Att Bush står framför ett träd en gång om året och säger att vi måste tänka på miljön, som om han var den som kom på iden, räcker inte.)


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Två saker att komma ihåg om svenska koldioxidutsläpp från bilar:

- Sen 2001 har all ökning av koldioxidutsläpp från våra vägar kommit från den tunga trafiken, men privatbilismen ska betala. Jag kan säkert leta rätt på källan om nån så önskar.

Det där blev bara en sak. En helt annan sak om varför olja är så j-la viktigt i världen kan ni fundera på med följande ledtrådar:

- Vad driver en modern armé?
- Vad driver ett flygvapen?
- Vad driver en flotta?

Medlem

Det är alltid trevligt att klappa sig själv på axeln men sanningen är att svenskarna är sämst i Europa när det gäller koldioxidutsläpp från bilar.

Skrivet av www.snf.se:

"...personbilar på den svenska marknaden släpper ut nästan 20 procent mer koldioxid per km än det europeiska genomsnittet."

Alltså finns det utrymme för förbättring även om Sveriges roll i ett globalt miljöperspektiv spelar en försvinnande liten roll.

Förutom att det kommer att bli svårt att ta sig runt utan olja blir en hel del material omöjliga att framställa. Plaster, färger och många syntetmaterial är oljebaserade vilket innebär att vi kanske snart kan få se tv-apparater tillverkade i trä igen. Desto värre är då att mycket av de komponenter som sitter i våra elektroniska apparater är beroende av olika material från tidigare nämnda kategorier. Så skälen till att hitta andra drivmedel är fler än bara positiva miljöeffekter.


signatur

Bicycle races coming your way, so forget all your dutys oh yeah!

Inaktiv
Skrivet av Fifty:

Förutom att det kommer att bli svårt att ta sig runt utan olja blir en hel del material omöjliga att framställa.

Inte omöjligt. Bara eventuellt dyrare om oljan tar slut helt tvärt.
Världen stannar inte när oljan tar slut. Men somliga länders, då i synnerhet ett i stort land i väst, kommer få stora problem med sin ekonomi om de inte hinner ställa om sig till dess.

Medlem

hur ska man göra plats? vad jag vet så är det väll nån form av olja i plaster?


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IronHide:

Oljebolagen hade nog "skrotat" oljan om det hade funnits något alternativ som är lönsamt. Visst, viss tröghet finns ju alltid.
Bensinen är fortfarande billig och lönsam.

Sen att jämnföra datorernas utveckling med motorernas, Tror inte dom är jämnförbara, lite mer naturvetenskap för motorer än för datorer.

Tur vi inte jämnför datorer med människan, herrejävlar, där kan vi prata om en utveckling som stått stilla i ett par tusen år!

Nä precis, motorn bygger på kemi, där den viktigaste komponeten har en gränns om vad som går.
Man har samma problem när det gäller rymdrakteter, vanliga kemiska raketer har för länge sedan nått sin maxgränns, och de har funnits sen 40(30?) talet


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Läste länken en extra gång och konstaterade att effekthöjningen till största delen är en kombination av hög laddtryck och högt kompression.
Turbodislar har funnits rätt länge nu, skillnaden verkar vara att motorerna tål mer.

Är rätt säker på att biltillverkare idag, i synnerhet dom som sysslar med motorsport, har en betydande samling teknologier på lager.
Det som fattas är att det inte ännu är kommersiellt gångbart.
Det kanske inte finns någon efterfrågan eller, mer troligt, att tillverkningsprocessen är såpass dyr så merparten av kunderna inte anser att det är värt det.

Minns för inte så många år sen då miljöbilarna var fungerande prototyper med ett helvetes prislapp, många var säkerligen hybridbilar vilka idag är nere på mer "rimliga" nivåer.

Bilar är svåra och kostsamma att utveckla, och så det kommer troligtvis att förbli.
Datorer kommer också att nå en gräns med nuvarande teknologi. Visst, utvecklingen går raskt frammåt, men numera har datorerna en sådan hög värmeutveckling att högpresterande kylning är ett måste.
Och prestandan räcker uppenbarligen inte då folk är beredd att införskaffa processorkylare på nära ett kilo med 120mm fläkt för att datorn inte skall brinna för dom.

"Big is beautiful" :\

Men inte ekologiskt/ekonomiskt.


signatur

Neva knock on 'eavens door.
Ring da bell an scurry, ee 'ates dat.

Medlem

Man kan framställa syntetisk olja av kol, vet inte hur effektiv processen är dock, men knappast en ersättning för dagens oljeproduktion.

Att Sverige släpper ut så mycket per km kan vi väl ta och tacka Volvo och Saab för. Inte direkt så att det är två företag kända för sina bensinsnåla bilar, även om iaf Saab har börjat komma nån vart nu. Volvo har hela tiden blivit större och törstigare sen starten och politikerna kryper för att Volvo är Så Viktiga För Sverige. Varför har vi t ex inte straffskatt på bränsletörstiga bilar? Fråga Volvo..

För övrigt står Sverige för 0,3% av världens koldioxidutsläpp (står nånstans i DN idag).

Medlem
Skrivet av m0rfar:

Man kan framställa syntetisk olja av kol, vet inte hur effektiv processen är dock, men knappast en ersättning för dagens oljeproduktion.

man har utvunnit olja ur skiffer i sverige, kvarntorp i närke närmare bestämt. effektivt, nej inte mycket


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Kol? Vilken sort? Träkol eller stenkol?
Stenkol hjälper inte mot växthuseffekten utan förvärrar snarare.
Träkol är förnyelsebart, men det känns som ett onödigt mellansteg då forskare idag försöker utvinna etanol från träspån.

Om stora bilar anses vara skit så kan man påstå att skit säljer.
Här i Sverige har vi en tradition av stora bilar, vilket idag biter rätt stora hål i plånboken då bensinpriset är rätt högt.

Och varför är SUV så populära i sverige? Bilar som skryter med egenskaper den inte har, och med en tvivelaktig säkerhet.


signatur

Neva knock on 'eavens door.
Ring da bell an scurry, ee 'ates dat.

12
Skriv svar