Timmar av spelande är inte bortkastad tid trots allt.

Medlem
Timmar av spelande är inte bortkastad tid trots allt.

Tjenis.

En massa spelande gör också mycket gott för oss har det visat sig av forskningar i USA. Vi får bättre syn, bättre kirurger, vi blir smartare. Erfarna spelare är 50% bättre på att ta in vad som händer runt omkring dem, mycket bättre reflexer och mer uppmärksam än icke-spelare vill säga. Det kanske ni har märkt? Det har jag iaf. Jag har märkt att jag blivit mer uppmärksam på vad som händer runt omkring mig och mina reflexer har bättrats. Det sker ännu mer verkan om man spelar FPS spel som man måste vara mycket uppmärksam på, FPS är det bästa man kan spela för att bättra "reflexerna", bland annat.

Ni kan läsa mer om detta nedan:

> SVT.

> Aftonbladet.

MvH/ WaltX


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

jo, håller med till en viss del där, av egen efarhet. man blir snabbare å titta efter saker
MEN man kommer oxså att skaffa sig glasögon pga man har pajat dom framför datorn, så det är väll nackdelen, man blir bättre på att se,men änndå inte lixsom :/


signatur

R.I.P The_maxx

Youtube-proffs

Samtidigt, så blir folk psycho av att spela datorspel! akta er!


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

Tränar ju också upp engelskan ganska mycke samt andra eventuela språk som man träffar på.

Inaktiv
Skrivet av Bravo:

Tränar ju också upp engelskan ganska mycke samt andra eventuela språk som man träffar på.

synd att svenskan brukar ta stryk..

Medlem

Det är komiskt hur Aftonbladet försöker krydda nyheten genom att lägga till "våldsamma" i titeln. Spel som inte är våldsamma förbättrar alltså inte synen då...eller?

Medlem
Skrivet av F3D:
Skrivet av Bravo:

Tränar ju också upp engelskan ganska mycke samt andra eventuela språk som man träffar på.

synd att svenskan brukar ta stryk..

Protest!!!

Ju bättre man blir på andra språk, desstå bättre blir man på sitt eget. Detta är i alla fall sant vad gäller svenska/engelska.

Att man "plantar bomben" och "scorar" eller kanske "dodge:ar en kula" bör ses mer som facksnack eller slang.

I övrigt så tror jag man får ganska mycket på köpet genom att spela spel, mer än tex när man läser en bok, men jag tror också att detta väldigt individuellt...


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av F3D:

synd att svenskan brukar ta stryk..

Protest!!!

Ju bättre man blir på andra språk, desstå bättre blir man på sitt eget. Detta är i alla fall sant vad gäller svenska/engelska.

desto

I rest my (and F3D's(?)) case...


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

haha, pwned :heart:


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av Werzion:
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av F3D:

synd att svenskan brukar ta stryk..

Protest!!!

Ju bättre man blir på andra språk, desstå bättre blir man på sitt eget. Detta är i alla fall sant vad gäller svenska/engelska.

desto

I rest my (and F3D's(?)) case...

Protest 2!!!

Hur vet du att jag är en inbiten gamer? Om jag är, hur vet du då hur dåligt jag stavade innan jag började spela?

...Jag sade aldrig att man blir felfri, jag sade att man inte blir sämre utan bättre. En gradfri skala.

Bra försök dock, ställ dig sist i kön och försök igen.

Skrivet av Hwergelmer:

haha, pwned :heart:

Et tu, brute?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Hwergelmer:

haha, pwned :heart:

Et tu, brute?

haha, jag är även känd som quisling, cronstedt och lewenhaupt


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Hwergelmer:

haha, pwned :heart:

Et tu, brute?

haha, jag är även känd som quisling, cronstedt och lewenhaupt

Fz's egen Judas.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

Det enda dator spel har gjort e förbättrat min engelska, synen börja bli kass :S, men jag klagar inte ^^ har kul me dessa spel.

Medlem

castor: och det är jag stolt över!


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Vaddå sämre syn framför datorn? Är det bevisat? Det är en myt i stil som att man får sämre syn av att läsa en bok i ett dåligt belyst rum.

Medlem
Skrivet av F3D:
Skrivet av Bravo:

Tränar ju också upp engelskan ganska mycke samt andra eventuela språk som man träffar på.

synd att svenskan brukar ta stryk..

Precis. Hälften av alla särskrivningarna är nog spelens verk. Alla etiketter på varor och omslag på filmer ligger bakom den andra hälften.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv
Medlem
Skrivet av dosman:

När slutade spel vara underhållning?

Det har de inte, men kanske man bör se över konsekvenserna av typen av underhållning.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv

Jag spelar inte bara dator utan sitter mest vid msn och dylikt. Men jag känner ändå att jag har grymt bra syn, iaf jämfört med vissa klasskompisar, som inte spelar lika mycket dator och så!

Så tror det är en myt av att man får sämre syn av datorspelande.

Angående det där med språket så får man i många fall bättre engelska, beroende på vilket spel man spelar förstås. Jag tror inte ens engelska kunskaper tar död på svenska kunskaparna då jag tror att ju mer/fler språk man kan desto bättre blir man på språk överlag.

Medlem
Skrivet av Spuutniik:

Angående det där med språket så får man i många fall bättre engelska, beroende på vilket spel man spelar förstås. Jag tror inte ens engelska kunskaper tar död på svenska kunskaparna då jag tror att ju mer/fler språk man kan desto bättre blir man på språk överlag.

Det där med synen beror nog mkt på hur nära skärmen man sitter, upplösningen och ljusstyrka samt kontrast. En del kanske har "dåliga" inställningar vilket gör att deras ögon tar stryk. Oftast så leder det inte till sämre syn, utan migrän eller bara vanlig huvudvärk.

Skrivet av Spuutniik:

Angående det där med språket så får man i många fall bättre engelska, beroende på vilket spel man spelar förstås. Jag tror inte ens engelska kunskaper tar död på svenska kunskaparna då jag tror att ju mer/fler språk man kan desto bättre blir man på språk överlag.

Visst är det bra att kunna fler språk och det är som du säger att kan man fler språk så ökar man sin förståelse på många punkter. Men jag tror nog ändå att den stora användningen av engelskan bidrager till ökad särskrivning, eftersom att de engelsktalade skriver isär hela tiden.

Appropå språk, här finns en bra spalt om svenskalärare resp. svensklärare som är värt att läsa.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Du får inte bättre syn...snarare tvärt om. Om du focuserar mycket på samma avstånd så får inte dina muskler i ögat jobba vilket gör att ögat kan få svårare att ställa om sig på att se långt borta. Detta leder till närsynthet. Men den kan tränas bort om du tränar ögat(finns övningar för detta).

Brytningsfel som orsakas av att ögat inte växt till sig perfekt kan dock inte tränas bort. Inte vad jag vet iaf (har själv glasögon pga av brytningsfel)

1
Skriv svar