2036 Kan det vara ute för oss

Medlem
2036 Kan det vara ute för oss
Skrivet av Aftonbladet:

Asteroiden kan förinta en hel storstad direkt och kraften från nedslaget skulle få enorma konsekvenser för hela planeten.
Nu vill en grupp rymdforskare att FN tar ansvar för att avvärja hotet, som är globalt.
Man pekar också på att hotet från rymden är ständigt närvarande och att jorden redan drabbats av flera svåra nedslag i förhistorisk tid.
- Det handlar inte bara om Apophis. Varenda land är i farozonen här och vi behöver enas om ett antal saker när det gäller de här frågorna, säger förre astronauten Rusty Schweickart till nyhetsbyrån Reuters.

Ja, då behöver vi ju inte oroa oss för växthuseffekten längre, om den vidriga mänskligheten ändå skall sprängas åt helvete.

Skrivet av Aftonbladet:

Han var med ombord på Apollo 9, som gick i omloppsbana runt jorden i mars 1969.
Nu arbetar han i organisationen Association of Space Explorers, som vill att FN ska leda arbetet med att skapa en grupp vars enda uppgift ska bli att avvärja hotet från asteroider.
Enkelt uttryckt föreslår man att en rymdfarkost skickas upp i god tid när en asteroid på kollisionskurs upptäcks.
Astronauterna ska sedan med hjälp av gravitation knuffa eller bogsera asteroiden ur kurs så långt att den passerar på garanterat säkert avstånd från vår planet.
Att flytta en så stor himlakropp som Apophis beräknas ta cirka 12 dagar.
Kostnaden beräknas till drygt 2 miljarder kronor. Och ju längre bort från jorden man lyckas nå asteroiden desto större är chansen att lyckas, enligt Schweickart.
- Då minskar också den mängd bränsle som behövs för att knuffa bort asteroiden.

Jag vet... nyhetstorka.

Youtube-proffs

Old news.

Istället för att oroa oss för asteroider och sånt så kan vi oroa oss för svarta hål.

Dom är skitsvåra att upptäcka och de finns tusentals bara i vintergatan. Vårat solsystem åker upp och ner som en Jojo i vintergatan, runt och runt upp o ner. Någon gång så kommer vi träffa på ett svart hål, och då är vi smoked.

Då mina vänner så kan FN lägga ner hur mycket pengar dom vill men vi kommer vara smoked 4 life.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem
Inaktiv

1 på 45000 är alltså 2.22*10^-5 % chans för kollision. Eller 0.000022% uttryckt i decimalform.

Polish: Eftersom man inte ens kunnat bevisa de svarta hålens existens, utan bara utgått från att de borde existera genom den allmäna relativitetsteorin, så bör vi inte öka blodtrycket för det. Man tror sig ha hittat kluster från svarta hål o.s.v. Men det är understrukit tro.

Asteorider är faktiskt ett större hot mot oss, vi vet att stora asteorider har träffat jorden och att de kommer att göra det igen. Bättre än att vara rädd för något man inte vet existerar, aye?


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

Medlem

Hade Lotto en vinst på 100milj och 45000 personer skulle spelat så skulle jag ha köpt en lott iallafall.

I övrigt tycker jag att Aftonbladet har nått en ny lägsta nivå genom att hänvisa till Bruce Willis hela tiden.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Man kan väl alltid hoppas iaf.

Youtube-proffs
Skrivet av SkarZnik:

1 på 45000 är alltså 2.22*10^-5 % chans för kollision. Eller 0.000022% uttryckt i decimalform.

Polish: Eftersom man inte ens kunnat bevisa de svarta hålens existens, utan bara utgått från att de borde existera genom den allmäna relativitetsteorin, så bör vi inte öka blodtrycket för det. Man tror sig ha hittat kluster från svarta hål o.s.v. Men det är understrukit tro.

Asteorider är faktiskt ett större hot mot oss, vi vet att stora asteorider har träffat jorden och att de kommer att göra det igen. Bättre än att vara rädd för något man inte vet existerar, aye?

Dom har sett ett svart hål genom att se hur en stjärna fick sitt ljus böjt, detta är vad dom tror var ett svart hål.

Däremot har dom sett flertal svarta hål in action så att säga. Nasa har även upptäckt 5-6 stjärnor som blir slaktade av ett svart hål då dom var så nära varandra att det omöjligtvist kunde vart något annat.
Hittar inga bilder nu men det ser ut ungefär såhär när ett svart hål är in action, enligt "teorin" då.

http://users.skynet.be/desterren/images/Black%20Hole.jpg

Och visst som fan så har dom hittat massa sånna typer av aktiviteter i rymden.

Det med kometer o shit, på 100 år så har de krockat ungefär 4-5 lagom stora asteroider på jorden.

Det kom in en fetingasteroid i Canada runt omkring 70 talet som åkte ut ur ozonlagret igen, där hade vi tur, för den va ganska kraftig!

Hur som helst, jag har inte tänkt leva tills jag är 50 ändå så whatever va fan som händer


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem
Skrivet av SkarZnik:

1 på 45000 är alltså 2.22*10^-5 % chans för kollision. Eller 0.000022% uttryckt i decimalform.

Polish: Eftersom man inte ens kunnat bevisa de svarta hålens existens, utan bara utgått från att de borde existera genom den allmäna relativitetsteorin, så bör vi inte öka blodtrycket för det. Man tror sig ha hittat kluster från svarta hål o.s.v. Men det är understrukit tro.

Asteorider är faktiskt ett större hot mot oss, vi vet att stora asteorider har träffat jorden och att de kommer att göra det igen. Bättre än att vara rädd för något man inte vet existerar, aye?

Nu är det ju faktiskt inte bara med stöd från den allmäna relativitetsteorin som man baserar svarta hål på, dock är dock denna basen till det hela.

Det finns en hel del områden i rymden runt vilka ljus och materia beter sig som om de blev påverkade av gravitationskrafter från en central punkt, vilket påvisar existensen av möjliga svarta hål.

Ta även en titt på denna: http://hubblesite.org/newscenter/archive/releases/2000/20/


signatur

Space for rent.

Inaktiv

Fast grejen är den att man inte observerat särskilt många av det man tror är svarta hål. Vi ska komma ihåg att universum är jobbigt stort vilket i princip drar ned sannolikheten att ett svart hål skulle dyka upp här rätt mkt.

Sen är den här asteoriden en droppe i havet med det verkliga hotet på jorden. Kärnvapen.


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

Medlem

Om nu inte teorin om rörliga svarta hål visar sig stämma


signatur

Space for rent.

Medlem
Skrivet av SuperTank:

Hade Lotto en vinst på 100milj och 45000 personer skulle spelat så skulle jag ha köpt en lott iallafall.

inte jag. det har ingen betydelse för vinstchansen hur många som spelar på lotto, däremot skulle jag kanske hoppat på om det var trisslotter eller någon annan form av spel där man vet att det finns en vinstlott bland de 45000


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

"Jäääävlar sicken smäll!" kommer jag att säga innan tryckvågen sliter mig i stycken.

För min egen del spelar det ingen roll. Skiten kan slå ner utanför mitt fönster om den så känner för det... men så finns det ju de som man bryr sig om och dem önskar man ju inget lidande.

Vi får se vad som händer.

Inaktiv

Shit happens är allt jag säger.
Och som folk gnäller idag lär antingen vi dö av ett tredjevärldskrig eller helt enkelt av att vi förbrukar alla naturtillgångar.
Så på ett eller annat sätt lär det ju sluta så varför inte med en gigantisk stor smäll som utrotar allt på en gång?


signatur

When people write "plz" just because its shorter then "please", I write "no" because its shorter then yes.

Medlem

så en asteroid på 150 meter orsakar skada av vilken magnitud? En stad går upp i rök, om den träffar en stad. Landar den i vattner blire lite blött för kusterna.

Men utrotar den verkligen planeten?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Inaktiv

uhm.. ett 150 meter stort brinnande eldklot med den hastigheten lär kunna göra rätt mycket mer skada, ja. skojade du eller?


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv

sen är det ju inte bara nerslaget man bör oroa sig för. köldknäppen efter ett större nerslag är inte att leka med...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Kan man inte bara kärnvapenbomba den (lite armageddon stuk på det) med en kärnvapenbestyckad kryssningsrobot?

Smällen borde ju få den att byta bana och det är nog billigare


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Naraccas:

Kan man inte bara kärnvapenbomba den (lite armageddon stuk på det) med en kärnvapenbestyckad kryssningsrobot?

Smällen borde ju få den att byta bana och det är nog billigare

Såg du inte filmen? Då får vi ju alla "bitar" över oss.

Medlem

Men först skjuter man upp en missil som detoneras en bit från målet och så låter man tryckvågen göra sitt. Småbitar som lossnar tar man hand om i etapp två där en missil eller flera detoneras.

----O

----^

^ ^ ^ ^

Simple as that!

Medlem

Earth Impact Effects Program

http://www.lpl.arizona.edu/impacteffects/

fyll i parametrar själv och se resultatet

Inaktiv
Skrivet av Robfox:

Earth Impact Effects Program

http://www.lpl.arizona.edu/impacteffects/

fyll i parametrar själv och se resultatet

Trodde det skulle vara något grafiskt.

Inaktiv

Finns alltid en hjälte i USA som kan rädda oss allesammans Bara att ring Bruce Willis, Brad Pitt eller någon

MFC
Medlem

http://neo.jpl.nasa.gov/risk/

Tittar man i den listan så är det enbart och ENBART nyhetstorka som orsakat gårdagens apokalyptiska rubriker på aftonbladet.. har vi tur så dyker det upp något objekt mycket tidigare.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Inaktiv

nyheter som bara står i se&hör äga icke tillträde i mitt intellekt


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem
Skrivet av Chief Red Cloud:
Skrivet av Naraccas:

Kan man inte bara kärnvapenbomba den (lite armageddon stuk på det) med en kärnvapenbestyckad kryssningsrobot?

Smällen borde ju få den att byta bana och det är nog billigare

Såg du inte filmen? Då får vi ju alla "bitar" över oss.

Småbitar brinner upp

Vi blir ju träffade hela tiden av "små" stenar, men nästan ingen är stor nog för att klara sig hela vägen ner.

Men som ostmjuk säger, om de skulle bli för stora så är det bara att nuka mer. Vi har ju inte precis brist på kärnvapen. 8)

Sen kan det ju diskuteras om det kommer att falla radioaktivt material på oss. Fast det lär nog bli så utspritt att det inte är någon fara.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Hoppas den träffar jorden så aftonbladet får rätt någon gång... ävem om vi får vänta 29 år på att det händer.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Youtube-proffs
Skrivet av CastorFiber:

Hoppas den träffar jorden så aftonbladet får rätt någon gång... ävem om vi får vänta 29 år på att det händer.

Haha, headlines 2036

"Aftonbladet hade rätt! Vi är störst nu!"


signatur

Calle säger att jag är influencer

Inaktiv

signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem
Skrivet av Polish:
Skrivet av CastorFiber:

Hoppas den träffar jorden så aftonbladet får rätt någon gång... ävem om vi får vänta 29 år på att det händer.

Haha, headlines 2036

"Aftonbladet hade rätt! Vi är störst nu!"

HAHAHA, dagens bästa kommentar någonsin!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av prikk:

uhm.. ett 150 meter stort brinnande eldklot med den hastigheten lär kunna göra rätt mycket mer skada, ja. skojade du eller?

Nä jag skojade inte, frågan återstår osvarad, utrotar den mänskligheten?

Den i armageddon (om man ens får hänvisa till den filmen) var väl "the size of texas" och det är inga 150m såvitt jag vet? Eller är det Deep Impact jag tänker på nu?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

123
Skriv svar