Sverige spelbart i Empire: Total War

Medlem
Skrivet av BirkaViking:

Till alla tragiska människor som inte gillar Sverige eller är stolta över våran historia, läs på lite mer historia tack.

Vad exakt är det vi ska läsa på mer? På vilket sätt blir vi tragiska för att vi inte delar din åsikt?

Citat:

Med kommentarer som varför ska man vara stolt bla bla, så hade du ex blivit lynchad i vårat grannland Finland.

Men nu bor vi inte i Finland.

Citat:

Så väx upp och sluta med det där larvet tack.

Du är den som kallar andra människor för tragiska...

Citat:

Svenskar överlag är förjäkla dåliga på sin egen historia och kan som alla andra vara stolta över den.

Så du menar att alla som läst svensk historia blir automatiskt stolta över Sverige?

Medlem

Vad är det för fel att vara stolt över sitt land?
Jag är väldigt intreserad av vikingarnas historia där av mitt användarnamn, men stack mitt namn så illa i dina ögon så ber jag om ursäkt för det.

Jag tog Finland som ett exempel och menade det jag skrev, skulle Sverige nyligen varit i krig så skulle ingen oja sig om patriotism.

För mig är inte patriotism något fult och har defentivt inget med rasism att göra då jag ogillar rasism själv.
Svenskar överlag verkar dåliga på sin egen historia.

Medlem
Skrivet av BirkaViking:

Vad är det för fel att vara stolt över sitt land?

Det skrev jag i mitt svar till ditt första inlägg.

Skrivet av BirkaViking:

Jag tog Finland som ett exempel och menade det jag skrev, skulle Sverige nyligen varit i krig så skulle ingen oja sig om patriotism.

Va? Vad har krig med patriotism att göra? Varför är patriotism så viktigt för dig? Vad försöker du säga?

Skrivet av BirkaViking:

För mig är inte patriotism något fult och har defentivt inget med rasism att göra då jag ogillar rasism själv.
Svenskar överlag verkar dåliga på sin egen historia.

Ingen har sagt att patriotism har med rasism att göra, vad tar du upp det för? Att svenskar överlag är dåliga på svensk historia det har du själv bevisat, ja.

Medlem

Kan ni inte bara ta era diskussioner någon annanstans och låta den här tråden vara tillägnad spelet istället. Snälla.

Ontopic: Ska bli kul att spela som sverige, nu återstår bara att veta om vi får några exklusiva, fan heter det, units?

Medlem

Och på vilket vis har jag bevisat att Svenskar är dåliga på sin egen historia om man får fråga?

Jag säger inte att patriotism är viktig, men jag tycker inte alls att det är fel.
the wookiee: Det är ju du själv som med dina kommentarer som får det att låta att det inte fins något att vara stolt över.
Tog upp rasism bara för jag tolkade det som du var och fiskade efter det.
Du får gärna ha dina åsikter och jag mina, fattar du inte att patriotism och krig går hand i hand så undrar jag hur gammal du är.
Tack för mig......

Medlem

wookie: Det tragiska i sammanhanget är att någon ska behöva förklara "varför" de är stolta.

Oavsett varifrån man kommer så bör man vara stolt över sitt ursprung oavsett historia och värna om sin kultur och religion.

Varför ska vi bara se till hemskheter här i världen? Det finns mer godhet än ondska men det är ondskan som blir ihågkommen, vad är felet om folk är stolta över allt gott som faktist åstadkommits.

Kan ni inte ens hitta en enda sak i detta land som ni kan vara stolta över? Isf känner jag stor sorg för er. Jag tror alla människor i världen kan hitta minst en sak i deras länder som de kan känna sig stolta över. Minsta lilla grej, det räcker. Alla har rätt att känna stolthet.

Få det inte till något fult!!!!

Och jag kommer då allt spela som de flesta nationer när spelet kommer. Dock väldigt kul att kunna spela som Sverige.

Bra sagt Horniak :heart:


signatur
Medlem

Tillbaka till spelet:) Tycker det ser väldigt lovande ut och sjöslagen kan verkligen krydda till det:)
Det ska verkligen bli roligt att se vilka historiska personer som är med.

Medlem
Skrivet av Horniak:

Varför ska vi bara se till hemskheter här i världen?

Ingen här har väl sagt någonting om det?

Citat:

Alla har rätt att känna stolthet.

Men varför begränsa sig till det egna landet i sådana fall? Du har lika lite med den svenska stormaktstiden att göra som du har med pyramiderna. Varför i så fall inte vara stolt över det mänskligheten åstadkommit?

Medlem
Skrivet av BirkaViking:

Och på vilket vis har jag bevisat att Svenskar är dåliga på sin egen historia om man får fråga?

Skrivet av BirkaViking:

Och det i sin tur kommer sig av att vårat land är det landet i hela världen som levt längst i fred."

Skrivet av BirkaViking:

Jag säger inte att patriotism är viktig, men jag tycker inte alls att det är fel.

Vad menar du med patriotism? Patriotism har inget med stolthet att göra, det har med lojalitet att göra. Lojalitet till staten. Du verkar ha en skruvad bild av vad en patriot är, och vad det betyder :/

Skrivet av BirkaViking:

the wookiee: Det är ju du själv som med dina kommentarer som får det att låta att det inte fins något att vara stolt över.

Som jag sagt fleeera gånger, det finns inget att vara stolt över. Du kan vara stolt över vad du själv åstadkommit, eller du hjälpt till att åstadkomma, inte för något i historiens bakvatten. Vad du gör när du säger att du är "stolt över Sverige" är att du säger att du är stolt över alla dess misslyckanden, missöden och misstag i processen. Är du stolt över Ådalen? Stolt över de hundratusentals liv som förstörts i de många krig svenska kungar och adelsmän fört för sina ideal?

Skrivet av BirkaViking:

Tog upp rasism bara för jag tolkade det som du var och fiskade efter det.

Tja, det är något skevt med din syn på vad en patriot är, så det är väl inte för långsökt att anta att du inte ser på alla svenskar som just svenskar. Jag är ju en tragisk människa...

Skrivet av BirkaViking:

Du får gärna ha dina åsikter och jag mina, fattar du inte att patriotism och krig går hand i hand så undrar jag hur gammal du är.
Tack för mig......

Jag är 20 år gammal, men vad det har med saken att göra vet jag inte. Jag vet mycket väl att patriotism och krig går hand i hand och det är därför jag avskyr den sortens patriotism du talar om. Stundtals låter du fascistisk. Får jag fråga vilket (om något) politiskt parti du tillhör/sympatiserar med?

Medlem

Grabben jag är socialdemokrat:)
Du verkar ha väldigt förutfattade meningar om folk, jag har redan förklarat vad patriot är för mig.
Jag har sagt mitt och tänker inte ta det igen.
Tack...

Medlem
Skrivet av Horniak:

wookie: Det tragiska i sammanhanget är att någon ska behöva förklara "varför" de är stolta.

Klart man ska kunna förklara varför man är stolt över vad det nu kan vara. Har du ingen rationell förklaring till varför du är stolt över Sverige och dess historia?

Skrivet av Horniak:

Oavsett varifrån man kommer så bör man vara stolt över sitt ursprung oavsett historia och värna om sin kultur och religion.

Se, det här förstår jag inte. Varför ska man vara stolt över sitt ursprung oavsett? Om man inte tycker om allt i sitt ursprung är det ens rätt :/ Man "bör" inte vara stolt, speciellt över något - som jag har sagt flera gånger - inte man själv styrt över.

Skrivet av Horniak:

Varför ska vi bara se till hemskheter här i världen? Det finns mer godhet än ondska men det är ondskan som blir ihågkommen, vad är felet om folk är stolta över allt gott som faktist åstadkommits.

Mer godhet än ondska i världen, yeah right. Så länge en sjättedel av världens befolkning varje dag svälter tror inte jag på den uppfattningen. Felet är - först och främst - att du inte kan vara stolt över din historia, för stolthet har med vad du själv åstadkommit, eller hjälpt till att åstadkomma. För det andra så säger du inte "Jag är stolt över de bra saker Sverige åstadkommit", du säger "Jag är stolt över Sverige" eller "Jag är stolt över Sveriges historia". Det är en ganska mångfacetterad term, Sverige. Det innefattar en hel del saker, både negativa och positiva.

Skrivet av Horniak:

Kan ni inte ens hitta en enda sak i detta land som ni kan vara stolta över? Isf känner jag stor sorg för er. Jag tror alla människor i världen kan hitta minst en sak i deras länder som de kan känna sig stolta över. Minsta lilla grej, det räcker. Alla har rätt att känna stolthet.

Nej, jag anser inte att man med rätt kan känna sig stolt över något som du själv inte styrt över eller bidragit till.

Skrivet av Horniak:

Få det inte till något fult!!!!

Det ÄR något fult. Allt för många onda saker har skett på grund av stolthet, på grund av nationalism, på grund av ignorans och en vrickad människosyn. Inget gott kommer ur stolthet för en nation, eller ära för en nation. Det är tomma ord men en hemsk mening.

Medlem
Skrivet av BirkaViking:

Grabben jag är socialdemokrat:)

En socialdemokrat som är stolt över Ådalen?

Skrivet av BirkaViking:

Du verkar ha väldigt förutfattade meningar om folk, jag har redan förklarat vad patriot är för mig.
Jag har sagt mitt och tänker inte ta det igen.
Tack...

Jag har inga förutfattade meningar, det var därför jag frågade. Du har inte förklarat något, du har inte svarat på mina frågor. Vill du inte diskutera det här med mig på ett rationellt och sansat sätt så ska jag inte anstränga mig mer.

Hej på dig.

Wookie du är en sorglig människa


signatur
Medlem
Skrivet av dofilusåkaffe:

Wookie du är en sorglig människa

Vad är det med alla personangrepp? Förklara för mig varför du tycker att jag är en "sorglig människa".

Medlem

Men seriöst grabbar orka tjafsa??

Kom ihåg att man inte kan bemöta dumhet.


signatur

Is life not a thousand times too short for us to bore ourselves? ~ Friedrich Nietzsche

Skrivet av the wookiee:
Skrivet av dofilusåkaffe:

Wookie du är en sorglig människa

Vad är det med alla personangrepp? Förklara för mig varför du tycker att jag är en "sorglig människa".

Därför att du är elak och hatisk.:down:


signatur
Medlem
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av the wookiee:
Skrivet av dofilusåkaffe:

Wookie du är en sorglig människa

Vad är det med alla personangrepp? Förklara för mig varför du tycker att jag är en "sorglig människa".

Därför att du är elak och hatisk.:down:

Är jag elak och hatisk? :S Jag?

Medlem
Skrivet av the wookiee:
Skrivet av Horniak:

wookie: Det tragiska i sammanhanget är att någon ska behöva förklara "varför" de är stolta.

Klart man ska kunna förklara varför man är stolt över vad det nu kan vara. Har du ingen rationell förklaring till varför du är stolt över Sverige och dess historia?

Skrivet av Horniak:

Oavsett varifrån man kommer så bör man vara stolt över sitt ursprung oavsett historia och värna om sin kultur och religion.

Se, det här förstår jag inte. Varför ska man vara stolt över sitt ursprung oavsett? Om man inte tycker om allt i sitt ursprung är det ens rätt :/ Man "bör" inte vara stolt, speciellt över något - som jag har sagt flera gånger - inte man själv styrt över.

Skrivet av Horniak:

Varför ska vi bara se till hemskheter här i världen? Det finns mer godhet än ondska men det är ondskan som blir ihågkommen, vad är felet om folk är stolta över allt gott som faktist åstadkommits.

Mer godhet än ondska i världen, yeah right. Så länge en sjättedel av världens befolkning varje dag svälter tror inte jag på den uppfattningen. Felet är - först och främst - att du inte kan vara stolt över din historia, för stolthet har med vad du själv åstadkommit, eller hjälpt till att åstadkomma. För det andra så säger du inte "Jag är stolt över de bra saker Sverige åstadkommit", du säger "Jag är stolt över Sverige" eller "Jag är stolt över Sveriges historia". Det är en ganska mångfacetterad term, Sverige. Det innefattar en hel del saker, både negativa och positiva.

Skrivet av Horniak:

Kan ni inte ens hitta en enda sak i detta land som ni kan vara stolta över? Isf känner jag stor sorg för er. Jag tror alla människor i världen kan hitta minst en sak i deras länder som de kan känna sig stolta över. Minsta lilla grej, det räcker. Alla har rätt att känna stolthet.

Nej, jag anser inte att man med rätt kan känna sig stolt över något som du själv inte styrt över eller bidragit till.

Skrivet av Horniak:

Få det inte till något fult!!!!

Det ÄR något fult. Allt för många onda saker har skett på grund av stolthet, på grund av nationalism, på grund av ignorans och en vrickad människosyn. Inget gott kommer ur stolthet för en nation, eller ära för en nation. Det är tomma ord men en hemsk mening.

asså pojkar detta är ju för larvigt, samma argument om och om igen?

sen så är det väll inget fel med att tycka om sitt land och vara stolt svensk? nu är det tyvärr en hårfin skillnad över att vara stolt svensk och äcklig rasist :/
men skillnaden finns fortfarande där!

Medlem
Skrivet av Zome0ne:

sen så är det väll inget fel med att tycka om sitt land och vara stolt svensk? nu är det tyvärr en hårfin skillnad över att vara stolt svensk och äcklig rasist :/
men skillnaden finns fortfarande där!

Tycka om sitt land, ja. Vara stolt svensk, nej. Jag har sagt varför, patrioterna här har inte gjort det. Skillnaden finns där, visst, men stolthet (i den nationalistiska beteckningen) associerar jag med inget annat än onda dåd. Inget gott kan i min mening komma ur att banka sig på bröstet för historia eller traditions skull, speciellt inte för något så löst definerat som "svenskhet". Vad är svenskt? Vad är inte svenskt? Vem bestämmer det?

Jag ogillar "de-och-vi"-attityden. Desto fortare vi inser att vår gemensamma mänsklighet är mer värd än vad som skiljer oss åt, i hur vi behandlar varandra, desto bättre. Att hävda sig själv en stolt svensk hjälper inte någon och är i min mening - som jag påpekat flera gånger - orimligt.

Ni kan själva se resultatet av den attityden. Jag är en tragisk, sorglig, hatisk och elak människa för att jag inte är en "stolt svensk" :/ Fråga er själva vad det är för sätt att bemöta en främmande person...

Edit: Hur som helst, det här leder ingen vart. E:TW ska bli kul att spela!

Medlem

jag tror inte du blir kallad hatisk och tragisk för att du INTE är en "stolt svensk" utan snarare för hur du argumenterar mot alla som säger sig vara det:)

men tillbaka tillbaka till topic; oavsett om det är racistiskt eller inte så ska det bli jäkligt kul att göra Sverige till stormakt igen ;D!

Medlem

Wookiee du missförstår vad jag försöker säga, eller jag som uttrycker mig oklart. Känns som att vi använder ordet "stolt" på olika sätt. Byt ut det till "tycker om" eller något i den stilen.

Att bli glad / stolt etc.. när svenska ishockey landslaget vann kajala cup är knappast något hemskt. Det är sådana ytliga GLADA saker jag pratar om. Jag är nog inte lika djup som dig på gott och ont.

edit: Var det i februari det var dax? Kanske snart dax att uppgradera den gamla burken.

Skrivet av Horniak:

Wookiee du missförstår vad jag försöker säga, eller jag som uttrycker mig oklart. Känns som att vi använder ordet "stolt" på olika sätt. Byt ut det till "tycker om" eller något i den stilen.

Att bli glad / stolt etc.. när svenska ishockey landslaget vann kajala cup är knappast något hemskt. Det är sådana ytliga GLADA saker jag pratar om. Jag är nog inte lika djup som dig på gott och ont.

edit: Var det i februari det var dax? Kanske snart dax att uppgradera den gamla burken.

Det är just det jag snackar om, säger man att man är stolt över Sverige så tror alla att man går runt i värsta tyska SA uniform och heilar hela dagarna. Plus att man måste försvara "varför" man är stolt över Sverige.

Jag menar jösses i USA blir man nästan utstött om man inte har flaggan utanför dörren. I Sverige är du rasse/nasse/främlingsfientlig/kräk om du har den utanför dörren eller på balkongen. Det är fasiken sanslöst........


signatur
Medlem
Skrivet av dofilusåkaffe:

Plus att man måste försvara "varför" man är stolt över Sverige.

Man måste väl kunna försvara alla sina åsikter? Det är inget konstigt.

Citat:

Jag menar jösses i USA blir man nästan utstött om man inte har flaggan utanför dörren. I Sverige är du rasse/nasse/främlingsfientlig/kräk om du har den utanför dörren eller på balkongen. Det är fasiken sanslöst........

Det har ju också sina anledningar. Nynazisterna och andra främlingsfientliga grupper tog svenska flaggan och nationalsången till sig och därför har de fått en sådan ställning.

Skrivet av båtsman:
Skrivet av dofilusåkaffe:

Plus att man måste försvara "varför" man är stolt över Sverige.

Man måste väl kunna försvara alla sina åsikter? Det är inget konstigt.

Citat:

Jag menar jösses i USA blir man nästan utstött om man inte har flaggan utanför dörren. I Sverige är du rasse/nasse/främlingsfientlig/kräk om du har den utanför dörren eller på balkongen. Det är fasiken sanslöst........

Det har ju också sina anledningar. Nynazisterna och andra främlingsfientliga grupper tog svenska flaggan och nationalsången till sig och därför har de fått en sådan ställning.

Kommunister har tagit internationalen och röda fanan till sig men de får ingen skit trots allt ont de står för, där ligger svenska fanan i lä ska du veta.:\


signatur
Medlem
Skrivet av dofilusåkaffe:

Kommunister har tagit internationalen och röda fanan till sig men de får ingen skit trots allt ont de står för, där ligger svenska fanan i lä ska du veta.:\

Knappast samma sak. Ty Internationalen sjungs fortfarande av svenska stora partier på t.ex. första Maj (med utelämnade verser). Jag tycker även budskapet "Workers of the world - unite!" är mycket mer fredligt och förstående än "SVERIGE ÄR STÖRTS BÄST OCH VACKRAST!". Notera mitt "jag tycker".

Stolt och glad är inte samma sak.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Redaktör

Den här tråden är till för att diskutera Empire: Total War och Sveriges medverkan där. Nationalism, patriotism och annat hör inte hemma i det, ta den diskussionen någon annanstans är ni snälla.


signatur
Skrivet av Tompa:

Den här tråden är till för att diskutera Empire: Total War och Sveriges medverkan där. Nationalism, patriotism och annat hör inte hemma i det, ta den diskussionen någon annanstans är ni snälla.

Håller fullständigt med!


signatur
Inaktiv

Vet någon hur många länder man kommer kunna välja mellan?

Medlem
Skrivet av scodriem:

Vet någon hur många länder man kommer kunna välja mellan?

Ska vara 12 spelbara nationer från början varav sverige och frankrike är bekräftade, sedan så har jag för mig att total antalet nationer är ca 50 och en flertal av dom lär ju vara upplåsbara.

Skriv svar