Säsongstart - Mitt Japan

Inaktiv
Säsongstart - Mitt Japan

Citerar Skaraborgs Allehanda 19 feb 2007:

Citat:

Under ett helt år levde Karin Muller i Japan. Hon reste från norr till söder och lärde känna människor ur alla grupper i ett land fyllt av kontraster och motsägelser, där det mest moderna och teknologiskt avancerade ställs mot vanor och bruk från urminnes tid. I mitt Japan lyckas hon komma bakom fasaden och visa landets egenart och livstil.

Filmaren och äventyraren Karin Muller kom till Tokyo med ett ovanligt mål: att bli en del av det japanska samhället. De hinder hon stötte på var omfattande. Hon var ensam med en minimal budget och utan både översättare och kamerateam. Hon fick kämpa för att ta sig fram i en komplex och ofta motsägelsefull kultur. Till sin fördel hade hon nio år av judoträning bakom sig - en sport som både är vanlig och respekterad i Japan - hyfsade kunskaper i japanska samt en obeveklig beslutsamhet att göra vad som krävdes för att accepteras. Hon hade ett år på sig.

I en serie på fyra delar får tittarna se hur Karin Muller, med hjälp av bland andra en geisha, en judoinstruktör, en svärdsmidarlärling och en mycket blyg gatuartist lyckas få tillträde till de mest intima och överraskande delarna av den japanska kulturen. Hon visar en fascinerande bild av ett Japan som få tidigare har sett.

SVT2 MÅNDAG KL. 20.00

Det verkar ju vara ganska många som är intresserade av Japan på detta forum. Se då till att se på detta avsnitt ikväll och reflektera här!


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

Får väl "se" senare Är inte så intresserad av japan, men det verkar vara en ganska häftig grej att göra det där


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Undrar hur man kommer på en sån sak?
1) Jag har ett år att offra - undrar vad jag skall göra med det?
2) Jag är född i fel kropp, för jag är ju egentligen Japan!
3) Judo ftw! Jag måste hitta kunskapens källa!
4) Pengar, pengar, peeeeengaaaar! Jag gör en film och tjänar lite stålars - mitt nästa projekt? ...att bli eskimå!
5) Eller är det bara ett genuint intresse att förstå och lära sig mer om Japan - à la jag är doktorand i sociologi?

Ett måste att se för min del! ...och jag skulle tro att man kan ha behållning av detta även utan att vara intresserad av Japan Greger...

Inaktiv

jobbar över idag!
jag vill se!! spela in det åt mig!!

Inaktiv

Japanskt Långsvärd:

150'000kr för ett perfekt svärd.
20% av svärden som byggs blir utan repor.
4 års vänte tid om du beställer ett svärd av masamune idag.
I 24 generationer har Masamunes släkt smidit svärd men den yngste i generationen vill bli operasångare istället.
Ett färdigt svärd ska skära igenom 2 tums rustning. (5cm)
10 års lärlingsutbildning, 3 år bara för att kunna handskas med kolet.

80% av landet obeborligt, pga berg osv?

Det var en bråkdel av vad se sa om svärd och så.
Herregud vad fullpackat med fakta programmet var!


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

Om vi säger såhär: BUDO SKA TILL JAPAN I APRIL!!!! OMG OMG OMG. GOES GLAD HEST :heart:


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

QRT
Medlem

äsch! missade

Inaktiv
Skrivet av Budolicious:

Om vi säger såhär: BUDO SKA TILL JAPAN I APRIL!!!! OMG OMG OMG. GOES GLAD HEST :heart:

Åhmahgad. Nu får du berätta lite syfte och roligheter


signatur

Dr. SkruMp <3 #komsi

Medlem
Skrivet av Budolicious:

Om vi säger såhär: BUDO SKA TILL JAPAN I APRIL!!!! OMG OMG OMG. GOES GLAD HEST :heart:

det heter KLAD HEST ffs


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Klart sevärt!
Hittar inget om repriser dock...
Övriga tider:
mån 26 feb kl 20.00
mån 5 mar kl 20.00
mån 12 mar kl 20.00

Medlem
Skrivet av SkruMp:
Skrivet av Budolicious:

Om vi säger såhär: BUDO SKA TILL JAPAN I APRIL!!!! OMG OMG OMG. GOES GLAD HEST :heart:

Åhmahgad. Nu får du berätta lite syfte och roligheter

Nah, i huvudsyfte för en tävling. Men den ser ju jag bara som en ren bonus. Jag åker med om jag så har två brutna ben


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Medlem

Jag måste bara åka till Japan någon gång. Nästan lite utav en livsdröm för mig, att lära mig japanska och åka till Japan.
Heck, om jag blir FÖR indragen i Japans charm så får jag väl flytta dit någon gång! XD

Inaktiv
Skrivet av Zerpent:

Jag måste bara åka till Japan någon gång. Nästan lite utav en livsdröm för mig, att lära mig japanska och åka till Japan.
Heck, om jag blir FÖR indragen i Japans charm så får jag väl flytta dit någon gång! XD


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

"råkade" se ungefär sista kvarten av detta programmet. (hade läst denna tråden tidigare, men glömt bort när/var programmet skulle gå)

iallafall, var medelintressant, och det jag främst la märke till var hur otroligt tråkig speakern//hon Karin Muller var... tyvärr...


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Inaktiv
Skrivet av Sipmo:

Japanskt Långsvärd:Ett färdigt svärd ska skära igenom 2 tums rustning. (5cm)

Err, förtydliga tack. Menar dom att svärdet ska kunna gå ner 2 tum över rustningen (tänk från axeln sen ner en bit till bröstet) eller menar dom att svärdet ska kunna gå igenom rustning som består av 2 tum plåt?
2" plåt är väldigt mycket i sammanhanget. Det finns inga rustningar som är så tjocka och absolut inga svärd som kan klyva den tjockleken. Dessutom är ju japanska svärd inte gjorda för att användas mot rustning, tvärtom.

Inaktiv

jag utgår ifrån att det är bamburustningar som avses...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv
Skrivet av nolimitsoya.:

jag utgår ifrån att det är bamburustningar som avses...

Hehe, vilket antiklimax i det fallet. 150k och man får en plåtbit som klarar av att klyva en hel bambupinne

Inaktiv

bambu är grymt jobbigt att skära och hugga i, och särskilt om det är tvärs fibrerna på en liten, tjock bit.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

1
Skriv svar