Skadestånd i Sverige...

Medlem
Skadestånd i Sverige...

Till och från läser man om de löjligt stora skadestånd som delas ut i USA för vad som verkar vara riktiga skitsaker, som för varmt kaffe och saknandet av fåniga varningstexter.
Men frågan är om vi inte upplever samma sak i Sverige, fast åt andra hållet:

OBS! VARNING! AFTONBLADET-LÄNK
http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,69204871_852__,...

Denne man satt 3 år i fängelse (dömd till 8 ) för att hans (tydligen störda) dotter ljugit om att han hade utnyttjat henne sexuellt, d v s incest.
Nu ska han alltså få skadestånd av staten (Åklagarmyndigheten), 100000, hundratusen kronor ska han få.

Men vad i h-e!! :evil:
Han har:
* blivit oskyldigt dömd
* blivit oerhört kränkt
* säkert fått ta massor med skit från poliser/fängelsevakter/fångar
* förlorat 3 års inkomst
* förlorat sitt jobb (?)
* blivit stulen på 3 år av sitt liv.

Och detta skulle alltså 100 tusen kronor täcka..?
Ingen (förutom dottern) ska ställas till svars heller?

Hade jag fått bestämma så skulle han:
Fått minst 3 miljoner kr
Åklagaren skulle sparkas, domaren prickas.
Dottern ska givetvis få sitta av minst lika länge som honom.

Jag känner vekligen inget förtroende för det svenska rättsystemet, där man på förhand är dömd om någon tjej lipar lite...


signatur

yolo

Medlem

Det är väl som vanligt bra om man inte litar på aftonblaskan som ensam källa för information eftersom aftonblaskan suger så jävla mycket. Såhär säger JK, det tog 4 minuter att hitta:

http://www.justitiekanslern.se/beslut/XmlToHtml.asp?XML=Files...

Medlem

Jag tror att det är riktigt vanligt att tjejer ljuger om att de blivit utnyttjade och våldtagna -
När de ångrar sig dagen efter att ha legat med ett gäng hockeyspelare skyller de på våldtäkt, bättre att vara offer än lös eller hur? Tjejer som blir besvikna när de inser att det var en one-night-stand hämnas... Det är ju tjejernas motsvarighet till atombomben att skylla på sexuella övergrepp.

Jag har haft turen att aldrig ha någon mig närstående som blivit utsatt eller anklagad men om en kille och en tjej går hem tillsammans och tjejen en vecka senare påstår att hon blivit våldtagen så tror jag inte på henne på 400 ljusår.

Håller med dig - han borde få mycket mer ersättning. Dottern skall till att börja med ha hans straff sedan mer för själva brottet.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Mer ersättning= Högre skatt, nej tack.
Borde då va dottern som betalar skadestånd då

Medlem
Skrivet av m0rfar:

Det är väl som vanligt bra om man inte litar på aftonblaskan som ensam källa för information eftersom aftonblaskan suger så jävla mycket. Såhär säger JK, det tog 4 minuter att hitta:

http://www.justitiekanslern.se/beslut/XmlToHtml.asp?XML=Files...

Tack för länken.
Sakteliga så vänds ilskan mot Aftonbladet...
:evil::evil::evil::evil::evil::evil::evil::evil::evil:

Nu har jag tagit bort länken dit, jag kommer inte att gå in på den skitsidan mer


signatur

yolo

Medlem

CastorFiber: Sen kan man ju fråga sig var gränsen går. Är det sexuellt utnyttjande att ha sex med en tjej som är nerdrogad (av t.ex. alkohol, den populäraste drogen) och är långt ifrån sina sinnens fulla bruk? Nja, det är ju vanligtvis båda parterna i de flesta one night stands. Är det mindre okej om den ena parten inte druckit en droppe och vet att den andre är halvt borta? Juridiskt eller bara moraliskt? Är det utnyttjande att övertala en extremt packad människa att ta GHB för att sedan ha sex med honom/henne? Är man _alltid_ ansvarig för sina egna handlingar? Det är ett veritabelt minfält diskussionsmässigt..

Medlem
Skrivet av Satan:

Mer ersättning= Högre skatt, nej tack.
Borde då va dottern som betalar skadestånd då

Suck.. ju hon har säkert dom pengarna undanstoppade under madrassen :|.
Nu var det ju dessutom staten som gjort fel, då ska staten betala.
"Högre skatt" ... det var nog det mest absurda argumentet emot jag kan tänka mej, ärligt.


signatur

yolo

Medlem

Kan vi inte ta den här tråden som ett varningens tecken att länka, prata om, eller på annat sätt nämna AB?

Medlem
Skrivet av andman:

CastorFiber: Sen kan man ju fråga sig var gränsen går. Är det sexuellt utnyttjande att ha sex med en tjej som är nerdrogad (av t.ex. alkohol, den populäraste drogen) och är långt ifrån sina sinnens fulla bruk? Nja, det är ju vanligtvis båda parterna i de flesta one night stands. Är det mindre okej om den ena parten inte druckit en droppe och vet att den andre är halvt borta? Juridiskt eller bara moraliskt? Är det utnyttjande att övertala en extremt packad människa att ta GHB för att sedan ha sex med honom/henne? Är man _alltid_ ansvarig för sina egna handlingar? Det är ett veritabelt minfält diskussionsmässigt..

Ja, jag är helt ombord - Har brott sett så skall givetvis straff (gärna stränga) utdelas. Jag är bara övertygad om att många dömda är oskyldiga.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Tjejer som henne gör det ju knappast bättre för dom som faktiskt blivit våldtagna på riktigt heller.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av Rissan:

Tjejer som henne gör det ju knappast bättre för dom som faktiskt blivit våldtagna på riktigt heller.

Precis. En kompis till mig vart anklagad för att ha våldtagit en tjej. Hon hade försökt få honom i flera månader men inte lyckats, han va helt enkelt inte intresserad. Och hon tänkte väl, om inte jag kan få honom ska ingen annan få honom, så hon anmälde honom för våldtäkt. Dessvärre så är hon en ren jävla idiot som saknade bevis och min kompis va på bio med mig och några andra den dagen som hon påstått ha våldtagits, den biobiljetten räddade honom från att få fängelse. Så jag har faktiskt inget förtroende för nån tjej som påstår att hon blivit våldtagen om jag själv inte vet att det skett, det är garanterat många som sitter inne idag skyldig till ett brott, dessa tjejer är en skamm för dom som faktiskt blir våldtagna och misshandlade.

Medlem
Skrivet av Satan:

Mer ersättning= Högre skatt, nej tack.
Borde då va dottern som betalar skadestånd då

Du har så rätt dom 2,5 personerna som blir oskyldigt dömda tar ju typ alla våra pengar! Bättre det går till något viktigt så som kungen eller nått.


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Medlem

En lärare på min syrras skola ska tydligen ha blivit åtalad för sexuellt utnyttjande nyligt.

Det "lustiga" är att tjejen som anmälde honom ska tydligen ha flippat ur totalt när hon fick sina betyg och hade fått lägre betyg än hon förväntat sig i ett ämne. Ska tydligen ha skrikigt hysteriskt åt läraren, kommit med hot och allt vad det nu var. Vad jag har hört så ska tjejen i fråga vara ett "problembarn" och känd för att vara ganska fucked up.

Mycket talar för att allt bara är bullshit och att tjejen behöver få hjälp. Men lärarens liv är dock ganska förstört då han inte längre har sitt jobb kvar och har fått en pedofilstämpel på sig för resten av livet oavsett om han blir dömd eller inte.

Medlem

Ingen som vet vad dottern hade som "bevis", eller om det räckte med att hon "BUHU HAN UTNYTTJADE MIG SEXUELLT!"?

Jag tror inte på sveriges rättsystem, men jag skulle vilja veta om någon har en länk eller liknande.

Medlem

orkar inte leta upp men har hört om nått liknande fall så jag antar att det är samma, vad jag förstog det som då så hadde dottern i en terapi session då psykologen letar efter förträngda minnen(ja det är VÄLDIGt förenklat men jag orkar inte förklara) fått för sig att farsan utnyttjat henne, problemet med sånna förträngda minnen som grävs fram är att personen kan skapa nya minnen som verkar äkta men är helt falska.
och i den hör domen gick dom helt efter dotterns vittnessmål trots att familjemedlemar, vänner etc sagt helt emot henne.

nån som inte har 40 graders feber kan nog förklara bättre.


signatur

"Let's face it, comedy's a dead art form. Tragedy, now that's funny!"

Medlem

som tarden säger, såg en dokumentär om detta förut. det är tydligen ett väldigt stort problem att psykstörda psykologer försöker hitta problem som inte finns där, gäller såväl inom rättsväsendet som utanför.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv
Medlem

gör som mig: får tjejen att altid skriva på mitt kontrakt före hon rör min kuk

vill ni se mitt kotrakt arkiv? :heart:

Aftonbladet kan man ju använda som toalettpapper.

Medlem
Skrivet av PsyX:

vill ni se mitt kotrakt arkiv? :heart:

Yes plx. Är det fortfarande tomt efter april så köper jag det. Jag behöver ett till så jag får in å-ö.

Inaktiv
Skrivet av PsyX:

Aftonbladet kan man ju använda som toalettpapper.

Trycksvärtan kan bli svår att få bort.


signatur

People think it must be fun to be a super genius, but they don't realize how hard it is to put up with all the idiots in the world.

Inaktiv
1
Skriv svar