Så har det hänt igen

Medlem
Så har det hänt igen

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1000415,00...

Skrivet av Pravda:

UD har fått bekräftat att det är två svenskar som omkommit.
? Det rör sig om två unga män i 20-årsåldern. Det var ett komplicerat räddningsarbete med två helikoptrar, säger Petra Hansson vid UD:s presstjänst.
Ytterligare en lavin inträffade tidigare på dagen, i närliggande Lech. Där dog en tysk, enligt den lokala räddningstjänsten rapporterar AP.
En tredje lavin utlöstes några timmar tidigare i Lech, av en australier som åkte snow-board. Ingen dog i den lavinen.
Alla laviner inträffade off-pist.

Jag minns att jag startade en tråd om detta för länge, länge sedan. Detta är givetvis tragiskt på flera sätt, men med risk för att kliva någon på tårna, så måste jag erkänna att jag har svårt att känna någon sympati för dessa människor. Det faktum att människan aldrig lär sig av sina misstag är ju både upprörande och tragiskt.
Vad är det egentligen som får människor att hela tiden kliva över gränserna? Får man en kick av att göra någonting farligt, som att åka offpist? Räcker det inte att ta en nubbe, röka en joint, sila, vad fan som helst, varför måste människor göra såna här onödiga saker, som de _vet_ är farliga?
Allvarligt talat, vad tycker ni själva? De sätter ju inte upp varningsskyltar för skoj skull. Det värsta är att detta problemet inte kommer att adresseras, utan bortförklaras med det vanliga skitsnacket(usch vilken hemsk olycka, tragiskt etc, livet måste gå vidare) Varför inte tvångsundervisa alpina besökare hur deras regler fungerar, och mer noggrant varsko om alla faror som lurar i samband med offpist-åkning?

Naturen förlåter inte dumhet.

Medlem

Kan inte påstå att jag heller känner något som helst medlidande när det gäller olyckor av den här typen.

Inaktiv
Medlem

är väl inte onödigt farligt?

hur många tusentals eller kanske t.o.m. miljoner människor åker inte offpist och klarar sig bra om och om igen och verkligen njuter av det.

många som dör av att köra MC, och mc är inget annat än nöje, men aldrig att jag komma lägga av med det, skönare frihet får man leta efter...

ett liv enbart efter regler och rädsla är inte att leva, det är att enbart vara vid liv...


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Tja, till en viss gräns får väl folk sköta sig själva. Synd att det antagligen kostar enorma summor för att folk inte tycker om att följa reglerna.
Naturligtvis är det synd om kidsen också. Det ingår att göra dåliga val då och då. Men jag kan förstå vad CRC menar.

Medlem
Skrivet av Werzion:

är väl inte onödigt farligt?

hur många tusentals eller kanske t.o.m. miljoner människor åker inte offpist och klarar sig bra om och om igen och verkligen njuter av det.

många som dör av att köra MC, och mc är inget annat än nöje, men aldrig att jag komma lägga av med det, skönare frihet får man leta efter...

ett liv enbart efter regler och rädsla är inte att leva, det är att enbart vara vid liv...

Att köra MC är inte olagligt. Att åka off-pist är olagligt.

Eftersom områdena inte är "krattade" finns det alltid en lavinrisk, men jag antar att det är värt att riskera livet för detta.

Jag är ledsen, men du får bjuda på en bättre analogi än detta för att övertyga mig.

Ett dåligt val gör man när man väljer fel gymnasium, tar senap istället för ketchup, eller köper Aftonbladet. När du väljer att åka off-pist, är du högst medveten om riskerna, du riskerar ditt liv, och uteslutning/böter. Jag förstår inte vart charmen ligger.

Medlem

vet inte vad jag ska tycka, men jag tycker definitivt inte synd om dem som dog då de var medvetna om riskerna (eller dumma i huvudet). däremot är det ju självklart tragiskt för respektive familj men tror faktiskt inte att jag har tid att tycka synd om dem heller, människor dör som flugor runt omkring oss och att tycka synd om just de här två familjerna vore ganska skenheligt enligt min mening.

Skrivet av CRC:

Ett dåligt val gör man när man väljer fel gymnasium, tar senap istället för ketchup, eller köper Aftonbladet.

för att använda ett i min mening på gränsen till motbjudande uttryck: LOL


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Ser vi bara till skaderiskerna är de som åker MC också dumma i huvudet.

Det är klart att det dör folk hela tiden. Det är nog alla medvetna om. Jag tror ingen förutom närstående stannar upp och tycker synd om dem. Det är ju inte det det handlar om. Det är skillnad på att tycka att de förtjänade att dö och tycka att det var synd, men att de bara är ett par i mängden.

Medlem
Skrivet av Chief Red Cloud:

Att köra MC är inte olagligt. Att åka off-pist är olagligt.

okej, att det var olagligt var något jag faktiskt inte visste (trodde inte det då jag sett åtskilja filmklipp där olika skid- och snowboard-nissar åkt offpist, med namn och allt).

men man kan nog endå jämföra det med mc... för de som dör eller skadas p.g.a mc-körning gör det mycket troligen/ofta p.g.a. olagliga hastigheter, bakhjulskörning m.m (självklart sker det "lagliga olyckor" också, but still)

själv är jag ganska n00b när det gäller snowboard, så jag njuter mycket på tillfixade nerförsbackar (med lift hehe)


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem
Skrivet av Werzion:
Skrivet av Chief Red Cloud:

Att köra MC är inte olagligt. Att åka off-pist är olagligt.

okej, att det var olagligt var något jag faktiskt inte visste (trodde inte det då jag sett åtskilja filmklipp där olika skid- och snowboard-nissar åkt offpist, med namn och allt).

men man kan nog endå jämföra det med mc... för de som dör eller skadas p.g.a mc-körning gör det mycket troligen/ofta p.g.a. olagliga hastigheter, bakhjulskörning m.m (självklart sker det "lagliga olyckor" också, but still)

själv är jag ganska n00b när det gäller snowboard, så jag njuter mycket på tillfixade nerförsbackar (med lift hehe)

Det är bra det. Själv brukar jag hålla till i barnbacken(och nej, inte av några andra orsaker än att jag är jävligt dålig på att åka skidor/snowboard).

Medlem
Skrivet av Werzion:

ett liv enbart efter regler och rädsla är inte att leva, det är att enbart vara vid liv...

mycket mycket bra sagt, blir mitt nya citat om du tillåter:up:

Medlem

Kan förstå det attraktiva i off-pist.. har själv testat på några mindre stället och det är en unik upplevelse att skutta sig ner i den mjuka pudersnön

Klart det är lite sorligt när männskor dör så här men jag känner ändå ingen vidare sympati för dessa människor.. ska man åka off-pist, gör det på ett säkert ställe så fixar sig det mesta.

Och som sagt , människor dör som flugor runtom i världen hela tiden och man kan inte gå och sörja för alla.

Medlem

dom vet vad dom ger sig in på. dom accepterar sin egen dumhet.
varför klandra dom? låt dom vila i frid istället.


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem

För att besvara din första fråga...

Är det inte rätt uppenbart och sedan tidigare känt att människor får en massa adrenalin av att göra fullständigt meningslösa saker? Att tänka "Det här är livsfarligt... jag kan dö nu" drar ju igång en massa autonoma nervsignaler som skickar signalsubstanser kors och tvärs i kroppen. En del av dessa påverkar ju de receptorer i hjärnan som kontrollerar lyckokänslor och liknande, och således ger det en kick. Andra sätt att stimulera dessa receptorer är till exempel att droga eller att bli kär.

OffT: Själv skulle jag mycket hellre glida nedför en offpistbacke än röka en cigarett. Risken är tillfälligt mycket högre, men av flera olika skäl skulle jag aldrig kunna tänka mig att röka.


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

det är som att bli krossad under vattne. känna alla sina ben knäckas och sen inte ha någon luft att andas tills man dör

fyfan.

inget fint sätt att gå.

Medlem

folk gillar att få andrenalin kickar vad det nu må vara.

Vissa saker är mer eller mindre farliga.

Just offpista kräver att man är mer än duktig skidåkare är man inte det så lever man mer farligt än nödvändigt.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

folk gillar att få andrenalin kickar vad det nu må vara.

Vissa saker är mer eller mindre farliga.

Just offpista kräver att man är mer än duktig skidåkare är man inte det så lever man mer farligt än nödvändigt.

därför spelar jag SSX i soffan!

man ska akta sig.

Medlem

hehe


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv

vafan? är det OLAGLIGT att åka offpist?

klart folk åker offpist, det är som sagt samma grej som att åka mc osv imo


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv

Åker man off-pist så kanske man inte bara är ute efter att göra något wild and crazy ute i backen.. dom kanske bara vill uppleva den riktiga naturen som i dags läget allt mer skjuts undan och upplevs sällan till dom flesta.. dvs dom som följer alla rikets lagar genom att åka på den fin krattade skidbacken där alla andra 100 slalom-familjer håller till..


signatur

Rail or Die

Medlem
Skrivet av Chief Red Cloud:

Att köra MC är inte olagligt. Att åka off-pist är olagligt

jag har för mig att off-pist inte är olagligt, men det är vettigt att ha med en guide och kanske en helikopter ifall nåt skulle gå snett.
Man bör även ha med sig en sändare.


signatur

thank you, come again

Medlem

det är inget olagligt med att åka offpist. det stod inte ens något om att det ens FANNS varningsskyltar för lavinfara.

det är klart att man löper större risk för att råka ut för något om man beter sig "dumt". men i så fall antar jag att du retar dig på alla som röker, åker bil/buss utan bälte, cyklar utan hjälm, dricker alkohol, äter för fet mat, inte motionerar ordentligt, motionerar FÖR mycket... och så vidare.

jag är övertgad om att du som skattebetalare torskar mer på kategorierna ovan än offpist åkning....

Medlem
Skrivet av lave:

det är inget olagligt med att åka offpist. det stod inte ens något om att det ens FANNS varningsskyltar för lavinfara.

det är klart att man löper större risk för att råka ut för något om man beter sig "dumt". men i så fall antar jag att du retar dig på alla som röker, åker bil/buss utan bälte, cyklar utan hjälm, dricker alkohol, äter för fet mat, inte motionerar ordentligt, motionerar FÖR mycket... och så vidare.

jag är övertgad om att du som skattebetalare torskar mer på kategorierna ovan än offpist åkning....

Sorglig analogi.

Området var inte markerat, då en lavinfara uppenbarligen existerade.

I större delen av den alpina världen är det olagligt att åka off-pist, då det kan utlösa laviner. Dessutom ökar skaderisken.

Medlem

Jag erkänner glatt att jag inte vet ett smack om offpist-åkning i alperna, eftersom jag bara åkt i sverige. jag har svårt att tänka mig att det ALLTID är lavinfara så fort du lämnar pisten. det där är väl en fråga om omdömme som sagt.

men varför "sorglig analogi"?

Folk utan cykelhjälm som ramlar/blir påkörda kostar sanslöst mycket mer i snitt än de som har hjälm (abmulans, operation, eventuell rehab etc etc).

Det är också ett "dumt val" som kostar mig, personligen, som skattebetalare.

På samma sätt med folk som röker, och i snitt skaffar sig cancer. Kostsam behandling på det där...

För att inte PRATA om alla som utbildar sig! Det kostar också supermycket för staten, och alla utbildar sig inte på ett "smart" sätt så de tjänar en massa pengar och betalar tillbaka i form av skatt!

Men till skillnad från dig så har jag inget problem med att folk gör så. Jag ställer upp och betalar skatt för att ALLA ska få en rimlig livsstandard. Även folk som gör val jag inte skulle ha gjort. På så sätt vet jag att jag också blir uppbackad av pappa staten (inom rimliga gränser). Och det känns bra.

Medlem
Skrivet av lave:

Jag erkänner glatt att jag inte vet ett smack om offpist-åkning i alperna, eftersom jag bara åkt i sverige. jag har svårt att tänka mig att det ALLTID är lavinfara så fort du lämnar pisten. det där är väl en fråga om omdömme som sagt.

men varför "sorglig analogi"?

Folk utan cykelhjälm som ramlar/blir påkörda kostar sanslöst mycket mer i snitt än de som har hjälm (abmulans, operation, eventuell rehab etc etc).

Det är också ett "dumt val" som kostar mig, personligen, som skattebetalare.

På samma sätt med folk som röker, och i snitt skaffar sig cancer. Kostsam behandling på det där...

För att inte PRATA om alla som utbildar sig! Det kostar också supermycket för staten, och alla utbildar sig inte på ett "smart" sätt så de tjänar en massa pengar och betalar tillbaka i form av skatt!

Men till skillnad från dig så har jag inget problem med att folk gör så. Jag ställer upp och betalar skatt för att ALLA ska få en rimlig livsstandard. Även folk som gör val jag inte skulle ha gjort. På så sätt vet jag att jag också blir uppbackad av pappa staten (inom rimliga gränser). Och det känns bra.

Ok, jag kanske tog i möjligen. Jag anser dock att det inte var några rimliga jämförelser.

I mitt ursprungsinlägg klagade jag inte på kostnader för staten, jag klagade på människans dumhet i allmänhet, och off-pist-åkning i synnerhet. Det är solklart att mer människor dör av rökning och av alkohol, där säger jag inte emot.
Cigaretter och alkohol dödar/förstör, _indirekt_ till skillnad från offpist-åkning.
Jag är i ärlighetens namn inte vidare direkt insatt i den alpina skidvärlden själv, däremot så vet jag att en stor del av off-pist eller countryskiing-områdena, är markerade med lavinfara, och att dessa under några som helst omständigheter inte bör besökas. Sedan finns det ju områden som anses vara mer säkrare, som är godkända.
Det är en väsentlig skillnad att göra något som man vet är direkt farligt, gentemot något som är farligt på sikt.

Överlag är jag dock överens.

Medlem

Härligt då finns det snö där iaf, ska dit i mars


signatur

Meep!

Medlem

Har bara en sak att säga till aftonbladet trådarna

[http://imageshack.us]

Medlem

jag ser inte skillnaden? åker du offpist kanske du dör, kanske inte. röker du får du kanske, kanske inte lungcancer?

du kan få lungcancer även om du inte röker, och dö även om du inte åker offpist. du kan åka offpist och leva ett långt lyckligt liv, och du kan röka ett paket om dagen och vara frisk som en nötkärna.

varken det ena eller andra garanterar att något dåligt/bra kommer att hända dig.

RISKEN att råka ut för något dåligt (lavin elle cancer) ökar givetvis, beroende på vilken aktivitet du väljer.

1
Skriv svar