Gekko, inte Gordon

Medlem
Gekko, inte Gordon

Om man står i begrepp att köpa <b>sitt vuxna livs första riktigt bra kniv</b>, vem vänder man sig då till? Svaret är detsamma som på frågan "varifrån kom alla nyskapande konsolspel tills för fem-sex år sedan, då de blev omkörda över en natt", d v s Japan! Om de en gång i världen gjorde samurajsvärd så borde de väl göra rätt bra knivar fortfarande? Plus att det förstås ser mycket coolare ut med kanji-tecken på bladet än hakkors och andra europeiska lyckotecken. Och ja, den har kanji på bladet, men japanerna stämplar tydligen på "fel" sida, så jag vände dem av misstag nedåt när jag plåtade.

Efter lite research (läs knivporrsurfande) bestämde jag mig för att en <b>Gyuto</b> på 240mm borde vara lämpligast. Det är alltså en närmast västerländsk kockkniv, funkar till lite av varje, men har lite tunnare blad än de tyska <b>Solingen-yxor</b> vi västerlänningar tydligen är vana vid. Fråga inte mig, jag har aldrig haft en riktig kökskniv, undantaget kines-Globalen, men den är så liten och så fejkad att den inte räknas. Sagt och gjort, jag lade en beställning på en <b>Gekko</b> (vilket betyder ungefär "månsken", enligt tillverkaren) på utmärkta, och oväntat billiga, Japanese Chefs Knife. Jag rekommenderar för övrigt INTE att du följer länken, det kan leda till allvarliga skador på din plånbok och ditt eventuella samboförhållande.

I morse, efter ynka fyra vardagars väntan, knackade ett bud på. Mängder av bubbelplast och papp omslöt en snygg kartong med kanji-tecken på. I den dolde sig min skönhet, som du ser på bilderna. Den är snyggare i verkligheten, och jag gillar den hamrade finishen, och damaskusmönstringen (som omger en kärna av hårdare stål). Det enda ord som kan beskriva den är "solid", den känns som en förlängning av armen gjord av ett massivt stycke högkvalitetsstål. I kväll blir det extra tomater och lök till allting. Här ska hackas!

#blogg

Skägg.
10 Chambers
Gekko, inte Gordon

Lite fuktig blir man... nu måste du bara lära dig att slipa den ordentligt!


signatur
Medlem

Den är skrämmande vass redan nu. Har övat lite slipning på Globalen också, den går att raka av armhår med nu :).

Medlem

Månsken betyder det ja. Och det stavas typ Gekkou. Man drar ut "o" ljudet lite på slutet, så att det låter "Geckoh" ungefär.

Snygg kniv iaf.

Inaktiv

Som den knivfetichist jag är så har jag dreglat ned hela mitt tangentbord nu.
Nu blev jag ännu mer sugen på att köpa hem knivblad och låsa in mig i snickerboa och bli nedsmutsad av ebenholts-damm.


signatur

Allah är stor men jag har större

Medlem

Har hunnit leka lite med den nu (d v s skära tomater, LEKT med den har jag ju gjort hela dagen ), och den formligen _faller_ genom tomaterna. Behöver nog inte slipas på ett tag :).

Inaktiv

Det underbara med löjligt vassa knivar är att det knappt gör ont NÄR man slinter och skär sig


signatur

Allah är stor men jag har större

1
Skriv svar