Gamer funderar på att köpa Norsk skogskatt?

Medlem
Gamer funderar på att köpa Norsk skogskatt?

Tjena jag är en go kille på 19 vintrar som går i tankarna på att köpa en katt efter att vart på besökt på ett katthem idag. Jag blev helt såld för en katt där. Har egen lägenhet osv och det blir rätt ensamt ibland tror ni en katt skulle kunna göra tillvaron lite roligare, har alltid haft intresse för djur dessutom.

Så vad tycker ni? Själv är jag helt såld på den sötta lila saken


signatur

AYY LMAO

Medlem

Min bror (och jag också) gillade inte katter förrut men när hans flickvän hittade 2 pyttesmå kattungar övergivna vid en vägkant kunde dom inte låta bli att behålla en av dom (den andra fick hennes syster) Nu tycker han om katter, och jag har mjuknat lite också för dom :).

Så visst kan en katt liva upp en del, föredrar hundar själv men dom kräver lite mer tid och större utrymme. Så hund ska man bara skaffa om man har tid till att ha en.

Edit: Men man behöver väl inte köpa dom? Finns väl gott om katter att adoptera.

Dessutom ska du vara beredd på att dom kostar mer i underhåll än vad man tror. Veterinär besöken blir sällan billiga enligt min bror


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Inaktiv

Är det en vuxen katt eller en kattunge?

Skogskatter är jättefina, men kräver en hel del pälsvård eftersom de har så lång päls och väldigt mycket av den varan också. Det kostar också en del att ha en katt, men eftersom du köper katten från ett katthem brukar de redan vara vaccinerade och avmaskade.

Mat och kattsand kostar fortfarande en del. Sen ska man ha spade att fiska upp skiten med, m.m.

Lite tveksam till hur pass bra en skogskatt skulle trivas i en lägenhet. Min mamma har en och han gillar att sova ute eftersom den gigantiska pälsen blir väldigt varm när han är inne. Kanske bäst att fråga dom på katthemmet först.

Att tänka på innan man skaffar katt;
http://www.chanshund.com/texter/katter/skaffakatt.htm

Medlem

Den är två och ett halft ungefär, den är avmaskad och allt sådant. Tror den bör trivas iaf nu över vintern det är en rätt stor 2:a, har en liten balkong här dessutom. Sen så till sommarn kommer jag flytta hem igen där har vi en stor balkong samt ett till katt den kan roa sig med. Har mycket tid över så att ta hand om katten blir inga problem. Katten var rätt rädd av sig eftersom att förra ägarn haft ett 20 tal kattar han tagit väldigt dåligt om, så jag tänker då inte svika katten det kan jag lova.


signatur

AYY LMAO

MFC
Medlem

Jag har haft en del katter, varav bara en var normal. Resten var "mentally challenged" på något vis. Men den katten jag hade som var normal var riktigt ruggigt grym. Var som en av samma blod. Visade känslor och visade omsorg på ett helt annat sätt än någon annan katt/hund jag hört talas om efteråt. Visste när man var glad, visste när man var ledsen eller inte hade tid osv. Har inte tvekat sedan dess på att djur också har känslor!

Har inga direkta råd men om den är "vuxen" katt hade jag varit nyfiken vem som haft den, hur den behandlats och hur den beter sig. Annars är det ju sunt förnuft och .. låter lite löjligt men lär dig katternas språk för dom har ett språk. Om du lär dig kattens behov så får du en vän för livet (eller så länge den lever!)


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Personligen tycker jag det är lite ungt att skaffa katt vid 19 års ålder. Räkna med att den lever 15 år till. Då är vi uppe i 34 års ålder. Under den tiden hinner mycket i ditt liv ändras. Det behöver inte göra det, men chanserna är ganska stora. Flickvän som inte kan ha katt. Stora flyttar som omöjliggör katt o s v. Tänk över allt sådant väldigt noggrannt innan, annars kan du hamna i en sits som är otroligt svår. Speciellt som du nu säger att du absolut inte vill svika katten.

teX länk är bra så läs den och tänk på vad som står i den. Att tänka på är också att det är ganska dyrt även om det inte känns så initialt. Försäkring av en katt kostar inte mycket, inte heller maten, eller lite leksaker, eller o s v. Men det blir en hel del tillsammans. En bra sak med innekatter är att veterinärbesöken minimeras.

Jag avråder alltså dig inte från att skaffa katt i sig. Bara att du ska tänka riktigt noga över din situation nu och framöver.

Medlem

(obs: innehåller en liten dosering ironi)

Skrivet av Karmalicious:

Personligen tycker jag det är lite ungt att skaffa katt vid 19 års ålder. Räkna med att den lever 15 år till. Då är vi uppe i 34 års ålder. Under den tiden hinner mycket i ditt liv ändras.

håller med Karmalicious, och se för fan till att inte skaffa flickvän, dessa kan ofta leva 60-80 år till, a.k.a livet ut, INTE ROLIGT! och om inte annat så kommer en flickvän ÄNDRA DIG UNDER DESSA ÅR!

tillbaks till katten; GO FOR IT!


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Till skillnad från Werzion så behöver jag inte köpa mina flickvänner och de är heller inte beroende av min existens och på så sätt behöver jag inte ta ansvar för dem på samma sätt som han.

This post may or may not contain sarcasm and/or irony.

Medlem

jag älskar både katter och hundar, har alltid gjort.
Har en katt nu och om 2 månader får jag min första hund (tillsammans med sambon).

Men Haziza, skaffa en katt om du vill. Dom gör helt klart tillvaron lite roligare när man är ensam hemma, och i det stora hela klarar de sig själv.

Men om du har möjlighet så kanske du borde fundera på hund också. Då får man ju lite ofrivillig motion på köpet, och en sen kvällspromenad med hunden i den friska vinterkylan kan va precis vad man behöver emellan spelsessionerna!

Btw, norska skogskatter FTW! Hade en för några år sedan som dödade och bar hem huggormar som den la på altanen och var så stolt!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

jag skaffade min hund när jag var 18, det har funkat bra hittills men man ska inte sticka under stol med att det kontrollerar ens liv till väldigt stor del. det positiva är att man lär sig att ta ansvar, det var inte tal om att bara flyta runt och inte göra någon nytta efter gymnasiet


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv
Skrivet av Soulless:

Btw, norska skogskatter FTW! Hade en för några år sedan som dödade och bar hem huggormar som den la på altanen och var så stolt!

Min mamma köpte en katt av bonde för några kronor. Han var väldigt liten och hade kort päls. Ett år senare såg Melker ut så här. Vi tror det är blandning av Norsk skogkatt och något annat.

http://img149.imageshack.us/my.php?image=melker1xw5.jpg

Medlem

Soet katt Skulle vara mysigt med en katt, men jag är rädd att den skulle försvinna i all bråte i lägenheten


signatur

Videomupp

Medlem

Hmm, katter. Gillar ju att vara fria och springa runt och lura så jag vet inte om katt i lägenhet är någe jättebra ide, har katten möjlighet att vara ute?


signatur

"I don't rock and roll, I BURN!"

Medlem

Kan tyvärr inte låta den vara ute här iaf, kan bli svårt hemma ochså eftersom vi bor i ett hyres hus där vi bor på andra våningen, tror inte det ska bli något problem för den att vara inne, sen så är katten väldigt rädd av sig efter som den förra ägaren inte tagit specielt bra om katterna det fått in, det hade hittat ett hus med 42st katterna i ett hus, som ni förstår så mådde någ ingen av dessa katter så bra så denna katt mår någ bra av att får vara inne och känna sig tryg.


signatur

AYY LMAO

Medlem

Jag och tjejen har en söt liten skogis vid namn Doris!

Hon stormtrivs i våran 3:a så jag tror inte du kommer få några problem ;). GO FOR IT!


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Inaktiv
Medlem

Kolla bara först så den inte har katt-arr, eller är katt-atonisk. Det vore katt-astrofalt. Svaren finns kanske i en katt-alog. Jag har hört att de gillar svamp, gärna katt-areller. Skall du ta med den till sjöss är det en katt-amaran som gäller. Snusar du så bör du byta till wb-katt.

Jag hade en riktigt feg katt en gång. Tror det var en sia-mes.

Seriöst: Klart du skall skaffa en kisse, en utekatt som dosman säger. Innekatter luktar inget bra även om du som har katt inte känner lukten.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Tips går att ta ut katten i kattsele då kan man motionera katten så att det får leka av sig lite.

vad du en gör släpp den inte fri risken är ganska stor att den drar och inte kommer tillbaka, Även om man har haft i flera år


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Skaffa en söt, go flickvän istället!

Jag är Edgar Allan Poes största fan, så katter gör bäst i att vara borta från mig!

Skämtosido, katter är riktigt vänliga små djur. Har själv en 3 år gammal, han har aldrig gjort en fluga förnär, däremot har han urinerat i sängen ett par gånger. :S

Medlem

CastorFiber katter luktar väll inget?
har haft 20tal katter, å har inte märkt någe?


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

CastorFiber katter luktar väll inget?
har haft 20tal katter, å har inte märkt någe?

Som bonnadräng är nog ditt luktsinne feljusterat! Dina katter bor säker inte inne heller, ladugårdskatter liksom.

På tal om lukter... jag har haft två husdjur som luktade apan - en iller och sköldpaddor. De luktade inget bra.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

mina katter ställer sig i badkaret medan jag duschar när de börjar känna sig för luktiga. ganska smidigt...
skumma katter dock. O.O


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Du kan gå på en nitlott när du skaffar norsk skogskatt. Morsan har en som är typ halvnorsk och den är fan speciell. Om man kliade den eller strök på den och den var på lek humör så började den typ bitas, först lite lätt som på lek men sen typ killer instinct.

Jävligt jobbigt, men man lär sig läsa av katten och vet när den inte är på Killer mode. Sen kan det vara åt andra hållet också, så du får en som är superlugn. Min kusin hade en med 5 tår som var så lugn att att det inte var bra för honom. Puckot satte sig på en varm splatta på spisen och tjööt men flyttade sig inte. Inte så jäkla smart alltså.

Har du dessutom den i lägenhet och den har lite mordlust i sig kan du få ett helvete. Tycker att man inte skall ha katter ensamna i lägenhet, det är fan grymt mot katten.

Inaktiv
Skrivet av Haziza:

Tjena jag är en go kille på 19 vintrar som går i tankarna på att köpa en katt efter att vart på besökt på ett katthem idag. Jag blev helt såld för en katt där. Har egen lägenhet osv och det blir rätt ensamt ibland tror ni en katt skulle kunna göra tillvaron lite roligare, har alltid haft intresse för djur dessutom.

Så vad tycker ni? Själv är jag helt såld på den sötta lila saken

Varför ska du ha en norsk skogskatt för?

Våra vanliga bondkatter fäller äckligt mycket hår (på sommarn), och då vill jag inte ens veta vad en pälsig pälsboll aka norsk skogskatt fäller


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

Medlem

Har hämtat den nu btw, har den klarat sig inlåst i ett hus där drygt 30st kattar vart inlåsta och gick på sin egna skit tror jag den kommer trivas rätt bra i en 2:a några månader innan jag flytter hem till morsan i sommar igen som är en stor 5:a dessutom är katten inte van vid att gå ute heller och det märks att katten har fart illa tidigare men det går att mysa bort!


signatur

AYY LMAO

Medlem

grattis
men kom ihåg, det finns inget djur som är så äkligt egoistiska och självgoda som katter, dom kan vara välldigt otrogna imot sin ägare, trotts att man ger dom allt, så är dom ögontjänare till tusen.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

grattis
men kom ihåg, det finns inget djur som är så äkligt egoistiska och självgoda som katter, dom kan vara välldigt otrogna imot sin ägare, trotts att man ger dom allt, så är dom ögontjänare till tusen.

precis. syrrans katt smörar för mig hela tiden - bara för att vara elak mot henne skulle jag tro. fast så är det med alla djur (inkl. människor), det är inte den som ger mat och "är snäll" som får något, det är alla andra som måste smöras för


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

1
Skriv svar