Dödens röda ringar

Medlem
Dödens röda ringar

[fright][ia=17971 Slut på det roliga][/fright]Så var resan slut - åtminstone för den här gången. Vissa inledande tvivel till trots har min [[Xbox 360]] visat sig vara en både sympatisk och trogen följeslagare sedan jag köpte den för nära tre år sedan. Trogen, tills i torsdags då den helt sonika slutade fungera 41 minuter in i handligen av tv-serien Battlestar Galactica. Efter att snabbt konstaterat att handkontrollerna inte längre svarade startade jag om konsolen, bara för att mötas av det som filtigt diskuterats i forumet - tre ilsket lysande dioder som på ett oprecist vis indikerar något slags hårdvarufel.

Efter att snabbt ha kunnat konstatera att Microsofts eget garantiåtagande går hand i hand med den tre år långa reklamationstid som konsumentköplagen stipulerar (vilket [n=20447 vi tidigare rapporterat om]) hämtar UPS med lite tur min Xbox imorgon för en tur-och-returresa till Frankfurt där någon stackars tekniker kommer att öppna och förhoppningsvis åtgärda felet - vad det nu än skulle visa sig vara. Vad Microsoft emellertid inte uttryckligen berättar är att den eventuella avtalstiden för [[Xbox Live | Xbox Lives]] kostnadsbelagda guldabonnemang inte förlängs med det antal dagar konsolen är på utlandssemester. Svagt - och givetvis ett gott skäl för Microsofts belackare att skadeglatt konstatera en gammal sanning; man får onekligen det man betalar för.

Sista ordet i frågan är förhoppningsvis inte sagt. Fortsättning följer.

<div style="margin: 10px; clear: both; background-color: #f2f2f2; border: dashed 1px #8e8e8e; padding: 5px; font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 90%; text-align: justify;"><div style="font-size: 110%;">Uppdatering 2010-01-11:</div>[fright][ia=18057 Mot främmande land][/fright]Då det tycks råda allmän oklarhet hur defekta Xbox-konsoler skall packas kan jag efter ett par journalistiska manövrar konstatera följande - Microsofts svenska support skickar i normalfallet inte ut något transportemballage. Kartongen får man således stå för själv. Logistikfirman UPS - som svarar för frakten till Microsoft - svenska kundtjänst uppger att man helst ser att konsolen packas på sådant sätt att den inte kan röra på sig inuti kartongen (vilket förefaller rimligt på gränsen till självklart), och att man skall undvika att använda originalemballaget då man haft problem med stölder från sina leveranser (mindre självklart).

Sagt och gjort; efter att ha skakat fram en kartong och packat Xboxen ordentligt har UPS varit förbi idag och hämtat patienten för vidare transport till Tyskland. Får man tro Microsoft skall reparationstiden i normalfallet inte överstiga tre veckor - vilket givetvis återstår att se. Tro inget annat.

<div style="font-size: 110%;">Uppdatering 2010-01-13:</div>Hade jag skickat med min Xbox ett par euro för frimärken hade jag förhoppningsvis fått vykort både från Danmark och Tyskland nu. En titt på den paketspårningstjänst som UPS tillhandahåller avslöjar att paketet lämnat Sverige via Glostrup strax väster om Köpenhamn för att nå slutdestinationen Frankfurt i morse via tyska Langenhagen och Dusseldorf. Nu då? Tja - får man tro motsvarande spårningstjänst på Xbox.com väntar man fortfarande på konsolen. Vagt oroande, men kanske följden av ökad arbetsbelastning efter julhelgerna.

<div style="font-size: 110%;">Uppdatering 2010-01-14:</div>[fright][ia=18063 Färdigreparerad - eller?][/fright]En snabb titt på Xbox.com vid 16-snåret visar att Microsoft inte bara mottagit konsolen, utan även reparerat och skickat tillbaka den. Låt gå att teknikerna i Frankfurt är vana att handskas med det här problemet, men ändå - bara en enda dag för att hitta och åtgärda felet? Kommer min 360 tillbaka i en enda och fungerade del kommer nästa inlägg inte att handla om amerikansk försumlighet, utan tysk effektivitet. Mach schnell!</div>

#blogg


signatur

FZ | Load "Boulder Dash", 8, 1 : Run | Var är Brad S?

Medlem
Dödens röda ringar

Har för mig att jag fick ett kort med en månads gratis Live i lådan med konsolen när jag fick den hemskickad efter lagning. Men det var säkert två år sen nu, får hoppas att du har samma tur.

Medlem

Dvorak - tack för responsen. Microsoft vet inte om att jag är verksam i branschen, så de bör därmed inte heller kunna fjäska för mig. Behandlar de mitt ärende som vilket som helst och skickar med någon slags kompensation dyker bildbevis upp i kommande blogginlägg.


signatur

FZ | Load "Boulder Dash", 8, 1 : Run | Var är Brad S?

Medlem

Jag fick också dödens ringar på mitt Xbox 360 för inte så länge sen. Men för mig hjälpte det att koppla ut och in strömadaptern, sen funkade den bra igen. Prova?:)

Medlem

73mpl4R - tack för tipset. Jag har utan framgång testat det. Med tanke på hur många som i en eller annan mening drabbats av samma problem snurrar det omkring en rad olika husmorsråd ute på nätet. Handdukstricket torde tillhöra de mer bisarra - det går kortfattat ut på att först linda in boxen i en handduk och sedan låta den stå påslagen i en halvtimme. Har inte huset brunnit ned skall Xboxen fungera igen - sägs det. Jag tar heller det säkra före det osäkra.


signatur

FZ | Load "Boulder Dash", 8, 1 : Run | Var är Brad S?

Redaktör

Det gick då med en jäkla fart!


signatur
1
Skriv svar