Jag är på din sida, nooob !!!

Medlem
Jag är på din sida, nooob !!!

Ja vad säger man heh : friendly fire

Medlem

Men orka snyfthistoria.

– Jag är lättad över att det har blivit offentligt efter så lång tid. Jag kan inte fatta hur piloterna så ledigt kan prata om vad de gör de sista minuterna av min mans liv, säger hon till The Sun.

De är anställda för att ha ihjäl personer, damen. Va fan tror du din man gjorde? Satt i pansarvagnen och bara "Det är ett onödigt ont. Må Gud förlåta mina synder när jag nu ska ta denne fine mans liv med en granat"

Inaktiv

the sun är aftonbladet fast brittiskt och femton ggr värre
dom är helt fanatiska..
det är ändå rätt sjukt att vissa soldater verkar se det som ett datorspel

Citat:

The paper infamously published the headline "GOTCHA" when, during the Falklands War, the Argentine cruiser General Belgrano was sunk (although that headline was dropped when the extent of Argentinian casualties became known). Support of British troops — referred to as "Our Boys" — in action is invariably unequivocal. Like all Murdoch-owned media, the paper has fully supported the ongoing war in Iraq and is Atlanticist. The Sun's ultra-patriotism has, however, outgrown the racism some claim it came close to embracing in the 1970s and 1980s — the nadir was its coverage of the Broadwater Farm riot of 1985. It has been as forceful on asylum-seekers as the Daily Express and the Daily Mail. On July 4, 2003 it printed a front page story under the headline "Swan Bake" claiming that asylum seekers were slaughtering and eating swans. It later emerged that the story had no factual basis but The Sun defiantly published a follow up story headlined "Now they're after our fish!". Following a Press Complaints Commission adjudication a "clarification" was eventually printed - on page 41 [6].

[http://en.wikipedia.org/wiki/The_Sun]


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

MFC
Medlem

Brukar inte sympatisera eller lida med amerikanska soldater men det där var faktiskt en ganska sorglig händelse..


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

*varning för ironi*

mmm, håller med MFC, himla synd att det var britiska soldater och inte människor uppväxta i irak med skägg, turban och AK47'or...

jubel och glädje när X antal människor dör...
sorg och utebliven krigsrättegång när X antal människor dör...


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem
Skrivet av MFC:

Brukar inte sympatisera eller lida med amerikanska soldater men det där var faktiskt en ganska sorglig händelse..

Sorgligt för dom amerikanska soldaterna?


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av Karmalicious:

Men orka snyfthistoria.

? Jag är lättad över att det har blivit offentligt efter så lång tid. Jag kan inte fatta hur piloterna så ledigt kan prata om vad de gör de sista minuterna av min mans liv, säger hon till The Sun.

De är anställda för att ha ihjäl personer, damen. Va fan tror du din man gjorde? Satt i pansarvagnen och bara "Det är ett onödigt ont. Må Gud förlåta mina synder när jag nu ska ta denne fine mans liv med en granat"

Du skulle nog sagt likadant om det var nån i din familj. Hon är väl uppenbarligen ganska upprörd pga att hennes man dog för att några amerikanska soldater klantade till det big time.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av Rissan:
Skrivet av Karmalicious:

Men orka snyfthistoria.

? Jag är lättad över att det har blivit offentligt efter så lång tid. Jag kan inte fatta hur piloterna så ledigt kan prata om vad de gör de sista minuterna av min mans liv, säger hon till The Sun.

De är anställda för att ha ihjäl personer, damen. Va fan tror du din man gjorde? Satt i pansarvagnen och bara "Det är ett onödigt ont. Må Gud förlåta mina synder när jag nu ska ta denne fine mans liv med en granat"

Du skulle nog sagt likadant om det var nån i din familj. Hon är väl uppenbarligen ganska upprörd pga att hennes man dog för att några amerikanska soldater klantade till det big time.

Kanske skulle tidningen ha samma tankegångar och inte utnyttja henne?

Medlem

Jag tror inte att dom tvingade henne att uttala sig.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Inaktiv

"Soldater skrattade när dom skjöt på sina egna"

ååååååååååååh jag spyr på dom rubrikerna, hatar aftonbladet.

Medlem

Mjoo...en av dom skrattade till, fast lite överdrivet att skriva att dom skrattade åt dom i rubriken möjligtvis.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av Rissan:

Jag tror inte att dom tvingade henne att uttala sig.

Tror inte att hon kontaktade dem och bad att få säga något om saken heller. Och isf. så skulle de bara konstaterat att det inte fanns något värde i att låta henne göra det. Inte såvida de tänkte ta upp att han brummade runt i pansarvagn och huruvida han kanske sprängt någon i luften o s v. Men det är ju inte så troligt.
De försöker bara göra ett snyfhistoria av något som inte är det. De är där för att döda folk. De dödade "fel" personer den här gången. En annan gång hade de fått medalj för samma åtgärd.

Skribent

Välkommen till 90-talet Aftonbladet...

25 % av alla amerikanska förluster under Gulfkriget var på grund av friendly fire.

Medlem

att flyga stridsflyg idag ÄR som dataspel

jag hörde då varken skratt eller skämt, bara 2 piloter som försökte få nån koll på en oerhört grötig situation.

flera gånger frågade de ju flygledningen om det fanns allierade där då de tyckte de såg oranga paneler, och flygledningen svarar "nej, inga vänner i närheten"

ungefär som när smarta bomber, som träffar inom 1meters håll, spränger en kyrka där ett bröllop pågår.
Det är inte bomberna det är fel på, det är ledningen som skickar dem dit.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Jag har svårt att se hur det var piloternas fel. Som Soulless sa så fick dom informationen att inga allierade skulle vara där.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Smarta bomber används verkligen inte lika ofta som medierna säger, även fast det är kanske lite OffT.
Sen så är det sant som soulless säger.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

MFC
Medlem
Skrivet av Rissan:
Skrivet av MFC:

Brukar inte sympatisera eller lida med amerikanska soldater men det där var faktiskt en ganska sorglig händelse..

Sorgligt för dom amerikanska soldaterna?

sluta tjafsa.. spelar ingen roll vem som är vem.. tycker det är sorgligt när sånt tragiskt filmas oavsett..

fler som whinar över att jag tycker synd om britter och amerikanare.. skiter i vilka dom är .. sorgligt oavsett FFS


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Inaktiv

greger: näe, de s.k. "smarta" bomberna används kanske inte särskilt ofta, man satsar mer på de "mindre intelligenshandikappade" bomberna, för att inte prata om de "fullständigt idiotiska" bomberna
alla är dock garanterade att mörda småbarn så det spelar inte så stor roll


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem
Skrivet av MFC:
Skrivet av Rissan:
Skrivet av MFC:

Brukar inte sympatisera eller lida med amerikanska soldater men det där var faktiskt en ganska sorglig händelse..

Sorgligt för dom amerikanska soldaterna?

sluta tjafsa.. spelar ingen roll vem som är vem.. tycker det är sorgligt när sånt tragiskt filmas oavsett..

fler som whinar över att jag tycker synd om britter och amerikanare.. skiter i vilka dom är .. sorgligt oavsett FFS

Jag "tjafsar" inte jag bara menade att i det här fallet var det väl mer synd om dom brittiska soldaterna.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

http://www.timesonline.co.uk/tol/news/world/iraq/article13391...

The Times är en lite seriösare tidning än The Sun.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av Soulless:

att flyga stridsflyg idag ÄR som dataspel

jag hörde då varken skratt eller skämt, bara 2 piloter som försökte få nån koll på en oerhört grötig situation.

flera gånger frågade de ju flygledningen om det fanns allierade där då de tyckte de såg oranga paneler, och flygledningen svarar "nej, inga vänner i närheten"

ungefär som när smarta bomber, som träffar inom 1meters håll, spränger en kyrka där ett bröllop pågår.
Det är inte bomberna det är fel på, det är ledningen som skickar dem dit.

ja men dem bröt ju några regler, tillexempel att dem anföll pansarvagnen utan att bekräfta det till ledningen innan vilket va dumt, verkade som povpov36 ville bara döda nån innan han måste åntervända hemmåt

1341.50 POPOV36:

Citat:

OK. I want to get that first one before he gets into town then.

Medlem
Skrivet av ghoül:
Skrivet av Soulless:

att flyga stridsflyg idag ÄR som dataspel

jag hörde då varken skratt eller skämt, bara 2 piloter som försökte få nån koll på en oerhört grötig situation.

flera gånger frågade de ju flygledningen om det fanns allierade där då de tyckte de såg oranga paneler, och flygledningen svarar "nej, inga vänner i närheten"

ungefär som när smarta bomber, som träffar inom 1meters håll, spränger en kyrka där ett bröllop pågår.
Det är inte bomberna det är fel på, det är ledningen som skickar dem dit.

ja men dem bröt ju några regler, tillexempel att dem anföll pansarvagnen utan att bekräfta det till ledningen innan vilket va dumt, verkade som povpov36 ville bara döda nån innan han måste åntervända hemmåt

1341.50 POPOV36:

Citat:

OK. I want to get that first one before he gets into town then.

Jag håller med om att det bitvis lät som om dom var rädd att måsta återvända utan att ha bombat någon, men det du citerar ovan betyder ju inget...

Att han hellre bombar fienden före fienden kommit in i staden bland alla hus är väl rätt självklart tycker jag.

Men självklart, har fel begåtts måste de ställas till svars för det. Exakt vad som krävs för att en pilot ska få anfalla markmål vet jag inte, men har detta inte uppfyllts så ska de helt klart hållas ansvariga för detta.

Men å andra sidan är de där för att slå ut fiendemål, och ser en massa stridsfordon på marken, och ledningen säger gång på gång att det inte finns några allierade i närheten, och beroende på uppdragets karaktär kan det mycket väl vara fritt för piloterna att öppna eld.

Sen verkar det ju även som om piloterna befann sig i fel område. Om nu detta var felaktiga order, eller om piloterna helt enkelt befann sig utanför sina steerpoints är ju en rätt viktig fråga när det gäller vem som ska hållas ansvarig.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

1
Skriv svar