Är du less på krogen? Lär dig dansa i stället!

Medlem
Är du less på krogen? Lär dig dansa i stället!

För drygt 1 1/2 år sen gav jag vika för min fars ständiga tjat om att lära mig dansa bugg
" du kommer få så roligt"
"Kom igen nu, på krogen är alla bara stupfulla"
osv osv..

Jag svarade typ, "Dans är så jävla töntigt, och jag HATAR dansbandsmusik"

Hur som helst så var jag arbestlös och allmänt utråkad och rätt less på det vanliga krogkvällarna.

Så jag fick med mig en polare som var i samma sitts som jag. Vi skulle gå en nybörjarkurs i bugg och första kvällen var rätt ångestfylld kan jag säga. Dels för att det var "skämmigt" och att för att man var så jävla stel och kass på att hålla takten. Uttrycket "jag dansar aldrig nykter" fick liksom en ny innebörd. Men det var ju lika för alla så efter ett tag så var det inte så jobbigt.

Självklart hade jag förväntat mig musik i klass med Lasse Stefans, Vikingarna och annan skit som gamla damer älskar att dansa till.

Men så var det inte. Vi fick dansa till modern musik (typ det som spelas på radio) och givetvist dansmusik av den modernare sorten.

Åldern i gruppen var blandad, den varrierade mellan 17-50 år. (jag var då 23, idag 24) Efter några gånger så blev vi polare med en del i gruppen(typ dom som var jämngamla) och det var kul att lära sig något nytt.

Efter att ha gått grundkursen så kunde man typ 3-4a "turer" som det kallas, och det är killens jobb att få flyt i dansen och variera sig i det man gör. Inte helt lätt när man är Noob. Tjejerna har det lite lättare och kan dansa med en väldigt erfaren kille och mest bara följa med, att som nybörjar kille bjuda upp någon som dansat sedan de var 10 är inte så lätt, men alla är nybörjare någon gång.

När kursen(7 söndags kvällar eller nått sånt) var slut så skulle jag nu med några ur gruppen gå på riktig dans, vilket jag aldrig gjort, iaf inte dansat. Men jag kom ju på att man dansar två danser när man är ute på dans. Bugg och foxtrot, så jag fick lära mig stegen av farsan och sen öva med morsan när jag var hemma över helgen

Men alla dansar foxtrot olika, det är en rätt fri dans faktist. Okey åter till "den första dansen"

I bilen på vägen dit började jag bli nervös som fan, avsaknaden av alkohol i blodet gjorde att inte bättre

Grejen är den att ingen dricker alkohol när man är ute och dansar, så om du skulle dricka något så känner folk lukten direkt och det anses lite fult och skabbigt att dricka när man är på dans.

När vi kom fram hängde vi av oss kläderna i garderoben och smög försiktigt in längs väggen utmed dansgolvet. Jag var nu väldigt nervös, typ som när man skall redovisa något svårt som man inte riktigt läst in sig på inför en grupp människor.

Jag hade och min polare hade ingen koll på hur man skulle bete sig, Men vi märkte att folk stod som i gruperingar, typ kvinnorna i ett hörn och männen i ett annat. Vi stod lite mitt i mellan och väntade på att det skulle börja. Orketstern som spelade hette Zlips har jag för mig (jag tycker fortfarande namnen är töntiga bara så ni vet, och det släpper nog aldrig. Det är lite som namnen på travhästar, jävligt töntiga ), hon som skulle sjunga annonserade först oss välkomna och påpekade att första dansen var damernas. En skylt med texten "damernas" tändes vid scenen och det betyder att det är damerna som skall bjuda upp. (I norrland så är det typ regel på att ALDRIG nobba någon som bjuder upp, även om den personen nu inte är snygg eller whatever. Det är ok om personen i fråga är full eller har betet sig svinaktigt tidigare, söderut så är det visst vanligare med att man nobbar)

De började spela någon halvsnabb låt som det passade att dansa bugg till. Fort som attan så myllrade "damerna´" mot oss och det bjöds upp till höger och vänster. Jag blev uppbjuden av en snygg tjej, min första tanke var. Shiiiit vilken najs brud, men jag han liksom inte tänka så mycket mer på det när jag nu skulle dansa. Noob som jag var så gick det väl hyffsat, och hon tyckte jag var duktig på bugg efter att bara ha gått en kurs (high five som borat skulle ha sagt), sjävlfötroendet klättrade upp några pinnar

Efter en snabb låt så kom det nu en långsam och det var foxtrot som gällde. Ni som inte vet vad det är så är det som "tryckare" fast man rör sig i en cirkel runt dansgolvet. Alltså lite mer avancerat än högstadie varrianten där man bara står och trampar på samma ställe. Min första foxtrott gick inte så väldigt smidigt kan jag säga, jag snavade och klev fel rätt många gånger. Och att stå tätt tryck mot en snygg tjej som man inte känner, NYKTER dessutom är rätt läskigt och samtidigt väldigt härligt.

När man dansat två låtar så kommer en liten micro paus där man skall bjuda upp någon annan. Men innan det så tackar man för dansen och om båda känner för det så ger man varrandra en kram. Oftast så spelar bandet två långsamma, och sen två snabba låtar.

Men det var då det. Nu ett och ett halv år senare och några flera buggkurser och träningar i bagaget så går det väldigt bra. Foxtrotten också för den delen, komplimanger som " åååh vad bra du är på att dansa foxtot" värmer

Ojdå, nu har jag skrivit en halv uppsats här men jag kände bara att jag måste dela med mig lite.

Så GÅ EN KURS! säger jag bara. Ni vet inte vad ni missar. Att man kunde ha så kul utan en droppe alkohol hade jag ingen aning om. Ni kommer inte vilja gå på krogen efter en lyckad danskväll kan jag säga. Den parningsritual eller vad man skall kalla det som försegår på dansgolvet inne på en krog är så jäkla tråkigt i jämförelse.

Så nu så håller jag på att få mina barndomskamratare att lära sig dansa, inte det lättaste eftersom dom är precis som jag var tidigare.

Och när ni lärt er dansa så får ni inte missa Dansveckan på Lundagårds camping på Öland. Så jäkla kul! Och endast då så är det okey att ta sig några öl innan man går och dansar, för det gör alla där

Förresten så var det var dansmaraton i helgen, kika på klippet från tv 4 vettja.
**Funkar bäst i Exporer, går inte att justera volymen eller spola i FF
[http://tv4.se/visa/klipp/?klipp=98844]

***EDIT
Skall klarlägga att min polare var en kille och att man inte behöver ta med sig någon tjej när man skall gå en kurs. Man dansar i en cirkel och byter partner typ var annan minut.

/Den föredetta Dansbands hataren.

Medlem

I Stockholm får man ligga även om man inte kan foxtrot och bugg. Men det kan ju vara bra att lära sig om man ska ut i/på landet.

Jag kan bara två moves. Det ena har vi sett i stekarvideon och det andra är vilt juckande med höften. Det verkar fungera iaf.

Medlem

Var någonstans skrev jag att man gick på dans för att ligga med folk?

Våga prova något nytt är allt jag säger.

Medlem
Skrivet av KnäckeHäxan:

Var någonstans skrev jag att man gick på dans för att ligga med folk?

Våga prova något nytt är allt jag säger.

Enligt Pratchett (och mig själv) är det mesta folk gör ämnat för att få ligga.

Men det var mest menat som skoj.

Medlem

Hm... nja, får nog bli att hålla sig till breakdance. Och det om något funkar inget vidare på fyllan vill jag lova.

Inaktiv

i göteborg får man dansa även om man inte får ligga


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

min flickvän lyckades (utan något stort motstånd) få med mig på Lindy Hop - himla kul faktiskt!

gått fyra av tolv söndagar nu!

att kunna dansa is the shit faktiskt, och himla kul och folk i alla åldrar, främst 18-30 på denna kursen faktiskt (typ 20-25 personer)

*edit*
http://www.youtube.com/watch?v=cbIuhC6Jey8

p.s swing/jazz är fasen härlig musik (skrivet av en nisse som lyssnar på allt utan dansband och opera, dock främst hardcore punk och metal...)


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem
Skrivet av Karmalicious:
Skrivet av KnäckeHäxan:

Var någonstans skrev jag att man gick på dans för att ligga med folk?

Våga prova något nytt är allt jag säger.

Enligt Pratchett (och mig själv) är det mesta folk gör ämnat för att få ligga.

Men det var mest menat som skoj.

Ah okej, är lite seg nu på natten. Tänkte typ "vafan blir dissad efter att ha skrivit så mycket"

Jag får återkomma med rapport hur det blir med liggandet via dans, får väl se hur det går på fredag

***edit
Werzion ah kul att du fått upp ögonen för något nytt iaf. Jag har själv inte provat Lindy hop, testade Boogie woogie vilket är rätt likt Lindy hop men jag hade inte tid med det.

Men det är ju mest Bugg/foxtrot man kan "gå ut" och dansa. Det skulle bli för mycket skallskador och brutna ben med Lindy Hop

Medlem

Blir nog inget sådant dansande här. Håller mig till något technogolv med stampmusic (kan vara både alkoholritt och raggfritt om man känner för det)
Det var dock en fin liten historia du delade med dig

Medlem

Att dansa is the shit, jag är själv inte ens myndig så krogbesök är inget man brukar göra, men vi kan se det på ett annat sätt.
Det börjar med att man ska supa med sina kompisar, hos någon som har bortresta föräldrar eller något. Brudarna kommer och alla blir så jävla aspackade(iaf de flesta, jag har aldrig varit full, men påverkad, ja). Det hela avslutas med att man har sex med någon och man riktigt ångrar det nästa dag.
Nu, nu så dricker jag inte på fester, och jag har mest börjat gå på 16+ discon, eftersom där kan man dansa! Att dansa är ju fan något utav det bästa som finns, efter att ha blivit intresserad av dans så har jag också testat på bugg och det är faktist rätt roligt, så jag ska nog fortsätta med det:D.

Inaktiv

jag håller med dig om att man ska pröva nått nytt
själv går jag bara ut för att dansa, och dansar som en galning hela natten.
alkohol har jag sagt flera gånger att det är för dom socialt handikappade. trevligt att se fler som föredrar att dansa o ha kul (och röra på sig!!) än att sitta i ett hörn och supa sig ful o gå hem o sova. patetiska svin till människor..

edit:
och som ostmjuk, så är det självklart elektroniskt man dansar till!
tyvär inte det trådskaparen nämnde

Medlem

Kan tänka mig att en stor del av det manliga könet enbart lär sig dansa för att de tror att deras liggchanser skall öka.
Att man kan ha kul utan alkohol är ingen nyhet. Har själv alltid tyckt det varit patetiskt med människor som inte vågar prata med okänt folk i nyktert tillstånd, men det är ju min åsikt.

Jodå, jag har både varit på krogen, dansat och "legat". Jag föredrar det sistnämda.

EDIT: Nu framstår jag som någon radikal absolutist, så är inte fallet. Däremot så är det kul att variera, man vill ju inte avlida i ett deleriumtremens-anfall.

Medlem

Stora delar av det manliga könet lider av väldigt stor rädsla för att göra bort sig. Som om nån skulle bry sig om vad dom håller på med på ett dansgolv? Av någon anledning är det bland unga män mer socialt accepterat att helg efter helg bli aspackade, spy på kompisarna och slåss i krogkön än att ge sig ut att dansa (och vara nykter). Nån kanske kan förklara, för jag fattar inte vad poängen är..? Men det är kanske manligt.

Medlem

go morron folk! kom på en sak min pappa komiskt har sagt till mig när jag läste dom senaste inläggen här:

"Dansgolvet är till för dom som inte har råd att stå i baren..."
(Golv är för dom som inte har råd att köra MC)
(finns en tredje med, men den kommer jag inte på just nu)

KnäckeHäxan och alla andra:
http://www.youtube.com/watch?v=cbIuhC6Jey8 (återigen)
både vanlig musik och swing jazz (dock måste det vara runt 30-50 BPM, även testat att ta några danssteg till en låt på 69 hehe, panik är ett ganska bra ord för hur det var då...)


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

MFC
Medlem

höhö.. många säger att dom är usla på att dansa men få är det när det väl kommer till kritan.. jag är en av de få så.. nä jag tänker inte dansa för jag har redan provat och är dessutom inte singel så det är kört hur jag än tänker på det


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Kunnst dansa sen jag var 5 ungefär, morsan lärde mig redan då. Har impat på många tjejer


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

kan dansa bugg om jag vill men det är inget kul ska man nu göra nått kul så är det salsa eller marengue men inte är jag bra på det men det är kul.

Har något som kallas klumpfötter oavsett hur mycket instruktioner jag får så kommer jag inte bli bättre än max medelmåttig på dans.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Jag har kikat på filmen du länkat till Werzion, jäkligt duktiga måste jag säga. Men jag hade fått för mig att man var lite mer acrobatisk i Lindy Hop, fast jag blandar nog ihop det med något annat. Det liknar faktist bugg lite grann. Den moderna buggen är ju rätt fri av sig och man kan liksom göra lite som man vill (iaf som kille)

M0rfar och F3D jag håller med

Tänk om folk kunde fatta att man kan umgås och ha kul även utan alkohol. Det börjar ofast i högstadiet med fylla på stan som ibland slutar i fyllecell. Jag lovar att om Det var obligatorisk dansutblidning 1 eller 2 gånger i veckan från sjuan så skulle fan inte polisen ha något att göra på fredag kvällarna

Förresten F3D jag dansade i lördags med en tjej som innan hon börjat med bugg var "The tecno queen" som hon beskrev det
Nu var hon helt fast i vanlig dans. Du borde ge det en chans tycker jag.

Och jag är heller inte nykterist om ni trodde det. Men mina krogbesök har minskat markant iaf. Bra för plånboken och bra för hälsan.

Inaktiv

shit vad mkt garderobsdansare!


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

QRT
Medlem

Räknas headbanga till ett dödsmetalband?

Medlem

Det är väl helst inte såhär det ska gå till:
http://www.youtube.com/watch?v=7nILEgQ1Yxo

Medlem
Skrivet av m0rfar:

Det är väl helst inte såhär det ska gå till:
http://www.youtube.com/watch?v=7nILEgQ1Yxo

Det är tyvärr ungefär sådär det ser ut när jag är igång.

Headbanga måste ju anses vara att dansa. Med tanke på de hårmanar som slängs runt så måste de ju interagera med andra manar så det är nästan att kalla det line dancing tror jag.

Inaktiv

Men vad ni var negativa till alkohol här, det är ju inte enbart pga. den sociala biten man dricker utan
för att det är otroligt skönt att få sig ett rus och man behöver nödvändigtvis inte dricka 80% Strohrom
med kompassen pekandes på fyllestadiet; utan det ska vara gott!

Men dans, kul att folk skaffar fritidsaktiviteter så dom inte tynar bort men det är inget för mig.


signatur

son of a gun

Medlem
Skrivet av m0rfar:

Stora delar av det manliga könet lider av väldigt stor rädsla för att göra bort sig. Som om nån skulle bry sig om vad dom håller på med på ett dansgolv? Av någon anledning är det bland unga män mer socialt accepterat att helg efter helg bli aspackade, spy på kompisarna och slåss i krogkön än att ge sig ut att dansa (och vara nykter). Nån kanske kan förklara, för jag fattar inte vad poängen är..? Men det är kanske manligt.

poängen är att det är roligare att bli aspackad spy på kompisarna och slåss i krogkön plus att det är manligare också(ironi), sen som personen här ovan sa, så gillar många rusen man får utav alkoholen, OCH så är det faktist skönt att ibland bara ''facka ur'' en helg som vi brukar säga där jag kommer ifrån,8)

men det gäller att variera det hela, ena helgen dra ut och dansa helt nykter, och nästa helg dra på krogen och spy på sina kompisar, och när det gäller dansandet så föredrar jag hellre att se på än att dansa själv, och då föredrar jag helst kvinnor som dansar:up:

Medlem
Skrivet av ghoül:

när det gäller dansandet så föredrar jag hellre att se på än att dansa själv, och då föredrar jag helst kvinnor som dansar:up:

hehe, varför är det så? (förutom faktorn att du och jag är killar och hetro(?) och därmed hellre kollar in tjejerna)

kvittar hur tjejer än rör på sig så kan dom vara sensuella, porriga, sexiga osv. dom dansar då liksom - medan oss killar... vi kan fan inte dansa, knappt röra på oss

(är uteställen/disco/onykter dans jag snackar om, inte bugg/lindy hop/salsa osv.)


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem
Skrivet av Werzion:

kvittar hur tjejer än rör på sig så kan dom vara sensuella, porriga, sexiga osv. dom dansar då liksom - medan oss killar... vi kan fan inte dansa, knappt röra på oss

och när killarna äntligen rör på sig på dansgolvet så ser dem/vi bara ut som en flock primitiva apmänniskor som hoppar runt och flämtar framför kvinnorna haha,
finns väl några enstaka pojkar som har lite dancing skills, men dem har väl en smula mer kvinno liknande DNA än vi andra män(apor)! :O:O

Inaktiv

Jag kör stekaren med en fin flaska vodka i andra näven. Det drar till sig brudarna som inget annat.

Skål!

Medlem
Skrivet av teX:

Jag kör stekaren med en fin flaska vodka i andra näven. Det drar till sig brudarna som inget annat.

Skål!

Stekare FTW!

Medlem

Är förmodligen precis som du var innan, fast värre, är nämligen barndoms skadad gällande dans.

Om nån nu skulle palla sig till Öland för dansvecka (haha) så hälsa på!

Medlem

Hehe. Får mig att tänka på ett klipp med min husgud, ståuppkomikern Bill Hicks, från hans förmodligen sista framträdande: Bill Hicks on dance clubs

Men allvarligt - helskönt inlägg, jag blir faktiskt lite sugen.

123
Skriv svar