Inte mord att hugga ihjäl nån med kniv?

Medlem
Inte mord att hugga ihjäl nån med kniv?

http://www.aftonbladet.se/vss/stockholm/story/0,2789,989243,0...

Såå att hugga en kniv i buken på någon så att denne dör är inte mord? Vart ligger försvaret?
"Ööööh jag hade typ....inte tänkt skada honom ööööh....så mycket lixom, bara litegranna"

Jävla pubertetsoffer som springer runt med knivar överallt, vad har dom för jävla problem?

Nu är en 47årig man död för att ett gäng snorungar måste visa sig coola för att de fått några fjun mellan benen och en tysk musch under näsan...

En människas liv är alltså inte värt mer än 6månaders ungdomsvård?

Om 6 månader kommer den här snorvalpen ut från ungdomsvården igen, tror dom serilst att han kommer ändra hela sin attityd och inställning till livet/samhället? Efter 6 månader???

Bra samhälle...

Ska dock tillägga att det skrevs tidigare att den 47 åriga mannen sexuellt ofredat en ung flicka och att det är skälet till dödsmisshandeln, och beroende på hur denna incident utspelats så kan detta självklart tillämpas som förmildrande omständigheter.

Men det som retade upp mig var bara att han döms för dråp efter att ha huggit en kniv i offret, det är väl i högsta grad mord?

edit:
förlåt för länkning till aftonbladet, vet att det inte gillas, men jag kände mig tvungen


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Vare sig han ofredade en yngre kvinna eller ej (verkar bara vara ett rykte) så ursäktar inte det mord eller misshandel. Eller våld av något slag.

Förövrigt så är det inte direkt nått nytt att svenska domstolen i dom flesta fallen ger för låga straff.

Edit: Be inte om ursäkt för att du länkade till aftonbladet.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

nej ingen ursäkt kanske men då fanns det iaf ett skäl till varför de gav sig på honom...finns inget värre än när det sker helt oprovocerat.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Sant.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Inaktiv

Ja det var ju inte oprovocerat... men kommer ihåg att ungen ångrade sig, han sa "hugg av mina händer så jag kan slippa detta",
"det var meningen att hugga honom i benet"

- men så blev det ju inte. En förklaring men ingen ursäkt.

Tråkigt att livet gick så jävla åt helvete när han är så ung, inte ens börjat liksom.

Men så ska ju straffet vara frihetsberövandet, inte nån sorts hämd i ett fängelse där han ska svälta och få stryk som så många vill ha det i detta land... men sånt passar diktaturer, inte Sverige. Ett bra samhälle är precis vad det är.


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem

bra om det är sant som du skriver att ungen faktiskt ångrar sig och lider av det hela, men ett samhälle där en människas liv inte är mer värt än 6 månaders vård är inte ett bra samhälle...

Hade det åtminståne vart "vård till personen anses säker att släppa ut" så hade det vart bättre, men 6 månader?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Inaktiv

Har du nån erfarenhet av "vården"? Vem kan säga om 6 månader = ett halvår, är för lite eller för mycket? Alltid lätt att skrika efter mer...


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Inaktiv
Skrivet av reset2:

Tråkigt att livet gick så jävla åt helvete när han är så ung, inte ens börjat liksom.

Vad som är riktigt tragiskt är att offret inte längre lever. Att någon fick betala med sitt liv.

Medlem

Ungdomsvården i Sverige är ett skämt, 95% återfaller till brott.


signatur
Medlem

Medborgare skall oavsett bakgrund inte bedriva personliga vendettor. Vi har en regering som tillämpar lagar, som verkställs av domstolar.

Inaktiv

cammo: 95% av sveriges befolkning bryter mot någon lag på ett eller annat sätt nån gång i sitt liv. Att säga att 95% återfaller i brott säger ju ingenting om brottens omfattning över huvud taget.
Hmm... Vet att mitt påstående inte är helt korrekt och har ingen källa mer än att varenda person jag nånsin frågat över 15 år erkänner att han eller hon nån gång brutit mot lagen, men jag vill ändå avkräva dig en källa på ditt påstående tack.

Det kan inte heller påstås att fängelse över huvud taget är en särskilt bra metod att använda. Finns studier som visar sambandet mellan längre fängelsestraff och grövre brott när den fängslade väl kommer ut. har dock sålt boken men om jag inte minns rätt var det Crime Prevention av Lab eller Criminology Theory av Williams och McShane, minns ej.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

hehe, fittja


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Men det som retade upp mig var bara att han döms för dråp efter att ha huggit en kniv i offret, det är väl i högsta grad mord?

dråp är mord, men med en eller annan förmildrande omständighet. det känns högst troligt att domen är korrekt, det man däremot kan ifrågasätta är den generellt sett låga straffskalan vi har i sverige. där håller jag med om att det är tveksamt om man ska släppa ut människan efter ett halvår, men jag är iofs inte expert på kriminalvård (och ingen annan här inne heller gissar jag).


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Dråp är instinktiva, spontana handlingar, mord är väl planerade handlingar?

Medlem
Skrivet av Chief Red Cloud:

Dråp är instinktiva, spontana handlingar, mord är väl planerade handlingar?

Om man planerar att mörda någon instinktivt och spontant då? Mord eller dråp?

Jag tror jobbigare straff är på sin plats. Arbetsläger?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av Chief Red Cloud:

Dråp är instinktiva, spontana handlingar, mord är väl planerade handlingar?

njäe, det där är något som antagligen kommer från amerikanska filmer. dråp är mord, men med förmildrande omständigheter. däremot stämmer det att en sådan förmildrande omständighet skulle kunna vara att det inte var planerat, men det är inte en förutsättning för att det ska vara dråp.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av Chief Red Cloud:

Dråp är instinktiva, spontana handlingar, mord är väl planerade handlingar?

Rätta mig om jag har fel nu men:

Mördar du någon är det Mord
Har du planerat det i förväg, är det överlagt mord.

Och såvitt jag vet är dråp när man har ihjäl någon oavsiktligt pga oaktsamhet. Det är där jag tycker det blir helt fel i vissa fall.

T.ex. om det nu var så att han tänkte hugga honom i benet, men missar och träffar honom i magen. Enligt mig ska det va mord, inte dråp, för man ska faan inte hugga knivar i folk, inte ens i någons ben.

Precis som jag tycker att det ska klassa som mord om du kör ihjäl någon på fyllan.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Inaktiv

det är väl en jävla skillnad på dråp och mord?
vållande till annans död är oaktsamhet, dråp är väl när du slår till nån på käften så hårt att näsbenet går in i hjärnan och dräper personen, typ... är glad att det finns, och att man inte skulle anklagas för mord om det hände

för övrigt är straff inte till för att väga upp nån "balans", så du kan ju släppa det där med att "är en människas liv värt 6 månader ungdomsvård?!"


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv
Skrivet av Soulless:

T.ex. om det nu var så att han tänkte hugga honom i benet, men missar och träffar honom i magen. Enligt mig ska det va mord, inte dråp, för man ska faan inte hugga knivar i folk, inte ens i någons ben.

Instämmer. Lås in han 6 månader till för brott mot vapenlagen.

Inaktiv
Skrivet av prikk:

för övrigt är straff inte till för att väga upp nån "balans", så du kan ju släppa det där med att "är en människas liv värt 6 månader ungdomsvård?!"

Ett straff ska heller inte signalera att du kan mörda en människa och bara få 6 månader ungdomsvård.

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

dråp är mord, men med en eller annan förmildrande omständighet. det känns högst troligt att domen är korrekt, det man däremot kan ifrågasätta är den generellt sett låga straffskalan vi har i sverige. där håller jag med om att det är tveksamt om man ska släppa ut människan efter ett halvår, men jag är iofs inte expert på kriminalvård (och ingen annan här inne heller gissar jag).

Ofta får man väl intrycket av att inte så många på kriminalvården heller är experter på kriminalvård. Jag gissar att åklagaren kommer att överklaga pga det ytterst fjantiga straffet. Iofs tycker jag att samhällstjänst borde införas i betydligt högre grad (det handlar väl om att få personer att fatta att andra människor också är människor och det tror jag inte man lyckas så bra med på vårdanstalter).

Om dom sen är ca 15 pers som det stod i första artiklarna om mordet så har jag lite svårt att se att personen i fråga skulle använda kniven "i självförsvar". Men det finns gott om idioter med för små penisar.

Medlem

Ok, klistrar in det relevanta lagrummet så vi slipper dessa ständiga diskussioner om sånt som är rena fakta...

Brottsbalken 3 kap.

1 §
Den som berövar annan livet, dömes för mord till fängelse i tio år eller på livstid.

2 §
Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till de omständigheter som föranlett gärningen eller eljest att anse som mindre grovt, dömes för dråp till fängelse, lägst sex och högst tio år.

7 §
Den som av oaktsamhet orsakar annans död, döms för vållande till annans död till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter.
Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst sex år. Vid bedömande av om brottet är grovt skall särskilt beaktas
1. om gärningen har innefattat ett medvetet risktagande av allvarligt slag, eller
2. om gärningsmannen, när det krävts särskild uppmärksamhet eller skicklighet, har varit påverkad av alkohol eller något annat medel eller annars gjort sig skyldig till en försummelse av allvarligt slag.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv
Skrivet av teX:
Skrivet av prikk:

för övrigt är straff inte till för att väga upp nån "balans", så du kan ju släppa det där med att "är en människas liv värt 6 månader ungdomsvård?!"

Ett straff ska heller inte signalera att du kan mörda en människa och bara få 6 månader ungdomsvård.

vad ska killen få då? fängelse?
hjärndött, vad är han, 16 år gammal?


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

inte fängelse för en 16 åring...

men jag tycker det är konstigt att om en person döms till vård, att denna vård ska tidsbestämmas. Varför inte säga "vård tills vi anser dig säker för samhället". Och sen "vårda" denna person fram tills dess att "experterna" tycker det är säkert att släppa ut honom/henne i samhället igen.

Är ju som att tidsbestämma vård av cancer. "Hej, ser att du har lungcancer, du får vård i 6månader och är du inte frisk då så skiter vi i det"


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Inaktiv

det gör det ju bara extra tydligt att det handlar om hämnd och straff, och inte vård.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

soulless du blandar ihop begrepp lite
döms nån till rättspsykiatrisk vård så är det väl inte tidsbestämt?


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem
Skrivet av prikk:

soulless du blandar ihop begrepp lite
döms nån till rättspsykiatrisk vård så är det väl inte tidsbestämt?

nej det tror jag inte, men i fallet ovan dömdes han till 6mån sluten ungdomsvård. Varför inte bara dömma till sluten ungdomsvård, och sen se hur lång tid det tar?

För även sluten ungdomsvård är väl tänkt ska "bota" något som inte står rätt till hos den dömde?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

det gör det ju bara extra tydligt att det handlar om hämnd och straff, och inte vård.

VAD gör vad extra tydligt?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Inaktiv

att det finns en på förhand satt tidsgräns gör det ju ganska tydligt att fängelse varken handlar om vård eller samhällsskydd, utan rent hämndbegär. att påstå annat är hyckleri.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Vad skulle bli bättre om ungen fick sitta i finkan tills han blir 26?
Hur skulle han bli en bättre samhällsmedlem efter 10 år, utan utbildning el yrkeserfarenhet?


signatur

yolo

123
Skriv svar