APB Fritt Fram?

Medlem
APB Fritt Fram?

För det första vill jag säga, jag vet att över 10 trådar gjorts om ämnet förut, men nu är det på G igen

http://www2.piratpartiet.se/nyheter/pressmeddelande_regeringe...

Citat:

På måndagen avslöjade P3 Nyheter att justitiedepartementet vill låta Antipiratbyrån ta över polisens uppgift att utreda upphovsrättsbrott genom fildelning. Tvärtemot vallöftet om att "inte jaga en hel ungdomsgeneration", så öppnas alltså nu för att ge musik- och filmbolagens egen privatpolis rätt att jaga så mycket de vill, utan besvärande begränsningar som rättssäkerhet eller personlig integritet.

Känns riktigt trevligt det här, politiker och deras löften.

Vad är er åsikt om saken ?


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

om det inte bara är förvrängd aftonbladet-journalistik utan faktiskt sant så är det ju helt sjukt. jag tycker att det är tillräckligt illa att vi i givit dömande makt åt privata bolag i form av pissfittor... ehum... ursäkta lapplisor.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Som Hwergelmer säger. Men jag är ganska skeptisk till rapporteringen till att börja med. PP hemsida är nog inte särskilt tillförlitlig när det gäller exakt vad som sades, eller innebörden.

Vidare är det ju fortfarande så att det inte kommer att handla om fängelse på 2+ år och därför borde de väl fortfarande inte kunna hämta ut IP-adresser?

MFC
Medlem

OMFG!.. jag säger bara.. OMFG!

Detta är så otroligt farligt på lång sikt..


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Inaktiv

jebuz.... låta en civil organisation utföra polisens ärenden sådär utan vidare... detta får faan inte ske


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem
Medlem

Kan vi inte lägga över insattsstyrkan på några outbildade polacker istället? Det skulle ju bli mycket billigare iaf!

Medlem
Skrivet av Fik0n:

Kan vi inte lägga över insattsstyrkan på några outbildade polacker istället? Det skulle ju bli mycket billigare iaf!


signatur

Insert funny qoute here

Inaktiv

Jättebra eftersom våra poliser inte har tid eller resurser. I framtiden kanske vi kan få en privat organisation, med eventuellt vinstintresse, för varje brottskategori.

Jag ska starta en som bötfäller folk för nerskräpning. Staten kan få 10% av intäckterna.

Medlem

Alltid undrat, hur kan APB se om nån fildelar olagligt, hur går dom tillväga?


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av Rissan:

Alltid undrat, hur kan APB se om nån fildelar olagligt, hur går dom tillväga?

De wärschar ner det och ser om det funkar, prövar det några timmar, sen loggar de IPn o haffar dig.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Skulle ej förvåna mig att de andvänder det de wärschar ner, mer än bara testa och se om det funkar.


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Medlem

Men hur ser dom att folk laddar ner saker och vad dom laddar ner?


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Inaktiv

ptjadu, det beror ju på systemet
på dc så kollar dom vilka som delar ut
med bittorrent så får man ju en hel lång lista med ip-nummer som delar ut och tankar samtidigt så fort man tankar en torrent


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem
Skrivet av KlosterKatten:
Skrivet av Rissan:

Alltid undrat, hur kan APB se om nån fildelar olagligt, hur går dom tillväga?

De wärschar ner det och ser om det funkar, prövar det några timmar, sen loggar de IPn o haffar dig.

Så... vem anmäler APB?


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

MFC
Medlem

signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Så dom laddar alltså ner olagligt material så att dom ska kunna se vilka andra som laddar ner?


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Inaktiv
Skrivet av Rissan:

Så dom laddar alltså ner olagligt material så att dom ska kunna se vilka andra som laddar ner?

Japp, enklaste sättet. Har diskuterats tidigare ifall detta kan ses som brottsprovokation och hur pass pålitliga deras bevis är; log från isp och skärmdumpar från deras klient-applikation. Båda väldigt enkla att fabricera själv.

MFC
Medlem
Skrivet av teX:
Skrivet av Rissan:

Så dom laddar alltså ner olagligt material så att dom ska kunna se vilka andra som laddar ner?

Japp, enklaste sättet. Har diskuterats tidigare ifall detta kan ses som brottsprovokation och hur pass pålitliga deras bevis är; log från isp och skärmdumpar från deras klient-applikation. Båda väldigt enkla att fabricera själv.

Skärmskott (screenshot) borde vara förbjudet att använda som bevismaterial. Sådant kan ju (som du skriver) reproduceras utan vidare kompetens, snarare några enklare logiska förutsättningar bara så kan man fixa det. Helt otroligt egentligen.. men så vet man hur funtade alla politiker är numera.. "tänker med röven" är bara förnamnet på de flesta..


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Jäpp.. Nån form av bakvänd brottsprovokation?

En sak jag funderat över är om man är skyldig till brott även om man inte laddat upp en hel fil av nåt. T ex med bittorrent så kanske man bara tankar upp sådär 25% av nåt hela tiden och 25% av en mpg-fil eller liknande gör ju inte så många glada. Är man mindre skyldig eller oskyldig i så fall? Eller blir man skyldig till skadegörelse för att man har haft sönder filen?

Medlem

Låte ju som en jävligt logisk och etisk metod.

m0far: Man borde ju inte vara det isåfall. APB begår ju brott själva så fort dom börjar ladda ner om dom använder den metoden som prikk sa.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

eftersom apb är en förlängning av underhållningsindustrin förutsätter jag att de har tillstånd av sina "arbetsgivare" att ladda ner upphovsrättskyddat material...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Konstigt att porrindustrin skiter helt i om folk ladder ner deras filmer eller inte. Är det någon som borde vara sura är det dom för jag menar, vem betalar för porr idag?

Jag har aldrig köpte en porrtidning eller film i hela mitt liv, men ändå har jag sett en hel del av den varan. Hähä!

Medlem

Varför kan vi inte återupprätta/tillåta civila organisationer som Freikorps och SA när vi ändå är i farten?

Medlem

Vem kommer att övervaka överkarna? hmmm

Inaktiv

http://www.dnv.se/podcast/podcast_sangenomstorebror.mp3

Edit: Kanse fel tråd men lite på samma tema typ.


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem

Det dröjer nog inte länge innan vi har det som på detta hipphipp klippet med nuvarande regering.
http://www.youtube.com/watch?v=M0QqxDN0Ywg

Inaktiv

lassekongo83 - där satt den.

Nä nu ni, ska jag ska jag iväg till
"sigges puffror & pistoler" 15 års gräns, grabbar!
För minderåriga finns även soft airguns till special pris.

Cheers


signatur

Det var en gång, och den var grusad.

Medlem
Skrivet av lassekongo83:

Det dröjer nog inte länge innan vi har det som på detta hipphipp klippet med nuvarande regering.
http://www.youtube.com/watch?v=M0QqxDN0Ywg

Otroligt bra klipp.

12
Skriv svar