To kill the yellow man

Medlem
To kill the yellow man

Ser här på FZ att <b>Treyarch</b>, de skyldiga till alla mellanspelen i <i>Call of Duty</i>-serien, tänker göra att spel om Vietnamkriget, nu när alla är grundligt trötta på Andra världskriget. Och protesternas vågor går naturligtvis höga. Men minns någon <i>Vietcong</i>? Nej, inte terroristerna/frihestkämparna i svart pyjamas och fånig pyramidhatt, jag menar det första spelet, det som faktiskt var bra. Visst, svärandet var våldsamt överdrivet, men spelet hade sina ljusa stunder, som de extremt spännade stunderna när man smög sig fram genom tät djungel, spanade efter fällor och fiender som ibland inte syntes förrän man var precis inpå dem, och bara visste att <b>när som helst skulle helvetet braka lös</b> och män dö - och att man själv troligen skulle vara en av de som gjorde det.

Det första <i>Vietcong</i>-spelet ser för jävligt ut idag (och uppföljaren solkade ner seriens rykte genom att suga oerhörda mängder elefantballe), men om Treyarch kan skapa en uppdaterad version av det, med samma påfrestande, <b>krypande spänning</b>, varvad med <b>korta, explosiva eldstrider</b>, så är jag beredd att betala för det. Och det borde du också vara.

Men snälla, så lite VC-tunnlar som det bara går, va?

#blogg

Medlem
To kill the yellow man

Ahh, Vietcong ja, en riktig gammal goding. Den tryckande stämningen av tät djungel, fällor och hotet av Charlies bakom varje bambu var en riktig höjdare. Och som vanligt när spelet omnämns får jag lust att dra en av mina favortanekdoter om en lägenhet i Varberga, Vietcong på högsta volym och Jehovas Vittnen, men jag vill inte nöta ut den.

Treyarch lyckades ju inte helt fel med att skapa rätt stämning av tryckande djungler och livsfarliga asiater i World at War, men nog skulle de behöva ta ytterligare några steg på kvalitetsstegen. Med Modern Warfare 2 i åtanke behöver vi i alla fall inte oroa oss för att Call of Duty: Vietnam kommer att ducka för krigets kontroversiella sidor.

På tal om det vill jag dra mig till minnes att spelet blev sågat i SP för att recensenten ogillade USA, ungefär?


signatur

*** La Alma De La Selva! 28-29/4 -02 *** | Da Blogg

Medlem

Martin Johansson sågade i SP eftersom han ogillade spelets polistiska ståndpunkt - USA! USA! ungefär. Men det var ju lite av poängen för mig, att man fick uppleva det så ensidigt, och att de verkligen gjorde den upplevelsen helgjuten och jävligt otäck. Men jag tror att SP fick ett och annat upprört samtal efter den recensionen, jag var på PCG då, som du vet.

Jag tycker nog att djungeluppdragen i Medal of Honor vilketdetnuvar, eller Hidden and Dangerous 2, var bättre än CoD:s senaste... Men visst, Treyarch kan ett och annat, hoppas bara att de får till den där tryckta djungelstämningen där varje buske kan dölja VC... Eller varför inte en kampanj som vietnames, även om det är mycket svårare att göra rätt.

Medlem

Kommer ihåg att jag körde Vietcong i multiplayer en hel del, som hade just den där "fienden kan vara varsomhelst och jag ser inte ett skit"-känslan när man sakta men säkert rörde sig över spelets nivåer.

Medlem

Ja, det är det jag hoppas se i Treyarchs spel. Nästan ingen annan har lyckats med det i ett spel, även om Hidden & Dangerous 2:s Burma-bana var jävligt bra i det avseendet också.

Inaktiv

Anthill banan i H&D2 var riktigt bra, den hade lite samma tryckande känsla som i Vietcong.
Lirar fortfarande Vietcong faktiskt, grafiken må ha åldrats men gameplayet slår ändå de flesta av de nyare spelen.

PS. Tunnelbanorna är mina favoriter


signatur

Allah är stor men jag har större

Medlem

Det bästa med tunnelbanorna var ju att det var så skönt att komma ut igen :).

1
Skriv svar