Stulen logotype!

MFC
Medlem
Stulen logotype!

http://www.elektrostore.se har fortfarande inte bytt sin logga.. det är en total ripoff av debians logga (se http://www.debian.org )

Skam säger jag!

Har varit föremål för diskussion tidigare men jag trodde det var bytt, men icke!


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Electrostores har lite längre svans.:P


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

nä, den är ju bara roterad, kolla på början/slutet av den, dvs, andra änden.
jävligt dålig stil


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Det är definitivt den samma. Som IceMan säger så är den bara roterad, och kanske en aningen förvrängd. Men alla små detaljer, som prickarna till exempel sitter på precis samma ställen.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Det handlar om helt olika varor och därför handlar det inte om något intrång enligt VML.

Inte heller tror jag att man skulle kunna säga att Elektrostore skulle dra fördel av att använda en logga som en relativt liten del av Sveriges befolkning känner till.

Medlem

orka ^^


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

logan är väll copyright?

Medlem
Skrivet av Karmalicious:

Det handlar om helt olika varor och därför handlar det inte om något intrång enligt VML.

Inte heller tror jag att man skulle kunna säga att Elektrostore skulle dra fördel av att använda en logga som en relativt liten del av Sveriges befolkning känner till.

vad då?
kan jag ta loggan till tex Appel, å sen sälja blöjor?


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Det beror väl helt och hållet på om märket har copyright eller inte?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Nej, apple är med största sannolikhet ett märke som nästintill alla känner till. Välkända märken är alltid skyddade, oavsett vad du använder märket till. Det skulle alltså vara att dra fördel av deras märke.
Skulle det visa sig att en jävla massa människor faktiskt kopplade just den loggan till Debian och att den inte är så okänd som jag tror (jag tror inte att den är okänd i sig, bara att fåtalet människor faktiskt känner till den som Debian-loggan), så är det som i applefallet.

Copyright betyder upphovsrätt (och är bara ett engelskt ord. Vi har en svensk motsvarighet alltså), och jag utgår från att så inte är fallet. Annars verkar det ju märkligt. Kanske är det så att det anses sakna särskiljningsförmåga? Om någon kollar upp om Debians logga är skyddad så vore det intressant.

Edit: Ja, förutom att Apple garanterat är registrerat i hela världen, så skulle det egentligen kvitta om det inte var registrerat.

MFC
Medlem

Debian har försökt få företaget att inse logostölden men företaget skyller på ett företag (numera nedlagt som jag förstått det) som utvecklat sajten //ehm .. loggan// åt företaget.

Jag kan tänka mig ta Volvos logga, rotera det 35 grader motsols och använda det för att sälja matpotatis...


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av MFC:

Debian har försökt få företaget att inse logostölden men företaget skyller på ett företag (numera nedlagt som jag förstått det) som utvecklat sajten //ehm .. loggan// åt företaget.

Jag kan tänka mig ta Volvos logga, rotera det 35 grader motsols och använda det för att sälja matpotatis...

Då är det alltså inte registrerat och då är det heller inga problem att använda det till att sälja vitvaror (se ovan varför).

Nej, Volvo kan du inte ta. Dels för att det är registrerat och även om det inte var det skulle det inte gå (se ovan varför).

MFC
Medlem
Skrivet av Karmalicious:
Skrivet av MFC:

Debian har försökt få företaget att inse logostölden men företaget skyller på ett företag (numera nedlagt som jag förstått det) som utvecklat sajten //ehm .. loggan// åt företaget.

Jag kan tänka mig ta Volvos logga, rotera det 35 grader motsols och använda det för att sälja matpotatis...

Då är det alltså inte registrerat och då är det heller inga problem att använda det till att sälja vitvaror (se ovan varför).

Nej, Volvo kan du inte ta. Dels för att det är registrerat och även om det inte var det skulle det inte gå (se ovan varför).

hur svinigt är det inte på en skala att ta en ideell organisations logga och använda den för att sälja tvättmaskiner.. jag skiter i om Debian-loggan är reggad eller ej. jag vet att Debian vill att dom ändrar sin logga men det är tråkigt att miffon till webbdesigners inte har bättre fantasi än att dom stjäler andras loggor


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Inaktiv

haha
varför ilskan.. okej, dom är ideella, det gör det väl kanske värt att bry sig lite.. men vafan, varför bryr du dig så mkt om vem som äger ett par pixlar i en viss ordning ;P


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

MFC
Medlem
Skrivet av prikk:

haha
varför ilskan.. okej, dom är ideella, det gör det väl kanske värt att bry sig lite.. men vafan, varför bryr du dig så mkt om vem som äger ett par pixlar i en viss ordning ;P

jag bryr mig inte.. men blev förvånad över att ett sunkigt datorföretag fortfarande envisas med en stulen logga... uppmärksammades för 4-5 år sedan redan.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Inaktiv

mkay


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Googla på elektrostore debian så får du massa träffar där det här diskuteras.

Och på tal om stulen design.

http://www.tre.se/ http://www.apple.se/


signatur
Inaktiv

äh, överdriv inte


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Det samma gäller AMD och Försäkringskassan.

Fnixx :heart:


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Medlem
Skrivet av Budolicious:

Det samma gäller AMD och Försäkringskassan.

Fnixx :heart:

vem var först?! frågorna hopar sig inför nästa avsnitt av - judge judy!


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Även om debian loggan är GPL:ad är det dålig stil att inte göra en egen.

Medlem

Jao, finns fler [http://www.bytbil.com/] och [http://www.phpportalen.net/] .

Dålig stil, kanske. Ibland kanske två pers sitter på olika ställen och göra lika logos ovetande om varandras. Frågan är bara varför de inte byter när de får reda på att de har samma logo.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

/care


signatur

AYY LMAO

Inaktiv

eh...
hur får du bytbils och phpportalens logga att vara lika?
det är fan hal is vissa här är ute på
snart tar nån väl patent på cirklar..


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Hmm, patent på cirklar, ingen dum idé
Patentverket har godkänt konstigare grejer.


signatur

Neva knock on 'eavens door.
Ring da bell an scurry, ee 'ates dat.

Medlem

färgen på löbers lila tex... cp.


signatur

R.I.P The_maxx

MFC
Medlem
Skrivet av IronHide:

Hmm, patent på cirklar, ingen dum idé
Patentverket har godkänt konstigare grejer.

Fyrkanter?...


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Vafan är Debian?


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av prikk:

eh...
hur får du bytbils och phpportalens logga att vara lika?

Det är inte bara att det är en snedställd cirkel. Både texten, som är i en solid blå färg och "cirkeln" är snedställd åt samma håll i samma färg. Hade texten varit annorlunda, eller att cirkeln var i en annan färg och kanske lutat åt andra hållet hade jag gått med på att den inte är en imitation.

// edit

Skrivet av Döbringer:

Vafan är Debian?

Debian är en variant av operativsystemet Linux.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv

imo är cirklar konstigare än fyrkanter, eftersom uträkningen av dem kräver ett tal med oändligt många decimaler


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

12
Skriv svar