Hets mot Korta

Medlem
Hets mot Korta

Från http://www.flashback.se

Saxat ur Flashbacks nyhetsbrev FNA #208:

FLASHBACK POLISANMÄLT FÖR HETS MOT FOLKGRUPP - AV DVÄRGAR :::: 002

Föreningen för kortvuxna i Nässjö har polisanmält Flashback Forum
för hets mot folkgrupp. I en diskussion under avdelningen "humor"
har medlemmar länkat till bilder från föreningens möte, och till
det finns kommentarer om medlemmarna som av föreningen uppfattades
som kränkande.

Får man kalla småvuxna för dvärgar? Får man skämta om dem?
Uppenbarligen inte. Smålands-tidningen uppmärksammar det hela, och
skriver bl.a. följande den 16 januari:

"En massa strunt och förvirrade tankar trängs med annonser och
krönikor på Flashback, en i Sverige portförbjuden webbsida på
Internet."

"Rekord i dålig smak är inte lätt att sätta i den miljön, men
frågan är om inte Flashbacks nyttjare lyckats med det genom
att angripa de kortvuxna i Sverige."

Lyteskomik och dålig smak är uppenbarligen inte en del av det
fria ordet längre? Vi bör dock fråga oss hur fritt vårat samhälle
skulle bli ifall alla skämt och diskussioner som ansågs
opassande polisanmäldes och förbjöds?

* Slutord från Flashback:

Skall kortfattat försöka redogöra hur vi ser på denna i vårt
tycke lilla händelse. När jag först tar del av denna korthuggna
och lite smått löjeväckande informationen om anmälan måste jag
erkänna att jag först blev smått låg och Butter. Vi från
Flashback tycker det är litet småaktigt att vissa i sin
intellektuella litenhet skall förbjuda varenda liten toker att
uttrycka sig fritt. Det förstår ju nämligen den som är kloker
att yttrandefrihet är litet viktigt. Vi hoppas därför att ni i
Nässjö pygméförening kan se över detta tillkortakommande och
att ingen av era medlemmar känner sig Butter över
yttrandefriheten.

* Diskussionen om småvuxna som har polisanmälts:
http://www.flashback.info/showthread.php?t=408528&page=2

* Föreningen för kortvuxna:
http://www.fkv.se

Snappade upp detta inlägg:

"Är dvärgar en folkgrupp?

Hur beskrivs dom då i lagstiftningen?
Det är straffbart att hota eller uttrycka missaktning för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på
ras,
hudfärg,
nationellt ursprung,
etniskt ursprung,
trosbekännelse, eller
sexuell läggning.
.. och kroppslängd?"

Jag ställer mig samma fråga, under vilket begrepp ligger dvärgarna/småväxta beskyddade?

Förövrigt så är detta ännu ett exempel på pk-samhällets framfart. Människor måste lära sig att ta saker och ting med klacksparkar.

Medlem

Lite humor får man väl ta..


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Inaktiv

även långa får ju gliringar

Medlem

Ännu ett steg till en mer censurerad, och politiskt korrekt värld <3


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Vad är en pk-värld?

Vi närmar oss de amerikanska metoderna om en stämning som denna går igenom.

Medlem

De är inte skyddade och det kommer de snart märka. Vår idiotiska lag om skydd mot "folkgrupper" skapar fler problem än vad den löser.

Citat:

Skall kortfattat försöka redogöra hur vi ser på denna i vårt
tycke lilla händelse. När jag först tar del av denna korthuggna
och lite smått löjeväckande informationen om anmälan måste jag
erkänna att jag först blev smått låg och Butter. Vi från
Flashback tycker det är litet småaktigt att vissa i sin
intellektuella litenhet skall förbjuda varenda liten toker att
uttrycka sig fritt. Det förstår ju nämligen den som är kloker
att yttrandefrihet är litet viktigt. Vi hoppas därför att ni i
Nässjö pygméförening kan se över detta tillkortakommande och
att ingen av era medlemmar känner sig Butter över
yttrandefriheten.

så jävla roligt.

Medlem

Med tanke på att dom pratar om dvärgar på deras egen sida (är väl ett medicinskt uttryck också?) så att kalla dom dvärgar borde inte var så farligt, men varför driva med dom och posta bilder från deras hemsida? Är ju bara patetiskt.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Inaktiv

Det är flashback... nationalisternas paradis. Hela forumet är patetiskt.


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem

haha, flashbacks svar var ju det bästa man läst på länge. pk har på sätt och vis gått längre i sverige än i usa, i usa kan man iaf inte få fängelse för att utrycka en politisk åsikt.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Så att förlöjliga kortare personer (i fkv:s fall medicinska defekter) är en politisk åsikt?


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

nej, nu pratar jag om hets mot folkgrupp i allmänhet. att förlöjliga dvärgar är dock en rättighet, iaf om man går på den korrekta definitionen av yttrandefrihet. och ja, de är dvärgar, inte småväxta eller nåt annat pk-snack. de olika defekter som gör dem korta, det är inte samma sak som att japaner är mer småväxta än svenskar...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

En rättighet? Den som använder den "rättigheten" på det sättet kan inte vara annat en en patetisk nolla som anser sig vara så mycket bättre än andra.

Edit: Givetvis ska man få skämta om det men det är skillnad på enstaka skämt ibland och sen att skapa en hel tråd där man förlöjligar dom med dvärgväxt.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

tanken med yttrandefrihet är att man inte ska låta någon enskild avgöra vad som är patetiskt eller inte, utan låta folk säga vad de vill och även låta andra bemöta detta. men visst, personligen tycker jag också att delar av den där tråden är ganska tarvliga.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av Rissan:

En rättighet? Den som använder den "rättigheten" på det sättet kan inte vara annat en en patetisk nolla som anser sig vara så mycket bättre än andra.

Edit: Givetvis ska man få skämta om det men det är skillnad på enstaka skämt ibland och sen att skapa en hel tråd där man förlöjligar dom med dvärgväxt.

För trådar med blondinskämt, jänkarbashing mm har ju aldrig förekommit...

Den som är så PK att den inte bara kan skita i att det finns folk som utnyttjar sina rättigheter (även om man tycker att de är dumma i huvudet) "kan inte vara annat en en patetisk nolla som anser sig vara så mycket bättre än andra."

Ursäkta om det var för hårt.

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

tanken med yttrandefrihet är att man inte ska låta någon enskild avgöra vad som är patetiskt eller inte, utan låta folk säga vad de vill och även låta andra bemöta detta. men visst, personligen tycker jag också att delar av den där tråden är ganska tarvliga.

Bullseye!

Varför ens ta till sig ett obevisat påstående?

Medlem

Jänkarbashing är knappast samma sak som att förlöjliga personer med medicinska åkommor.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av Rissan:

Jänkarbashing är knappast samma sak som att förlöjliga personer med medicinska åkommor.

Nej, det är olagligt, till skillnad från att förlöjliga medicinska åkommer...

Inlägget kvarstår.

Edit: Kanske ska förtydligas att det inte skulle bli hets mot folkgrupp om det gällde jänkare i Sverige. Rent principiellt stämmer det dock.

Medlem

Nåja, trots att det må vara en rättighet så kan väl iaf dom flesta här vara överens om att det är fel att hålla på så?


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Inaktiv
Skrivet av Hwergelmer:

tanken med yttrandefrihet är att man inte ska låta någon enskild avgöra vad som är patetiskt eller inte, utan låta folk säga vad de vill och även låta andra bemöta detta. men visst, personligen tycker jag också att delar av den där tråden är ganska tarvliga.

Nu kanske jag går in på en annan sak men folk får ju inte säga vad de vill, hets mot folkgrupp osv. Varför stanna där? Ett land kan ju inte ha yttrandefrihet om det finns begränsningar för vad man får säga och inte. Om andra bemöter detta genom att slänga en i fängelse....

Och nasister får uttrycka sina åsikter, med begränsningar.... kan inte fatta varför de ska få göra det när de inte respekterar demokratin.

Och sen, ja det är deras rättighet att mobba dvärgar, konstigt nog.


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem

Det reset2 tar upp är en av demokratins grunddilemman: "Hur mycket odemokratiska medel får man ta till för att bevara demokratin?"

Medlem

Sagt det på andra ställen men sen när ger yttrandefrihet en free for all att hacka på allt o annat?

Lagen har relativt många regler för vad du kan säga eller inte säga.

Nu är jag inte insatt i detta specifika ärende eftersom jag rakt av vägrar att besöka flashback så kan bara ta diskussionen den allmänna vägen.

Denna förening har all rätt att stämma sen om det kan få lagligt förhör eller inte är ju upp till rättsväsandet.

Samtidigt är inte rättväsendet perfekt och frågan är om vi vill att det ska vara det och det var lite ot men iaf.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Ja, det är en free for all att hacka på allt o annat. Det är hela poängen. Du, jag och nästan alla andra kanske inte håller med om vad som sägs, men det är free for all, inom vissa gränser.

Lagen har relativt få lagar/paragrafer för vad du får och inte får säga; en(1) paragraf. Vi är ett ganska frispråkigt land. Det finns en lista på saker som är no-noes. Resten är fritt fram.

Vad är "lagligt förhör"?

Klart de har rätt att stämma, men nu hade de väl inte gjort det? De hade väl lämnat in en anmälan? Att de sedan inte har något stöd för sin anmälan borde de insett. Man kan inte som ett kollektiv ta illa upp om man inte är en "folkgrupp".

Inaktiv
Medlem

Ju jurisdiskt finns nog inget att hämta, men moraliskt:
På Internet kan vem som helst vara hur tuff som helst och jävlas med vem som helst, tämligen anonymt.
Men det är ganska tydligt att dessa personer inte har ballar att stå för sina åsikter irl. Ynkliga nazister och andra av samhällets avfällningar, det är vad Flashback kryllar av.


signatur

yolo

Inaktiv

tänkte bara säga..
du får visst säga och tycka _exakt_ vad du vill, men du får inte "störa" andra som inte vill ha med det att göra så att säga


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv

Fram med citronerna!


signatur

War never changes.

Medlem
Skrivet av Karmalicious:

Ja, det är en free for all att hacka på allt o annat. Det är hela poängen. Du, jag och nästan alla andra kanske inte håller med om vad som sägs, men det är free for all, inom vissa gränser.

Lagen har relativt få lagar/paragrafer för vad du får och inte får säga; en(1) paragraf. Vi är ett ganska frispråkigt land. Det finns en lista på saker som är no-noes. Resten är fritt fram.

Vad är "lagligt förhör"?

Klart de har rätt att stämma, men nu hade de väl inte gjort det? De hade väl lämnat in en anmälan? Att de sedan inte har något stöd för sin anmälan borde de insett. Man kan inte som ett kollektiv ta illa upp om man inte är en "folkgrupp".

var lite otydlig formulering av mig men mitt svar kvarstår.

Om yttrandefrihet inte hade nåra restriktioner så skulle vi inte ha den paragraf och underparagraf som vi faktiskt har..

Alltså är det inte free for all kanske semantik men när vi ändå sitter o rättar varandra så ska rätt vara rätt imo

Sen om det kan vinna gehör i rätt o dyl är en helt annan femma var ju inte det vi diskuterade

Samt du hade rätt var en anmälan dom gjorde.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av prikk:

tänkte bara säga..
du får visst säga och tycka _exakt_ vad du vill, men du får inte "störa" andra som inte vill ha med det att göra så att säga

Då är frågan: Vem är det som avgör vad som är olämpligt att säga? Om någon skulle posta bilder på nakna hisingsbor och kalla alla hisingsbor för dumma och fula på ett forum, skulle jag och några 100 andra på Hisingen anmäla dem om vi tog illa upp? Nej, för precis som jag skrev tidigare, så tillhör lyteskomik yttrandefrihetens vardag, eller, det gjorde åtminstånde det en gång i tiden.
I framtiden är det bättre att alla håller käft om allting, eftersom allt som kommer ur folks trutar/fingrar uppenbarligen på ett eller annat sätt sårar person/grupp X.

Medlem

...typiskt dvärgar.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

12
Skriv svar