Datorteknik :O

Medlem
Datorteknik :O

Tjena. Ska snart (mycket snart) söka mig in på det jag vill bli osv blablabla hittat något som låter intressant saken är den att jag knappt vet något om det det enda jag vet är att man behöver inte vara matte geni för att komma in i stort sett. Tänkte söka på: Datorteknik, IT Programmet eller nått i den stilen och vill gärna veta vad man gör där osv kanske det finns nån som gått/går det just nu som kan berätta lite eller ge information om det?

Medlem

Farbror Google brukar ha svaren på de allra flesta frågorna.

Kollade din profil och där står det 14 år. Brukar man inte söka in till gymnasielinjerna förräns sista året på högstadiet? 8) Typ vid 16 års åldern eller vad det nu blir?

Medlem

Mitt stående råd till alla som vill jobba med "data" är: Tänk om!

Office space är verklighet för vissa.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Började 1an när jag skulle börja förskolan egentligen alltså ett är tidigare. Fyller om 13 dagar tror jag det var.

M89
Medlem

Säger bara en sak, man tröttnar rätt så snabbt med att arbeta med datorer. Att sitta isolerad framför en dator skärm i 8 timmar är faktiskt rätt tråkigt och speciellt när man bara sitter och trycker på ettor och nollor på tagentbordet.

Medlem

Hade tänkt mig nått roligare än att trycka på ettor och nollor hela dagen..

Medlem

efter gymnasiet funderade jag lite på att läsa något datorrelaterat men jag kom snabbt fram till att det är bättre att behålla det som ett intresse snarare än att jobba med det...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

efter gymnasiet funderade jag lite på att läsa något datorrelaterat men jag kom snabbt fram till att det är bättre att behålla det som ett intresse snarare än att jobba med det...

Du skulle ha skrivit det 3 år tidigare, så jag inte valt det jag gjort

Skulle gått media/estet eller liknande design program vilket jag ångrar att jag inte gjorde nu. Som sagt man tröttnar fort på vad nätverk o va fan det nu heter. Bleh.

Medlem

Ska man satsa idag på it så bör man rikta in sig på lite egna områden.

standard pc tekniker finns det o blir över

Sen kommer man tröttna på att pilla med datorer hemma så vill man inte förlora det så ska man inte jobba med it.

jag tycker inte man ska avråda folk att jobba med it men däremot bör man informera att det är en otroligt tuff arbetsmarknad .

Jobbat sen 95 med it på olika sätt och inte tröttnat än


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Jag hade nog satsat på en bred gymnasieutbildning för att sedan läsa vidare på högskola/universitet och där läsa IT i stället för någon typ av yrkesförberedande gymnasielinje inom IT. Ger garanterat större jobbmöjligheter med en civilingenjörsutbildning än bara gymnasiekompetens i dagsläget. Som Notumforce säger så är det en jäkligt tuff arbetsmarknad just nu och det lär väl knappast bli lättare med tiden.

Medlem

Jupp, yrkesförberedande för att bli IT-tekniker tror inte jag heller är nån jättehit, bättre att ta en bred utbildning och läsa vidare på högskolan (det är riktigt roligt för det mesta om man ser till att välja nåt man är intresserad av). IT-tekniker finns det nog en hel del mer eller mindre av på marknaden och det är inte speciellt välbetalt heller vad jag vet. Bli rörmokare istället om du vill gå yrkesförberedande

(Universitetsutbildad) Programmerare sen 2002 och inte tröttnat än

Medlem

instämmer med jingai och m0rfar, är man säker på att det är datorer man vill jobba med så är det bättre att läsa natur-nånting och sedan hoppa på en riktig utbildning. då har man dessutom tre år extra att tänka efter och en gymnasieutbildning som ger en tillträde till alla högre utbildningar.

(eller så är man ett estetiskt geni och får jobb på DICE när man är 16)


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Välj ett program där du kan läsa upp till matte E så har du behörighet till det mesta. NV och TE kan du få allt du behöver. Själv går jag på TE och sitter nu och funderar vilken "profil" jag ska ta och om det ska vara praktisk eller teoretisk.

Gillar du inte matte så är kanske el-, energi- eller byggprogramet något. Många får deltidsjobb innan de slutat 2:an.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

byggprogrammet? Vad är det? ^^

Medlem

du bygger saker

Medlem

ska själv välja.har sökt till samhäll.

Medlem

jag har sökt natur matte/data tills gymnasiet i höst. där läser man upp till matte E och programmering A,B,C. ska även välja webdesign som extraval.

där får man en grund om man ska läsa vidare till typ programmerare på högskolan, men man kan även söka annat som inte har med datorer och göra


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Inaktiv
Skrivet av Spectryym:

Säger bara en sak, man tröttnar rätt så snabbt med att arbeta med datorer. Att sitta isolerad framför en dator skärm i 8 timmar är faktiskt rätt tråkigt och speciellt när man bara sitter och trycker på ettor och nollor på tagentbordet.

Jag vill bara fråga, vart har du jobbat, och vilka arbetsuppgifter har du haft ?

Att jobba med "data" är både stimulerande och lärorikt. Man måste hela tiden se till att man är uppdaterad då det kommer ny teknik hela tiden. Visst kan det vara tråkigt ibland, men är inte alla jobb det?

Tycker du om att läsa mycket, konstant hålla dig uppdaterad, felsöka/avhjälpa problem osv. är IT- branchen rätt för dig.
Bara ett råd. Skaffa dig en "spets-kompetens", att ha en bred, men kanske inte så djup, kunskap om IT är inte så eftertraktat.
Det som är eftertraktat är experter på vissa områden. Vilka områden det är när du har pluggat klart vet jag inte, men det är bara att forska runt lite.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Mitt stående råd till alla som vill jobba med "data" är: Tänk om!

Office space är verklighet för vissa.

du menar såna där 1:or och 0:or eller?
Det var bättre förr, när det inte var så mycket data hela tiden


signatur

thank you, come again

Inaktiv

Ja jäklar vad roligt det kan vara att jobba som brevbärare livet ut.

INTE.


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Inaktiv

undrar oxo om data. finns det utbildening i mer inriktning att kunna hjälpa folk med datorer, jag brukar extraknäcka lite svart med att fara hem till folk och hjälpa dom med datorerna. är det typ it-suport man ska ta då?

ps, är rätt kass på matte, men av någon konstig anledning är jag en jävel på att fixa konstiga fel som folk gör på datorerna


signatur

klaga inte på min stavning, dyslexi kan man som inte bara stänga av

1
Skriv svar