Lägenhet & ström. ni som har.

Medlem
Lägenhet & ström. ni som har.

Jo!
första gången jag bor borta, bott borta nu i en lägenhet ett tag.
iallafall balblabla.
Vi har betalat strömen runt 600-800kr per kvartal.
Nu har vi fått en avstämningsfaktura.
Och där ska vi betala på 15mån 5339kr, pga av att vi har gjort oss av med mera ström än vad de har trott.
de trodde 2083kWh Men vi har tydligen gjort oss av med 4784kWh under denna tid.
Jag tycker det låter mycket?
vi bor i en tvåa på 47kvadrat. Alltså ingen herrgård.

Ni som bor i nått liknande, vad har ni för förbrukning, är det nått fel här, eller är det normalt att dra så där mycket?
normalt sett, när vi inte jobbar, så är två datorer på, en tv+lite lampor.

mvh Ice.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Betalar ca 1300 för ett kvartal en 2a 59kvadrat s


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

jag betalar 600-900 per kvartal. sen brukar jag få en avstämningsfaktura på 1500 i julklapp - varje år (kanske dags för dem att räkna om min förbrukning). måste ringa dem om det...

bor i en etta på 30 kvadrat. några lampor, dator, tv och kylskåp är väl det som surrar här. har gas-spis (ytterligare några hundringar om året för det)och jag har inte elvärme så jag skyller allt på kylskåpet som förmodligen var gammalt redan innan sveaborg föll...

edit: avläst förbrukning 2006 var 3369 kWh


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Jag tror vi betalar ca 800 kr/kvartal. En 3:a på 70 kvadrat. Jag tycker 4700KWh låter väldigt mycket om jag ska vara ärlig...


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

Medlem

närmare 5 000kWh är ganska mycket, men samtidigt beror det på ens vanor. Låter man TVn vara på mycket under dagen (och har hemmabiosystem) och som Iceman+flickvän har två datorer som kanske står på större delen av alla dagar så drar det iväg.

Runt 3 000kWh är ganska normalt för en lgh tror jag. Sedan är nog FZ medlemmar större elslukare än snittet.

Medlem

hehe låg visst under 3000 hade 2802 veii


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv

Mellan 900-1100 brukar jag hamna på i kvartalet. Har en 2a på 59 kvm. Min förbrukning kan jag inte svara på. Någon avstämmning ha r jag aldrig fått, däremot en månad eller två makulerad pga att jag betalat för mycket. Vem kunde tro el-bolagen betalade tillbaka?

Medlem

Lär rysa när morsan får vår årliga räkning, 4 datorer och 3 TV apparater, usch blä


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Varför har ni 2 datorer + en tv på?

Minns inte heller min förbrukning, ska kolla upp den ikväll (ska ju ändå betala, så varför inte..)

Energirådgivningen skriver

Citat:

Vi bor i en lägenhet på 3 rok. Vad är normal elförbrukning?

Det är svårt att svara på eftersom alla hushåll är olika. Men någonstans runt 40 kWh/m2 och år eller ca 3 000 kWh/år för en normal 3:a på 75 m2 kan nog användas som genomsnitt.

Medlem

m0rfar - två människor= två datorer, å så har man tv`n på för att ha nått å göra när ignet händer på datorn.

okej men det verkar ju som att vi ligger högt.
skumt, så mycker kan vi väll inte göra oss av med, man kanske borde ringa?
inte för att de kommer göra nått, får se över vad tusan det kan vara som drar så mycket, så mycket kan väll inte datorer dra?
hörde nån som sa runt 100kr mån om de stog på 24/7, vilket våra inte gör.


signatur

R.I.P The_maxx

Skribent
Skrivet av IceMan:

m0rfar - två människor= två datorer, å så har man tv`n på för att ha nått å göra när ignet händer på datorn.

okej men det verkar ju som att vi ligger högt.
skumt, så mycker kan vi väll inte göra oss av med, man kanske borde ringa?
inte för att de kommer göra nått, får se över vad tusan det kan vara som drar så mycket, så mycket kan väll inte datorer dra?
hörde nån som sa runt 100kr mån om de stog på 24/7, vilket våra inte gör.

Nu vet jag inte vad du har för elleverantör men med Vattenfall kan man göra så att man betalar varje månad istället för kvartalsvis.

Youtube-proffs

Låter väldigt mycket, jag bor i en 2a. Pröjsar typ 900 per kvartal och de e väl okey eftersom min dator eller xbox är på ganska ofta, men jag är nogrann med att släcka efter mig när jag vart i ett rum, tjänar la några tjugolappar på det.

Men de låter väldigt skumt för att vara ärligt. :\


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

Bor i en etta på 30+kvm. Högsta räkningen med avstämningsnota gick på 1700kr och då var elen inte dyr än (sydkraft = el-on).
2 datorer, halvsketet kylskåp och sena nätter med påslagna lampor gav den räkningen (lagade inte ens mat på spisen det året utan körde micro...).
Har nu slängt en dator och sparat in 200Kvh bara på det. Bytt elbolag har man också gjort. Släcker numera alla lampor som skall vara släckta. Har kopplat lurarna till ljudkortet istället för till stereon (som tidigare alltid stod påslagen). Lite sånt.

Förra året 3226 Kvh

Så tyvärr kan det där stämma.

edit: Fast 5000 spänn är rätt mycket. Undrar hur de har räknat egentligen... får inte ihop det riktigt heller.
Svinen har säkert lagt på en skön ränta.

Medlem

åfasen, hmm kan de vara datorerna som är så skumma.
en arbetskamrat sa att hennes hus, två å tre barn hadde de 5tusen kWh på ett år, och det var ju nästan samma som vi har, dock har de ju ingen dator å verkar inte vavra så tv nördar heller.
men men, det kanske kanske kan stämma om du har det OSten :/
vi sa det, nu blir det kul för de som bor nästa gång efter oss, hehe svin dyr elräkning första året.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Ja, och som gamer har man feta grafikkort m.m. som måste drivas med senaste nätagget på 1000W... något som säkert kostar extra. :/

Synd att ni fick den där överraskningen...

Medlem

Hände samma sak för oss, dock fick vi en extra räkning på 90.000. Men efter som det var rätt uppenbart att vi inte hade höjt våran elkonsumtion med så mycket så rev de den.

Medlem

haha jävlar! ja det var lite mycket där kanske
Mm Osten, men men, blev ingen xbox 360 den här mån


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Fan måste också köpa en 360 snart... måste få lägga händerna på Gears. Klåparna kunde minsann ha släppt det till PC :\
Nu tvingas vi PC-gamers köpa en dyr konsol för att få njuta av det populära blodbadet...


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem

90 papp! lol. Folk kan kola på fläcken. O.O

Apropå sjuka saker. Var det inte nån gubbe som hade betalat sin grannes elräkning i ~10-20 år? Har för mig att han sedan inte fick något tillbaka heller... Sådant får man också akta sig för. Gäller att ha koll på sina mätare.

Äsch, vad skall du med en 360 till. PC'n har nästan allt man någonsin kan behöva!

MFC
Medlem

Orkar inte läsa alla svar men jag vet att vi halverade elräkningen när vi gick igenom vad som drog ström. Vi gjorde detta efter att vi också fått en avstämning på några tusenlappar.

Jag kan varmt rekommendera att du lånar en elmätare av ditt energibolag.. eller bostadsbolag om det går och om dom har.. annars finns det att köpa för en billig penning.

Har man 2 datorer igång och skärmar till respektive så kan ju det tillsammans med alla tillbehör osv dra upp till 1kWh och det är många kWh per dygn bara för dom grunkorna.. sedan tillkommer tv, kaffekokare, och annat som man har..

Mitt tips är :
- Skaffa timers (till kaffekokaren och annat som bara ska användas en kort stund)
- Skaffa energisnåla lampor (glödlampor drar en hel del)
- Om möjligt försök att inte ha datorn igång hela dygnet. Går det ej så försök att åtminståne bara ha en dator igång.

Sedan kan man faktiskt kolla så det inte "läcker ström", enklaste sättet är att dra ur proppen till ALLT! och sedan kolla på elmätaren om den tickar på, det är ett gammalt trick men det är inte säkert det går idag beroende på utrustning och annat men går det så är det bra och kolla det!

Det är dom tipsen som räddat vår elräkning!


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

allt utom Gears!


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Inaktiv

Jag betalar 1700-1800 per kvartal för min tvåa på 57kvm.. Tycker det är på tok för mycket men man tar ju aldrig direkt tag i det heller... Fan va kass man e...


signatur

AMD 64 X2 4600+, 2048 DDR2, 7950GT 512, X-Fi Fatal1ty, WDC 250Gb

Inaktiv

Vad har du för TV Iceman? En stor plasma kan nämligen dra flera hundra Watt.

Inaktiv
Skrivet av IceMan:

första gången jag bor borta, bott borta nu i en lägenhet ett tag.
iallafall balblabla.

Jag älskar dig Ice


signatur

Rail or Die

Medlem

o/

teX - tyvärr har jag bara en vanlig 29" å en 20" , dock är de på rätt ofta. vet inte om vanliga drar mycket ström? Läste det där om att platt tv kan dra mycket el, lite synd fakitst, men det är ju nästan ett måste med en 42" på väggen nått jag sparar till, iallafall är det tänkt så, haha.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

LCD drar relativt mindre el än CRT. Plasma drar ca 1½ ggr så mycket som LCD.

Medlem

har för mig att vanliga bildrörs-tv (typ 28") kan ligga på 100-200W.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

har för mig att vanliga bildrörs-tv (typ 28") kan ligga på 100-200W.

Runt 100W är nog vanligt för 28". 200W är nog väldigt ovanligt för en såpass liten TV.

Medlem

mycket möjligt, fick bara för mig att det var nåt sånt. runt 150W har jag sett iaf


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

1
Skriv svar