Medlem
Blunda?

kanske fel forum del, men efter tänk på en mass saker som att drömma osv, kom jag och tänka på ett ? underlig sak. ibland när jag sluter ögonen, så brukar jag *kolla* man ser en massa prickar och mönster osv, och så blir det som om man zoomar in, och det blir konstigare mönster osv, jag är helt medventen om vars jag är och vad jag håller på med, sen när jag öppnar ögonen igen så gör det rätt så ont i ögonen. vad är/kallas detta?

Medlem

Vet inte alls vad du menar. Säker på att du inte ser dig själv i ögonlocken bara?

Medlem

det kallas förmodligen synvilla

att det gör ont kan bero på att ögat är vant vid att peka neråt när ögonlocken är stängda?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Oh. Det där brukade jag underhålla mig med när jag var en liten grabb. Vet dock inte om det har något namn men kul att se att det finns andra som har liknande hobbies som jag

Medlem

Är speciellt roligt om man sitte i en bil och solen lyser i ögonen och man tex åker förbi massa träd. Blir väldigt fina mönster då


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Inaktiv

Rissan det var inte det han syftade på?

Titta på det ljusaste föremålet i rummet i 15-30 sekunder och håll för ögonen sen, låt det blir bäcksvart.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem
Skrivet av Sipmo:

Rissan det var inte det han syftade på?

Titta på det ljusaste föremålet i rummet i 15-30 sekunder och håll för ögonen sen, låt det blir bäcksvart.

Låter precis som det han syftade på för mig? Jag menar alltså att man blundar när man får solen "i" ögonen.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Inaktiv
Skrivet av Rissan:
Skrivet av Sipmo:

Rissan det var inte det han syftade på?

Titta på det ljusaste föremålet i rummet i 15-30 sekunder och håll för ögonen sen, låt det blir bäcksvart.

Låter precis som det han syftade på för mig? Jag menar alltså att man blundar när man får solen "i" ögonen.

Nej, han menar att det flimmrar typ för ögonen, utan ljusets påverkan.

Youtube-proffs

Det har jag med, ser ut som ungefär vågor eller strömmar som åker runt i ögonen när man stänger, väldigt behgagligt.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem
Skrivet av Alcr:
Skrivet av Rissan:
Skrivet av Sipmo:

Rissan det var inte det han syftade på?

Titta på det ljusaste föremålet i rummet i 15-30 sekunder och håll för ögonen sen, låt det blir bäcksvart.

Låter precis som det han syftade på för mig? Jag menar alltså att man blundar när man får solen "i" ögonen.

Nej, han menar att det flimmrar typ för ögonen, utan ljusets påverkan.

Ja det vet jag, men jag sa att det var ännu roligare med ljusets påverkan. Blir mer och tydligare mönster då.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

känner igen det där. Det kan komma när man ligger och försöker sova och man ser mönster och ibland mer detaljerade saker.


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem

mm, ballt.
Tror att det är vetskan på ögonen som mojsar runt.
inget jag har läst eller så, men det känns som att det låter rätt?


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

mm vet.

jag brukar skapa ansikten och efter ett ansikte skapar jag ett nytt. har varit så koncentrerad att jag kunna räkna till 8 ansikten. alla är så verkliga och det känns som att man inte blundar och faktiskt kollar på ett riktigt ansikte. sen tappar man koncentrationen. jävligt coolt. det är typ som lera när ansiktena formas om. jävligt sjukt.


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem

Jag tror det är själva ögat man ser om man zoomar lite fel eller blundar hårt. Prickarna man ser är "minnet" av ljus där ögat inte hunnit vänja sig ännu... Kul? Ni behöver uppgradera era datorer.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv
Skrivet av Rissan:
Skrivet av Sipmo:

Rissan det var inte det han syftade på?

Titta på det ljusaste föremålet i rummet i 15-30 sekunder och håll för ögonen sen, låt det blir bäcksvart.

Låter precis som det han syftade på för mig? Jag menar alltså att man blundar när man får solen "i" ögonen.

Ah sorry, jag missuppfattade dej.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

np


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Inaktiv
Skrivet av Ghoetic:

kanske fel forum del, men efter tänk på en mass saker som att drömma osv, kom jag och tänka på ett ? underlig sak. ibland när jag sluter ögonen, så brukar jag *kolla* man ser en massa prickar och mönster osv, och så blir det som om man zoomar in, och det blir konstigare mönster osv, jag är helt medventen om vars jag är och vad jag håller på med, sen när jag öppnar ögonen igen så gör det rätt så ont i ögonen. vad är/kallas detta?

precis så gjorde man när man var liten


signatur

My way is better than yours :D

Medlem

När jag blundar se jag bara en massa röda prickar som hoppar omkring. Om jag koncentrerar mig.:heart:


signatur

Den som vet vet.

Inaktiv

Det var sånt där jag sysselsatte mig med på lektionerna ibland på mellanstadiet.

Inaktiv
Skrivet av Earthscum:

När jag blundar se jag bara en massa röda prickar som hoppar omkring. Om jag koncentrerar mig.:heart:

det är en synvilla


signatur

My way is better than yours :D

Medlem

Detta är faktiskt sant, och det hjälper om man pressar lätt på ögonen. Ögat retas och hjärnan skapar mönster och saker. Jag brukar se typ sådana "gröna ringar" som fanns med i Introt till Johnny Quest som man såg på för över ett decennium sedan, herrans massa år sedan :P. Det kanske ni kommer ihåg? Animerad framtids action typ. Och så brukar jag se jordnöts ringade mönster wtf, och så ser man stjärnhimlen ibland, också ganska coolt. Har även sett andra mer spännande saker när jag var yngre Dock får man vara försiktig pressar man för hårt kan ögonen ta skada...


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem

Jag vet vad du menar, det är inte riktiga bilder du ser eller hur? Snarare märkliga mönster som rör sig, right? Jag tror inte att det finns ett namn på det dock. En synvilla är det dock inte, en synvilla är när du ser något med ögonen öppna men av någon anledning tolkar hjärnan det som något det inte är, http://sv.wikipedia.org/wiki/Synvilla.


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

Medlem

100mg dimethyltryptamine och jag kan garantera galna synvillor.

Inaktiv

Vet inte om det stämmer. Men jag har för mig att jag hört att det ska vara gamla blodådror från när man var bäbis... Svårt att bekräfta då det var säkert 13år sen jag hörde det.

Medlem
Skrivet av Langos:

En synvilla är det dock inte, en synvilla är när du ser något med ögonen öppna men av någon anledning tolkar hjärnan det som något det inte är

så du menar att det flyger runt en massa psykedeliska ringar och prickar innanför ögonlocken?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Nej, vad han menar är att det är skapat av hjärnan för att ögat irriteras typ. Menar du på att drömmar även dom är synvillor? Hjärnan kan lätt skapa fram massa konstigheter...


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem

drömmar skapas av hjärnan. mönstren innanför ögonlocken skapas i första hand av ögonen, inte av hjärnan


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

haha ja men sömnen skapar drömmen, drömmen skapas av hjärnan - handen skapar en irritation, irritationen tolkas av hjärnan...

1+1=2 2x1=? Fattaru va ja menar?


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

1
Skriv svar