Bara i Sverige

Medlem
Bara i Sverige

Minns ni snyfthistorien som Media kom dragandes med för några dagar sedan som handlade om en stackars familj som bosatt sig i en jordkällare i Gävle för att "hemska" socialen inte hjälpte dem?.

Om inte så friskar nog detta upp minnet.

Svt:s nyhetsrapportering
http://svt.se/content/1/c6/73/41/16/18_hala.ram

Aftonbladet
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,971657,00....

En massa äckligt snyft som vanligt eftersom även de mest IQ-befriade vid det här laget lärt sig att ingen i Sverige behöver sova på gatan.

Historien rullas upp och avslöjas

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_14432812.asp

http://www.gd.se/Article.jsp?article=94664

Allt visar sig alltså vara en välregisserad bluff som, till Malmös stora glädje, och till Gävles stora besvikelse nu renderat i att det blir gävle som får punga ut med 25 000 månatligen till dessa förbannade snyltare. Det värsta av allt är att medierna inte bryr sig ett dugg om att de har fel utan bladdrar om att det löste sig till det bästa och sån skit.

I slutändan så är det alla som jobbar som får vara med och betala kalaset för att det finn så inåthelvete många odugliga jävla människor i det här samhället som väljer att leva på andra, lura andra och överhuvudtaget sko sig på den delen av befolkningen som driver det här jävla landet framåt.

Så det det var jag tvungen att få ur mig...Vad tycker ni andra - vad hade varit en lämplig påföljd i detta fall? En polisanmälan hade ju varit en bra start anser jag och sen hade man kunnat baka in en obligatorisk etik och moral kurs i det stundande straffet.

Varför har det blivit såhär, varför ska alla ha så mycket och göra så litet som möjligt nuförtiden?

Medlem

Det slutade iaf lyckligt... :up::evil:

Medlem

Ptje svenskar älskar att luras och tjuvas så.


signatur

jepp du gissade rätt! jag är dysslektiker.

Inaktiv
Skrivet av Chief Red Cloud:

Varför har det blivit såhär, varför ska alla ha så mycket och göra så litet som möjligt nuförtiden?

Det är sossejävlarnas fel!!! Buhuuu! Plus: "Sossarna har tagit bort allt svenskt i Sverige!".

Som vissa skulle ha sagt?


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

"I slutändan så är det alla som jobbar som får vara med och betala kalaset för att det finn så inåthelvete många odugliga jävla människor i det här samhället som väljer att leva på andra, lura andra och överhuvudtaget sko sig på den delen av befolkningen som driver det här jävla landet framåt."

alltså.. ok, nämen vi säger väl så. du jobbar, och du får landet att gå framåt menar du? vad exakt är det som går framåt då, om man får fråga? är du en jävla hjälte för att du betalar skatt?

du röstade säkert i det senaste valet, och kanske tom i val innan det - jag vet inte hur gammal du är. men poängen är - du deltar i hela den här processen, så kom inte o gnäll om såna här småsaker. få sverige att gå framåt istället.

Medlem
Skrivet av denbästaantisocial:

"I slutändan så är det alla som jobbar som får vara med och betala kalaset för att det finn så inåthelvete många odugliga jävla människor i det här samhället som väljer att leva på andra, lura andra och överhuvudtaget sko sig på den delen av befolkningen som driver det här jävla landet framåt."

alltså.. ok, nämen vi säger väl så. du jobbar, och du får landet att gå framåt menar du? vad exakt är det som går framåt då, om man får fråga? är du en jävla hjälte för att du betalar skatt?

du röstade säkert i det senaste valet, och kanske tom i val innan det - jag vet inte hur gammal du är. men poängen är - du deltar i hela den här processen, så kom inte o gnäll om såna här småsaker. få sverige att gå framåt istället.

Roade mig med att kolla upp lite statistik om socialbidraget. Jag är väldigt dåligt insatt i hur det funkar då jag själv aldrig "varit i behov" av sådana stödåtgärder.

Enligt SCB var under 2005 230 227 hushåll som fick stöd av socialtjänsten, dvs socialbidrag.

De olika hushållstyperna var

ensamstående kvinnor
med 0,1,2,3+ barn

Ensamstående män
med 0,1,2,3+ barn

Gifta/sambor
med 0,1,2,3+ barn

Normen är hyra hyran betald +3400 kr att köpa mat och leva för. Sen är det tillägg för barn också men skit i det.

Det innebär att socialbidrag som ska täcka mat och levnadskostnader bara den uppgick till 780 miljoner under 2005 - en siffra som givetvis minst måste dubblas om vi tar hänsyn till hyran - och säkert flerdubblas om man tar hänsyn till de extra bidragen för varje barn.

I portalinlägget om jordkällaren visade det sig att den familjen kammad ehem 25000 i månaden (+att de får hyran betald då). Detta enda(om än med sina 6 ungar extrema hushåll) kostar således skattebetalarna 300 000 kr årligen.

När jag kollade runt på nätet fann jag uppgifter om att utgifterna för socialbidrag uppgår till smått ofattbara 10 miljarder svenska kronor årligen.

En annan intressant sak med statistiken är att det är en klar övervikt av ensamstående män utan barn som tar bidrag - betydligt högre än antalet ensamstående
kvinnor utan barn.

Det är också en stor skillnad mellan olika delar i landet.
men det orkar jag inte gå in på. Dessutom förfasas man över att det är så j-a många gifta/sambos med 3+ barn som uppbär socialbidrag. Fattar inte att folk inte kan lägga av med att göka fram ungar efter löpande-band-principen när de inte klarar av att försörja dem.

Jo, jag anser att jag hjälper samhället framåt när jag arbetar.

Jag är 22 år gammal, har haft fastanställning i två år, jag kanske inte är erfaren, men jag vet såpass mycket att man inte underlättar för sina medmänniskor genom att fuska och, ursäkta uttrycket, röv****** systemet.

Inaktiv
Medlem

ett bra straff vore väl att sätta dem i en jordkällare några år?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Vad är det som gjort dig så bitter?

Medlem

vem jag? eller menar du red cloud?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Nej Red Cloud

Medlem
Skrivet av Chief Red Cloud:

Normen är hyra hyran betald +3400 kr att köpa mat och leva för. Sen är det tillägg för barn också men skit i det.

jadu, hade jag fått 3400 i månaden efter hyra hade jag varit lycklig, jag gick på soc i ett halvår i våras, merparten av tiden för att a-kassa, försäkringskassa och arbetsförmedling strulade. men jag hade härliga 2000 att leva för när hyran var betald. så jag tror att 3400 är en ganska stor överdrift.

Medlem
Skrivet av andman:

Vad är det som gjort dig så bitter?

Vad som gör mig bitter? Att det finns personer som så uppenbart utnyttjar oss andra, som skor sig på våran bekostnad, det gör mig bitter? Tycker du detta är acceptabelt?

Medlem

En polisanmälan skulle nog vara en bra början.....

Fast jag tvivlar på att det är "bara i Sverige" som sånt här händer


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av Rissan:

Fast jag tvivlar på att det är "bara i Sverige" som sånt här händer

Vad menar du med att försöka störta FZs försök att kategorisera saker som BARA händer i specifika länder!?

Medlem

ja du, tyckte det var dags att börja förklara för folk att det faktiskt finns fler länder än USA och Sverige och att orättvisor faktiskt pågår där också


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Inaktiv

Jag kan köpa en bok i överlevnad till dom så kan de bo i sin jordkällare utan att bli rökförgiftade. Jävla miffon.

Skrivet av denbästaantisocial:

alltså.. ok, nämen vi säger väl så. du jobbar, och du får landet att gå framåt menar du? vad exakt är det som går framåt då, om man får fråga? är du en jävla hjälte för att du betalar skatt?.

Svar ja. Betalar man skatt på sin lön är man en jävla hjälte.

Medlem

Jag håller med dig till 100% Red Cloud. Utpressning handlar det om och de har inte ens vett att försöka dölja sin intentioner att "få"... Jag blir vansinnig när jag läser snyfthistorer om denna familj, de borde bötfällas.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Klart det är skit att folk fuskar, och att vi borde göra allt för att stoppa dom. Det tror jag alla håller med om. Men att ta bort allt vad bidrag heter som vissa verkar vilja tror jag inte är så bra! x)

Inaktiv

Det är och förblir en tragisk historia eftersom familjen uppenbarligen fick spela förnedrande teater för att få ut den ersättning de enligt lag är berättigade. I ett bättre samhälle skulle en krigsdrabbad flyktingfamilj med många barn utan bostad beviljas stöd utan krusiduller. Anledningen till att de inte ville bo kvar i sin bostad i Malmö var att de kände sig hotade, men givetvis behövs ingen anledning. Alla är fria att bo vart de vill i landet och att människor faktiskt väljer att flytta från södra Sverige till Norrland, och inte tvärtom, är positivt. Eller hur?

Själv behövde jag ha ut ersättning för 2,5 månad för några år sedan för att kunna betala hyran. Det tog mig ett par skriftliga överklaganden (där jag in i minsta lilla detalj återgav LAGEN på så många övertydliga sätt som det bara gick) och dryga telefonsamtal innan jag fick ut pengarna - över ett halvår senare...

Medlem
Skrivet av Namron:

Det är och förblir en tragisk historia eftersom familjen uppenbarligen fick spela förnedrande teater för att få ut den ersättning de enligt lag är berättigade. I ett bättre samhälle skulle en krigsdrabbad flyktingfamilj med många barn utan bostad beviljas stöd utan krusiduller. Anledningen till att de inte ville bo kvar i sin bostad i Malmö var att de kände sig hotade, men givetvis behövs ingen anledning. Alla är fria att bo vart de vill i landet och att människor faktiskt väljer att flytta från södra Sverige till Norrland, och inte tvärtom, är positivt. Eller hur?

Själv behövde jag ha ut ersättning för 2,5 månad för några år sedan för att kunna betala hyran. Det tog mig ett par skriftliga överklaganden (där jag in i minsta lilla detalj återgav LAGEN på så många övertydliga sätt som det bara gick) och dryga telefonsamtal innan jag fick ut pengarna - över ett halvår senare...

Vilken lag säger att flyktingar själva skall välja vart de vill bo? Om jag känner mig hotad är jag säker på att staten inte bekostar en relokering till lidingö för mig. Är man hotad går man till polisen, inte till ett annat socialkontor och begär ny bostad.
Att de spelade teater som du säger är ju rena... idiotin, de äventyrade sina barns hälsa för att få som de ville - helt otroligt att de inte blir åtalade.

Att du inte fick ditt hyresbidrag beror på precis det du försvarar - pengarna skall räcka till folk som myglar till sig dem också...


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Namron:

Det är och förblir en tragisk historia eftersom familjen uppenbarligen fick spela förnedrande teater för att få ut den ersättning de enligt lag är berättigade. I ett bättre samhälle skulle en krigsdrabbad flyktingfamilj med många barn utan bostad beviljas stöd utan krusiduller. Anledningen till att de inte ville bo kvar i sin bostad i Malmö var att de kände sig hotade, men givetvis behövs ingen anledning. Alla är fria att bo vart de vill i landet och att människor faktiskt väljer att flytta från södra Sverige till Norrland, och inte tvärtom, är positivt. Eller hur?

Själv behövde jag ha ut ersättning för 2,5 månad för några år sedan för att kunna betala hyran. Det tog mig ett par skriftliga överklaganden (där jag in i minsta lilla detalj återgav LAGEN på så många övertydliga sätt som det bara gick) och dryga telefonsamtal innan jag fick ut pengarna - över ett halvår senare...

Vilken lag säger att flyktingar själva skall välja vart de vill bo? Om jag känner mig hotad är jag säker på att staten inte bekostar en relokering till lidingö för mig. Är man hotad går man till polisen, inte till ett annat socialkontor och begär ny bostad.
Att de spelade teater som du säger är ju rena... idiotin, de äventyrade sina barns hälsa för att få som de ville - helt otroligt att de inte blir åtalade.

Att du inte fick ditt hyresbidrag beror på precis det du försvarar - pengarna skall räcka till folk som myglar till sig dem också...

Instämmer med dig Castor.

Medlem

får jag också instämma? åh, tack då gör jag det


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

får jag också instämma? åh, tack då gör jag det

Ja, det går bra.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

Inne på helt samma linje som Castor.

Inaktiv

SVENSKAR ÄR LATA, RÄTTA MIG OM JAG HAR FEL, JUST DET TÄNKTE VÄL DET.

Medlem
Skrivet av masterFk:

SVENSKAR ÄR LATA, RÄTTA MIG OM JAG HAR FEL, JUST DET TÄNKTE VÄL DET.

Vet du ens själv vad du menar med det?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Största skandalen är att Aftonbladet än idag, den 18 januari EJ kommit med en dementi/sanningen om historien. - Aftonbladets läsare skall INTE få känna till sanningen utan enbart matas med politiskt korrekta lögner. Det disskvalificerar definitivt Aftonbladet som ett trovärdigt organ.

Att Nyadelsmannen Anders Gerdin ens orkar se sig själv i spegeln tyder närmast på ett psykopatiskt beteende. Alternativt så anser han att "hans" läsare är lågintelligenta idioter som inte klarar av att hantera sanningen. - Ett faktum som faktiskt säger betydligt mer om Anders Gerdin än om hans läsare.

Anders Gerdin accepterar att hans tidning numera
antagligen är det mest självkastrerade/självcensurerade skit som produceras i norra Europa. Vilken journalist med självaktning (en gnutta intelligens) skriver i sitt CV att de villigt horat på Aftonbladet tidigare?

Inaktiv
Skrivet av CastorFiber:

Vilken lag säger att flyktingar själva skall välja vart de vill bo? Om jag känner mig hotad är jag säker på att staten inte bekostar en relokering till lidingö för mig. Är man hotad går man till polisen, inte till ett annat socialkontor och begär ny bostad.

Flyktinglagstiftning och internationella konventioner skulle jag förmoda, men har läst igenom några av artiklarna nu och kan inte se någonstans att de skulle vara flyktingar. Aja, då faller de in under socialtjänstlagen som tydligt anger att de, liksom alla andra, har rätt till boende. Socialtjänstens verksamhet och beslut ska också grunda sig på "respekt för människornas självbestämmanderätt och integritet" (kaptiel 1, paragraf 1).

Socialtjänsten hade alltså fel när den underkände två vuxna personers förmåga att fatta beslut om en flytt till en annan stad (oavsett anledning) och därmed tvingade dem att tränga ihop sig hos den ena personens åldriga och sjuka mamma. Nio personer i en liten lägenhet. Ni kan ju själva försöka checka av "respekt", "självbestämmanderätt" och "integritet"...

Skrivet av CastorFiber:

Att du inte fick ditt hyresbidrag beror på precis det du försvarar - pengarna skall räcka till folk som myglar till sig dem också...

Jag har svårt att tänka mig att det finns så väldigt många i större behov av stöd från samhället än en bostadslös sexbarnsfamilj där ingen av föräldrarna har arbete. Vart "myglet" kommer in i bilden ser jag inte. Socialtjänsten i Gävle följde inte lagen och struntade i behövande som till slut blev så desperata att de tillkallade uppmärksamheten på det där sättet. Tydligen fungerade det och det är väl det enda glädjande med hela historien.

Medlem

@Namron:

Skrivet av Gefle Dagblad:

När familjen under hösten flyttade till Gävle hade man varken ordnat lägenhet eller försörjning. Socialtjänsten i Gävle hävdade då att familjen borde återvända till Malmö. Där borde familjen antingen upprätta en planering i samarbete med de sociala myndigheterna i båda städerna eller ställa sig i bostadskön på vanligt sätt för att kunna flytta till Gävle.
[...]
Man sa upp sin bostad i Malmö eftersom det fanns sju erbjudanden i Gävle att välja mellan. Kontraktsskrivningen gick dock om intet. Pappan saknade fast inkomst. Socialtjänsten i Malmö tvingades ordna en ny bostad som familjen sedan inte godkände. Pappan förlorade i länsrätten eftersom domaren ansåg att familjen själva försatt sig i situationen samt att lägenheten hade tillräcklig standard.

Två andra domar vid länsrätten i Malmö gick ut på att antingen pappan eller mamman förlorade sitt socialbidrag efter att antingen inte sökt arbete eller fullföljt anvisade kurser.

På vilket sätt har socialtjänsten gjort fel? Du plockar ut en mening ur en 16 kapitel lång lag och tycker dig ha bevis för att socialbidragstagare har rätt att välja precis var de ska bo genom att helt enkelt åka dit och knacka på dörren? Gävle St har ju uppenbarligen uppmuntrat familjen att åka tillbaka till bostaden Malmö St ordnat för att där påbörja den process som krävs för att få en bostad i Gävle. Det sista stycket i citatet ovan tyder dessutom (utöver rövarhistorien med jordkällaren) på att föräldrarna är parasiter.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

12
Skriv svar