Ordningsbetyg i Stockholm

Medlem
Medlem

intressant, fast jag vågar inte säga om det är bra eller anus.

när jag gick gymnasiet skrevs frånvaron in i betygen vilket inte hade någon effekt överhuvud taget, tveksamt om dethär kommer ha det. f.ö. kan man ju säga att skolk hamnar i betygen i vilket fall så jag har lite svårt att se varför man ska köra det i ansiktet på folk två gånger...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

anus.. tror inte det kommer förbättra nåt alls, utan bara göra saken värre och slå bak när ungdomarna inträder till vuxenlivet.. till exempel fler ungdomar kommer få sämre betyg, fler ungdomar får svårt att fixa/blir utan jobb, några fler ungdomar dras till kriminalitet, fler ungdomar börja skita i sina liv för dem tror/vet att dem aldrig kommer kunna sköta skolan till 100% för få ett bra jobb eller bra utbildning vilket dem flesta ungdomarna verkar tro man MÅSTE ha för att leva lyckligt..

såklart vissa kommer kanske börja sköta sej, men dem som verkligen inte ''orkar'' bry sej kommer bara få mer skit..

nää som sagt.. tror verkligen inte detta kommer hjälpa ett dugg, måste finnas nåt annat sätt att fixa ordning och reda i skolan

Medlem

hehe. får se om stockholmare kan hålla ordning på sig .. hehe...

ökar det till alla skolor, så är det anus på hög nivå. Man kan inte sätta betyg på en elev, pga hur han/hon sköter sig. Tex. Dig tycker jag om du får MVG, Dig tycker jag inte om du får IG.. det är så det kommer bli då, och tror inte det är många lärare alls som vill göra detta, inte nån av mina lärare iallafall.


signatur

"Hellre lite kattpiss i salongen är en kasspitt i kalsongen"!

Medlem

Skitbra. Jag tror dock att de element som stökar, svär och ställer till det för dem som verkligen vill lära sig något inte bryr sig så mycket om vad de för för betyg i ordning men vi andra som skall anställa kan se svart på vitt att de inte kan sköta sig, då tar man nästa. Skoltrött kan man vara, man kan vara dålig i svenska eller matte men att sitta ner och hålla käften kan tom en hund göra så det skall inte vara svårt att undvika dåliga betyg.

Lärarna kanske kan skriva "STFU" brevid "LÅT STÅ" på svarta tavlan?

Hur som helst måste det bli skärpning i svenska skolan både hos elever och lärare - höj lönen, intagningskraven och den allmänna respekten hos lärare så vi blir av med alla puddo-lärare som knappt kan stava.

Sthlm, bra initiativ.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Nått som var populärt bland skolorna när jag gick i högstadiet,gymnasiet var kamratstödjare.

Många gånger var dom guld värda för dom förstog oftast bättre än vad lärarna gjorde vad eleverna hade för problem.

Samt redan när jag gick i skolan så hade vi 3strikes så efter 3skolkningar så blev det föräldra samtal.

Oftas fungerade det om inte föräldrarna var helt pantade..

Samtidigt vet jag att dom som har skit betyg inte nödvändigtvis kommer ha problem med att få jobb eller att starta egna företag..


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Nått som var populärt bland skolorna när jag gick i högstadiet,gymnasiet var kamratstödjare.

Låter som du gick i skolan i Ryssland. Kamrat Notcumforce.

Skrivet av Notumforce:

Oftas fungerade det om inte föräldrarna var helt pantade...

Ja, föräldrarna är "key".


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

tja gick i skolan under kalla kriget så kanske var därför


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Medlem
Skrivet av Notumforce:

tja gick i skolan under kalla kriget så kanske var därför

Jag med!


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

MFC
Medlem

Tycker initiativet är bra men det är ju inte lösningen på problemet. Det skulle kunna vara lösningen om det var en del av något "större".. men så är ju inte fallet.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Anus.

De som "ballar ut" kommer oftast inte bättra på sig, och få ännu sämre betyg än var de redan har. Jag vet, för jag är en av dem.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Inaktiv

Bra.

Något måste göras och detta är iaf en åtgärd som kan hjälpa en bit på vägen.

Jag tycker mest det är anus att ett ordningsbetyg som sätts i en ålder då unga är mer oregerliga än annars ska följa en resten av livet, jag. Jag kan se behovet av en lösning på problemet, men tror inte att ett betyg är det. Det är att förenkla å det grövsta.

MFC
Medlem

Jag tror det är farligt att införa ett "betyg" på något som barn oftast gör.. det är som att hacka i onödan på en unge. Som sagt.. det måste till mer saker, enbart detta är ju anus.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Inaktiv

i sig så är även uppförande betyg köns diskriminerande då oftast killar mognar senare än tjejer, så medans tjejerna kanske sitter tysta så är det killarna som oftast får skit...

Inaktiv
Skrivet av ThreeZool med sitt dumma namn:

i sig så är även uppförande betyg köns diskriminerande då oftast killar mognar senare än tjejer, så medans tjejerna kanske sitter tysta så är det killarna som oftast får skit...

Killarna får väl inte skit för inget? Sitter de tysta som tjejerna får de samma betyg. Att det skulle vara könsdiskriminerande för att pojkar mognar senare kan jag inte hålla med om. I så fall skulle alla betyg redan idag vara det.

Medlem

Bra.


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

MFC
Medlem

Sedan är det farligt också från en "betygsättares" perspektiv. Vad är "bra uppförande"? var går gränsen? Finns det "undantag" eller förmildrande omständigheter (Damp mm)?


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Där har du nästa grej rätt utbildning för lärare.

En lärare som är duktig men som inte kan handskas med tonåringar bör inte vara lärare som exempel.

Inget o vara stolt över men vi hade en klasslärare som var helt åt skogen mentalt ostabil så krävdes inte mycket hugg för att hon skulle bryta ihop och det ser ju eleverna och följaktligen utnyttjade.

En lärare ska ha stor människokännedom det är krav anser jag som tyvärr inte existerar på lärarhögskolan.

Ett ex på bra lärare i högstadiet var i en mattelärare som kunde balansera det viktiga med att kunna matte med att göra så att det var kul och lära sig.

Motsatsen till det var otaliga lärare som man hade som bara malde fram sin kunskap och hade man inget intresse i ämnet så kan ni ju tänka er hur mycket man lärde sig.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Jag tycker inte att det behövs betyg, men skolan skulle vara mer uppmärksam på frånvaro.
I USA har de inget betyg för uppförande, men är du borta en endaste lektion så meddelas det hem till dina föräldrar vilken lektion du inte var på. På så sätt kan föräldrarna sedan ta tag i det, vilket trots allt är deras ansvar. Det tycker jag är ett system som är bra.
Hur ett betyg i uppförande skulle passa in i en skola ser jag inte. Är det för att lära barnen social anpassning tycker jag att de ska studeras under rasterna också. Loners som drar sig undan med en bok och inte umgås med de andra barnen ska ju självklart få lägre betyg.
Som några redan skrivit: De som stökar är också de som skiter i sina betyg och ytterligare ett dåligt betyg lär inte ändra deras beteende. Det är andra åtgärder som behövs där. På gymnasienivå ska de bli hemskickade. Det är ingen rättighet att sitta i plugget och störa andra. På högstadienivå ska föräldrar skickas till skolan för att lösa problemet i samråd med lärare.

MFC
Medlem

Enligt skolverket får man inte, enligt gällande regler, ge betyg i slutbetyget för uppförande. Slutbetyget ska handla om kunskaperna i ämnen, inte i hur man uppför sig.. tror detta förslag kommer att sluta som ett förslag...


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Får inte svära? Det var tamigfan det sämsta skiten jag har hört talas om.


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Inaktiv
Medlem

Verkar mest vara vi som inte går i skolan längre som tycker det är en bra ide


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av SoniC:

Får inte svära? Det var tamigfan det sämsta skiten jag har hört talas om.

Inte för att jag står bakom ett sådant förbud, men av vilken anledning skall du svära i skolan, under lektioner? För inte sitter du maniskt på lektionen och skriker "jävla bajstal" varannan minut?

Är det tufft att svära?

Inaktiv
Skrivet av Karmalicious:

Jag tycker inte att det behövs betyg, men skolan skulle vara mer uppmärksam på frånvaro.
I USA har de inget betyg för uppförande, men är du borta en endaste lektion så meddelas det hem till dina föräldrar vilken lektion du inte var på.

Ett sånt system har vi i vår skola...


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem
Skrivet av Rissan:

Verkar mest vara vi som inte går i skolan längre som tycker det är en bra ide

Gjorde den iaktagelsen också.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Rissan:

Verkar mest vara vi som inte går i skolan längre som tycker det är en bra ide

Gjorde den iaktagelsen också.

Jag med.

Att sköta sig kräver exakt noll ansträngning för de flesta och de som inte har den självkontrollen hör hemma i obs-klass eller vad det nu kallas nuförtiden och inte i den vanliga skolan.

Att det skulle leda till att redan utsatta skulle få det svårare är skitsnack. Lär sig folk allmänt vett redan i skolan så blir det bara så mycket lättare när de faktiskt kommer ut i arbetslivet. Skulle det ändå vara någon som går ut gymnasiet med ett "underkänt" ordningsbetyg så får de faktiskt skylla sig själva om det påverkar deras chanser att få jobb.

Medlem
Skrivet av ProPain:
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Rissan:

Verkar mest vara vi som inte går i skolan längre som tycker det är en bra ide

Gjorde den iaktagelsen också.

Jag med.

Att sköta sig kräver exakt noll ansträngning för de flesta och de som inte har den självkontrollen hör hemma i obs-klass eller vad det nu kallas nuförtiden och inte i den vanliga skolan.

Att det skulle leda till att redan utsatta skulle få det svårare är skitsnack. Lär sig folk allmänt vett redan i skolan så blir det bara så mycket lättare när de faktiskt kommer ut i arbetslivet. Skulle det ändå vara någon som går ut gymnasiet med ett "underkänt" ordningsbetyg så får de faktiskt skylla sig själva om det påverkar deras chanser att få jobb.

'

Jag ger din skrift, Mycket Väl Godkänt!

Skriv svar