Spelkontrakt = slavkontrakt?

Inaktiv
Spelkontrakt = slavkontrakt?

Jag skickade in detta som ett nyhetstips igår, men det har inte kommit upp på sajten än, så jag postar det här.

Spark utvecklade Call of Duty: Finest Hour åt Activision 2002-2004. 2005 stämde Spark Activision för kontraktsbrott och bedrägeri, vilket ledde till att Activision lämnade in en motstämning för kontraktsbrott och lite annat.

Kontrakten mellan utvecklare och utgivare brukar vara strikt konfidentiella och får i ofta inte ens nämnas, men tack vare rättsprocessen har hela kontraktet mellan Spark och Activision lämnats öppet för allmänheten. Detta är ett gyllene tillfälle att se hur det står till i spelvärlden, och Gamasutra har lagt ut det scannade kontraktet (skrivet på juridikspråk) tillsammans med mer lättfattliga kommentarer av tre jurister.

Länk till Gamasutras artikel.

MFC
Medlem

Bevisligen så har EA för ovanlighetens skull konkurrens, i detta fallet i form av slaveri


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Inaktiv

Det här borde FZ absolut ta upp som nyhet, ger ju en bra inblick i det avskyvärda inom konsolspelsutvecklingsvärldens mörka baksida!

Kom igen nu, Fragzone!


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Medlem

Fragzone finns inte, FZ gör det dock.

MFC
Medlem

Fragzone är död!
Länge leve FZ!

höhö


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Kan någon förkorta ner detta till några meningar? Orkar inte läsa allt för att förstå vad som har hänt


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Inaktiv

Vad som hänt är inte så intressant, det intressanta är villkoren i kontraktet. Du behöver inte läsa själva kontraktet om du inte står ut med juridikspråket, det intressanta står i juristernas kommentarer efter var och varannan sida.

I kontraktet behåller Activision rätten till ... allt. De äger allt som produceras, inklusive utvecklingverktyg. Spark får inte jobba på något annat över huvud taget medan de tillverkar spel 1 och 2 (av 3), och de måste skriva kontrakt med sin personal om 4 år, så att de beräknas vara kvar åtminstone för de två första spelen. Activision sätter upp milstolparna, de bestämmer om milstolparna är till belåtenhet och är det inte det så har Spark tio dagar på sig att rätta till eventuella fel. Patchar är något Spark ska stå för, men det är helt upp till Activision vad som ska patchas, och under hur lång tid Spark måste patcha spelet nämns inte i kontraktet. Et cetera.

Medlem

Activision goes värre än EA.....

Medlem

Men om ni nu tror (vet?) att Activision och EA är i särklass så hemska, varför signar de med dem? Varför inte ta någon av de andra? Om de nu är så fruktansvärt mycket bättre. Är det hästhuvuden och pistoler mot tinningar inblandade eller?

Alla utgivare har antagligen liknande kontrakt. Vilket inte gör det mindre sjukt. Men även om en utgivare nu har mer humana kontrakt så är det ju inte utvecklarna som har möjlighet att välja och vraka mellan dem - de får antagligen skatta sig lyckliga ifall de får någon alls som sponsrar dem, vilket gör att dessa och liknande kontrakt kan skapas och accepteras. Utgivarnas pengar behövs i nästan alla fall för att få något.

Jag känner att det var på liknande kontraktsgrunder som bland annat Troika dog.

Medlem
Skrivet av Karmalicious:

Men om ni nu tror (vet?) att Activision och EA är i särklass så hemska, varför signar de med dem? Varför inte ta någon av de andra? Om de nu är så fruktansvärt mycket bättre. Är det hästhuvuden och pistoler mot tinningar inblandade eller?

^- För folk har ju aldrig jobbat under fruktansvärda former förut lol plus att spelbranchen är en hård branch att ta sig in i, därför går folk och skriver påsånt här för att få hålla på med sitt drömyrke.

Är väl inte konstigare än så? om du kallar det att hålla en pistol mot tinningen eller inte är väl en helt annansak.

Medlem

Jag började mest undra om det bara var idioti i stil med "bara USA..." när folk pratade om EA eller om det fanns något speciellt hemskt med dessa företag.
Är det generellt så här är det väl å andra sidan känt för de som vill slå sig in i branschen och då är det inte mer synd om dem än musiker eller skådisar t ex.

Och går man på Drunkens linje är hela tråden helt ointressant för "...folk har ju aldrig jobbat under fruktansvärda former förut lol plus att spelbranchen är en hård branch att ta sig in i, därför går folk och skriver påsånt här för att få hålla på med sitt drömyrke." Är det ditt drömyrke så sluta gnäll och folk jobbar tydligen under fruktansvärda former.

Inaktiv

Den enda som sagt att något om att tycka synd om folk i den här tråden är du, Karma.

Dock tycker jag att det är tråkigt att många spel faktiskt tillverkas på sådana här villkor, och jag tror att vi skulle få se många fler roliga spel om det var utvecklare som gick till utgivare med sina idéer istället. Som det är nu kommer många spel till bakvägen, på grund av att utgivarna bestämmer sig för att utöka sina spelportföljer genom att skapa högprofilerade varumärken inom väletablerade genrer, såsom Call of Duty, istället för att någon kommer på en ny häftig spelidé.

Inaktiv
Skrivet av KazikluBey:

Den enda som sagt att något om att tycka synd om folk i den här tråden är du, Karma.

Dock tycker jag att det är tråkigt att många spel faktiskt tillverkas på sådana här villkor, och jag tror att vi skulle få se många fler roliga spel om det var utvecklare som gick till utgivare med sina idéer istället. Som det är nu kommer många spel till bakvägen, på grund av att utgivarna bestämmer sig för att utöka sina spelportföljer genom att skapa högprofilerade varumärken inom väletablerade genrer, såsom Call of Duty, istället för att någon kommer på en ny häftig spelidé.

Nu är iofersig bättre (min åsikt) änn alla andra WWII spel för tillfället.

Medlem
Skrivet av KazikluBey:

Den enda som sagt att något om att tycka synd om folk i den här tråden är du, Karma.

Nej, att folk uttrycker det som slavkontrakt och fruktansvärda arbetsförhållanden uttrycker ju inget medlidande alls...

Men tog du upp det enbart som att visa hur det ser ut i spelskaparvärlden, så visst, då är vi på samma våglängd och de andra är bara okunniga, alternativt populistiska.

1
Skriv svar