Dragon Age = inte bäst 2009

Medlem
Dragon Age = inte bäst 2009

<i>Dragon Age</i> har hyllats som årets bästa spel, det bästa rollspelet någonsin, <b>Bioware</b>s återgång till sitt sanna, episka rollspelsursprung och mycket annat. Jag håller inte med.

Jag har nu tillbringat några dagar med spelet, och finner att jag får mindre och mindre lust att spela vidare. Mitt problem är tyvärr just det så många andra hyllar: spelet är enormt, gigantiskt, episkt och traditionell fantasy, med allt vad det innebär av <b>trädkramande alver</b>, <b>stenhårda dvärgar</b> och <b>mäktiga drakar</b>. Men om det här är det bästa rollspel 2009 har att erbjuda, varför känns det då som om jag spelar en remake av det - på sin tid fantastiska - <i>Baldur's Gate 2</i>? Jag har samma problem med <i>Dragon Age</i> som jag har med alla japanska rollspel: <b>ingenting har hänt med spelmekaniken på 15 år!</b>

Jag inser att <i>Dragon Age</i> är ett fantastiskt rollspel, på det där traditionella, episka viset. Men har det inte hänt något med genren sedan Bioware släppte sitt första rollspel för så många år sedan? Har vi inte fått mästerverk som <i>Mass Effect</i> och <i>Knights of the Old Republic</i>? Var har de gömt alla lärdomar från de underbara spel de överöst oss med de senaste tio åren? Och varför känns alla miljöer i spelet så fattiga och platta, och alla karaktärer så... karaktärslösa? <b>Jag måste medge att jag inte är ledsen för att jag betalade för spelet</b>, men jag är ändå lite, lite besviken på att Bioware inte vågade ta det där lilla extra steget som hade kunnat göra <i>Dragon Age</i> till den odödliga klassiker det borde ha varit.

Jag tänker helt enkelt döva smärtan med <i>Mass Effect 2</i>, och hoppas att Bioware vågar ta ut svängarna en aning mer i <i>Dragon Age 2</i>.

#blogg

Medlem
Dragon Age = inte bäst 2009

Tycker karaktärerna är mer realitsitska än de flesta spel, och vadå det lilla extra, som vad? Vad saknar spelet tycker du? Vilken mekanik skulle göra det så mycket bättre?

If it ain't broken, dont fix it.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Håller med KlosterKatten. Tycker dessutom att karaktärsutvecklingen slår allt annat jag kommit i kontakt med. Kan inte säga att jag kan ta åt mig kritiken så väl, behövs en längre förklaring.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Själv håller jag med herr skribentus. Dragon Age är bra - dock inte ett mästerverk som BioWares andra spel. Det är lite för lamt, lite för tråkigt, lite för opersonligt... känslan är inte på topp. Men som sagt, man har väl blivit bortskämd med känslokungar såsom BioShock och Mass Effect!

Dragon Age är ifs bra mycket längre.. men vem vill hellre se en, som jämförelse, 3h "bra"-film mot 1.5h "bästa filmen någonsin"-film?


signatur

Have a good time!

Medlem

Om namnet Bioware inte hade stått på förpackningen så skulle detta spel aldrig bli så hyllat som det är nu. Just saying...


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem

Det är kanske lite längden som stör mig mest. Spelet är inte på något sätt dåligt, men det är mediokert, och då blir det bara värre av att man måste spela det i 50 timmar för att få se slutet! Och de karaktärer man har med sig har dialog och personlig utveckling som räcker ungefär 20 av de timmarna, sedan är de mest kanonmat att mikrostyra i striderna så att de inte dör av ren dumhet.

Medlem

Jag tycker stridssystemet är tråkigare jämfört med BG. Färre spells och liknande, och samtidigt är all utrustning så jävla opersonlig. Jättetråkig loot om man är intresserad av det. Dom flesta karaktärer känns opersonliga och miljöerna ganska platta. Bioware att dom skulle komma ifrån alla klichéer, jag tyckte dom spädde på det mer. Någon sa att Bioware i sin strävan på att försöka få det annorlunda tog bort det fantastiska i fantasy, instämmer helt.

Inaktiv

Nej, jag håller med Mats, red, ced och brain här. För all del, har man aldrig spelat drakar&demoner, BioWare-rollspel och dessutom glömt Tolkien är Dragon age-världen säkerligen intressant. Men det innehåller ingenting spekakulärt. Om man tillhör den andra gruppen (som jag gör), går det inte att blunda för spelets förutsägbarhet, torfiga miljöer och inte minst opersonliga karaktärer. Jag har dessutom inte glömt hur fantastiskt KotOR var, eller hur jäkla välgjort och fläktande Mass Effect kändes - snarare påminner Dragon age mig bara mer om hur bra BioWares tidigare spel var.

Vad hände med intressanta karaktärer? Jag fångas, intresseras eller underhålls inte av deras historier. Dialoger helt utan kontext känns också väldigt fel. När en karaktär, med blodskvätt över hela ansiktet, säger "Something you need, my dear" kan jag inte annat än att skratta. Men inte med spelet. Vad är poängen att ha med 9 romaners text när 6 av romanerna är proppade med floskler och de resternade 3 bleknar i jämförelsen med BioWares tidigare spel?

Missförstå mig rätt, jag tycker Dragon age är hyfsat bra - jag har klarat spelet och känner suget att fortsätta med en annan karaktär - likväl saknar spelet det djup, originalitet och den normala längd (det borde klippt ned 30 timmar) som jag brukar förknippa med BioWares spel. Jag förstår verkligen inte varför spelet är så upphaussat?

Medlem

Vänta nu, uppfattade jag skribenten fel? Mass Effect är ju inte direkt en evolution av RPG-genren, snarare en stark injektion av RPG i shooter-genren - precis som Deus Ex eller System Shock. Det nyskapande i Mass Effect var snarare det cinematiska, och det har ju Dragon Age tagit vara på också.

Det är helt klart sant att Dragon Age är väldigt traditionellt. Men hur många taktiska rollspel har det egentligen kommit ut sedan Baldur's Gate 2? Det skulle vara Neverwinter Nights-serien då, men annars är de i princip obefintliga. De flesta RPGs som dykt upp de senaste åren är tredjepersons action-RPGs med stark betoning på just action. Jag skulle påstå att Bioware tog en stor chansning med att gå tillbaka till just ett taktiskt RPG, eftersom den genren har varit försvinnande liten det senaste decenniet.

Medlem

Det jag hade väntat mig av spelet var en stark, fokuserad story som man lätt levde sig in i, engagerande helt enkelt. Parat med en spelmekanik som gjorde det till ett nöje att spela, rent mekaniskt. Och Dragon Age nådde bara fram till hälften, i båda avseenden. Mass Effect (till exempel) nådde mycket längre i båda aspekterna, tycker jag.

Den slarviga manusredigeringen, som lämnat kvar sex romaner av onödig utfyllnad, gör mig inte heller glad.

Trots allt detta kommer jag antagligen att spela klart det. Så småningom, när jag har spelat igenom lite andra spel som är mer intressanta just nu :9.

Medlem

Måste hålla med om looten som någon nämnde. Mass Effect hadde lite samma problem även om det har blivit sjukt mycket bättre sen dess. Men looten känns helt enkelt inte speciellt intressant.

Det andra som verkligen saknas är siffror och tydlig information om vad spells, skills och vapen faktiskt gör.

Samt kameran är ingen höjdare, top down vyn är låst i en konstig vinkel som gör den knepig att använda, att den sen dessutom är låst till ett visst avstånd från ens karaktär gör det inte bättre.

Interface för att styra ens allierade är ganska osmidigt, går inte ens att ta avmarkera en fiende så dom slutar skjuta på t.ex. fiender som sover.

Men är trots allt det bästa RPG som kommit på flera år, pga att det i princip är det enda taktiska RPG som inte fokuserat på nån bastardisering av shooters och rpg regler ala Mass Effect och Fallout 3.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Bra poänger där, Wardancer. Men jag är inte besviken för att Dragon Age inte är ett klassiskt rollspel - det är det, med den äran. Jag är besviken för att jag ville se något nytt, nästa steg på Biowares episka färd mot det Slutgiltiga Rollspelet, och istället fick jag ett steg tillbaka. Jag har väl blivit för bortskämd för att orka med micromanagement längre, helt enkelt...

1
Skriv svar