Man ska inte slarva när man gör spel!

Medlem
Man ska inte slarva när man gör spel!

Man fattar att grafiken beror på teamet bakom spelet och inte motorn så mycket i helhet. Allt handlar om hur mycket detaljer och tid man lägger ner på spelet, animationerna, karaktärerna och grafiken i helhet.
Se bara på Gta spelen, slarviga texturer, livlösa animationer, få animationer, lite props, dåligt genomarbetade effekter... Simpel fysik. Fear, HL2, doom3 har grafiken men är linjära vilket ger få valmöjligheter och lite frihet men känner sig slussad och instängd.

Gta, far cry, boiling point är spel som erbjuder stora omväxlande och öppna miljöer. Dock så är varken boiling point eller Gta så värst genomarbetade både grafiskt och spelmässigt. Speciellt boiling point som har fruktansvärt mycket buggar och är dåligt genomfört och optimerat.
Crysis däremot kommer att ha både stora och öppna miljöer, mycket variation och många valmöjligheter tillsammans med en enastående grafik. Det Kommer att bli en egen stil, en ny stil som vi inte har ett helt och hållet tidigare, i alla fall vad jag känner till. Dock så har far cry sina begränsningar också. Jag brukar kalla far cry "begränsad frihet" vilket man märker, i andra ord: du kan inte välja vad du ska göra i spelet utan måste följa en handling. Banorna är visserligen stora med du måste ändå ta dig till ett visst ställe för att komma vidare, En av banorna är väldigt öppen men dom flesta är inte lika öppna. Crysis och andra sidan kommer att ha mycket större banor och fler vägar att ta sig till sitt mål...

Håller ni med?


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem

ett kort å gott ja.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

ja det har ju inte lovats förut det där med fria miljöer osv laxen...
Men ja man kan ju hålla med ändå


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

håller med dig laxen


signatur

"Hellre lite kattpiss i salongen är en kasspitt i kalsongen"!

Medlem

Crysis kommer att blir väldigt dyrt för vissa och det är mycket stort -.

Medlem
Skrivet av Qrush:

Crysis kommer att blir väldigt dyrt för vissa och det är mycket stort -.

dyrt, ja det tror jag med.. men inte för dyrt hoppas jag


signatur

"Hellre lite kattpiss i salongen är en kasspitt i kalsongen"!

Nej, man ska inte slarva när man gör spel. Det är inte för inte jag har id Software och Nintendo bland mina favoritutvecklare

MFC
Medlem
Skrivet av Laxen:

Håller ni med?

Jag tror man ska vänta med Crysis innan man kan säga att det är "öppet", och buggar lär den ju ha fast vi får se om de är "synbara" eller ej.

Sedan finns det ju olika "motorer" idag. Innan talade man mycket om "spelmotor" eller "grafikmotor" men idag är det ju "motorer" både för grafiken, ljudet, fysiken mm. Grafiken hänger ju på vad "artisterna" plockar fram för texturer o annat. Vem minns inte HD-texturerna till HL som kom med "Blue-Shift". Vet dock inte varför de inte är med idag när man kör HL men det bevisade att det fanns kapacitet för bättre texturer. Likadant med Oblivion som i sig redan är sjukt snyggt men det finns ju texture-packs som gör det ännu snyggare.

varför man inte anstränger sig mer i vissa spel är i vissa fall ett mysterium, men ibland ligger spelbarheten i fokus och inte grafiken.. btw, bästa spelet i datorn just nu är dos-versionen av Worms.. bevisar att pixlar fortfarande rockar!


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Inte kan man hålla med om crysis när det inte ens är släppt.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Crysis kommer även att fungera på äldre direct x 9 maskiner.... Det kommer fungera på dagens mellan hårdvara, det är i alpha stadie nu, dom har inte optimiserat klart något överhuvudtaget. Därför det även kan ses "laggigt" ut på filmerna .... Kolla på CES filmerna från iår. Men ha i tanke dom körs i en sju helsikes upplösning...


signatur

Nämen!

Inaktiv

Slarva kanske man inte ska göra, men jag tycker inte man bara ska tänka på en sak heller som alla gör nu för tiden, grafiken, men det kanske man måste göra för att sälja bra. För mig handlar det om finesser som försvinner, som tex. spränga hål i väggar och golv som i det där gama fps-spelet, sen finns det massa andra finesser från gamla spel, Sin, doom mf. som folk verkar skita i. Verkar bara vara valve som sätter sprutt på alla finesser, som tex senaste nu blev fysik motorn poppis "wow". Sen blir dom flesta spelen nuförtiden kortare också, är väl pga. grafiken.

Men göra spel är väl en stor precess att göra så man ska igentligen inte klaga, lite kanske.

Medlem

Men sprängda väggar o golv är "grafik" (eller teknik som tillåter fetare grafik (det vi ser).

Och skyll inte på grafiken... Skyll på de som gör skitstoryn till spelen. Vi hade aldrig haft den här (satans eviga) grafikdiskussionen om storyn varit bra... Men folk envisas hela tiden med att göra grafiken till "det svarta fåret".

Det är Steams fel att mitt te är kallt!

Medlem

Hehe, så sant ni har herr Fillifjonk. Dock kan jag tycka att man ödslar för mycket tid på grafiken många gånger och glömmer hur viktigt det är med storyn, karaktärerna och ljudet.
Btw ni som inte vet det ännu: Crysis kommer att enorma banor både single och multiplayer, dock bara stöd för upp till 32 spelare vilket jag tycker är lite dåligt, hade vart najs med typ som bf2 upp till 64 spelare eller även ännu fler, kanske 120 eller 200 :O.
Ni kanske skulle kolla igenom preview'na från Brasilien på Crysis-online's hemsida och den där "level design" är mycket bra och informativ, där får man en bra blick över hur spelet kommer att bli och hur stort och fritt det är. Vad jag har hört så kommer inte spelet att använda skybox som som många andra spel. Utan att dom kommer ha vidsträckta miljöer och bergmassiv och hav som sätter spelets gränser
Som Struggle sa, kolla in de nya CES klippen från i år, riktigt imponerande.

En anledning till att man inte använder så hög upplösta texturer och pressar motorn till max kan ju vara att det inte ska bli för krävande då utvecklarna tänker på att ju lägre system krav ju fler kan spela spelet och desto fler kan köpa det, och de får in mer pengar.

Nu ska jag på lunch


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem
Skrivet av Laxen:

Hehe, så sant ni har herr Fillifjonk. Dock kan jag tycka att man ödslar för mycket tid på grafiken många gånger och glömmer hur viktigt det är med storyn, karaktärerna och ljudet.
Btw ni som inte vet det ännu: Crysis kommer att enorma banor både single och multiplayer, dock bara stöd för upp till 32 spelare vilket jag tycker är lite dåligt, hade vart najs med typ som bf2 upp till 64 spelare eller även ännu fler, kanske 120 eller 200 :O.
Ni kanske skulle kolla igenom preview'na från Brasilien på Crysis-online's hemsida och den där "level design" är mycket bra och informativ, där får man en bra blick över hur spelet kommer att bli och hur stort och fritt det är. Vad jag har hört så kommer inte spelet att använda skybox som som många andra spel. Utan att dom kommer ha vidsträckta miljöer och bergmassiv och hav som sätter spelets gränser
Som Struggle sa, kolla in de nya CES klippen från i år, riktigt imponerande.

En anledning till att man inte använder så hög upplösta texturer och pressar motorn till max kan ju vara att det inte ska bli för krävande då utvecklarna tänker på att ju lägre system krav ju fler kan spela spelet och desto fler kan köpa det, och de får in mer pengar.

Nu ska jag på lunch

Tror 32 spelare räcker bra jag, blir mer spännande och mer smyg så, istället för alla skjuter sönder allt i sin väg och leker rambo, kan man gå o små 6mannar team och skjuta ner folk långsamt


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Inaktiv

håller inte med
känns lite som ett crysis fanboy argument. "crysis kommer vara öppet och helt fritt", det tvivlar jag starkt på. spel kommer vara väldigt linjära en bra bit till, crysis kommer dock vara lite snyggare.

alla vill inte ha spel där man kan göra allt för att nå alla mål.
vissa (jag t ex) vill ha ett rejält linjärt spel där man följer EN story (inte sido-quests) troget.

Inaktiv
Skrivet av Laxen:

Håller ni med?

Håller med om vad? Jag har mycket svårt att se vad det egentligen är du argumenterar för. Tyckte mest att det såg ut som om du svalt Crysis hypemaskin med hull och hår, precis som så många gjorde med Oblivion.

Medlem

32 spelare på en karta kan vara riktigt skoj och hektiskt...

OM...

Banan är bra planerad och kanske inte i världens största skala, dvs multiplayer level designern kan sina saker.

Eller så gör man bara som dom försöker med i Quake Wars, bygg ett spel baserat på (i princip) spelsättet Assult. Kriga om ett objektiv sedan ett annat och ett annat. Det koncentrerar spelarna på ett ställe på en stor bana, vilket skapar massiva strider, även med 32 spelare....


signatur

Nämen!

Medlem

nej jag tycker det är helt okej om spelutvecklare slarvar med sina spel.


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem
Skrivet av ScarFace:

nej jag tycker det är helt okej om spelutvecklare slarvar med sina spel.

Haffsverk är de bästa. Diakatana är mitt favoritspel.

Medlem
Skrivet av F3D:

håller inte med
känns lite som ett crysis fanboy argument. "crysis kommer vara öppet och helt fritt", det tvivlar jag starkt på

Vadå fanboy? Crysis kommer att bli bäst, men om du inte gillar genren i fråga så behöver du inte posta här.
Klart om man är ett World of warcraft fan så är det ju främst RPG och RTS som man gillar. Crysis är FPS min gode man. Det är inte alla som gillar det. Men om man är en äkta FPS gamer så vore man intresserad av crysis och inte tvivla på det i brist på information...
Jag kan försäkra dig om att crysis kommer att bli fritt och öppet. Jag tycker att du ska kolla in lite fler previews och intervjuer från spelet så att du får en annan syn på det.

Skrivet av KazikluBey:

Håller med om vad? Jag har mycket svårt att se vad det egentligen är du argumenterar för. Tyckte mest att det såg ut som om du svalt Crysis hypemaskin med hull och hår, precis som så många gjorde med Oblivion.

Lol? Jag hade en åsikt, skrev av mig och undrade vad ni andra tycker. Jag undrade alltså om ni tänkte som jag eller om ni hade en annan åsikt om grafik och linjärhet i spel. Om du inte har någon åsikt i frågan så behöver du inte posta här...


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Inaktiv
Skrivet av Laxen:

Lol? Jag hade en åsikt, skrev av mig och undrade vad ni andra tycker. Jag undrade alltså om ni tänkte som jag eller om ni hade en annan åsikt om grafik och linjärhet i spel. Om du inte har någon åsikt i frågan så behöver du inte posta här...

Den enda åsikten jag lyckades urskilja var att du tycker (eller tycker att du vet) att ett spel du aldrig spelat är bäst och jätteolinjärt.

Jag gillar FPS, Far Cry är nog det bästa singel-FPS:et jag spelat, och det verkar som om jag kommer att tycka om Crysis med - men att använda ett spel under utveckling som måttstock för något annat än grafik känns bara löjligt, om man inte åtminstone spelat betan.

Inaktiv
Skrivet av Laxen:
Skrivet av F3D:

håller inte med
känns lite som ett crysis fanboy argument. "crysis kommer vara öppet och helt fritt", det tvivlar jag starkt på

Vadå fanboy? Crysis kommer att bli bäst, men om du inte gillar genren i fråga så behöver du inte posta här.
Klart om man är ett World of warcraft fan så är det ju främst RPG och RTS som man gillar. Crysis är FPS min gode man. Det är inte alla som gillar det. Men om man är en äkta FPS gamer så vore man intresserad av crysis och inte tvivla på det i brist på information...
Jag kan försäkra dig om att crysis kommer att bli fritt och öppet. Jag tycker att du ska kolla in lite fler previews och intervjuer från spelet så att du får en annan syn på det.

Klart att alla previews visar spelets bästa sida, man måste vara lite kritiskt också annars kommer man att gå på varenda hype som byggs upp för ett spel, Oblivion och Quake 4 är bra exempel.

Skrivet av Laxen:
Skrivet av KazikluBey:

Håller med om vad? Jag har mycket svårt att se vad det egentligen är du argumenterar för. Tyckte mest att det såg ut som om du svalt Crysis hypemaskin med hull och hår, precis som så många gjorde med Oblivion.

Lol? Jag hade en åsikt, skrev av mig och undrade vad ni andra tycker. Jag undrade alltså om ni tänkte som jag eller om ni hade en annan åsikt om grafik och linjärhet i spel. Om du inte har någon åsikt i frågan så behöver du inte posta här...

och hans åsikt va att du gjorde mest reklam för Crysis, hur kan man äns få fr sig att påstå att ett spel är bra innan det äns är klart?

låter väldigt mycket som (gillar inte att använda ordet) fanboy, du prisar ett spel som inte äns är klar och säger den ska bli ett nytt BF1942... (gör vad du vill vart du vill)

Inaktiv
Skrivet av Laxen:

[...]

åh herre jesus, dagens ungdom. svälj inte allt folk säger till dig!
btw, vad jag spelar för spel vet du INGENTING om.

Medlem

Personligen så tycker jag inte att Crysis verkar så jätteintressant (gillade inte Far Cry och diverse andra djungelsmygarsmatterspel(?) förutom grafiken och det är ju det enda man har att gå på idagsläget.

Bara dumt hur folk sitter och hypar upp sig själva och spelet utan att egentligen veta hur slutprodukten kommer att vara.

Medlem
Skrivet av ThreeZool:

Klart att alla previews visar spelets bästa sida, man måste vara lite kritiskt
också annars kommer man att gå på varenda hype som byggs upp för ett spel, Oblivion och Quake 4 är bra exempel.

aa konstigt att Oblivion blev årets spel då, hm.. måste vara något fel...

Skrivet av ThreeZool:

hans åsikt va att du gjorde mest reklam för Crysis, hur kan man äns få fr sig
att påstå att ett spel är bra innan det äns är klart?

Jag gjorde inte reklam, varför skulle
jag det? Jag tog upp en fråga angående grafik i spel. Och där med nämnde jag Crysis som ett bra exempel.

Skrivet av ThreeZool:

hur kan man äns få fr sig att påstå att ett spel är bra innan det äns är
klart?

Vi får väl se... Är man lite skicklig kan man förutspå ganska mycket genom den information som redan finns tillgänglig.

Skrivet av ThreeZool:

låter väldigt mycket som (gillar inte att använda ordet) fanboy, du prisar ett
spel som inte äns är klar och säger den ska bli ett nytt BF1942... (gör vad du vill vart du vill)

Du har redan sagt detta en gång, vet du det? Och mitt svar blir detsamma: Vi får väl se... Är man
lite skicklig kan man förutspå ganska mycket genom den information som redan finns tillgänglig.

Skrivet av KazikluBey:

Jag gillar FPS, Far Cry är nog det bästa singel-FPS:et jag spelat, och det
verkar som om jag kommer att tycka om Crysis med - men att använda ett spel under utveckling som måttstock för något annat än grafik känns bara löjligt, om man inte åtminstone spelat betan.

Men jag har ju hört det med egna öron. Antingen är deras bild av frihet helt fel eller så ljuger dom. Det kan ju inte jag veta, men ut av det som har sagt så utgår jag från att det är sanning. Alltså att spelet är fritt och öppet, så kallat ickelinjärt.

Skrivet av jingai:

förutom grafiken och det är ju det enda man har att gå på idagsläget.

Fel fel fel. Det finns mycket mer att utgå från än bara grafiken av det vi fått sett och höra från spelet hittills. Du borde nog kolla upp saker och ting innan du uttalar dig.

Skrivet av jingai:

Bara dumt hur folk sitter och hypar upp sig själva och spelet utan att egentligen veta hur slutprodukten kommer att vara.

Jag hypar inte upp mig. Det är utvecklarna som har hypa upp mig genom att släppa en hel del media och information om ett spel jag har längtat efter länge. Far cry vara bara en aptitretare


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem

Laxen, själv tror jag att exempelvis GTA -Vice city har suddigare texturer för att miljöerna är större och därför mer krävande. Med lägre texturupplösning kan man spara på kraft och lägga den på annat. Tror inte alls att det har med slarv och göra och själv tycker jag att spelet är grafiskt tilltalande.
Och tänk på att GTA-VC inte släpptes igår, och att Crysis inte ens är släppt (vilket andra redan nämn).

Medlem

allt handlar inte om grafik, booya! klart slut, stäng tråden tackar för mej. hej hej

Inaktiv
Skrivet av Laxen:

aa konstigt att Oblivion blev årets spel då, hm.. måste vara något fel...

Har du en aning om vad Bethesda hade för vilda påståenden och visade upp för missvisande "gameplay trailers" innan spelet släpptes? Bethesda var inte de första utvecklarna som ljög om sitt spel, och sannolikt inte de sista.

Skrivet av Laxen:

Men jag har ju hört det med egna öron. Antingen är deras bild av frihet helt fel eller så ljuger dom. Det kan ju inte jag veta, men ut av det som har sagt så utgår jag från att det är sanning. Alltså att spelet är fritt och öppet, så kallat ickelinjärt.

All information som finns tillgänglig har spridits av Crytek. Tror du att de skulle släppa på eventuell information som skulle få spelet att stå i dålig dager? Snälla, sluta upp med att vara en fullkomligt okritisk fanboy tills du åtminstone spelat spelet. :\

Medlem

Tacka vetja fallout


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Medlem

igår lirade jag och flickvännen igenom Super Mario på Ninteno 8-Bit... det är spelkänsla och nöje!!


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

123
Skriv svar