Finns det ... ?
Sen har vi Avalanche Studios som har gjort #Just Cause.
"There are many aspects of human existence that I will never understand..."
minor remark: EA distribuerar väl bara spel, dom gör inga själva? ;o
tror det(att dom bara distribuerar alltså)
Nej, de både distruberar och utvecklar spel.
"There are many aspects of human existence that I will never understand..."
ea... eller ett programvaruhus under ea?
Electronic Arts (EA) (NASDAQ: ERTS) is an American developer, marketer, publisher, and distributor of computer and video games.
EA som företag är som sagt mer än just en spelutvecklare men de utvecklar ju även spel. För tillfället har de följande utvecklingsstudios:
* Criterion in Guildford, U.K.
* Digital Illusions CE in Stockholm, Sweden, London
* EA Black Box in Vancouver, British Columbia
* EA Canada in Burnaby, British Columbia
* EA China in Shanghai, China
* EA Los Angeles in Los Angeles, California
* EA Chicago in Chicago, Illinois
* EA Mobile
* EA Montréal
* EA Mythic in Fairfax, Virginia
* EA Japan in Tokyo, Japan
* EA Korea in Seoul, Korea
* EA Redwood Shores in Redwood City, California
* EA Singapore
* EA UK in Chertsey, U.K.
* Maxis in Emeryville, California
* EA Phenomic in Ingelheim, Germany
* EA Tiburon in Maitland, Florida
* EA Salt Lake in Bountiful, Utah (Formerly Headgate Studios)
"There are many aspects of human existence that I will never understand..."
spelmotorn Meqon är gjord av svenskar har jag för mig. motorm ska användas i Duke Nukem Forever.
Aha, ett fantasiföretag
Snart är de svenskarna som blir påskyllda när Universum imploderar
Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.
Massive FTW!.. (ehm.. utan FTW.. FTW!)
För övrigt håller jag med IceMan.. EA är skräp, bajs, avföring.. försökte faktiskt hitta finare ord men .. det är svårt att inte ha med "Bajs" i samma mening som EA (min avatar om inte annat garanterar detta)
I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White
Call of duty är väl inte EA?
Nej, Call of Duty ägs av Activision. Medal of Honor ägs av EA.
Men egentligen är alla stora utgivare likadana, ständiga återupprepningar, nada variation.
Det beror säkert på de enorma produktionskostnaderna nu (man vågar inte satsa på nya idéer utan återanvänder gamla), de är löjligt stora! Man undrar ju om det är utgivarna som pressar på? Something has to be done iaf.
Det beror säkert på de enorma produktionskostnaderna nu (man vågar inte satsa på nya idéer utan återanvänder gamla), de är löjligt stora! Man undrar ju om det är utgivarna som pressar på? Something has to be done iaf.
Verkligen, i den här takten kommer de stora mainstream-utvecklarna (inga namn nämnda) att förinta spelbrancshen.
Spel kan omöjigen få den kulturella och accepterade status det så väl behöver om inte utgivarna och utvecklarna skärper sig. Mindre repetitiva actionspel, återanvända idéer och filmlicenser, mindre koncentration på grafik. Saker som handling och berättande får alltför låg prioritet.
Utgivarna måste börja stödja nya, mindre utvecklare vars fräska idéer och nytänkande är precis vad branschen behöver. Valve skall ha stort cred för att de verkar ha tagit detta till sig, och stödjer t. ex. Tim Schafer genom att distrubera hans genialiska Psychonauts, samt andra originella spel genom Steam.
Sen behövs det såklart mer än så. Helt nya genrer behöver skapas, som kan locka alla till spelen. Unga, gamla, föräldrar och kulturofiler, alla måste börja spela. Först då kan industrin få den respekt den behöver.
Men, som sagt, allt detta vilar på de stora utgivarna, som EA, Activision och THQ. Och för att de ska skärpa sig ligger ansvaret hos oss konsumenter, som köper allt som pumpas ut ur de maskinstyrda spelfabikerna. Allmänheten behöver läras upp att inte köpa filmlicenser och uppföljare. Vilket såklart är lättare sagt än gjort, då även vi gamers med lite högre krav köper sådant, och glatt slickar i oss nästa (förvisso bra, men ändå ooriginella) uppföljare i en bra serie.