Finns det ... ?

Inaktiv
Finns det ... ?

Hej
Har en fråga finns det svenska företag som gör spel ? Typ som EA-Games ? Om det finns så please skriv ner alla du vet :):)


signatur

R.i.p för Amerikanska soldater som dör i Irak

Medlem

Dice som gjort Battlefield serien är väl svenska har iaf att de var det

Har för mig att motorn till det nya battlefield till konsol är svensk gjort ochså.


signatur

AYY LMAO

Inaktiv

Starbreeze Studios är väl svenska? De har bland annat gjort The Chronicles of Riddick: Escape From Butcher Bay och jobbar med The Darkness.

Vänligen rätta mig om jag har fel


signatur

When I'm not here, people die.

Medlem

Sen har vi Avalanche Studios som har gjort #Just Cause.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Inaktiv

minor remark: EA distribuerar väl bara spel, dom gör inga själva? ;o


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem
Skrivet av prikk:

minor remark: EA distribuerar väl bara spel, dom gör inga själva? ;o

tror det(att dom bara distribuerar alltså)

Medlem

nä, EA är mera som avföringen på ett järde, ligger under allt och ser till att allt växer och äter upp allt annat


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv

Paradox gör väl Europa Universalis, men har för mig att de sitter och trycker borta i jänkar-land på sin hemorojder.


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

Medlem

Paradox Interactive som är svenskt ja har gjort bla:
Hearts of Iron, Hearts of Iron2, Hearts of Iron2:DD, Svea Rike III. med mer. dvs bara bra saker.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av Xphome:
Skrivet av prikk:

minor remark: EA distribuerar väl bara spel, dom gör inga själva? ;o

tror det(att dom bara distribuerar alltså)

Nej, de både distruberar och utvecklar spel.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem

Jo ea utvecklar ju nya command and conquer 3.


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Inaktiv

ea... eller ett programvaruhus under ea?


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem
Skrivet av prikk:

ea... eller ett programvaruhus under ea?

Citat:

Electronic Arts (EA) (NASDAQ: ERTS) is an American developer, marketer, publisher, and distributor of computer and video games.

EA som företag är som sagt mer än just en spelutvecklare men de utvecklar ju även spel. För tillfället har de följande utvecklingsstudios:

Citat:

* Criterion in Guildford, U.K.
* Digital Illusions CE in Stockholm, Sweden, London
* EA Black Box in Vancouver, British Columbia
* EA Canada in Burnaby, British Columbia
* EA China in Shanghai, China
* EA Los Angeles in Los Angeles, California
* EA Chicago in Chicago, Illinois
* EA Mobile
* EA Montréal
* EA Mythic in Fairfax, Virginia
* EA Japan in Tokyo, Japan
* EA Korea in Seoul, Korea
* EA Redwood Shores in Redwood City, California
* EA Singapore
* EA UK in Chertsey, U.K.
* Maxis in Emeryville, California
* EA Phenomic in Ingelheim, Germany
* EA Tiburon in Maitland, Florida
* EA Salt Lake in Bountiful, Utah (Formerly Headgate Studios)


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem

spelmotorn Meqon är gjord av svenskar har jag för mig. motorm ska användas i Duke Nukem Forever.


signatur

-=Half-Life=-
-=TFC=-

Medlem
Skrivet av Wilcore:

spelmotorn Meqon är gjord av svenskar har jag för mig. motorm ska användas i Duke Nukem Forever.

Aha, ett fantasiföretag


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av WildThing:
Skrivet av Wilcore:

spelmotorn Meqon är gjord av svenskar har jag för mig. motorm ska användas i Duke Nukem Forever.

Aha, ett fantasiföretag

Snart är de svenskarna som blir påskyllda när Universum imploderar


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

DICE (Dåvarande Digital Illusions) gjorde även de underbara Flipperspelen Pinball Dreams och Pinball Fantasies till Amiga.
Inte att förglömmas.


signatur

Kan du läsa detta så har jag lärt mig att använda en Signatur. /cheer

MFC
Medlem

Massive FTW!.. (ehm.. utan FTW.. FTW!)

För övrigt håller jag med IceMan.. EA är skräp, bajs, avföring.. försökte faktiskt hitta finare ord men .. det är svårt att inte ha med "Bajs" i samma mening som EA (min avatar om inte annat garanterar detta)


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Inaktiv

EA är spelindustrins kossa. Tuggar i sig något nytt (gräs, spel, whatever), sväljer, hostar upp igen, tuggar, sväljer, hostar upp igen, och så vidare...

Medlem

bara en sån sak, sök på call of duty på tex webhallen, och se hur jälva många det finns, eller farför inte Medal of hunor, hur många finns det igentligen?

EA - we sux


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Call of duty är väl inte EA?


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Inaktiv
Skrivet av klossen:

Call of duty är väl inte EA?

Nej, Call of Duty ägs av Activision. Medal of Honor ägs av EA.

Men egentligen är alla stora utgivare likadana, ständiga återupprepningar, nada variation.

Medlem
Skrivet av Jowy of Highland:
Skrivet av klossen:

Call of duty är väl inte EA?

Nej, Call of Duty ägs av Activision. Medal of Honor ägs av EA.

Men egentligen är alla stora utgivare likadana, ständiga återupprepningar, nada variation.

Det beror säkert på de enorma produktionskostnaderna nu (man vågar inte satsa på nya idéer utan återanvänder gamla), de är löjligt stora! Man undrar ju om det är utgivarna som pressar på? Something has to be done iaf.

Inaktiv
Skrivet av Tony:

Det beror säkert på de enorma produktionskostnaderna nu (man vågar inte satsa på nya idéer utan återanvänder gamla), de är löjligt stora! Man undrar ju om det är utgivarna som pressar på? Something has to be done iaf.

Verkligen, i den här takten kommer de stora mainstream-utvecklarna (inga namn nämnda) att förinta spelbrancshen.
Spel kan omöjigen få den kulturella och accepterade status det så väl behöver om inte utgivarna och utvecklarna skärper sig. Mindre repetitiva actionspel, återanvända idéer och filmlicenser, mindre koncentration på grafik. Saker som handling och berättande får alltför låg prioritet.
Utgivarna måste börja stödja nya, mindre utvecklare vars fräska idéer och nytänkande är precis vad branschen behöver. Valve skall ha stort cred för att de verkar ha tagit detta till sig, och stödjer t. ex. Tim Schafer genom att distrubera hans genialiska Psychonauts, samt andra originella spel genom Steam.

Sen behövs det såklart mer än så. Helt nya genrer behöver skapas, som kan locka alla till spelen. Unga, gamla, föräldrar och kulturofiler, alla måste börja spela. Först då kan industrin få den respekt den behöver.

Men, som sagt, allt detta vilar på de stora utgivarna, som EA, Activision och THQ. Och för att de ska skärpa sig ligger ansvaret hos oss konsumenter, som köper allt som pumpas ut ur de maskinstyrda spelfabikerna. Allmänheten behöver läras upp att inte köpa filmlicenser och uppföljare. Vilket såklart är lättare sagt än gjort, då även vi gamers med lite högre krav köper sådant, och glatt slickar i oss nästa (förvisso bra, men ändå ooriginella) uppföljare i en bra serie.

1
Skriv svar