Obehagliga sammanträffanden?

Youtube-proffs
Obehagliga sammanträffanden?

Visst har ni haft det? Sammanträffanden som är så obehagliga att ni inte kan somna på natten, att ni tex har tänkt på en gammal klasskompis lite och senare på dagen så har han dykt upp osv?

För mig har detta hänt ett par gånger, att jag bara tänkt på en rolig sak och så ser jag något sedan som påminner om den ganska rejält.

Tex när jag var yngre så åkte jag sånna fyrhjulingar till rollerblades fast med 2 hjul på var sida sådär old fashion. Tänkte på det en dag när jag vakna på morgonen, senare när jag åkte till jobbet så såg jag en unge åka på sånna, det va ganska sjukt.

En annan sak som hela tiden har en tendens att hända mig är upprepande av siffror. Elaka siffror dessutom.

För ungefär 1 år sedan så kom siffran 88 fram överallt, var jag en gick så kom 88 fram, det kunde vart på godisvikten, hur mkt det kosta, hur många kronor jag hade i fickan någon dag, eller bara 88or som stod uppskriva på väggar och sånt som jag la märke till.

Nu på två veckor har jag sett (seriöst nu) ungefär 10 bilar med siffran 666 som regplåt. Alla olika bilar och ändå i samma stad, jag börjar bli smått oroad.

Vad ska jag göra? Är jag galen i huvudet?


signatur

Calle säger att jag är influencer

Inaktiv

Nej, du är inte galen. Du är uppmärksam.

Saken är den att du alltid har sett 88 överallt men av någon tanke så började du uppmärksamma den siffran mer när du såg den. Sen för varje gång den kom upp så trodde du satan var allt mer efter dig och mer uppjagad blev du vilke ti sin tur gjorde att du såg siffran ännu oftare.

Det är så det fungerar mate, för två år sedan såg du siffran 88 lika mycket som nu men du uppmärksammade den inte då.


signatur

Jag är Dice. Jag har bara ett ofrivilligt konto sen en förvirrad FZ-registrering.

Medlem

Siffrorna 666 uppkommer rätt ofta på bilar, speciellt i Tyskland av någon anledning :O. Kan det ha något att göra med Hitler?

Godwins Law, oooooops!

Medlem

som när jag blev ihopp med Lea, helt plöttsligt hette alla Linnèa, eller när man köper en ny bil, poff! så har all en sån bil :/


signatur

R.I.P The_maxx

Youtube-proffs
Skrivet av IceMan:

eller när man köper en ny bil, poff! så har all en sån bil :/

Kör inte 740 då FFS!


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

/me sätter sig inte i en volvo av överlevnads skäl.


signatur

R.I.P The_maxx

Youtube-proffs
Skrivet av IceMan:

/me sätter sig inte i en volvo av överlevnads skäl.

Vill du dö då eller?

Okey, volvobilar brinner då och då, men 740 är en jävla tank. Såg en film på Ztv där det va som americans most wanted copchases in america as always typ, en bil kröde skitsnabbt och började sicksacka mellan massa bilar, tillslut så smällde han in i en 740 och 740 klara sig utan en skråma typ, ^^


signatur

Calle säger att jag är influencer

Inaktiv
Medlem

förstår vad ni menar... var jag än går så dyker numret "1349" upp överallt! känns verkligen som om det förföljer mig. konstigt hur det kan bli. men jag antar att det är nåt som får mig att tänka på det numret. Oo

Medlem

Jag har alltid som vana o titta på klockan exakt 22.22 Jag vet inte varför precis som min hjärna har en klocka inbyggt och vill att ja ska titta på klockan just då

Youtube-proffs

Jag har en tendens att vakna 10 minuter innan klocker OAVSETT när jag ställer den, kallar den kramer-klockan


signatur

Calle säger att jag är influencer

evh
Medlem
Skrivet av Polish:

Jag har en tendens att vakna 10 minuter innan klocker OAVSETT när jag ställer den, kallar den kramer-klockan

mm det känner jag igen... fast brukar vara 5min innnan för mig


signatur

What Seems To Be The Officer Problem? Randy Marsh

Medlem
Skrivet av Polish:

Jag har en tendens att vakna 10 minuter innan klocker OAVSETT när jag ställer den, kallar den kramer-klockan

Jag har en förmåga att alltid vakna några timmar efter att klockan har ringt.


signatur

<3 #komsi @ q-net :)

Medlem

mm samma här, äkligt störande


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

jag brukar vakna 1-2 min innan den ringer :/


signatur

"Hellre lite kattpiss i salongen är en kasspitt i kalsongen"!

Medlem

Jag har en mycket irriterande vana att titta på klockan när den är 13:37, först var det lite kul men numera gissar jag på att min biologiska klocka har ställt in sig på just den tiden...

Medlem
Skrivet av IceMan:

som när jag blev ihopp med Lea, helt plöttsligt hette alla Linnèa, eller när man köper en ny bil, poff! så har all en sån bil :/

Helt precis!
Morsans bil brann upp för ett tag sedan (några skitungar utan liv) och köpte sedan en ny, modellen på den nya bilen hade jag inte alls sett ute ofta, nästan aldrig. Men nu när vi äger en sådan så upplever jag/ser att alla har en likadan bil..

Lite läskigt..


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

^- precis nu när ja går på bilskolan, innan märkte ja inte att de fanns så många bilar från olika bilskolor på vägarna. Nu ser ja de mycket oftare

Medlem

Sifferserien 242 har förföljt mig hela livet så gott som.


signatur
Medlem

Händer hela tiden liknande saker för mig. Fast det är oftast nya saker som dyker upp hela tiden. Det kan vara ett föremål, det kan vara ett ord eller vad som helst egentligen som jag aldrig sett tidigare och som jag sedan tagit reda på innebörden eller meningen med, då dyker samma sak upp överallt och hela tiden under bara ett par dagar efteråt fastän jag är fullkomligt säker på att jag varit helt ovetande om det tidigare, sedan "försvinner" det liksom. Är lite inne på samma sak som Wahlgren, att det handlar om uppmärksamhet hos en själv fast det som stör mig är att handlar om saker som man normalt inte ser/hör i vardagen som hela tiden dyker upp.

Inaktiv
Inaktiv

^^ Stalin/Hitler!

En annan sak som intressant lite på samma tema typ, att om man vill tex komma upp klockan 6.30, så tänker man som fan på det innan man somnar, då vaknar man då. Helt säkert.


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Inaktiv
Medlem

På tal om att du talar om 88.
Exakt samma sak gäller mig, men med 64 istället.
men det är ju bara för att man tänker på det, och att 64 är ett vanligare tal än många andra då det är av de där klassiska talen (1, 2, 4, 8, 16, 32, 64 osv osv)

En annan sak som är galet äckligt och hänt mig typ två ggr, är ju när man ringer till någon, och precis innan första tonen kommit fram så har han lyft (utan att höra någon signal alltså) telefonen för att själv använda den för att ringa till en själv. Jävligt tidseffektivt dock.

Även det där med väckerklockan.
Jag vaknar också alltid några minuter innan den ringer, men jag kommer ju upp waaay senare (beroende på hur mycket morsan wajnar på mig om att jag missar tåget till skolan bla bla.)


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Medlem

Haha Budo. Ja chancens att det med telefonen händer borde vara mindre än att vinna på lotto, men det är det visst inte. Detta har hänt mig också.
Det får en att tänka på om telepati faktiskt är möjligt.

Det där med siffror känner jag också igen. Har varit så att man två dagar i rad kollat på klockan när den varit 22:22.

Inaktiv

14 är mej ett välldigt bekant tal.
Det ser man överallt. Inte minst på aftonbladet och lokaltidningar.

14 åring blev med barn.
14 åring tog livet av sig.
14 åringarna gör allt !


signatur

Det var en gång, och den var grusad.

Medlem
Skrivet av TailDude:

14 är mej ett välldigt bekant tal.
Det ser man överallt. Inte minst på aftonbladet och lokaltidningar.

14 åring blev med barn.
14 åring tog livet av sig.
14 åringarna gör allt !

FJORTIS!
*fnizzah*


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Medlem
Skrivet av Polish:

Visst har ni haft det? Sammanträffanden som är så obehagliga att ni inte kan somna på natten, att ni tex har tänkt på en gammal klasskompis lite och senare på dagen så har han dykt upp osv?

För mig har detta hänt ett par gånger, att jag bara tänkt på en rolig sak och så ser jag något sedan som påminner om den ganska rejält.

Tex när jag var yngre så åkte jag sånna fyrhjulingar till rollerblades fast med 2 hjul på var sida sådär old fashion. Tänkte på det en dag när jag vakna på morgonen, senare när jag åkte till jobbet så såg jag en unge åka på sånna, det va ganska sjukt.

En annan sak som hela tiden har en tendens att hända mig är upprepande av siffror. Elaka siffror dessutom.

För ungefär 1 år sedan så kom siffran 88 fram överallt, var jag en gick så kom 88 fram, det kunde vart på godisvikten, hur mkt det kosta, hur många kronor jag hade i fickan någon dag, eller bara 88or som stod uppskriva på väggar och sånt som jag la märke till.

Nu på två veckor har jag sett (seriöst nu) ungefär 10 bilar med siffran 666 som regplåt. Alla olika bilar och ändå i samma stad, jag börjar bli smått oroad.

Vad ska jag göra? Är jag galen i huvudet?

Eftersom ingen annan skrivit om det...

Det finns något som kallas för selektivt minne. Selektivt minne innebär i grova drag att hjärnan minns det den vill, den filtrerar ut saker och ting. Man kan omöjligt minnas allt man ser så hjärnan gallrar bort en del. Det selektiva minnet kan påverkas både undermedvetet och medvetet.

Ett exempel på när det undermedvetna spökar och ta till exempel det du sa om 88: orna skulle vara att du satt och såg på en dokumentär om Adolf Hitler och så kom du att tänka på 88 referensen och allt ståhej det blev om 88 glassen.

Dagen efter så har du gårdagens upplevelse i bakhuvudet och så går du förbi en poster med 88 glassen, konstigt tänker du.

Du såg det som ett märkligt sammanträffande där du gick och tänkte på dokumentären. Nu börjar hjärnan undermedvetet att lägga extra märke till alla 88: or du ser och nu lägger den även dessa små 88: or händelser på minnet.

Det där med rullskridskorna skulle kunna ha varit så enkelt att du antagligen inte ens skulle lagt märke till killen om du inte tänkt på det på morgonen. Nu råkade du tänka på det tidigare och ditt selektiva minne sparade det.

Det där var lite om selektivt minne grovt förenklat och knappast komplett, men det förklarar förhoppningsvis en del.


signatur

[size="9"]CONCORD Notice: Don't drink and fly. Drunken jumping can result in loss of ship through "navigational error".[/size]

Medlem

När jag gick i skolan hette det du beskriver "selektiv perception". Samma sak, eller inte?

Medlem

rena Akriv X nu

123
Skriv svar