Rädda Sverige - skjut en varg... typ?

Medlem
Rädda Sverige - skjut en varg... typ?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6371473.ab

Om man nu hatar vargen så mycket, om den är så farlig för Sverige - varför skulle man då hänga upp den i vardagsrummet? Jo, det är troféjägarna - de som tycker om att skjuta djur och skryta om det - som lobbar för jakt på vargen. Det handlar om att dessa skjutglada människor ska kunna skryta om att ha dödat en varg.

Ett argument för att skjuta vargarna är inavel. Men ju fler man skjuter desto mer inavel blir det ju!

Det finns 200 vargar i Sverige. Vargen är utrotningshotad. Vi värnar om tigern, gorillan, pandan etc etc... men när det gäller rovdjur på vår egen mark så vill vi skjuta bort dom. Eller "vi" skulle jag inte säga - majoriteten av Sveriges befolkning är emot vargjakt.

Som sagt... 200 vargar i ett av Europas största länder (när det gäller landmassa) - det är ingenting!

Vargen har minst lika stor rätt som människan att existera.

#blogg

Medlem
Rädda Sverige - skjut en varg... typ?

Vad jag undrar är hur det kommer sig att det alltid är jägare som påstås bli attackerad av varg och inte svamp-/bärplockare?

Att jaga för för nödvändigheter; mat, hålla ner antalet etc. är jag bara positiv till. Men sedan finns det de som bara jagar för att det är kul är för mig bara ren ondska.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Många tycker om att jaga för vi har jagat under hela människans livstid. Är det så konstigt? Precis som katter går ut o jagar möss istället för att äta upp maten i skålen. (och ofta inte ens äter upp musen, utan bär hem den och visar för husse eller matte.)

Det finns många som tycker det är KUL att jaga. Bara att ta en titt på hunter-spels-köpare.

Ang. vargens rättigtheter....ja....Människan har väl lika stor rätt att jaga som vargen?

Medlem

Dessutom tror jag kvoten är satt under den tänkta kvoten. Då de förväntar sig övertramp på någon varg.

Medlem

Kalla mig idealist, men jag tror att i takt med att demokratin, jämlikheten och så vidare förbättras så tror jag att vi blir bättre och bättre varelser, inte lika onda. Förståelsen för naturen och så vidare förbättras också hela tiden.

Kolla på Avatar. Såna är vi människor, tyvärr. Men det kommer att bli bättre. Dock måste vi börja respektera livet och det sker stegvis. Förbjuda fiske och jakt för kuls skull är ett steg. Förbjuda abort är ett annat steg. Och tillslut kanske vi respekterar allt liv.

Det bästa är ju givetvis om alla blir vegetarianer. Själv är jag inte vegetarian än, för kött är gott och näringsrikt. Jag är lite lat. Men nån gång i framtiden, kanske. Dock försöker jag att äta mer vegetariskt nu än förut.

Medlem

Att försöka bevara allt liv är nödvändigtvis inte ett sätt att respektera liv på. Tycker det kan ligga mycket mer respekt i ett beslut att abortera än att låta ett barn födas.

Växter är också liv förresten. Iaf ur ett vetenskapligt perspektiv..............

Man kan dessutom säga att människan respekterar naturens ursprungliga livscykel genom att äta djur. Vi är ju trots allt djur...eller står vi över moder natur?

Medlem

"Att försöka bevara allt liv är nödvändigtvis inte ett sätt att respektera liv på."

Givetvis är det bästa att bevara liv i alla situationer. Kan finnas några få undantag. Liv är något unikt som Moder Natur ger och när det är utrotat kommer det aldrig mer igen. Det gäller allt ifrån ett ofött barn till en vuxen människa till en varg.

Växter är liv, ja. Dock kan det vara smart att börja respektera det liv som har tankar och känslor först. Respekten för växtlivet får komma i andra hand.

Till viss del står vi över Moder Natur. Vi förstör henne ganska rejält. Men precis som vi kan förstöra så kan vi bevara och reparera.

Jag anser inte att människan är ett djur. Vi har skilda ord av en anledning. "Människa" och "djur". Människan har flera egenskaper i hjärnan som gör att vi till viss del kan förstå Universum och hur allt hänger ihop. Förmodligen saknar dom flesta djuren detta.

Den här "intelligensen" (eller vad man nu ska kalla det) ger oss ett stort ansvar. Antingen kan vi kasta bort planeten vi bor på och inte bry oss eller så kan vi respektera naturen.

Medlem
Skrivet av SuperTomten:

Vad jag undrar är hur det kommer sig att det alltid är jägare som påstås bli attackerad av varg och inte svamp-/bärplockare?

Det är det väl inte? Däremot är det många jakthundar som blir dödade av vargar under t.ex älgjakter eller vanlig fågeljakt.

Jag är inte för utrotning av vargen men att tunna ut dess siffror; definitivt.


signatur

<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(

MFZ
Medlem

släpper man ut en hund i skogen får man fan räkna med att det inte är ofarligt. att skrika att det är hemskt att hunden blir biten/dödad av en varg är fan patetiskt (även om det säkert är sorgligt för ägaren).


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Medlem
Skrivet av Sheikh Plisken:

släpper man ut en hund i skogen får man fan räkna med att det inte är ofarligt. att skrika att det är hemskt att hunden blir biten/dödad av en varg är fan patetiskt (även om det säkert är sorgligt för ägaren).

Word.

Ägaren är riktigt dum om han inte kopplar sin jägarhund. Det är varken hundens eller vargens fel utan människans om en jägarhund blir skadad/dödad av en varg.

Medlem

Vargar är dock kända för att döda mycket boskap för bönder och ren-uppfödare i vårat avlånga land. Om vargar inte hade dödat dom så hade det direkt inte funnits nåt problem. Men nu är det ju inte så.

Medlem
Skrivet av TobbeW:

Många tycker om att jaga för vi har jagat under hela människans livstid. Är det så konstigt?

Återigen, när motivet är mat eller liknande så ställer jag mig bakom jakt till 100%.

Skrivet av TobbeW:

Precis som katter går ut o jagar möss istället för att äta upp maten i skålen.

Har använder du det i en positivt bemärkelse? Det katter gör är... inte bra. Det finns absolut ingen poäng att ta efter ett beteende som används av andra rovdjur. Katt och möss exemplet finns dock ändå att hitta i vår moderna västerländska värld med tjurfäktning. Varför det ska vara "OK" för det finns exempel av det i djurlivet förstår jag bara inte. Jag följer hellre en egna gren i utvecklingen.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av Sheikh Plisken:

släpper man ut en hund i skogen får man fan räkna med att det inte är ofarligt. att skrika att det är hemskt att hunden blir biten/dödad av en varg är fan patetiskt (även om det säkert är sorgligt för ägaren).

Word.

Ägaren är riktigt dum om han inte kopplar sin jägarhund. Det är varken hundens eller vargens fel utan människans om en jägarhund blir skadad/dödad av en varg.

Döda människan istället.
Jakt funkar inte så, i jakt så är det oftast hunden som ska leda själva jakten, inte tvärtom.

Skrivet av Sheikh Plisken:

släpper man ut en hund i skogen får man fan räkna med att det inte är ofarligt. att skrika att det är hemskt att hunden blir biten/dödad av en varg är fan patetiskt (även om det säkert är sorgligt för ägaren).

Precis. Men ifall man skulle kunna göra att det blev säkrare, skulle du inte göra det då?


signatur

<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(

Medlem
Skrivet av SuperTomten:

Har använder du det i en positivt bemärkelse? Det katter gör är... inte bra. Det finns absolut ingen poäng att ta efter ett beteende som används av andra rovdjur. Katt och möss exemplet finns dock ändå att hitta i vår moderna västerländska värld med tjurfäktning. Varför det ska vara "OK" för det finns exempel av det i djurlivet förstår jag bara inte. Jag följer hellre en egna gren i utvecklingen.

Det exemplet användes för att visa varför människor kan tycka det är roligt att jaga. Inte som ett exempel som ska visa att det är OK att jaga.

Det är givetvis inte OK. Men det är en förklaring till hobbyn.

Medlem
Skrivet av SuperTomten:
Skrivet av TobbeW:

Många tycker om att jaga för vi har jagat under hela människans livstid. Är det så konstigt?

Återigen, när motivet är mat eller liknande så ställer jag mig bakom jakt till 100%.

Återigen, det var ett svar på frågan "varför tycker vissa det är kul att jaga?"

Men jag håller med dig om det du skriver.

Medlem

Jag utlyser skyddsjakt på SD! Beståndet får vara max 200 i hela Sverige!... känns ungefär lika logiskt som vargjakten.

Inaktiv

Om vargen inte jagas så kommer de inte att lära sig att respektera människan, tidigare generationer av vargar hade lärt sig att människan var ett hot och höll sig därmed borta från byar och bosättningar.
Jag tror inte någon vill ha vargar som kutar in i samhällen, de utgör inte något reellt hot mot oss men husdjur och små barn kan hamna i farozonen när vargarna blir modigare.

Men det gäller ju självklart att vi inte gör misstaget och skjuter för många och får en ännu svagare och mer inavlad stam än vi redan har.
Vargar är helt klart ett välkommet inslag i den svenska faunan, det gäller dock att vi gör våran plikt och får dem att passa in i vårat moderna samhälle.

Nu kommer säkerligen nån att flama mig för detta och kalla mig för mördare, men det skiter jag högakningsfullt i.


signatur

Allah är stor men jag har större

Skrivet av SuperTomten:

Vad jag undrar är hur det kommer sig att det alltid är jägare som påstås bli attackerad av varg och inte svamp-/bärplockare?

Att jaga för för nödvändigheter; mat, hålla ner antalet etc. är jag bara positiv till. Men sedan finns det de som bara jagar för att det är kul är för mig bara ren ondska.

http://www.youtube.com/watch?v=XE5pGeCUM-Y


signatur

"Bättre sent än aldrig"

MFZ
Medlem
Skrivet av q0rra:
Skrivet av Sheikh Plisken:

släpper man ut en hund i skogen får man fan räkna med att det inte är ofarligt. att skrika att det är hemskt att hunden blir biten/dödad av en varg är fan patetiskt (även om det säkert är sorgligt för ägaren).

Precis. Men ifall man skulle kunna göra att det blev säkrare, skulle du inte göra det då?

inte om priset var att skjuta varg.


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Medlem

Om du äter kött är du en hycklare. Varför skulle vargens liv vara mer värt än kossans eller grisens?

Medlem
Skrivet av Kungbla:

Om du äter kött är du en hycklare. Varför skulle vargens liv vara mer värt än kossans eller grisens?

Bloggen handlar inte om vargindivider utan om hela vargstammens vara eller icke vara.

Medlem

Jag tror knappast att vargstammen hotas p.g.a. att 25 st skjuts.

Medlem

Kanske inte, men det ökar inaveln. Och 200 vargar på hela Sveriges yta är mycket lite.

Medlem

Drygt att ett par jägares önskan att döda utrotningshotade vargar kan väga så tungt.

Jakt känns lite som en sjuk fetisch där utövaren njuter av att döda underlägsna arter.

Medlem

Här skjuter vi dem just nu för att de kommit för nära samhället. Så som jag ser det: Jag > Dem.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem
Skrivet av galnegus:

Drygt att ett par jägares önskan att döda utrotningshotade vargar kan väga så tungt.

Jakt känns lite som en sjuk fetisch där utövaren njuter av att döda underlägsna arter.

Du tror på fullaste allvar att det endast är jägarna som fått igenom beslutet?

Medlem
Skrivet av Kungbla:
Skrivet av galnegus:

Drygt att ett par jägares önskan att döda utrotningshotade vargar kan väga så tungt.

Jakt känns lite som en sjuk fetisch där utövaren njuter av att döda underlägsna arter.

Du tror på fullaste allvar att det endast är jägarna som fått igenom beslutet?

Det har jag inte skrivit. Bara att det är jägarna som drivit frågan. Eller tro du att *politikerna* helt plötsligt bestämde sig för att den där jävla vargen ska dö?

Medlem

Jägarna gör som många andra, skjuter sig själv i foten. Ju fler vargar vi har i Sverige, desto mer kan de få kvoterade till att jagas...

Jag är för jakt, men hetsen på vargen är helt obefogad. Självklart kommer de riva och döda tamboskap och renar, det ingår i deras naturliga beteende. Jag delar gärna med mig av mina skattepengar till kompensation för tamboskapsägarna, men renarna är "vilda" och hela rennäringen är bortkastad i min mening.


signatur

Tempus fugit.

Medlem

Men sluta skriva att vargarna är utrotningshotade, dom är inte i närheten av att vara utrotningshotade. Och vad man gjorde i jakten är att skjuta individer främst i områden där inaveln har större chans att förekomma, samtidigt finns det invandring av varg till Sverige.

Ni som säger att man får skylla sig själv för att man går ut i skogen med hunden lös kan ju inte mena allvar. Låt mig gissa, ni bor i en storstad alternativt så nära ni kommer skogen är när ni går mellan entrén till ert hus och lanstugan på gården.

Medlem
Skrivet av Cedric:

Ni som säger att man får skylla sig själv för att man går ut i skogen med hunden lös kan ju inte mena allvar. Låt mig gissa, ni bor i en storstad alternativt så nära ni kommer skogen är när ni går mellan entrén till ert hus och lanstugan på gården.

Alltid kul när jägare kommer med 08 argument. Det visar på vilken nivå den här diskussionen ligger på. Fast jag förstår att det måste vara svårt att hitta argument för blodsport.

12
Skriv svar