Intressant Rymdfakta!

Youtube-proffs
Intressant Rymdfakta!

Nu på sistone när Fugelsang har vart i rymden och alla har skrivit och pratar om det så har mitt gamla intresse för rymden väckts igen.

Därför vill jag mjölka ut FZ grabbarna på all intressant fakta ni vet om rymden och beyond.

Tex.

*Visste ni att trots att det ser ut som man står still när man är uppe i rymden så rör man sig ungefär i en hastighet av 40 000 km\h .
När man har intervjuat kosmonauter så har dessa sagt att ibland så krockar man med små gruskorn i den hastigheten, blir ett jävla smatter.

*milkin them facts*


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

*Universum är krökt
(runt vad undrar en vän av ordningen?)

Medlem

Jorden är liten.
http://www.fz.se/wtf/link.fz?id=873

För 900 miljoner år sedan var ett dygn på jorden bara 18 timmar lång.

Månen håller på att flytta sig från jorden i en hastighet av 36 cm/år.

Varje år blir solen 360 miljoner ton lättare medan jorden blir 1000 ton tyngre.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Uranus roterar på sidan och Venus snurrar baklänges.

Inaktiv
Skrivet av SuperTank:

Månen håller på att flytta sig från jorden i en hastighet av 36 cm/år.

Så de är därför månen är så stor på svartvita filmer
Vad tror ni, tar universum slut eller fortsätter det i oändlighet? Jag tror att de inte finns något slut, inte ännu i alla fall. Som SuperTank skrev så flyttar sig månen ifrån oss, det sägs att galaxer flytta sig i från varandra, och i den följden expanderas universum hela tiden och de blir omöjligt att ta sig till slutet. Det är vad jag tror, vad tror ni?


signatur

DNF is still not finished -- but it's almost done, says Scott Miller

Medlem

Universum uppkom ju av "Big Bang"? Så ett slut borde den väll ändå ha?

Runt om universum så finns det hel del massa "ingenting", placeras något i detta "ingenting", ja då blir det någonting.


signatur

I'm a snake, follow me!

Inaktiv

om universum är krökt måste det inte nödvändigtvis finnas något 'utanför'/'runt'.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Hur kan då universum utvidgas som det gör?


signatur

I'm a snake, follow me!

Inaktiv

det är ju bara att förlänga den krökta ytan.

edit: gör två möbiusband, ett långt och ett kortare, för att få igång tankarna.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv
Skrivet av nolimitsoya.:

det är ju bara att förlänga den krökta ytan.

edit: gör två möbiusband, ett långt och ett kortare, för att få igång tankarna.

Därav oändligt...

Hmm, sådana här tankar gör mig dock förvirrad, jag förvirrar mig alltid in på okänt område om man säger så

Medlem

En sak som jag undrar över är varför är mitt tangentbord svart och inte vitt.. klura på den ni!

Medlem
Skrivet av Lord:

En sak som jag undrar över är varför är mitt tangentbord svart och inte vitt.. klura på den ni!

Du har kladdat väldigt mörk choklad över hela skiten?

Medlem

Lite trevlig fakta om hur små vi egentligen är
http://www.youtube.com/watch?v=mcBV-cXVWFw

Medlem
Skrivet av SuperTank:

Universum uppkom ju av "Big Bang"?

men om nu universum kom fram av en "big bang"... hur är det möjligt, om det inte finns nått utanför universums gränser ?.. vad man vet


signatur

"Hellre lite kattpiss i salongen är en kasspitt i kalsongen"!

Inaktiv

Om universum är oändligt kan det väl inte finnas något utanför det?


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

om det är oändligt så finns det inget "utanför" eller ??

lika skumt som: Vilket kom först hönan eller ägget ??


signatur

"Hellre lite kattpiss i salongen är en kasspitt i kalsongen"!

Inaktiv

en poäng till paddanl.

fanster, all massa var koncentrerad i en oändligt liten punkt.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Big Bang är en teori, tycker man ska ta det med en nypa salt. Universum är dock en väldigt interessant plats, ännu interessantare är det att leva i detta universum :).


signatur

<3

Inaktiv

Universum expanderas snabbare än ljusets hastighet och ökar ständigt. Hittade en bra sida om det för ett tag sen, ska se om jag kan hitta den igen.

Citat:

Universums acceleration drivs av den så kallade mörka energin. NASA har nu bestämt sig för ett nytt rymdteleskop som ska avslöja den mörka energins karaktär. Det nya teleskopet kommer att heta Destiny och ska studera, under två år, mer än 3000 supernovaexplosioner och därmed leverera astronomiska data som kan användas att studera den mörka energin med tio gånger bättre nogrannhet än idag. Destiny är planerad för uppskjutning år 2013

källa

Medlem
Skrivet av Fanster:

om det är oändligt så finns det inget "utanför" eller ??

lika skumt som: Vilket kom först hönan eller ägget ??

min gisning är att om du åker "rakt" imot ett håll, så kommer du till sist tillbaka där du började, rymden är ju böjd så!


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv

iceman, inte om rymden är oändlig.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

OffT: soya, var är din soya? du kan ju inte komma här och byta ut din soyaflaska hur som helst?! :crazy:


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Har ni inte läst bibeln ?!

Nej, nu till punkten. Människan tänker ju i tid, men är det inte människan som uppfunnit tiden, tänk om allt är oändligt, längden är också människan som kommit på, tänk om det aldrig fanns en början eller ett slut? Klura på den


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Inaktiv
Skrivet av SuperTank:

Universum uppkom ju av "Big Bang"? Så ett slut borde den väll ändå ha?

Det är just de jag säger. Låt oss säga att big bang va en stor supernova, allt flyger bort från platsen de skedde på, och förmodligen i ljusets hastighet. Eftersom att rymden är ett enda stort vakuum är det alltå omöjligt för saker att stanna då de inte finns någon luft. Alltså om du nu skulle komma till universums slut så skulle du inom ett ögonblink inte befinna dig där längre, slutet skulle befinna sig 300000km i från dig inom 1 sekund. Om rymden har ett slut i form av en gräns eller inte är troligen något vi aldrig kommer att få reda på, möjligtvis med Hubble v2.0, men de är inget att räkna med


signatur

DNF is still not finished -- but it's almost done, says Scott Miller

Inaktiv

frågan är hur stor rymden är egentligen, och nu pratar jag inte om hur många km bred den är (om man nu kan säga så) utan själva skalan, säg att rymden har ett slut, och rymden är en liten prick i något som finns utanför, man har ingen som helst aning om hur stort allting är, rymden skulle kunna vara ett virus i en fluga som lever i något annat slags universum...... nu börjar jag tänka för mycket igen..

Skribent

5% av det observerbara universum består av materia, resten är mörk energi och mörk materia vilket vi egentligen inte vet någonting om.

99% av all observerbar materia är plasma

Inaktiv

Universum är precis som en atom i en människo kropp bara en liten beståndel av något större, i all oändlighet...

Medlem

Men universum kan inte vara oändligt. Det finns ju svarta hål som leder till andra ställen. I.a.f. i filmer

Universums slut? Imageschack

Inaktiv
Skrivet av SuperTank:

Universum uppkom ju av "Big Bang"? Så ett slut borde den väll ändå ha?

Runt om universum så finns det hel del massa "ingenting", placeras något i detta "ingenting", ja då blir det någonting. Ush vilken hjärnkliare.

En annan tanke med det där... Om det nu inte är någonting... Har det inte blivit något iom att vi gett det ett namn.

Youtube-proffs
Skrivet av priZma:

frågan är hur stor rymden är egentligen, och nu pratar jag inte om hur många km bred den är (om man nu kan säga så) utan själva skalan, säg att rymden har ett slut, och rymden är en liten prick i något som finns utanför, man har ingen som helst aning om hur stort allting är, rymden skulle kunna vara ett virus i en fluga som lever i något annat slags universum...... nu börjar jag tänka för mycket igen..

Tänk om det är så, tänk om vi bara är amöbor som bor i en liten planet i ett litet solsystem i ett grymt litet universum, det vet vi ju inget om. Vi är iofs väldigt advancerade varelser med tanke på våra kroppar osv.. Gosh..

*Om man skickar upp en liten satellit, och sätter på en gigantisk fallskärm som fångar upp all solenergi, all solstrålning så att säga. För varje sekund så får den lite fart av solens energi och om man låter den vara i ett år och under förhoppningarna av att den inte kolliderar med något så kommer satelliten att komma upp i en hastighet av 1/10 av ljusets hastighet. Coolt.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Skriv svar