Nästa stora e-sport spel.

Medlem
Nästa stora e-sport spel.

Läste Calles blogg inlägg om e-sport där han skrev hur han följt cpl finalen i Quake. Det fick mig att fundera på en sak.

Visst spelas det mycket stora turneringar och det är några olika spel som spelas men det är Counter-Strike som har fått överlägset mest uppmärksamhet och det är där de stora prispengarna ligger. Warcraft III är enomt i Korea/Japan där de stora stjärnorna är riktiga idoler.

Min fråga är, vilket spel tror ni kommer bli nästa stora e-sport lir? Vem tar tronen ifrån CS och när?

Medlem

En vild chansning; Enemy Territory: Quake Wars. Inte för att spelet är "min kopp av te" direkt men jag hoppas på att ett nytt spel med id i spetsen kommer att ta över scenen för lagspel igen.

Men förmodlingen så kommer skitspelet CS fortfarande vara i topp, sorligt nog.

Medlem

Jag tror dessvärre ET:QW kommer kräva för mycket vad gäller utrustning för att det ska bli lika stort/större än CS. Faktum är att ju hetare dator som krävs, desto färre spelare får man.

Inaktiv

UT2007... nä knappast, vill iofs inte att det ska bli nästa CS när jag tänker efter

Medlem

Skulle ju vara ganska kul om nåt sportspel till Wii skulle slå som e-sport.
Skulle iallafall vara kul att kolla på dom matcherna.


signatur

Insert funny qoute here

Medlem

en bra kandidat skulle ju vara nått spel som är relativt nybörjarvänligt(lätt att förstå tex cs), balansrtat o kräver inte mycket av datorn. sen skulle alla proffs-spelare(spawn,fatality,heaton,DOOMer etc) säga i nått mass-meddelande att detta spela är det enda de spelar nuförtiden(självklar kommer ungarna spela det spel som deras idoler spelar) o på så sätt så blir det skitpopulärt.


signatur

-=Half-Life=-
-=TFC=-

Medlem
Skrivet av jingai:

En vild chansning; Enemy Territory: Quake Wars. Inte för att spelet är "min kopp av te" direkt men jag hoppas på att ett nytt spel med id i spetsen kommer att ta över scenen för lagspel igen.

Men förmodlingen så kommer skitspelet CS fortfarande vara i topp, sorligt nog.

nja vet fan=/ men kul om det vore så. jag tror ET:QW kommer sopa mattan med Battlefield dock. men att det skulle ta över efter cs, det tror jag icke. jag tror inte att per 10 år orkar lära sig spelat utsn kommer att fortsätta spela cs efter som det är mer nybörjarvänligt än ET:QW. I ET:QW måste man använda hjärnan, inte bara sikta skarpt:)


signatur

-=Half-Life=-
-=TFC=-

Inaktiv

Natural Selection 2, helt klart, och dagen därpå löser mänskligheten värdssvälten, cancerns gåta och uppfinner kontrollerad fusion. Vi går mot en ljus framtid, sanna mina ord!

Medlem

Nästa stora cpl spel kommer få lika mycket skäll som cs om ni inte fattat det än.

Bara att inse oavsett hur svårt eller lätt ett spel är blir det riktigt populärt så kommer whiners o annat löst folk att ansluta sig till skaran


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Bara att inse oavsett hur svårt eller lätt ett spel är blir det riktigt populärt så kommer whiners o annat löst folk att ansluta sig till skaran

jag blev mest förbannad på att CS fick så mycket uppmärksamhet när Strike Force var sååå mycket bättre (första versionen, jag tar inget ansvar för nyare versioner av Strike Force då jag inte testat dem).


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

(Varning: detta inlägg innehåller sanningen, den hårda verkliga sanningen som alla "gamers" inte klarar av... läs vidare på egen risk (hahahaha))

på den gamla goa tiden (hehe) så fanns det Quake 3 och CS (samt att UT började ta fäste)

nu är det som det märks här i tråden, det är* ET:QW, BF2142, UT2k8 m.m m.m och den senaste tiden har bevisat samma sak (med Painkillers, Halo m.m)

det finns alltså för många spel som delar upp alla gamers

* då jag lämnade spelvärlden iochmed Q3 kommer jag inte på så många nya spel hehe, men jag hoppas att ni fattar vad jag vill få fram.

och sen har ju WoW och andra MMORPG, där inga prispengar eller skillz finns, bara mest bortslösad tid och nörderi, tagit en massa "gamers".


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Inaktiv

jag gör det bra online-spelet dead zampa kommer bli en riktigt känt över värden..


signatur

My way is better than yours :D

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:
Skrivet av Notumforce:

Bara att inse oavsett hur svårt eller lätt ett spel är blir det riktigt populärt så kommer whiners o annat löst folk att ansluta sig till skaran

jag blev mest förbannad på att CS fick så mycket uppmärksamhet när Strike Force var sååå mycket bättre (första versionen, jag tar inget ansvar för nyare versioner av Strike Force då jag inte testat dem).

Det är ju lite det jag menar att ett spel oavsett om det är bra eller dåligt får mer uppmärksamhet om det är väldigt populärt.

Strikeforce hade en fanbase men det var ju obetydlig om man ser till antal spelare och servrar som cs hade, har väl minskat lite med source versionen..

Sen som också sagts spelen har blivit fler och det delar ju upp folk ännu mer.

När man spelade fps som mest så var det ut vs quake 3 som det alltid var heta diskussioner .

Var dom 2spelen iaf då som det var mest uppmärksamhet om .


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Vila i frid

Anledningen till att CS blev så populärt var att inlärningskurvan för att vara en helt OK spelare är väldigt låg.
Kom in i ett spel, blunda, spraya, sätt några headshots och döda 30 pers - vem vill inte spela ett sådant spel?

Ta t.ex. den totala motsatsen, gå in i en quakeserver mot en skicklig spelare så kommer du springa runt i 30 minuter utan att ens plocka upp ett endaste vapen, armor eller hälsa. Inte undra på att ingen längre "börjar" spela Quake.


signatur

"Örnar kan kanske sväva högt, men vesslor blir inte insugna i jetmotorer."
Mikael 'the_maxx' Löfgren - FZ

Medlem

så sant så sant.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Snackar vi lagspel så kan man la hoppas på att ET:QW kommer slå stort, med tanke på att stora delar av både W:ET- och BF-spelarna kommer gå över till detta (om det är spelbart). Splash har ju nämt att spelet fungerar bra i 6v6 vilket låter bra, det passar sig inte med mer i större turneringar. Det kommer knappast ersätta CS men man kan ju hoppas att det kommer spelas en del turneringar i det.

När vi pratar om 1v1 så är det svårt att avgöra, scenen är väldigt liten nu för tiden och väldigt uppdelad, plus att nya spelare har väldigt svårt för att sätta sig in i spelen pga den höga nivån som hålls i spelen. UT2007 och Serenity är de spel vi har att hoppas på.
Jag hade gärna sett någon slags standard i 1v1-scenen men det skulle vara om det var ett spel som ändrade banor rätt ofta, jag vill inte ha hub och aero om och om och om igen.

Tillsammans med CS är väl Warcraft 3 och StarCraft de spelen där mycket prispengar ligger. Det hade varit kul med ett nytt spel där också, varför inte något av Relic's två senaste mästerverk?

Personligen hade jag hellst sett CPM (1v1 FPS) Company of Heroes (RTS) och Enemy Territory: Quake Wars (6v6 FPS) som de huvudsakliga spelen.

De är inte bara riktigt bra spel (hoppas på ET:QW ), om man tänker på åskådarvärdet så är de spelen utmärkta val pga. av att de har så stor fokus på action. Kanske är min åsikt men jag tror även att de som inte ser på/spelar spel vanligtvis kommer att tycka de är intressanta att titta på om de får en snabb genomgång i hur de fungerar.

Blablabla...


signatur

"I don't rock and roll, I BURN!"

Inaktiv
Medlem
Skrivet av the_maxx:

Anledningen till att CS blev så populärt var att inlärningskurvan för att vara en helt OK spelare är väldigt låg.
Kom in i ett spel, blunda, spraya, sätt några headshots och döda 30 pers - vem vill inte spela ett sådant spel?

Ta t.ex. den totala motsatsen, gå in i en quakeserver mot en skicklig spelare så kommer du springa runt i 30 minuter utan att ens plocka upp ett endaste vapen, armor eller hälsa. Inte undra på att ingen längre "börjar" spela Quake.

Visst var det så men vi som spelade mer än att bara hoppa in slumpvis uppnådde en mycket högre grad av skicklighet än vad en casual player spelare någonsin kunde uppnå.

Samt att många inkl mig gillade att man inte bara respawnade igen utan dog man så kunde det påverka rundan för det övriga laget.

Men självklart är ett cs ett slappt lir i jämförelse med q3 eller dyl men det är ingen som hävdat nått annat..

Jag tror att ett annat lir skulle kunna ta över rollen men det kräver lite som dosman säger att man ex inte kan spela på newb servrar om man har för hög ranking eller dyl så att fighterna blir mer jämna .

Det gör också att laget blir mer sammansvetsat än att hela laget är crap och en gör jobbet eller det bara är en som är bra och bara är intresserad av frags .

Ska tillägga aldrig varit för deatmatch rundor eller 1vs1 eller 2vs 2 eller dyl utan har alltid föredragit team baserat det är helt enkelt mycket roligare spelsätt.

Förutom när man körde doom o d2 samt en heldel quake i lan men efter det lessna man på id tills et kom


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Zampa:

jag gör det bra online-spelet dead zampa kommer bli en riktigt känt över värden..

Ok det där låter som nåt jag läste i en pizzeria:

Kebab = Ko
Gyros = Gris


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av Döbringer:
Skrivet av Zampa:

jag gör det bra online-spelet dead zampa kommer bli en riktigt känt över värden..

Ok det där låter som nåt jag läste i en pizzeria:

Kebab = Ko
Gyros = Gris

haha:) gyros vad är det? stark krydda?


signatur

-=Half-Life=-
-=TFC=-

Inaktiv

UT2007 eller ET:QW hoppas jag på iallafall.


signatur

War never changes.

Medlem
Skrivet av the_maxx:

Anledningen till att CS blev så populärt var att inlärningskurvan för att vara en helt OK spelare är väldigt låg.
Kom in i ett spel, blunda, spraya, sätt några headshots och döda 30 pers - vem vill inte spela ett sådant spel?

Ta t.ex. den totala motsatsen, gå in i en quakeserver mot en skicklig spelare så kommer du springa runt i 30 minuter utan att ens plocka upp ett endaste vapen, armor eller hälsa. Inte undra på att ingen längre "börjar" spela Quake.

visst, men gå in 1 vs 1 mot en av dom bättre i CS så har man ju heller ingen channs. Sen vad som är OK i Cs är ju ganska relativt. Visst kan man jämföra spel, men dessa två ser jag som ljusår ifrån. Men jag håller med dig om vissa saker.

Nästa spel som ska slå stort i det ni kallar "E-sport" måste vara publik vänligt. BF-serien vart aldrig så stort som man trode. Visst har lirat några matcher som har varit streamade med kommentator, men det slår nog aldrig HLTV.

Medlem

tyvärr är det ju så att enkla spel drar den stora massan, de flesta har inget tålamod? orkar inte öva, orkar inte angarera sig. därför blir de enkla spelen stora?
fördelen med de mera avancerade är att man får ut så mycket mera, och slipper alla yngre som gapar och skriker.
men nästa stora, vet i fasen om det kan bli UT2k7, visst, det är bra mycket mindre hi-tec än UT2k3/4 men fortfarande bra mycket mera avancerat än Ping pong och cs.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

tyvärr är det ju så att enkla spel drar den stora massan, de flesta har inget tålamod? orkar inte öva, orkar inte angarera sig. därför blir de enkla spelen stora?
fördelen med de mera avancerade är att man får ut så mycket mera, och slipper alla yngre som gapar och skriker.
men nästa stora, vet i fasen om det kan bli UT2k7, visst, det är bra mycket mindre hi-tec än UT2k3/4 men fortfarande bra mycket mera avancerat än Ping pong och cs.

avancerade? Hur menar du då? Quake är ju inte direkt avancerade heller?

UT? varför skulle denna gång vara annorlunda

Medlem
Skrivet av C.A.B-05:

avancerade? Hur menar du då? Quake är ju inte direkt avancerade heller?

UT? varför skulle denna gång vara annorlunda

Spelen i sig är inte 'avancerade', men de är byggda på ett sådant sätt att det finns mycket att hämta och lära sig i dem innan man når hög klass.

* Hög hastighet
* Trick
* Projektilvapen
* Ingen spridning av skottsalvor

Jämför man Quake/UT med de flesta spel som kommit ut på senare år (undantag Painkiller) så kräver de helt enkelt mycket mer av en spelare. FPS som kommer ut nu för tiden är oftast långsamma, plågas av hitscan-vapen, har för mycket spray-and-pray och kräver att man spelar i lag.


signatur

"I don't rock and roll, I BURN!"

Medlem

Dom flesta verkar glömma att i både q3 och ut så finns det vapen som har spridd skottsalva på längre avstånd..

Mycket därför jag slutade spela ut när det blev för mycket insta gib mods.

Hade hur mycket skoj som helst med ut och ctf tror inte nått annat lir har porträtterat ctf som ut har gjort

jo det fanns ctf i q3 men var inte alls lika skoj som ctf i ut.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av cribba:
Skrivet av C.A.B-05:

avancerade? Hur menar du då? Quake är ju inte direkt avancerade heller?

UT? varför skulle denna gång vara annorlunda

Spelen i sig är inte 'avancerade', men de är byggda på ett sådant sätt att det finns mycket att hämta och lära sig i dem innan man når hög klass.

* Hög hastighet
* Trick
* Projektilvapen
* Ingen spridning av skottsalvor

Jämför man Quake/UT med de flesta spel som kommit ut på senare år (undantag Painkiller) så kräver de helt enkelt mycket mer av en spelare. FPS som kommer ut nu för tiden är oftast långsamma, plågas av hitscan-vapen, har för mycket spray-and-pray och kräver att man spelar i lag.

Det där är bara nåt ni gammla rävar har fått för er 8)

Bara för att man får 15kills i tex CS gör ju inte dig till "hög klass" spelare. Så länge det är så stor skillnad mellan spelare så köper jag inte det där.

Sen jämföra med en annan sorts av spel kan man ju säga att BF-serien är betydligt svårare att bli en en "hög klass" spelare. Ja du hör ju själv hur det låter.

(Spridning av skottsalver är ju där för att göra det svårare.)

Medlem
Skrivet av C.A.B-05:

av skottsalver är ju där för att göra det svårare.)

Det är huvudsakligen där för att göra det 'realistiskt'. Det är gjort så för att kompensera för hur långsamt man rör sig, på så sätt är det väl svårare.

Citat:

Bara för att man får 15kills i tex CS gör ju inte dig till "hög klass" spelare. Så länge det är så stor skillnad mellan spelare så köper jag inte det där.

Sen jämföra med en annan sorts av spel kan man ju säga att BF-serien är betydligt svårare att bli en en "hög klass" spelare. Ja du hör ju själv hur det låter.

Jag menar att det inte finns speciellt mycket att lära sig inviduellt i till exempel CS jämfört med exempel Q3/UT2k4.

Skrivet av Notumforce:

Dom flesta verkar glömma att i både q3 och ut så finns det vapen som har spridd skottsalva på längre avstånd..

Nej, det finns inget i Q3. Möjligtvis Shotgun om man vill räkna med det, sen är det inte gjort för att användas på långa avstånd heller.


signatur

"I don't rock and roll, I BURN!"

Medlem

UT2007 kommer ta över 1vs1 plus många av quake4 klanerna kommer gå över till UT2007 eftersom Quak4 var en flopp om man jämför den med sina föregångare. sen den taktiska delen kommer ET:QW ta över med lätthet, folk kommer säkert lockas som flugor från Battlefield-serien. men ingen av dom kommer och puta ner cs från tronen efter som spelen är så annorlunda, spelmässigt. Det är vad jag tror:P God Jul och gott nytt år!:)


signatur

-=Half-Life=-
-=TFC=-

Medlem
Skrivet av cribba:
Skrivet av C.A.B-05:

av skottsalver är ju där för att göra det svårare.)

Det är huvudsakligen där för att göra det 'realistiskt'. Det är gjort så för att kompensera för hur långsamt man rör sig, på så sätt är det väl svårare.

Citat:

Bara för att man får 15kills i tex CS gör ju inte dig till "hög klass" spelare. Så länge det är så stor skillnad mellan spelare så köper jag inte det där.

Sen jämföra med en annan sorts av spel kan man ju säga att BF-serien är betydligt svårare att bli en en "hög klass" spelare. Ja du hör ju själv hur det låter.

Jag menar att det inte finns speciellt mycket att lära sig inviduellt i till exempel CS jämfört med exempel Q3/UT2k4.

Skrivet av Notumforce:

Dom flesta verkar glömma att i både q3 och ut så finns det vapen som har spridd skottsalva på längre avstånd..

Nej, det finns inget i Q3. Möjligtvis Shotgun om man vill räkna med det, sen är det inte gjort för att användas på långa avstånd heller.

shotgun svar js och att det är sämre på längre avstånd var inte min poäng utan att spelet just hade vapen som spridde skottsalvan
Shotguns vapen skjuter 11kulor med 10damage på vardera skott och självklart så är det sämre på längre avstånd eftersom kulorn har större spridning.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

12
Skriv svar