Skolan och komvux, att försöka få IG, elelr livet med skola.

Inaktiv
Skolan och komvux, att försöka få IG, elelr livet med skola.

Jag går i andra ring på ett gymnasium i Stockholm. Det går inge vidare.

Jag pluggar inte, mest för att jag är lat. Jag redovisar inte, men det är bara för att jag inte pallar att redovisa inför en stor grupp, det blir mest bara skakigt och stressigt.

Nu är det så att man bara kan läsa upp de ämnen som man fick IG i, på komvux. Om man har G i matte kan man inte läsa upp det i komvux för att få ett MVG tex, som man kunde förut. Alltså gör vissa som så att de försöker få så många IG som möjligt, förutom i de ämnen som det är slutbetyg tidigt i, eller de som inte går att läsa på komvux för att komma in senare.

Jag har tänkt på det, att försöka få IG, men hur vet man att man kommer in på komvux sedan? Tänk om man inte gör det så sitter man med en massa IGn för all framtid.

Om man inte har nån vidare lust att plugga, så kanske man inte skulle ha börjat gymnasiumet överhuvud taget, utan kanske ta ett år ledigt för att jobba eller resa utomlands. Men gjort är gjort, jag har snart redan gått två år. Nu vill morsan att jag ska sluta skolan, i et tår, och komma tillbaka om ett år. Då är problemet att jag börjar i en NY klass, vilket jag inte har någon större lust med, dels för att det går en person där som inte är något vidare trevligt, han är avundsjuk (jag satt bredvid en tjej i hans klass, då blev han sur för all framtid), taskig, skrikig och tar alla chanser som fins för att göra livet surt för mig, eller andra och dels för att det är en ny klass och jag inte är något vidare social med de flesta. jag har tränat i snart två år, kanske inte så lång men biffig börja man bli. Jag fantiserar om att slå ner honom, banka dörren mot hans huvud osv men jag är 17, tänk om skolan anmäler (som de antagligen gör) och att bli dömd för misshandel är inte bra (speciellt inte om man vill bli snut;)). Jag kanske helt enkelt får stå ut med honom.

Jag hade tänkt att bli polis. Den sociala delen är den som brister, men det kanske släpper när man blir äldre, vad vet jag, och betygen, självklart, men de kan jag läsa upp, kanske. Det bor två poliser i samma hus, den ena chef "för någoting i stockholm" och den andra är livvakt (hon var polis)om man blir kompis med dem så kanske det går lite lättare för att komma in sen (jag har tagit ut deras hundar, en början:P) eller så är det bara en löjlig dröm...

Så vad ska jag säga mer, jo, vad tycker ni att jag ska göra? Hur gick det för er eller så? Från föräldrarna är det mest skäll hela tiden, de verkar inte förstår någonting, de är borta från verkligheten (för mig) att de lika gärna kunde låsa in sig i ett rumm för all framtid (det skulle inte göra någon skilnad). Skolan är verkligen ett helvete.

PS: Gjorde ett omprov, en "lärare", elev assistent typ, som skulle hålla kåll så ingen fuskade, skrev mitt prov i utbyte att jag skulle ge honom öl. Undivker honom nu eftersom jag inte har ngon bers att ge. LOL på det. Men jag tackar för G'et, själv kunde jag inget. Men fel är det, så ska de ju inte göra egentligen. Korrumperat. :$

Tack för er tid.


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem

Konstig läsning men underhållande på nått sätt.

Medlem

Om du vill bli snut måste du väl ha ganska bra betyg, ett mvg i svenska är såklart ett plus om du vill lösa korsord, f.ö så går det säkert mycket lättare att få jobb om du har kontakter innan med polisen, kontakter är mycket viktigare än fina betyg nuförtiden.

Att spöa ner han är väl onödigt, skulle väl vara om du provocerar han smått så han börjar slå dig, då äre nödvärn och inget olagligt med det
Sen ska väl komvux göras om, så det blir svårare att plugga upp betyg?

Moderaternas lärosätt är att man ska fanimej lära sig allt i skolan, om man så måste gå om 9an flera gånger för man har svårigheter i basämnena.
Annars kommer det nog bli ganska svårt att bli polis om du har svårigheter att prata inför grupp, själv så älskar jag att stå på scen och göra något inför publik, men jag hade svårigheter för det innan.
Gör bara nåt galet nån dag, så skaru se att det släpper


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Skulle inte komvux läggas ner??


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Inaktiv

Spenderade själv så lite tid i skolan som var möjligt utan att jag skulle bli av med studiebidraget. Dock gjorde jag det för att jag helt enkelt inte ansåg att det var nödvändigt att vara där. Jag fixade mina betyg trots min frånvaro. Men tyvärr saknar jag en del kurser som jag nu ångrar att jag inte sprang igenom då.
Hur ligger det till med att läsa in kurser på komvux numera förresten? Har exempelvis enbart Matte A, ingen kemi, osv, och det kommer man inte långt med om man ska söka till högskola. Vilket jag faktiskt börjat överväga...

Men för att komma tillbaka till dig reset2 så låter din idé som något du eventuellt kommer få ångra hårt om några år. Jag var skoltrött som fan jag med, gjorde i princip ingenting på de lektioner jag närvarade på, men jag presterade på proven. Därav mina betyg. Min svenskalärare sa exempelvis så här när han skulle betygsätta mig: "Hade jag fått sätta betyg efter din närvaro och hur du har presterat under lektionstid skulle du förmodligen inte ens få godkänt. Men nu måste jag, lyckligtvis för dig, sätta betyg på vad du visat att du kan - och det är ett starkt Väl Godkänt. Men hade du inte varit så jävla lat hade du kunnat få ännu bättre, tänk på det." Och det har jag tyvärr tänkt på. Man fylls bara av ånger eftersom det är något jag inte kan ändra på nu. Det är helt enkelt försent. Men det är aldrig försent att ändra på betygen innan ett par veckor före studenten. Tänk på det istället.

Skolsystemet är skit, men det är bara att gilla läget och låta ens planer gå efter omständigheterna inte tvärtom.

Medlem

att satsa på att vara sämst eller usel är aldrig en bra ide...


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Youtube-proffs

Jag säger det nu direkt.

FFS! gör det inte, du kommer ångra dig så jäääävla mycket även om du kommer in på komvux. Plugga nu och få det överstökat ffs.

Om du väljer att skippa allt och "slappa" igenom gymnasiet så kommer du förlora 1-2 år av ditt liv när du går ur gymnasiet, du kan inte jobba på ett heltidsjobb om du ska plugga komvux, du kan ju inte precis söka in på bra linjer osv osv om du ska plugga vidare.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

Som Polish säger. Det finns inget som säger att du skulle bli skitmotiverad helt plötsligt för att gymnasiet är slut. Se till att bruka allvar nu och få in betygen. Att komma in är inga problem om du är någorlunda allmänbildad. Skriv ett högskoleprov eller två så löser det sig. Om du inte är dum i huvudet. Då blir det svårare, men då gäller det definitivt att plocka in betygen nu.
Du kommer bara förlora på det.

Jag var rejält trött på skolan i gymnasiet, drog till USA och pluggade och upptäckte att jag inte var särskilt mycket mer motiverad där, men har iaf alltid lyckats klara mig hyggligt ändå. Mina betyg är inte toppen men jag lever (14 nånting). Jag kommer in på högskolan tack vare mitt högskoleprov som ligger på 2.0. Dock gäller det ju att knipa alla kurser så man är behörig. Det enda jag saknar är Fysik B, vilket är lustigt då jag läste en gymnasieutbildning inriktad på fysik...

Långt blev det. Bruka allvar. Intagningen på polishögskolan är inte särskilt blodig och betygskraven är låga. De har en lång och relativt noggrann uttagning där de mäter mycket mer än dina betyg. Du kan ändå inte räkna med att komma in förrän om flera år. Tror att genomsnittsåldern är 24-26 på intagna.

Medlem

Alla kan bli polis, ju sämre du är ju större chans har du då du kan bli kvoterad.

Jag tycker att du skall göra det som känns bäst för dig - om de inte lägger ner vuxenutbildning (nästan bud på det*) så kan du ju alltid läsa in allt senare. Om du inte vill, inte är intresserad eller inte orka så gör det en annan gång - livet är för kort för att ha tråkigt.

*För mycket folk har/får helt meningslösa "utbildningar" via komvux i tron om att de skall få jobb eller komma in på önskvärda utbildningar. Komvux är främst en arbetsmarknadsåtgärd i min bok.

Själv har jag läst in gymnasium på "privat" folkhögskola, dit kommer ingen pga av att de inte har annat att göra.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Jag hade försökt att rycka upp mig, komvux och att plugga ännu mer och ämnen du pluggat tidigare brukar inte vara en hit direkt efter skolan. Försök att tänka på att om du lägger manken till nu, slipper du komvux senare. Inget som säger att man lyckas bättre på komvux/har bättre motivering just då man måste läsa igen det. Kanske rörigt skrivit, men i korthet menar jag att du skall försöka med skolan, för när det är dags för komvux har du säkerligen inte mycket mer lust. Hoppas det går bra för dig i vilket fall som helst.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

komvux är utmärkt för att läsa upp sig på ämnen som man av olika skäl ex inte läste i gymnasiet.

Sen så säger komvux aldrig att du kommer få jobb via deras utbildningar men du har troligtvis bättre chancer efter du har gått en utbildning beroende lite på läget.

Men vist finns det många som bara driver runt på komvux tyvärr.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Betyg som läses upp på blandannat komvux kommer snart att vara värda mindre i ditt betyg när du söker in på högskola/universitet, tackvare att folk har gjort som du säger. T ex ett VG i matte A från gymnasie tiden kommer vara mer värt en ett VG i matte a från t ex komvux. Har för mig att dom ändringarna ska göras ganska snart, så satsa inte på det.

Så du förlorar mest själv på det. Ångrar verkligen att jag gjorde precis som du i skolan, men nu pluggar jag på lärare programmet iallafall så man tog sig till universitet till slut hehe

Medlem

G är alltid bättre än IG, om slutbetyget inte räcker till finns iaf högskoleprovet.


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Medlem

skumt att man anser komvux betygen är mindre värda en gymnasie betyg lärarna på komvux är mer drivna än i gumnasiet plus mer intresserade att verkligen lära ut..

I gymnasiet hade man bara idioter till lärare..


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv

...eller tvärtom
handlar helt om vilka lärare det handlar om

själv läser jag om andra året på högskolan nu, det är jättejättejättejobbigt, för jag måste lära känna folk jag inte känner och som inte litar på mig & lära mig arbeta med dom i grupp

sen plockade jag för extrapoäng en kurs från humaniora (som handlade om religion och våld i modern världspolitik)
HELVETE vilken freeride! enklaste 5 poängen jag någonsin fått!
det är sån sinnessjuk skillnad på tekniska och icke-tekniska utbildningar asså...
läsa i en bok, komma ihåg nåt, tänka lite på det, skriva på papper, ez


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Värsta fall så kan han ju börja på nån Folkhögskola och läsa in betygen. Finns ett par st runt om i landet.
Det blir en helt annan miljö med mindre klasser och lärare som inte helt totalt gett upp på eleverna.

Sen så ska du aldrig oroa dig inför framtiden, se det så här om 15-20 år så kommer olika länders infrastruktur börja falla sönder pågrund av Oljebrist osv. Länder som USAandA kommer börja bomba för att få tag på mer olja. Om vi inte dör under den tiden så kommer växthuseffekten eller en jävla asteroid ta död på oss.

Här är en fin liten länk där du kan läsa om lite olika trevliga öden som kan hända oss i framtid.
http://www.exitmundi.nl/exitmundi.htm

Varje gång jag själv börjar få en gnutta framtidshop och vill göra nått med mig liv så läser jag lite på den sidan och tar en titt på olika nyhetssidor så ser jag att domesdagen är på väg.

Ha en trevlig dag, Puss Video.


signatur

I got a rocket in my pocket.

Inaktiv

Tack för hoppet Video_Mode.

Ok, jag lägger nog ner den idén. Det blir till att sattsa på samhälle, historia, engelska, svenska och matte. Sen hur det går med resten, skiter jag i än så länge. Måste få så högt som möjligt i åtminståne sam-ämnena och engelska.

Men då återstår medelmåttiga, elller rätt så taskiga betyg i de andra ämnena. Så jag vet inte riktigt. I svenska skulle jag ha MVG och inte IG som nu om det inte vore för de där jävla redovisningarna och det där jävla tjatet om det "muntliga". Det sänker ALLT. Skriva noveller och längre berättelser går som smort, men det spelar ingen roll hur bra jag en får på dem om jag inte klarar det andra.

och klossen: Nej, de ska inte lägga ner komvux. Men de har ändrat på systemet dock, nu kommer färre in eftersom man inte kan läsa tex G till VG osv.


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Inaktiv
Skrivet av reset2:

Tack för hoppet Video_Mode.

Ok, jag lägger nog ner den idén. Det blir till att sattsa på samhälle, historia, engelska, svenska och matte. Sen hur det går med resten, skiter jag i än så länge. Måste få så högt som möjligt i åtminståne sam-ämnena och engelska.

Men då återstår medelmåttiga, elller rätt så taskiga betyg i de andra ämnena. Så jag vet inte riktigt. I svenska skulle jag ha MVG och inte IG som nu om det inte vore för de där jävla redovisningarna och det där jävla tjatet om det "muntliga". Det sänker ALLT. Skriva noveller och längre berättelser går som smort, men det spelar ingen roll hur bra jag en får på dem om jag inte klarar det andra.

och klossen: Nej, de ska inte lägga ner komvux. Men de har ändrat på systemet dock, nu kommer färre in eftersom man inte kan läsa tex G till VG osv.

Vad är problemet med att stå inför klassen/stor grupp? Jag tyckte likadant när jag var mindre (högstadiet) Men nu på gymnasiet har jag inga problem med det, visst, man "ehh" ar lite för ofta men annars går det bra. Dessutom tror jag din lärare har skyldighet till att hjälpa dig om du är villig.

Inaktiv

Om du hade samma problem tidigare så borde du veta vad problemet är. Blyghet eller vad man ska säga. Och jo, visst vi har kommit överräns att i fortsättningen bara göra inför henne då, läraren. Men sumpade sista chansen att bara gör för henne så det är ju bara mitt fel.


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem

det är ett par saker som jag lärt mig när jag blivit äldre, det första är att jag borde ha lyssnat mer på mina föräldrar och det andra är att jag borde ha kämpat mer i plugget.

Visst kan föräldrar vara griniga och irriterande, men oftast vill dom ditt bästa, och de blir väl lite jobbiga när de försöker få ungarna motiverade till vikten av pluggande och inget de säger hjälper längre.
Till slut är det upp till dig, det är från dig orket måste komma för att klara av det. De har gjort sitt bästa och antagligen hjälper det inte längre vad de säger för att få dig motiverad.

Jag skulle inte ta genvägen genom komvux, det är ett sätt för dig att försöka skjuta ansvaret till framtiden istället för att ta tag i problemet på en gång.. det betyder inte att det kommer vara enklare för dig i framtiden, det kanske försämrar dina framtidsutsikter istället.
Men vad ska man göra.. är man skoltrött och inte orkar rycka upp sig, kanske ett år i arbetslivet skulle göra gott. Då är du också ett år mognare med erfarenheter från arbetslivet än killen som brukar gnälla på dig.

Förr tror jag man behövde ha typ 4.8 (av 5) i snittbetyg för att kunna plugga till polis.. de kanske gått ner i kraven för att kunna utbilda fler?


signatur

thank you, come again

Inaktiv

Jag vet att mina föräldrar vill mitt bästa. Men det är två olika värdar mellan ungdom och att vara vuxen och deras enkla tillrättavisningar om vad jag ska göra och inte göra fungerar inte så enkelt som man kanske vill - andra saker spelar roll som de inte ser eller inte vill se. De visar auktoritet, som vi behöver ibland, men man kan inte bara förlita sig till det för att få sin vilja igenom, och som du säger, tillslut är det uppp till mig. Tyvärr så tror jag att jag skulle bli knäpp utan andra människor i ett helt år, visst man kanske träffar nya på ett jobb om det nu finns något, men mina tankar kretsar runt några få hela tiden.

Angående polisen, att bli polis, betygsmässigt är inte speciellt svårt. Ine alls faktist. Till och med personer som är straffade, och inte bara för skitsaker, har blivit poliser, men det är en anna sak. Det krävs ju mycket annat än betygen.

Från polisen.se

SVENSKA:
Svenska B eller svenska som andra språk kurs B (nuvarande gymnasium)
3 åk HSENT (gamla gymnasieutbildningen)
Etapp 3 (Komvux)
HISTORIA:
Historia kurs A (nuvarande gymnasium)
3 åk HSN eller 2 åk ETN (med alternativt ämne) MuSoEp (gamla gymnasieutbildningen)
Etapp 2 (Komvux)

----------------------------------------------------------------------
Om du har minst 20 poäng från juridiska eller beteendevetenskapliga studier vid högskola eller universitet uppfyller du kraven även om du inte har behörighet i historia.
----------------------------------------------------------------------
SAMHÄLLSKUNSKAP:
Samhällskunskap kurs A (nuvarande gymnasium)
2 åk från tvåårig linje eller minst 2 åk från treårig linje (gamla gymnasieutbildningen)
Etapp 2 (Komvux)
HÖGSKOLEPROV:

Du ska ha genomfört ett högskoleprov. Detta får inte vara äldre än 5 år. Har du 20 poäng eller mer från högskola eller universitet behöver du inte visa resultat från något högskoleprov.


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem

Säger som huxflux man anar inte vad man kan missa ..


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Jag lånar tråden lite...
Det är så att jag också går i 2:an på gymnasiet, och undrar om man verkligen måste läsa Spanska A/B för att kunna söka vidare/gå ut skolan?

Det handlar som sagt om 200p, och hur mycket är det man måste ha för att ta examen/söka vidare?

Hatar verkligen spanska, och tar japanska-kurser på fritiden, vilket är mycket roligare.

+ Kan man då tex. fixa poäng i japanska på sånt här komvux om man måste?

Som sagt, hur ligger det här till med poäng?

Inaktiv

2500p minst för fullständigt slutbetyg jallafall. Att inte klara språket (IG) av de du kan välja på skolan är ingen höjdare.


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Inaktiv

jag gick en naturteknisk linje utan B-språk, bland annat därför jag valde det.. jag tycker inte om franska, som jag läste i högstadiet


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

såklart finns det jobb, ett jobb som inte kräver någon speciell utbildning är tex som städare.
Gör du det ett år tjänar du lite stålar och kanske t om lär dig respektera en ordentlig utbildning.
Dessutom, lite fysiskt arbete skadar inte själen

om vuxenlivet, ligger själv där nånstans i mitten och kommer ihåg hur det var i plugget, samtidigt kommer jag ihåg hur jag var mot föräldrarna ibland. Och så tänker jag framåt ca 15 år, och vet vad jag har att vänta mig.
Antaligen kommer mina ungar vara minst lika jobbiga som jag har varit (även om jag inte var nåt extremfall) och jag måste lära mig att styra upp den här typen av situationer. Brrr :/

Med det här menar jag att även du antagligen kommer att få uppleva föräldraskapet nån gång i framtiden, så döm inte ut dina föräldrar för mycket.
De var unga en gång i tiden, nu har de själva ett ansvar att få dig använda dina egna vingar, och de hoppas såklart att de håller när det bär av.


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av reset2:

2500p minst för fullständigt slutbetyg jallafall. Att inte klara språket (IG) av de du kan välja på skolan är ingen höjdare.

saken är den att man ej får välja! Dock på förra gymnasiet blev man ej tvungen, skulle ha stannat där. >_<

Aja, ska räkna lite nu och se vad för poäng det blir.

Bah, jävla skit, allt totalt är ju precis 2500p, men vad menas med "fullständigt slutbetyg". Går det att gå ut med "ej fullständigt slutbetyg" eller? :/

Och går det som sagt att fixa betyg i japanska efter gymnasiet?

Inaktiv

prikk: Skulle ha valt en annan skola utan språk då, hatar spanska. De lyckades pricka in ämnet drama (spela teater, prata inför grupp, leka lekar osv, allt det jag gillar;)) i undervisningen också, som jag får betyg i. Ha!

huxflux: Att ta ett års paus i skolan för att jobba är helt klart möjligt och angående föräldraskapet så ligger det långt i framtiden. Men att dömma föräldrarna tycker jag ligger i min uppgift, som de beter sig. De kan stå och vråla ett tag innan de glömmer bort eller när det är utvecklingsamtal då de skäller ut mig efteråt, varje gång. Jag tror de har ett sorts kort-minne av något slag. ;|

PriMo: Jo, du kan gå ut med det men jag vet inte om man har behörighet att söka till högskola sedan, men det kam ju inte då (?). Jag länkar: http://www.tea.edu.stockholm.se/5a-2.php . Men om man inte når 2500p så kallas det tydligen "Samlat betygsdokument".


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem
Skrivet av PriMo:

Bah, jävla skit, allt totalt är ju precis 2500p, men vad menas med "fullständigt slutbetyg". Går det att gå ut med "ej fullständigt slutbetyg" eller? :/

Du får ett samlat betygsdokument endast om du ej får ett fullständigt slutbetyg. Vilket du måste skicka in till VHS för att söka till platser på och för att få plugga vidare på "högre" nivå överhuvudtaget.

Medlem

äsch, får väl göra de där JÄVLA spanska proven då! Jag som trodde man kunde smita förbi genom att få tex högre poäng i ett ämne än ett annat då de räknar tex MVG = 20p gånger 100p för intagning till universitet...

Aja, får väl rocka loss och sen ta lång pause efter gymnasiet och börja jobba typ, har fortfarande chans att rädda betygen.

123
Skriv svar