Att spela för gamerscore

Flakmonkey
Att spela för gamerscore

Achhievements och trophys är ett intressant fenomen. Vissa hatar det, andra ser bara inte någon poäng med dem, en tredje tycker det förgyller spelandet medan en fjärde grupp spelar enbart för att få så många "belöningar" som möjligt. De flesta av oss tillhör förmodligen grupp två eller tre och man hör definitivt mest från grupp ett - de som gnäller brukar ju vara de som låter mest. Den fjärde gruppen hör man emellertid inte särskilt mycket om, kanske för att de spelar hela tiden, vilket gör Kotakus artikel om CRU x360a väldigt intressant.

CRU x360a är en 24-årig amerikansk hemmafru som lägger ner extremt mycket tid på att jaga ihop gamerscore. Jag ska nu inte gå in alltför mycket på själva artikeln eftersom ni lika gärna kan läsa den själva, men i den så får man höra hur hon tvingar sig igenom kassa spel för att få poäng och hur hon själv ser på sitt beroende. Väldigt intressant faktiskt och väl värd en genomläsning.

Till artikeln hos Kotaku

Själv så kan jag väl säga att jag i början jagade gamerscore rätt frenetiskt. Jag satte rätt tidigt upp ett mål att nå upp till 20 000 så fort som möjligt vilket inte var alltför svårt med tanke på att det fanns spel som gav full pott bara genom att klara dem. Men sen så ebbade det hela ut rejält, mycket för att jag spelar allt mindre på 360:n. Nu ligger jag på 23264 och kommer förmodligen inte få mer förrän #Mass Effect 2 och #Bayonetta släpps i Europa, för har jag ett spel så vill jag ju ändå ta så mycket gamerscore som det bara går. Man är ju en samlare

#blogg

Medlem
Att spela för gamerscore

Påminner mig om habbo eller dylika chattspel där mer saker/poäng är mer status, rätt barnsligt.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Woop woop! Samla såna där poäng är helt klart det mest meningslösa som finns. Jag blir bara irriterad när det hoppar upp achievements-rutor och skräp när jag vill avnjuta ett bra spel.

KoP
Medlem

Trist när folk köper vilket skitspel som helst bara för att boosta sin gamerscore (jo, har en polare på min friendlist med ett x antal tveksamma titlar). Det tar ju själen ur spelandet och blir bara en form av självförnedring att sitta och nöta ett spel man inte ens tycker om. :S

Flakmonkey
Skrivet av KoP:

Trist när folk köper vilket skitspel som helst bara för att boosta sin gamerscore (jo, har en polare på min friendlist med ett x antal tveksamma titlar). Det tar ju själen ur spelandet och blir bara en form av självförnedring att sitta och nöta ett spel man inte ens tycker om. :S

Men spel är väl trots allt underhållning? Så tycker man att det är kul att jaga gamerscore så blir ju "dåliga" spel roliga i sig... det är ju allmänt så med achievements och trophys tycker jag. Gillar man det så ger de spelen extra livslängd och gillar man det inte så är det ju bara att skippa... fast det är klart, man borde ju kunna stänga av meddelandet man får när man låser upp något nytt så att de som hatar det slipper ha med det att göra öht

KoP
Medlem
Skrivet av Nosnos:
Skrivet av KoP:

Trist när folk köper vilket skitspel som helst bara för att boosta sin gamerscore (jo, har en polare på min friendlist med ett x antal tveksamma titlar). Det tar ju själen ur spelandet och blir bara en form av självförnedring att sitta och nöta ett spel man inte ens tycker om. :S

Men spel är väl trots allt underhållning? Så tycker man att det är kul att jaga gamerscore så blir ju "dåliga" spel roliga i sig... det är ju allmänt så med achievements och trophys tycker jag. Gillar man det så ger de spelen extra livslängd och gillar man det inte så är det ju bara att skippa... fast det är klart, man borde ju kunna stänga av meddelandet man får när man låser upp något nytt så att de som hatar det slipper ha med det att göra öht

Visst kan det vara kul att jaga något svåråtkomligt achievement då och då. Men när man spenderar pengar på ett spel som man i vanliga fall aldrig hade köpt bara för att komma åt achievementpoängen då ser jag det iaf som att det gått överstyr. :/ Jag skulle t.ex aldrig slösa pengar på Guldkompassen, G.I. Joe - Rise of Cobra, Kung Fu Panda. Oavsett om det är lättåtkomliga achievementspoäng så skulle jag må dåligt av att tvinga mig att spela dem.

Skrivet av Nosnos:

man borde ju kunna stänga av meddelandet man får när man låser upp något nytt

Det kan man ju om man slår av notifications (xbox 360). Fast då missar man ju allt annat också som när folk försöker kontakta en över live.

Medlem

Vissa achievements är lite småjobbiga att få tag i iaf. Har en del något äldre spel som ingen spelar online längre så det är svårt att få full pott i dem iaf. Ghost Recon: Advanced Warfighter är ett utav dem iaf.

Att leta efter alla fjädrar i Assassins Creed 2 är rätt jäkligt med, vet inte ens om jag kommer orka ta tag i det nu när man klarat spelet. Blir väl mest att leta symboler för att få ihop hela "truth"-videon i nuläget iaf.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Undrar hur många som lagt till tjejen i sin "friend-list" efter att artiklen publicerats

1
Skriv svar