Årets bästa nånting

Medlem
Årets bästa nånting

Jag antar att det inte går att komma undan det faktum att ännu ett år har förflutit, och att det därmed är dags för den obligatoriska bästa-listan. Jag vägrar dock att göra någon tio-i-topplista över spel, och inte heller tänker jag utnämna 00-talets bästa någonting (det är för fan ett år för tidigt för det!). Istället hittar jag, min vana trogen, på kategorier som passar sådant som fångat mitt och andras intresse under året.

<b>Bästa oväntat bra spel som verkar gå i en oförtjänt tidig grav: </b>
<i>The Hunter</i>. Jag trodde aldrig att ett jaktspel skulle fängsla mig så, men det gjorde det. Sedan slutade uppdateringarna komma.

<b>Bästa spel som fortfarande kräver fem patchar för att bli spelbart: </b>
<i>ArmA 2</i>. Patch 1.05 fixade några av de största problemen ? ett halvår efter release! Men det finns mycket kvar att göra.

<b>Mest engagerande spel utan ett enda uns nyskapande någonstans: </b>
<i>Uncharted 2</i>. Charmig dialog, avslappnat röstskådespeleri med glimten i ögat, perfekta kontroller och ren, oförfalskad matinéglädje räcker långt.

<b>Mest efterlängtade titel som inte släpptes i år heller: </b>
<i>Half-Life 2: Episode Three</i>. Var inte idén med episoder att de skulle kunna släppas tätare än reguljära uppföljare? Då kan vi nog räkna med <i>Half-Life 3</i> (eller 4, eller 6, eller vad det nu blir) omkring 2032.

<b>Minst oväntade spelnyhet: </b>
<i>Duke Nukem Forever</i> läggs ner. Nä!?

<b>Första spel jag till min förvåning faktiskt BETALADE för efter åratals snyltande: </b>
<i>Silent Hunter 4</i>. För att jag en gång satt i två timmar och försökte undkomma japanska jagare utanför Tokyo, och lyckades!

<b>Bästa spel jag inte tyckte om: </b>
<i>Resident Evil 5</i>. Har inte moderna spelkontroller kommit längre än såhär? Den onödiga rasistedebatten avledde uppmärksamheten från det faktum att spelet är nära på ospelbart, särskilt i förvirrande splitscreen.

<b>Bästa tillbehör som inte funkade: </b>
<i>Tony Hawk's Ride</i>-brädan. Kan ens RIKTIGA skatekids vingla sig fram genom spelet på den här jävla grejen?

<b>Mest oväntade spelkväll 2009: </b>
Julafton. Jag fick feber och tillbringade kvällen med Brazil och <i>Assassin?s Creed 2</i>.

<b>Årets intressantaste inlägg i spel-könsdebatten: </b>
Robert Yang kommenterar spelarnas (och Roberts egna) bisarra reaktioner på en pytteliten detalj i hans Half Life 2-mod.

<b>Årets speljournalist: </b>
Johan Martinsson. Aldrig har en så ung man skrivit så underhållande, och med en sådan tydlig och egen stil. Det finns de som har skrivit fantastiska artiklar i den svenska branschen, men ingen annan har fått mig att nicka instämmande/le förnöjsamt/gapskratta lika ofta som Johan.

<b>Årets överraskning: </b>
Den ekonomiska krisen gör comeback, och tar livet av två svenska speljättar, först GRIN, och någon vecka senare även Super PLAY. Eller nä, det fanns väl andra orsaker i båda fallen, men ändå, precis när det började kännas som om det skulle vända uppåt igen...

<b>Bästa spelblogg: </b>
Ingen. Vem fan läser spelbloggar?

#blogg

Inaktiv
Årets bästa nånting

"Bästa spelblogg:
Ingen. Vem fan läser spelbloggar?"
=(

Medlem

Haha, du fattade inte vad jag gjorde där? Det här är ju också en spelblogg!!1!

Inaktiv
Skägg.
10 Chambers

Är det bara jag som önskar att Tony Hawk-spelen fortsatte på sin inslagna bana, så länge Bam Margera håller sig borta (han blev tråkig strax efter CKY). Visst, #Skate är asbra men jag saknar ändå möjligheten att göra fem kvadrupla, inverterade volter med 720-spinn och landa i en grind som slutar fem minuter senare?


signatur
1
Skriv svar