Misstänkt PS3-tjuv dödad av polis

Medlem
Misstänkt PS3-tjuv dödad av polis
Inaktiv

Nu ska jag inte försvara polisen, men han får skylla sig själv om han råner en snubbe på grejjer för 10 000 i svenska pengar. Om man vill bli egen företagare kanske man ska tänka innan.
Tycker givetvis att det låter hårt att polisen sköt honom, men det står inte så mycket om hur det hände.
Skickade han hunden på dom och sprang själv mot polisen kan jag förstå det.

Inaktiv

Lite sjukt att han eventuellt rånade någon med pistol för att få ett ps3

Den kanske är värd ett köp ändå...


signatur

Snus är snus och mus är mus

Medlem

En del är ju bara helt paff i huvudet så att säga


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Inaktiv
Skrivet av jimmi:

Nu ska jag inte försvara polisen, men han får skylla sig själv om han råner en snubbe på grejjer för 10 000 i svenska pengar. Om man vill bli egen företagare kanske man ska tänka innan.
Tycker givetvis att det låter hårt att polisen sköt honom, men det står inte så mycket om hur det hände.
Skickade han hunden på dom och sprang själv mot polisen kan jag förstå det.

Det spelar väll ingen roll för hur mycket han råna för om han inte är farlig (beväpnad) så ska dom inte skjuta.

Medlem

Nu tycker jag att tjuvar bör pryglas rejält, offentligt, men att skjuta dom är väl att ta i.

Killens hund, en schäfer, blev också skjuten stod det.
Antagligen började hunden skälla, polisen fick cp-ryck och tömde ett mag...


signatur

yolo

Inaktiv
Skrivet av ThreeZool:
Skrivet av jimmi:

Nu ska jag inte försvara polisen, men han får skylla sig själv om han råner en snubbe på grejjer för 10 000 i svenska pengar. Om man vill bli egen företagare kanske man ska tänka innan.
Tycker givetvis att det låter hårt att polisen sköt honom, men det står inte så mycket om hur det hände.
Skickade han hunden på dom och sprang själv mot polisen kan jag förstå det.

Det spelar väll ingen roll för hur mycket han råna för om han inte är farlig (beväpnad) så ska dom inte skjuta.

Nu var det inte någon rapport från polisen det stog om, och jag kan inte annat än tycka synd om snuten trodde killen var beväpnad och hade en hund med sig. sen återstår väl att se om killen var beväpnad och hur situationen såg ut. men jag tycker inte synd om killen som blev skjuten alls. Tycker mer synd om killen som blev rånad, inte för att det var 2 PS3 eller summan de var värde. Utan för att han antagligen mår skit.

edit: fixade till min quote

Medlem

Fattar ingenting? Blev någon snubbe skjuten?


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Om han skickade hunden på dom så är det rätt att besvara med eldhandvapen.. T ex vad jag för lära mig om hur mycket våld man får använda i en självförsvars situation, så ligger att attackera med hund i mellan kniv och handeldvapen. Så alltså dödligt våld som kan bemötas med det samma.

p.s och det är US vi snackar om här, inte direkt samma lagstiftning eller situation i landet.

Medlem

verkar ju som 90% av polisen i usa inte har självdisciplin när det gäller vapen hantering, dem verkar ju hellre köra med shoot first ask questions later spelar ingen roll va för brott man gjort,

aja RIP, endå om folk tycker han förtjänade det eller icke

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Om han skickade hunden på dom så är det rätt att besvara med eldhandvapen.. T ex vad jag för lära mig om hur mycket våld man får använda i en självförsvars situation, så ligger att attackera med hund i mellan kniv och handeldvapen. Så alltså dödligt våld som kan bemötas med det samma.

p.s och det är US vi snackar om här, inte direkt samma lagstiftning eller situation i landet.

Om han skickade hunden till anfall kan man skjuta hunden om polisen inte har en taser. Finns ingen vits att skjuta killen iaf.


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av Döbringer:
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Om han skickade hunden på dom så är det rätt att besvara med eldhandvapen.. T ex vad jag för lära mig om hur mycket våld man får använda i en självförsvars situation, så ligger att attackera med hund i mellan kniv och handeldvapen. Så alltså dödligt våld som kan bemötas med det samma.

p.s och det är US vi snackar om här, inte direkt samma lagstiftning eller situation i landet.

Om han skickade hunden till anfall kan man skjuta hunden om polisen inte har en taser. Finns ingen vits att skjuta killen iaf.

Hunden är också ett vapen, ett levande sådant men men. Taser är så överdrivet, den är ju inte direkt lätt att använda i alla situationer.

Sen om det var rätt att skjuta killen eller inte vet jag inte, det är en dedömning poliserna gjorde ifråga och ingen vet ju än vad som ledde till att dom öppnade eld.

Inaktiv

De kanske var lite skjutglada. :roll:


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem
Skrivet av ghoül:

verkar ju som 90% av polisen i usa inte har självdisciplin när det gäller vapen hantering, dem verkar ju hellre köra med shoot first ask questions later spelar ingen roll va för brott man gjort,

Känns som att hela landet inte har självdiciplin när det gäller vapen.
Kan mycket väl förstå (inte försvara) att polisen i USA skjuter först och frågar sen med tanke på hur mycket vapen det finns på gatorna i USA.

I hur många länder kan du köpa vapen på en vanlig supermarket?

Tragisk historia, men inte oväntad med tanke på den slapphänta attytiden gentemot vapen i USA.


signatur

Insert funny qoute here

Inaktiv

Kan man verkligen köpa vapen på en supermarket? Jag trodde det bara var ammo.


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

nj
Medlem
Skrivet av SFL|Krusty:

I hur många länder kan du köpa vapen på en vanlig supermarket?

Varför betala för ett vapen när man lika gärna kan öppna ett bankkonto och få ett... (För de som inte förstår vad jag menar, kika på Bowling for Columbine, och för de som inte orkar se den ta en titt här)

Medlem

onödigt att döda någon, men jag kan ändå inte tycka synd om idioten som stjäl av andra. (har själv råkat ut för stöld (plånbok och MC vid två olika tillfällen) och hör från olika håll hur folk får sina saker stulna hela tiden (speciellt motorcyklar som blir stulna både från privata garage, stängda "flerplats-garage" samt öppna garage då det är ett stort intresse och många kompisar kör mc))

att stjäla nånting mer än snatteri från en affär är inte något man råkar göra eller "situationen som gör en till tjuv", det är en (mer eller mindre) genomtänkt handling - and Im sick of it.


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Inaktiv

men det rättfärdigar fortfarande inte att polisen döda honom om han nu va obeväpnad.

Medlem

mjoo, jag håller med, men jag känner ändå verkligen inga sympatier för grabben... känner mig så likgiltig man bara kan bli... utan att känna mig känslokall :/

blir ofta riktigt arg och/eller ledsen när folk dör, olycka eller naturlig död, men när folk dör p.g.a korkade* handlingar så känner jag mer eller mindre inget, tänkarna blir ett "jaha..." och så går jag vidare.

* så som att dö p.g.a de flesta olagliga handlingar (de som skadar andra mer eller mindre direkt, vare sig fysisk eller psykiskt (indirekt som piratkopiering, som jag visserligen är emot, är inte värt att dö för)

(((ber om ursäkt om detta blir en tråd där folk kommer förklara var deras personliga gräns för dessa saker går samt klanka ner på andras hehe)))


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

ta dina reklamlänkar nån annan stans tack.

edit: inlägget jag refererar till är borttaget, vet inte varför mitt svar är kvar :crazy:


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av Döbringer:
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Om han skickade hunden på dom så är det rätt att besvara med eldhandvapen.. T ex vad jag för lära mig om hur mycket våld man får använda i en självförsvars situation, så ligger att attackera med hund i mellan kniv och handeldvapen. Så alltså dödligt våld som kan bemötas med det samma.

p.s och det är US vi snackar om här, inte direkt samma lagstiftning eller situation i landet.

Om han skickade hunden till anfall kan man skjuta hunden om polisen inte har en taser. Finns ingen vits att skjuta killen iaf.

Hunden är också ett vapen, ett levande sådant men men. Taser är så överdrivet, den är ju inte direkt lätt att använda i alla situationer.

Sen om det var rätt att skjuta killen eller inte vet jag inte, det är en dedömning poliserna gjorde ifråga och ingen vet ju än vad som ledde till att dom öppnade eld.

Fortfarande; om killen skickade hunden på dom kunde de skjutit hunden, bara. Nåt annat måste väl killen ha gjort för att dom skulle skjuta honom också, eller så begick poliserna ett misstag.


signatur

yolo

Medlem

äh, alla vet ju att amerikaner är skjutglada galningar,
tror man inte sett en dokumentär nån gång där amerikansk polis siktar mot arm eller ben när dom ska skjuta på nån,

Medlem

Själv misstänker jag att polisen sköt snubben för att kunna roffa åt sig en ps3a när förvirringen slår till för att sedan påstå att den sköts upp i bitar under fighten. Jupp.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem
Skrivet av sno0zer:

Själv misstänker jag att polisen sköt snubben för att kunna roffa åt sig en ps3a när förvirringen slår till för att sedan påstå att den sköts upp i bitar under fighten. Jupp.

ja, det är helt i linje med vad jag skulle ha gjort


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av ghoül:

verkar ju som 90% av polisen i usa inte har självdisciplin när det gäller vapen hantering, dem verkar ju hellre köra med shoot first ask questions later spelar ingen roll va för brott man gjort,

aja RIP, endå om folk tycker han förtjänade det eller icke

USA har 230 miljoner invånare, och ända anledningen till att du reagerar som du gör är att dessa fall blir uppblåsta enormt mycket.

Sen att det verkar vara ofta, faktiskt inte SÅ ofta, men det verkar så då tidningar etc inte skriver mycket om annan brottslighet i jämförelse.

Sedan till er som säger "Sånt händer nästan aldrig i länder som Sverige".... antagligen inte, för det första har vi 9 vs 239 miljoner invånare, vilket betyder att USA har 25x antalet personer att se efter.

Så om detta händer 25 ggr oftare i USA än i sverige så är statistiken ändå jämn mellan länderna.

Polisen i USA har bland de bästa utbildningarna i världen och de hanterar ett hårdare klimat, och därför har de mer frihet i att använda sina vapen än man har i Sverige. Det går inte att resonera som i Sverige, där du knappt får besvara eldgivning, utan måste ringa in instatsstyrkan.

Lär väl bli flamad som USA-försvarare nu, skiter jag i, alla som uttalar sig utan statistik och fakta att backa upp sina åsikter kommer ändå ignoreras.

Cheers.


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Medlem
Skrivet av Hukkie:
Skrivet av ghoül:

verkar ju som 90% av polisen i usa inte har självdisciplin när det gäller vapen hantering, dem verkar ju hellre köra med shoot first ask questions later spelar ingen roll va för brott man gjort,

aja RIP, endå om folk tycker han förtjänade det eller icke

USA har 230 miljoner invånare, och ända anledningen till att du reagerar som du gör är att dessa fall blir uppblåsta enormt mycket.

Sen att det verkar vara ofta, faktiskt inte SÅ ofta, men det verkar så då tidningar etc inte skriver mycket om annan brottslighet i jämförelse.

Sedan till er som säger "Sånt händer nästan aldrig i länder som Sverige".... antagligen inte, för det första har vi 9 vs 239 miljoner invånare, vilket betyder att USA har 25x antalet personer att se efter.

Så om detta händer 25 ggr oftare i USA än i sverige så är statistiken ändå jämn mellan länderna.

Polisen i USA har bland de bästa utbildningarna i världen och de hanterar ett hårdare klimat, och därför har de mer frihet i att använda sina vapen än man har i Sverige. Det går inte att resonera som i Sverige, där du knappt får besvara eldgivning, utan måste ringa in instatsstyrkan.

Lär väl bli flamad som USA-försvarare nu, skiter jag i, alla som uttalar sig utan statistik och fakta att backa upp sina åsikter kommer ändå ignoreras.

Cheers.

Om du ska ignorera folk utan statistik och fakta får väl du börja med att ignorera dej själv som inte presenterar någon sådan...;)


signatur

yolo

Medlem

Notera Statistik och/eller fakta (missade /eller i min ovanstående så slipper du påpeka det med).

Jag baserade mitt på fakta, USAs population, Sveriges hårdare regler för poliser gällande användandet av tjänstevapen till skillnad från USA.

Utöver det faktumet att media blåser upp händelser som är mer intressanta bortom gränser.

Nått mer du ville?


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Medlem
Skrivet av Hukkie:

Jag baserade mitt på fakta, USAs population, Sveriges hårdare regler för poliser gällande användandet av tjänstevapen till skillnad från USA.
...
USA har 230 miljoner invånare

USA har ~300 miljoner invånare

Skrivet av Hukkie:

Polisen i USA har bland de bästa utbildningarna i världen

Har de det? Källhänvisning tack.


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Medlem

Hade lätt skjutit honom, sen paketerat honom och skickat honom till Iceman för lite äkta bondeprygel.

Medlem
Skrivet av Hukkie:

Notera Statistik och/eller fakta (missade /eller i min ovanstående så slipper du påpeka det med).

Jag baserade mitt på fakta, USAs population, Sveriges hårdare regler för poliser gällande användandet av tjänstevapen till skillnad från USA.

Utöver det faktumet att media blåser upp händelser som är mer intressanta bortom gränser.

Nått mer du ville?

Källa till ditt påstående om att det skjuts, procentuellt, lika många personer (av poliser) i Sverige som i USA. Gärna en svensk källa såsom en amerikansk. Så vitt jag vet så stämmer inte detta.


signatur

yolo

12
Skriv svar