Tredje försöket på elektroniska får

Skägg.
10 Chambers
Tredje försöket på elektroniska får

Jag gör nu ett tredje försök att ta mig förbi den första femtio sidorna av Do Androids Dream of Electric Sheep?, Philip K Dicks roman som är förlagan till Ridley Scotts hyllade film Blade Runner. De två tidigare försöken strandade båda i tröttöga, en sjukdom jag får när texten tycks vara skriven lite väl omständigt. Visst, som skribent gillar jag tecken som - och ; men när varannan mening har flera lager och bisatser blir jag lätt matt.

#blogg


signatur
Medlem
Tredje försöket på elektroniska får

Håller med om att den inte är skriven på det roligaste sättet, men tycker ändå mycket om boken. Full av små konstiga idéer man ligger och klurar över, nästan mer filosofi än sci fi.

Inaktiv

Det låter som du inte läst PkD, tänker du fortsätta med t ex 'Ubik' så bered dig på mer av samma vara. Ja det är klassisk och stor sci-fi men pga han sätt att skriva har det tyvärr blivit mer för saks skull som man läst dom än för nöjet.

Skägg.
10 Chambers

Nej, det är den första boken jag prövat av honom och jag är som sagt inte så imponerad. Då gillar Robert A. Heinlein och Isaac Asiminov bättre om vi ska snacka "klassiska" verk.


signatur
Medlem

Och jag som trodde det var den fräna skrämsläckaren som menades

Boken kanske man skulle ta och läsa någon gång, bara för att ha läst den.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Redaktör

Läs valfritt av Jürgen Habermas, efter det är allt lättläst.


signatur
Inaktiv

Det här är en av de bättre böckerna jag någonsin läst. Har du inte förstånd, alternativt smak, nog att uppskatta den har du mina kondoleanser. Annars vill jag raskt och hjärterligen rekommendera Ubik och Dr. Bloodmoney, av samma författare.

Medlem

Själv tycker jag Starship troopers är helt fantastisk. Läser den då och då. Den innehåller en hel del tankvärda saker både när det gäller samhälle, filosofi och moral.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Inaktiv
Skrivet av Tybalt:

Själv tycker jag Starship troopers är helt fantastisk. Läser den då och då. Den innehåller en hel del tankvärda saker både när det gäller samhälle, filosofi och moral.

Det är mycket sant. Dock blir jag, i den boken, inte riktigt klok på när gamle gubben Heinlein gör satir och när han är gravallvarlig. Ovissheten höjer i alla fall läsvärdet i mina ögon.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av blesserad:

Det här är en av de bättre böckerna jag någonsin läst. Har du inte förstånd, alternativt smak, nog att uppskatta den har du mina kondoleanser. Annars vill jag raskt och hjärterligen rekommendera Ubik och Dr. Bloodmoney, av samma författare.

Det är därför jag ger den ett tredje försök. Har jag dock inte förståndet att uppskatta den så lär dina kondoleanser vara lika svårgreppade

Skrivet av Tybalt:

Själv tycker jag Starship troopers är helt fantastisk. Läser den då och då. Den innehåller en hel del tankvärda saker både när det gäller samhälle, filosofi och moral.

Den har många bottnar, minst sagt. Tänk om det till exempel var Ridley Scott och inte Paul Verhoeven som gjort filmen... drömma kan göra.


signatur
Inaktiv
Skrivet av spiken:
Skrivet av blesserad:

Det här är en av de bättre böckerna jag någonsin läst. Har du inte förstånd, alternativt smak, nog att uppskatta den har du mina kondoleanser. Annars vill jag raskt och hjärterligen rekommendera Ubik och Dr. Bloodmoney, av samma författare.

Det är därför jag ger den ett tredje försök. Har jag dock inte förståndet att uppskatta den så lär dina kondoleanser vara lika svårgreppade

Hahaha Nöjsam läsning!

1
Skriv svar