Ett steg i rätt riktning?

Medlem
Ett steg i rätt riktning?

Nu är väl Budo med flera överlyckliga - Detta måste väl ses som ett steg i rätt riktning.

Det var en sak jag reagerade på i artikeln på ab:

"Sverige är ett av blott fem länder som förbjuder proffsboxning tillsammans med Norge, Iran, Kuba och Nordkorea.
Det är ju ett härligt sällskap vi är med i, skrattar Paolo."

Har aldrig reflekterat kring det tidigare, men visst är det anmärkningsvärt. Att vi inte har skämts.

EDIT: Länk

http://www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,943285,00.ht...

Inaktiv

spelar väl ingen roll vilka andra länder som förbjudet det om man har goda anledningar till det
inte för att jag tycker det är så mkt hemskare än annat... jag bryr mig inte om det

så du inte missade det - själva grejen är att sverige sagt "ja" till proffsboxning nu
men visst, det var väl så innan.. sverige, norge, iran, kuba, nordkorea


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Jo, jag har förstått att det sedermera är lagligt, trodde först att det bara var temporärt.

Medlem

Iaf mycket bra beslut sportförbud ska inte tas på moraliska grunder samt usla rapporter som dom baserade sitt beslut på redan från början..


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Suck....boxning är en tråkig "sport"....


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Inaktiv

Det är golf med... och det är klart att proffsboxning ska vara lagligt. Bra beslut!


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem

^-- Läste om detta i en artikel någonstans i en kampsports tidning... Allt var inte helt reko med dom nya förändringarna dom ska göra, t ex måste man anmäla vissa kampsports tävlingar flera månader i förväg om dom fick som man ville med nya begränsningar och tjafs. Kommer ej ihåg hela storyn men nåt lurt var det.

Medlem

Ja det är inte ett helt ok , ex den gala som fått ok har infört regler som är i princip samma som för amatörtävlingar i boxning men det är iaf rätt väg.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv

äh, vill folk slå sig sönder å samman kan dom väl få göra det
äh, vill folk röka tobak och supa kan dom väl få göra det
äh, vill folk röka gräs å hasch kan dom väl få göra det
^^


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv
Skrivet av prikk:

äh, vill folk slå sig sönder å samman kan dom väl få göra det
äh, vill folk röka tobak och supa kan dom väl få göra det
äh, vill folk röka gräs å hasch kan dom väl få göra det
^^

ja, så länge det itne drabbar någon annan i för stor grad

Medlem
Skrivet av prikk:

äh, vill folk slå sig sönder å samman kan dom väl få göra det
^^

Det komiska är att vi förbjuder proffsboxning.. samtidigt som det anordnas små egna "Fight Clubs"
(http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=302760)

Enligt min mening är de betydligt säkrare med riktig proffsboxning...

Medlem

Skadas ingen utomstående så är jag för det mesta


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Tja säger du så får du förbjuda typ många motorsporter där åskådare får en bil eller 2 på sig


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Tja säger du så får du förbjuda typ många motorsporter där åskådare får en bil eller 2 på sig

Är ju ganska enkelt att undvika att få en bil eller 2 på sig.
Vad jag vet så är det ingen som tvingar idioterna att stå mitt i vägen när dom vet att det kommer en rallybil i 200 km/h.

Håller med vad många redan sagt - så länge det inte drabbar nån annan så är jag för det mesta.


signatur

Insert funny qoute here

Inaktiv
Skrivet av Phreak:

Det komiska är att vi förbjuder proffsboxning.. samtidigt som det anordnas små egna "Fight Clubs"
([http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=302760])

Enligt min mening är de betydligt säkrare med riktig proffsboxning...

din länk verkar peka på nåt annat men jag vet vad du menar.. men vadå, det är ju inte lagligt ens?
slår vad om att det finns "fight clubs" i alla länder där det även finns proffsboxning
tror inte man kan koppla ihop dom på nåt vis


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem
Skrivet av prikk:

äh, vill folk slå sig sönder å samman kan dom väl få göra det
äh, vill folk röka tobak och supa kan dom väl få göra det
äh, vill folk röka gräs å hasch kan dom väl få göra det
^^

Synd bara att vi alla betalar sjukvården dom förmodligen kommer behöva :<

Medlem

Om du betalar sjukvård för andra olyckor inom andra sporter så varför inte denna?

Kan inte se skillnad på en farlig sport mot någon annan.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Mjaa denna sport går ut på att skada den andra, andra sporter (förutom andra kampsorter förstås) gör oftast inte det.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

(((varning: detta inlägg är skrivet med en stor dos humor)))

Rissan: boxning (och andra kampsporter) går ut på att vinna över motståndaren (genom poäng), precis som hockey... och jämför vi hockey med boxning så tror jag hockey'n kostar vårat samhälle mer (både vad gäller sjukvård och andra utgifter)

borde vi förbjuda fotboll? så som dagens "fans och supportrar" beter sig så är det ju vardagsmat att 1-10 människor blir misshandlade före/under/efter en match...


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Humor?

Ja men i kampsorter står man och slår på varandra. Ganska uppenbart att nån kommer skadas. Gör man nåt för fult i t.ex hockey får man utvisning, inte meningen att man ska spela så fult att nån skadas.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Min kompis, Johan Torbjörnsson som bor i samma uppgång som mig är överlycklig över detta beslut, han berättade för mig igår att han skulle göra comeback.
Idag står det även i GP. Kul för honom.

EDIT: Faktafel

Inaktiv
Medlem

Den farligaste sporten (i england iaf) om man räknar skador är cheerleading. Ska cheerleading förbjudas för att många skadar sig?

Rugby är en farlig sport, men man får inga poäng för att man slår nån där.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Fortfarande ovidkommande att dom slår varann .

i alla sporter där det ingår fara adrenalin boost som en del av tjusningen att utöva sporten så är deltagare och arrangörer medvetna om ev faror och allt körs med öppna kort.

Sen angående Rugby det är en kontaktsport där man tacklar en person för att få tag på rugby bollen och man gör det medveten och helt lagligt och enligt regler.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Kom på en sak... Alla som klagar över att vi betalar deras sjukhusvistelser (var även uppe i en annan tråd för ett tag sen)
Alla pengar professionell sport drar in borde ju betala av detta ganska bra själva?

Det är ju inte direkt några icke vinstdrivande fjompar som skadar sig? ^^


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem

En annan sak om man tror att kampsport handlar om att lagligt få slå en annan person så bör man läsa på mycket vad det egentligen handlar om.

Hitta en bra artikel angående mma men har bra liknelser med boxning gällande attityd och framförhållning.

http://www.mmaweekly.com/absolutenm/templates/dailynews.asp?a...


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Proffsboxing el ngn annan kampsport för den delen går inte ut på att skada motståndaren. Det går ut på att vinna genom att ta poäng, det händer ibland att någon inte klarar av att fortsätta matchen, om de får en för hård smäll t ex, el om de blöder för mycket p g a ett jack i ögonbrynet. Då blir de diskvalificerade och motståndaren vinner, precis som i alla idrotter där man tävlar i matcher 1 mot 1.
Ville man skada varandra, skulle man skippa handskarna, tandskydden och tillåta allt som i ett gatuslagsmål.


signatur

yolo

Medlem

Säg det till Johansson och Ali.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Fortfarande inte sporten som åstadkommit alis skador utan ali själv valde att fightas oklokt speciellt i foreman matchen specifikt emot sina tränares råd och han får skylla sig själv.

Inga regler eller förbud kan hindra en person att ta risker mer än nödvändigt i sitt utövande

ex racerförare som tar onödiga risker risker och av det åker av banan och dör exempelvis , kan man inte skylla på sporten utan endast på föraren eller i värsta fall sitt stall..

Däremot har jag inga problem med hårda regler för hur en fight ska föras så länge det finns konkreta fakta bakom det.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Rissan:

Säg det till Johansson och Ali.

Hur många har dött av fotboll? Hockey? Orientering?
Olyckor händer. Skärp dej, du är utargumenterad.


signatur

yolo

12
Skriv svar