Annons på Ebay. Vågar man?

Medlem
Annons på Ebay. Vågar man?

Tjena. Har satt ut en projector på eBay och fick då följande text i ett mail.

"Meddelande från en eBay-medlem mary_jones76

hello seller,
i really need this item for my son

urgently,so give me the total cost+shipping cost via

tpg or collisimo mail to west africa( nigeria) where

he is schooling for his final year

course,unfortunately am now in london,but he

always disturbed me everytime,so that is why i

need it for him almost immediately,so go and close

the item on auction now.....although i dont know

the exact amount but am going to offer you

1500euros for it,or if i should add more tell me,

because its really urgent,am going to pay you via a

very secure online payment via paypal,just give me

your paypal email id,so that i can quickly pay you

once today or lastest tommorow or if i should pay

you via my bank via... moneygram(money order) or

hsbc money transfer:just give me your bank

account details,city,state,address,so that i can

forwarded it to my bank for quick payment.thanks
reply me now."

Frågan är om man vågar? Känns ju nästan lite som en bluffare? eller?

//Frazz

Medlem

Skulle nog vara väldigt försiktig om jag vore du, låter väldigt skumt.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

mm vill inte bli blåst precis. Men om jag ger han min paypal mail och jag ser pengarna där så skickar jag ju självklart. Man är ju ganska anonym över paypal oxå... Vet inte hur jag ska göra..

Inaktiv

jag skulle itne skicka till afrika, där har dm väl inga pengar
men om du ska testa, fixa ett nytt konto på banken som är helt rent och tomt, sen ger du honom den informationen, då är det rätt harmlöst.

Medlem

Hur tror du det är med paypal då? har ett konto där jag aldrig använt. Man är ju helt anonym där.

Inaktiv

ja, paypal borde funka. se till att byta till nått bra lösenord bara. typ massa blandade stora och små bokstäver och lite siffror i huller om buller.
prova kan du ju göra, men stäng inte auktionen innan du fått cash.

Medlem

Sen skriver han ju bara "item", istället för att skriva vad det är för produkt.

Jag skulle inte ha försökt göra en affär med honom.

Medlem
Skrivet av cammo:

Klart han bluffar, för 1500 Euro får man ju en fet ny projektor så varför skulle han vilja köpa en på Ebay för?

Japp e precis de jag tycker är så lurt. Men men.. finns de 1500€på mitt paypal konto så skickar jag den till han iaf. Men förstår inte varför han skrev att jag skulle tabort den från Ebay!?... jaja får vänta o se.

Inaktiv

som cammo sa.. du kommer bli blåst på en projektor, och pengarna kommer dras tillbaka från dig


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

paypal kan låsa pengarna om den killen säger att det är nått skumt med dig eller dyl.

Och vad jag hört så kan det vara ett helt elände att få pengarna upplåsta och bevisa sin sak..

Vet inte om det finns andra betalningsätt som är säkrare i dett fall..


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Fick svar nu, Han/Hon Skrev:

"HELLO RICHARD,

AM VERY GLAD FOR YOUR REPLY,AND I WILL LIKE TO TELL YOU AM OKAY WITH THE COST, I WILL GO AND MADE THE PAYMENT OF 1500€ TO YOUR ACCOUNT NOW AND IS GOING TO BE DEDUCTED FROM MY ACCOUNT AND DEPOSITED TO YOUR ACCOUNT,HOPE TO TELL YOU YOU SHOULD GO AND SHIP THE ITEM TO MY SON TODAY IMMEDIATELY YOU SEE THE CONFIRMATION FROM PAYPAL FOR THE PAYMENT.
AM WAITING TO HEAR GOOD FROM YOU.
GOD BLESS YOU.
THANKS"

va fan??!

Inaktiv

hans/hennes problem
maila och säg att du inte är okej med det

edit: du sitter med din projektor, ingen kan tvinga dig att sälja den.. tänk på det


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

det troliga är att människan försöker blåsa dig genom att skicka en falsk paypal-confirmation. 100% säkert en blåsning...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Hur menar du med "falsk paypal-confirmation" ? hur funkar de?

Medlem

de skickar ett mail från paybal.com eller nåt liknande och hoppas att du tror att det kommer från paypal...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Helt klart en bluff. Varför säljer du inte på Blocket eller Tradera istället?

Medlem

Ok.. Men jag har skrivit klart och tydligt till han att jag inte skickar något förens jag har kunnar ta ut pengarna och verkade OK med honom.. Tro inte nu att jag inte tror jag blir lurad för de vet jag.. Men! Får jag över 1500€på mitt paypal konto och lyckas flytta dom så skickar jag projectorn annars inte!

Medlem
Skrivet av Frazz:

Ok.. Men jag har skrivit klart och tydligt till han att jag inte skickar något förens jag har kunnar ta ut pengarna och verkade OK med honom.. Tro inte nu att jag inte tror jag blir lurad för de vet jag.. Men! Får jag över 1500?på mitt paypal konto och lyckas flytta dom så skickar jag projectorn annars inte!

Du har ju klart för dej vad som gäller, ser det ut som. Inget att oroa dej för.


signatur

yolo

Medlem

Japp.. verkar som han gick upp i rök nu.. Va snabba svar förut men va dött nu när jag skrev hur de skulle gå till.

Mail adressen som personen använde sig av var "mary_jones75@yahoo.com" Så gör inga affärer me denna

Verkar iof som att adressen är borttagn nu då de inte går att skicka längre.. hehe! Tack för svaren iaf.

Inaktiv

liten notis bara..
det hjälper dig inte alltför mkt om du kan ta ut pengarna, men paypal kräver tillbaka dom.. inte så kul å krångla med nån idiot som försöker scamma en tvärs över världen, genom sin bank..
man kan ju få betalningsanmärkningar å crap antar jag..
är dock ingen expert på hur paypals "låsningssystem" fungerar


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Endast versaler tyder på en idiot. och i slutet står även "GOD BLESS YOU" vilket tyder på att denna är religös.

Vill du verkligen stödja idioter somär religösa?


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Medlem

Skolboksexempel på en scammare. Försöker köpa utanför auktionen, NIGERIA, dåligt språk, really urgent, NIGERIA. Googla lite så hittar du en massa liknande exempel.

Medlem

Ok. Nu är de som så att jag fått mail från paypal! Eller ja 4st mail. Någon som kan mycke om de här? Hade gärna velat skicka mailen till nån som har koll på hur de funkar. För enligt mailen är 1500? resp. 450$ Skickade till mitt paypal konto men jag måste först för att kunna ta pengarna göra följande "as soon as we receive the shipping reference / tracking number from you.The number is to be sent to (pay.apprl@accountant.com )."

Nån som har lust att läsa igenom dom 2 mail jag fått o säga nåt vettigt? ! Man vet ju aldrig alla e ju inte bedragare även fast de verkar så..

Sökte på hans namn på google och hitta denna sidan. http://www.nou.edu.ng/noun/admissionlist4/schoolA.html

han skrev ju att hans son gick på universitet i Nigeria och jag hittar efternamnet på den sidan. Efternamnet är "Afeniforo"

Är de verkligen från Paypal då? Den där adressen verkar mysko.

Medlem

Så här ser sändning adressen ut i gmail "paypal service@paypal.com <pay.apprl@accountant.com> "

De finns inget kundtjänst nummer i sverige eller norden man kan ringa?

Medlem

Helt definitivt fejk.

Du kan skicka vidare mailen till mig (inkl. headers), anders.ninja+fz@gmail.com, om du vill ha fler spikar i denna persons kista.

Alla är inte bedragare, men är de från Nigeria och kontaktar dig på nätet är sannolikheten 99%. Försöker de köpa utanför auktion är sannolikheten 99,99%, och vill de att du skickar innan du får pengarna (vilket man ALDRIG gör) är vi uppe i 100%.

Medlem

Du kommer bli lurad jag lovar, och vem skickar mail med endast stora bokstäver.


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Medlem

Nu fick jag inte med headers från mailen, men den här bedragaren fejkade ju inte ens avsändaradressen särskilt bra.

"paypal service@paypal.com < pay.apprl@accountant.com>" - för det första skulle paypal aldrig skrivas med bara små bokstaver, för det andra skulle PayPal aldrig skicka från accountant.com

Googlar du efter accountant.com får du upp en mängd sidor med exempel på olika lurendrejare som använder @accountant.com-adresser.

För det tredje sysslar PayPal inte med någon escrow-verksamhet (de agerar alltså inte mellanhand och håller inne med pengar tills leverans bekräftats). Dvs. om du fått mail om att pengar skickats till ditt konto så ska du ha dem där direkt, har du dem inte så har de aldrig skickats.

Och som sagt, man skickar ALDRIG ALDRIG en vara förrän man fått in pengarna på sitt konto.

Ser ett mail väldigt legitimt ut kan du alltid kolla på dess headers och den egentliga avsändarservern.

Medlem
Skrivet av andman:

Nu fick jag inte med headers från mailen, men den här bedragaren fejkade ju inte ens avsändaradressen särskilt bra.

"paypal service@paypal.com < pay.apprl@accountant.com>" - för det första skulle paypal aldrig skrivas med bara små bokstaver, för det andra skulle PayPal aldrig skicka från accountant.com

Googlar du efter accountant.com får du upp en mängd sidor med exempel på olika lurendrejare som använder @accountant.com-adresser.

För det tredje sysslar PayPal inte med någon escrow-verksamhet (de agerar alltså inte mellanhand och håller inne med pengar tills leverans bekräftats). Dvs. om du fått mail om att pengar skickats till ditt konto så ska du ha dem där direkt, har du dem inte så har de aldrig skickats.

Och som sagt, man skickar ALDRIG ALDRIG en vara förrän man fått in pengarna på sitt konto.

Ser ett mail väldigt legitimt ut kan du alltid kolla på dess headers och den egentliga avsändarservern.

Tackar! Då ska jag inte slösa mer tid på denna gubben Kommer ju säkert få massa hotbrev nu då.. Men men! Tack andman!!

Medlem

Du kan ju alltid spela Allan, skicka ett låtsas-kollinr
och kräva honom på pengarna. När han inte gör det säger du att du kontaktat "EU-police in Nigeria". Forsätt kräva honom på pengarna + nya avgifter.


signatur

yolo

12
Skriv svar