Left 4 Dead ur anfallsperspektiv

Medlem

Jag talar om gameplay, inte det ytliga. Det borde väl vara ganska självklart att ett spel släppt sent 2008 borde vara snyggare än en gratis mod? Även om L4D rent grafiskt inte skiljer speciellt mycket.

Medlem

Minst 6 olika infecterade med unika förmågor vs Zombie som kan slå ett slag med händerna, ingen skillnad alls i gameplay. Bara ytligt. Man försöker ta sig någonstans i l4d, hälften av banorna i panic försöker man bara överleva i. Att inte dela med sig eller hjälpa resten är typ inget man förlorar på i panic. Och jämför http://www.fz.se/bilder/arkiv/h/h6972ojscxyfrb8tdgp0k1mu3naiq... med en zombie i zombie panic, det är ju som att säga att hl1 och hl2 knappt skiljer sig frafiskt.
l4d har massor med saker som varken finns eller har gjorts bättre i zombie panic.

Medlem
Skrivet av Mikzarn:

Minst 6 olika infecterade med unika förmågor vs Zombie som kan slå ett slag med händerna, ingen skillnad alls i gameplay. Bara ytligt. Man försöker ta sig någonstans i l4d, hälften av banorna i panic försöker man bara överleva i. Att inte dela med sig eller hjälpa resten är typ inget man förlorar på i panic. Och jämför http://www.fz.se/bilder/arkiv/h/h6972ojscxyfrb8tdgp0k1mu3naiq... med en zombie i zombie panic, det är ju som att säga att hl1 och hl2 knappt skiljer sig frafiskt.
l4d har massor med saker som varken finns eller har gjorts bättre i zombie panic.

Att överleva skall ju vara det huvudsakliga målet i ett zombiespel. Zombies skall dessutom inte ha unika förmågor så som att vara jättefeta och explodera, eller som zombien på bilden, spy ut någonting som inte går att tyda vad det är, för att fånga in en spelare. En zombie skall vara en död människa som lever på de mest grundläggande instinkterna att äta.

Redaktör

Kebbe_90, med en så hård definition av zombier borde du inte lira Left 4 Dead alls; anfallarna är infekterade, hyperaggressiva och snabba - George Romero deppar alldeles säkert.


signatur
Inaktiv

Dvs 28 dagar senare "zombie's".

Inaktiv

Låter som ett coolt spel det här! Ska nog testa det.


signatur

© Copyright by T@wo

Medlem
Skrivet av Tompa:

Kebbe_90, med en så hård definition av zombier borde du inte lira Left 4 Dead alls; anfallarna är infekterade, hyperaggressiva och snabba - George Romero deppar alldeles säkert.

Jag skulle inte kalla någonting ett zombiespel om det inte fanns zombies i spelet.

En "logisk", om man kan skriva så i sammanhanget, förklaring till zombies är just att viruset gör att människorna lever på instinkten att äta. Vad finns det för "förklaring" på att de blir stora, överdrivet starka, hypersnabba och får en GPS som talar om var det finns överlevare?

Nu spelar man inte för logik utan för spelglädje, men det här är inte ett zombiespel oavsett vad klåparna på Valve säger (jag tror dock att det var utvecklarna bakom det genomruttna Counter Strike: Zero, som skapar L4D).

Medlem
Skrivet av kebbe_90:
Skrivet av Tompa:

Kebbe_90, med en så hård definition av zombier borde du inte lira Left 4 Dead alls; anfallarna är infekterade, hyperaggressiva och snabba - George Romero deppar alldeles säkert.

Jag skulle inte kalla någonting ett zombiespel om det inte fanns zombies i spelet.

En "logisk", om man kan skriva så i sammanhanget, förklaring till zombies är just att viruset gör att människorna lever på instinkten att äta. Vad finns det för "förklaring" på att de blir stora, överdrivet starka, hypersnabba och får en GPS som talar om var det finns överlevare?

Nu spelar man inte för logik utan för spelglädje, men det här är inte ett zombiespel oavsett vad klåparna på Valve säger (jag tror dock att det var utvecklarna bakom det genomruttna Counter Strike: Zero, som skapar L4D).

Zombies (i populärkultur) är i grund och botten "monster" (läs levande döda) som hungrar efter människokött. Hur de beter sig spelar egentligen ingen roll, då idén ofta ändras i mindre utsträckning. Det finns inget rätt eller fel i vad som ska betecknas som en zombie, förutom att grundidén (monster som är ute efter människokött) bör hållas intakt. Så vitt jag jag vet så är den idén även intakt i L4D.

Jag är själv ett stort fan av zombiefilmer, framförallt Romeros tolkning, men i ett spel som detta krävs det någonting annat än den "gamla" sega varianten. Själv ser jag fram emot L4D väldigt mycket, och av vad jag har sett så verkar det vara en enorm skillnad på L4D och Zombie Panic!. Zombie Panic! må vara en relativt välgjord modd, men den har nog egentligen ingenting att sätta emot L4D ur ett gameplay-perspektiv. I L4D ligger fokusen på samarbete i väldig hög grad, något som saknas i Zombie Panic!.

Oh, den där GPS:en du pratar om... Har inte den funnits med ända sedan Romeros tidiga dagar? Zombies känner ju "lukten" av människor och dras på så satt mot deras mål, så det är absolut ingenting nytt eller "konstigt".


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem
Skrivet av kebbe_90:
Skrivet av Mikzarn:

Minst 6 olika infecterade med unika förmågor vs Zombie som kan slå ett slag med händerna, ingen skillnad alls i gameplay. Bara ytligt. Man försöker ta sig någonstans i l4d, hälften av banorna i panic försöker man bara överleva i. Att inte dela med sig eller hjälpa resten är typ inget man förlorar på i panic. Och jämför http://www.fz.se/bilder/arkiv/h/h6972ojscxyfrb8tdgp0k1mu3naiq... med en zombie i zombie panic, det är ju som att säga att hl1 och hl2 knappt skiljer sig frafiskt.
l4d har massor med saker som varken finns eller har gjorts bättre i zombie panic.

Att överleva skall ju vara det huvudsakliga målet i ett zombiespel. Zombies skall dessutom inte ha unika förmågor så som att vara jättefeta och explodera, eller som zombien på bilden, spy ut någonting som inte går att tyda vad det är, för att fånga in en spelare. En zombie skall vara en död människa som lever på de mest grundläggande instinkterna att äta.

Som den hardcore zombie fan man är måste jag nog endå säga att du är fel på det.
Hur zombies är i filmer och böcker skulle inte fungera i ett spel i längden. För att det ska fungera bli ett spel som ska hålla i mer än ett par dagar så är de tvugna att skapa fler än en sorts zombie - annars blir det snabbt uttjatat för den gemene mannen

och som tidigare inlägg pekat ut - "gps":en är inte direkt något nytt för zombies

Ska man följa din teori så ska zombies bara vara stående i ett hörn och lukta lik (För är man så känslig som du så borde vi vara riktigt petiga och ha zombies som är som de "riktiga". Dom kan ju sköta hushållet eller något...låter som ett roligt spel (för den delen har vi iofs redan Sims )


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Skrivet av Ankh:
Skrivet av kebbe_90:
Skrivet av Mikzarn:

Minst 6 olika infecterade med unika förmågor vs Zombie som kan slå ett slag med händerna, ingen skillnad alls i gameplay. Bara ytligt. Man försöker ta sig någonstans i l4d, hälften av banorna i panic försöker man bara överleva i. Att inte dela med sig eller hjälpa resten är typ inget man förlorar på i panic. Och jämför http://www.fz.se/bilder/arkiv/h/h6972ojscxyfrb8tdgp0k1mu3naiq... med en zombie i zombie panic, det är ju som att säga att hl1 och hl2 knappt skiljer sig frafiskt.
l4d har massor med saker som varken finns eller har gjorts bättre i zombie panic.

Att överleva skall ju vara det huvudsakliga målet i ett zombiespel. Zombies skall dessutom inte ha unika förmågor så som att vara jättefeta och explodera, eller som zombien på bilden, spy ut någonting som inte går att tyda vad det är, för att fånga in en spelare. En zombie skall vara en död människa som lever på de mest grundläggande instinkterna att äta.

Som den hardcore zombie fan man är måste jag nog endå säga att du är fel på det.
Hur zombies är i filmer och böcker skulle inte fungera i ett spel i längden. För att det ska fungera bli ett spel som ska hålla i mer än ett par dagar så är de tvugna att skapa fler än en sorts zombie - annars blir det snabbt uttjatat för den gemene mannen

och som tidigare inlägg pekat ut - "gps":en är inte direkt något nytt för zombies

Ska man följa din teori så ska zombies bara vara stående i ett hörn och lukta lik (För är man så känslig som du så borde vi vara riktigt petiga och ha zombies som är som de "riktiga". Dom kan ju sköta hushållet eller något...låter som ett roligt spel (för den delen har vi iofs redan Sims )

Haha bra sagt Ankh. :up::P


signatur
Medlem
Skrivet av Ankh:

Ska man följa din teori så ska zombies bara vara stående i ett hörn och lukta lik (För är man så känslig som du så borde vi vara riktigt petiga och ha zombies som är som de "riktiga". Dom kan ju sköta hushållet eller något...låter som ett roligt spel (för den delen har vi iofs redan Sims )

Nej, zombies skall vara många, långsama, dumma, svåra att ta död på och befinna sig i ett område där överlevare har ytterst få flyktvägar. Det är den pressade situationen och det stressande i att de närmar sig långsamt som skapar skräck. Vad är skillnaden på en zombie i L4D och en 14-årig CS-spelare som rusar emot dig med en kniv?

Medlem
Citat:

Kebbe_90 Nej, zombies skall vara många, långsama, dumma, svåra att ta död på och befinna sig i ett område där överlevare har ytterst få flyktvägar. Det är den pressade situationen och det stressande i att de närmar sig långsamt som skapar skräck. Vad är skillnaden på en zombie i L4D och en 14-årig CS-spelare som rusar emot dig med en kniv?

Det där är bara din åsikt tyvärr, för basidén är ju att de vara döda och hungriga efter människokött, sen kan väl ändra om lite bara basidén finns kvar. Men eftersom det är hur du vill ha zombies så det är rätt för dig.

Jag själv gillar zombies som är som Romeros.

12
Skriv svar